Audiofili: Deutsche Grammophon The Original Source

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Heh.
    - Jeg var litt sent ute med bestillinga, så iMusic hadde vel allerede sendt sin
    - Samme går vel for grossisten de kjøper hos, hvis ikke fra DG selv
    - Begrenset opplag.
    Pollini/Chopin og et par til TOS er på vei til meg fra Presto.
    De hevder å ha dem på lager. Gjenstår å se, men de har vært veldig ryddige tidligere.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.432
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Koreanske rykter.
    1750660829802.png

Karajans Neue Wienerschule-boks er om dette stemmer bankers (hallo @Tweedjakke) og Pinnocks Bach-suiter på Archiv frister (oops jeg har dem på CD. Da spørs det). Ellers listes Rostropovich og Argerich i Chopin og Schumann, Giulini og LAPO i Mussorgsky Bilder fra en utstilling, Gilels i Grieg Lyriske stykker. Utgivelsesdato 30. oktober.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.847
    Torget vurderinger
    2
    Koreanske rykter.
    Vis vedlegget 1129513
    Karajans Neue Wienerschule-boks er om dette stemmer bankers (hallo @Tweedjakke) og Pinnocks Bach-suiter på Archiv frister (oops jeg har dem på CD. Da spørs det). Ellers listes Rostropovich og Argerich i Chopin og Schumann, Giulini og LAPO i Mussorgsky Bilder fra en utstilling, Gilels i Grieg Lyriske stykker. Utgivelsesdato 30. oktober.
    Nå også i DG web shop...

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.432
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Midt i september jo! Gjett om jeg gleder meg. Det vanskelige nå er å vente på at den skal dukke opp i en VOEC-butikk

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.432
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja. De pleier å ha bedre tidligfuglpriser enn Presto (som også pleier å være en sikker leverandør), men det tar gjerne to uker fra offisiell slippdato til de er fremme.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.847
    Torget vurderinger
    2
    Flere som kan bestilles for levering til høsten...

Skjermbilde 2025-08-02 kl. 20.54.10.png Skjermbilde 2025-08-02 kl. 20.54.41.png

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    688
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lyttet i dag på Mahler 5 med Karajan i denne serien. Dere ser hva jeg har i stua av utstyr.

Mitt inntrykk av innspillingen (eller avspillingen?) er det blir litt grøtete og vanskelig å definere instrumenter fra hverandre. Masse og like her, men litt grøtete også på Qobus.

Så mitt spørsmål er hva dere synes om opptaket i sin originalitet. Er dette valgt ut fra kunstneriske verdier eller lydmessige. Det er langt fra min beste innspilling med TOS.

Abbado med Chicago låter lydmessig mer ryddig i mine ører og på mitt anlegg (har kun Qobuz).

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.737
    Jeg har latt være å poste mine betenkeligheter med lydkvaliteten på de TOS-platene jeg har kjøpt. Ikke dårlig, men finner lett plater med bedre lyd på i samme sjanger…

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.847
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har latt være å poste mine betenkeligheter med lydkvaliteten på de TOS-platene jeg har kjøpt. Ikke dårlig, men finner lett plater med bedre lyd på i samme sjanger…
    Ikke vanskelig å være enig i dette. Men for min del så er disse TOS platene først og fremst en flott anledning til å få høre DG utgivelser med veldig god lyd, det er ikke alltid de har det, ofte så er de litt slanke og spake men disse TOS platene låter for det meste veldig bra, men jeg har også plater som er gitt ut i TOS serien som jeg synes låter enda bedre fra andre audiofile labler.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.432
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mener du da at andre (re)mastere av de samme innspillingene låter bedre?

Ikke alle TOS-utgivelser låter like godt, men i det store og hele synes jeg at arbeidet Maillard og Meyer har gjort er svært godt. Tenk så mye bedre det kunne ha vært om de hadde tillatt seg digitale tryllerier.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.847
    Torget vurderinger
    2
    Mener du da at andre (re)mastere av de samme innspillingene låter bedre?
    Ja, f.eks. Gulda/Mozart fra Speakers Corner tidlig 2000 låter bedre synes jeg, spesielt orkesteret/strykerne låter bedre, kanskje piano lyden er en aning bedre på TOS plata men overall foretrekker jeg SC sin. Forøvrig all analog og også fra Emil Berliner....

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.847
    Torget vurderinger
    2
    Stadig noen nye på vei...

New additions include Carlo Maria Giulini and the Chicago Symphony Orchestra with their recording of Mussorgsky’s 'Pictures at an Exhibition'and Prokofiev's 'Symphonie Classique'. Also on the programme: Schumann’s 'Adagio & Allegro, Op. 70' and Chopin’s 'Sonata, Op. 65' and 'Polonaise, Op. 3', recorded by Martha Argerich and Mstislav Rostropovich.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.847
    Torget vurderinger
    2
    Var forresten inne og sjekket TOS avdelingen hos DG, der er ikke mindre enn 9 av titlene på tilbud med 27% av. Har ikke sjekket om f.eks. Presto og iMusic også har tilbud på samme.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da må man regne, presto under 3000 eller imusic som jeg ikke vet om legger til norske avgifter v kjøp over 3000 vs DG salgspris

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.432
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uansett: Har du ikke Smetanas Ma Vlast med Kubelik og Boston på TOS så kjøp den (selv om Maillard måtte trikse med romklangen på et av sporene).

Bortsett fra Neue Wienerschule-boksen så er det ikke mye som fenger meg i denne batchen. Det blir kanskje bedre neste gang?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.374
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    New additions include Carlo Maria Giulini and the Chicago Symphony Orchestra with their recording of Mussorgsky’s 'Pictures at an Exhibition'

Er det noen som har tanker å dele om Giulinis "Pictures" i forhold til andre innspillinger? Er dette Ravels versjon, eller en annen orkestrering?

Jeg foretrekker typisk Stokowskis orkestrering av "Pictures" og Night on Bald Mountain, men en skikkelig audiofil utgave av et av de ytterst få klassiske verkene jeg ofte hører på er fristende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn