pedal skrev:
Voff skrev:
Man må skille mellom remasters og audiofile utgivelser. Det er to forskjellige ting. Remastre er så ymse, men noen er da bedre enn originalene; Jethro Tull katalogen for eksempel. Remastret Thick as a Brick og Passion Play, f.eks, låter mye bedre enn de originale LP'ene; her er det mulig og separere instrumenter på en helt annen måte. Strammere bass og luftigere topp.
Det synes som om enkelte mener at mer detaljer og luft på audiofil utgivelse er en styggedom og skyldes EQ. Slik er det nødvendigvis ikke. Hvis man bruker originale masters istedet for n'te kopi så får man et løft og flere detaljer. Det samme om dette audiofile selskaper tar seg bryet med å justere asimuth på lydhodene til å matche mastertapen; dette gir også et diskantløft. I tillegg til at resten av kjeden slipper gjennom detaljer som eller kan maskeres når ikke nødvendig flid gjøres. Det er ikke nødvendigvis den dølle, masseproduserte låten som er referansen. Hør på Criscos Steely Dan's Aja; her er det virkelif energi i diskanten; sannsynligvis på mastertapen fordi det er slik cymbaler låter i virkeligheten.
MAN sin bastante holdning stemmer ikke med mine erfaringer. Jeg har puslet med et lengre innlegg herom, men tiden strekker ikke til. Men helt kort sagt, så hører jeg det samme som VOFF skriver her, samt det han har anført i Genesis tråden. Bildet er altså nyansert. Jeg vil si at som hovedregel låter re-utgivelsene bedre. Noen tilfeller annerledes. Kun i et fåtall re-utgivelser har jeg opplevd lydkvaliteten som direkte dårligere. Bemerk at dette er resultat av ikke å stirre på målinger, men ved å høre på kjent og kjær musikk over et kvalitetsanlegg. Dette basert på remasters til vanlig CD-pris.
Rent konkret gir nye utgivelser bedre oppløsning, mer detaljer. Du lytter mer inn i opptaket. Muligens er dynamikken litt komprimert, slik at bassen blir "fetere", men det er ofte av det gode. Selv om det ikke ser så pent ut på målinger. En sjelden gang kan diskanten være sjenerende høy. (feks Ziggy Stardust Anniversary 2CD/Kate Bush-Hounds of Love). Eller for mye støyreduksjon/vasking som gir litt "antiseptisk" karakter; Beatles One).
1. generasjons CDer låter til gjengjeld ofte "grått", kornet og uoppløst. Livløst. Hva hjelper det da at målingene indikerer litt mer "dynamikk"? Nei, her skjuler det seg nok mer nyanser enn hva du ser på skjermen.
Jeg eier kun noen få dyre Audiofile remasters à la XRCD/MoFi, så her skal jeg ikke si så mye. Fra mine vinyldager husker jeg at MoFi primært bød på mer bass, og ikke så mye annet. Skjønt min XRCD av Shefield Lab Drum Record og min MoFi av Waters/Folk Singer låter sensasjonelt bra. MoFi CD av Miles Davis/Someday My Prince Will Come låter ikke noe spesielt.
Hey! Dette ble jo et lite stykke allikevel!
Jeg deler delvis dine synspunkter.
Alt annet like, så har nyere digitaloverførsler fra analoge masterbånd potensiale til å låte bedre enn tidligere overførsler, kall det gjerne "remasters". Dette pga at A/D konverterne blir stadig bedre og at de algoritmene som nedsampler fra f.eks 24/96 til 16/44 blir stadig mer sofistikert, litt etter litt.
Når resultatet allikavel i mine ører ofte ikke er bra på nyere remasters er det pga moderne komprimering/maximering som skaper en harsk, mekanisk og hard lyd. Noen ganger bare litt, andre ganger mere. Beatels 1 er et eksempel på dårlig moderne lyd.
Se litt på denne linken:
www.dynamicrange.de
Her er et par eksempler på at brukere av programmet har tatt målinger av dynamikkomfanget på CD'er.
--------------------------------------------------------------------------
Dire Straits - Making Movies - Original CD
Official DR value: DR13
Dire Straits - Making Movies - Bob Ludwig CD remaster
Official DR value: DR10
Jo høyere Dynamic Range (DR) tall, jo bedre dynamikk. Hvis man sammenligner lyden på remasteren av dette albumet med origial CD versjon, så hører man at remasteren låter slightly mer "kantet" og mekanisk. Helt typisk!
Et annet eksempel:
Supertramp Crime of the Century ( MFSL version):
DR Peak RMS Filename
-------------------------------------------------------------------------------------
DR16 -2.77 dB -24.37 dB 01 - School.wav
DR17 -6.03 dB -25.58 dB 02 - Bloody Well Right.wav
DR17 -1.62 dB -23.02 dB 03 - Hide In Your Shell.wav
DR16 -3.07 dB -24.35 dB 04 - Asylum.wav
DR14 -4.60 dB -24.70 dB 05 - Dreamer.wav
DR16 -4.36 dB -25.99 dB 06 - Rudy.wav
DR17 -1.56 dB -26.15 dB 07 - If Everyone Was Listening.wav
DR16 -4.67 dB -24.61 dB 08 - Crime Of The Century.wav
-------------------------------------------------------------------------------------
Denne har eksepsjonell dynamikkomfang! MFSL utgaven på Gold CD kom i 1988. Mobile Fidelity gjorde en helt flat overførsel fra mastertapene, korteste vei fra båndmaskin til A/D konverter.
Utgivelsen er kun begrenset av datidens oppløsning på A/D konvertere. Jeg elsker denne CD!
Senere remasters fra 1996 og 2002 kan bare pakke sammens. De er dynamikkomprimerte og låter bright og mekanisk. Dog er 2002 utgaven en god del bedre enn 1996 utgavene.
MFSL utgaven fra 1988 har en DR range sånn snittlig på 16. Dagens pop/rock utgivelser har en DR på mellom 4 og 8. :-\ :'(
Jo bedre mitt anlegg har blitt, jo mere åpent og "matertapeaktig" i lyden, jo mere verdsetter jeg de tidligste CD utgavene fordi de er mindre kludret med, til tross for dårligere oppløsning på A/D konvertere. Men hvis de nye utgavene
ikke er kludret med, da foretrekker jeg de nyere utgavene fordi de er åpnere, fyldigere og mere detaljert i lyden.