Audiofil dugnad 1: Eit musikkalbum eg har stor sans for.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Keshavan Maslak - Loved By Millions
    Bra lyd og fantastisk musisering...står som en skikkeleg millestein innen sjangeren.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Fant

    --o-o--
    Ble medlem
    23.04.2015
    Innlegg
    237
    Antall liker
    104
    Sted
    Nittedal
    Miles Davis - Agharta (1975)

    Fra AllMusic.com: The music here is almost totally devoid of melody and harmony, and is steeped into a steamy amalgam of riffs shot through and through with crossing polyrhythms, creating a deep voodoo funk groove for the soloists to inhabit for long periods of time as they solo and interact with one another....there is simply nothing like Agharta in the canon of recorded music. This is the greatest electric funk-rock jazz record ever made -- period.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    "oppfordrar eg hifi-folket til å fortelje om eit album som kan vere interessant på ein eller annan måte. Så kanskje vi har utvida vår horisont om nokre veker.....?",
    -da blir en ikke så mye klokere av å se nok et bilde av f.eks DOTM.
    Prøver å være konstruktiv, altså i beste mening.:)

    R-2207993-1275044933.jpeg.jpg


    801 var en konstellasjon av toppklassemusikere samlet rundt Roxy Musics Phil Manzanera, -mer enn et egentlig band.
    Roxy hadde en pause, og da kom ideen til dette prosjektet.
    De øvde sammen i 3 uker, for å gjøre noen få konserter sommeren -76.

    Jeg har lest at dette er en av de første liveinnspillingene som ble gjort ved å plugge det meste av det som skjer rett inn i miksebordet.
    Dette har den konsekvens at lyden på albumet er meget god sammenlignet med de fleste andre live-album.
    Et bra brukt vinyleksemplar burde gå an å få tak i for 100-300kr.

    The album was one of the first in which all outputs from the vocal microphones, guitar amps and others instruments (except the drums) were fed directly to the mobile studio mixing desk, rather than being recorded via microphones and/or signals fed out the front-of-house PA mixer.

    Jeg har 2 ulike utgaver. En original fra 1976, og en reissue som er dobbel. Originalen har best lyd, hvis man finner et bra eksemplar.
    Den første plata i reutgivelsen er som originalen med opptak fra Queen Elisabeth Hall, men den andre er fra prøvene i Shepperton Studio.

    Etter 3 uker øving er resultatet forbløffende, og særlig kompet med Bill Mac Cormick og Simon Phillips imponerer meg.
    Riktig nok kjente de fleste hverandre fra før da Manzanera og Mac Cormick kom fra Quiet Sun. Manzanera og Eno fra Roxy,
    Francis Monkmann fra Curved Air og Loyd watson hadde gjort en del i samarbeid med Roxy og Eno solo.
    Simon Phillips er bare 19 år, men man hører godt hva som bor i gutten, og senere førte til en formidabel CV.

    Link til Phillips
    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...illips&usg=AFQjCNEVLwVC0liS49EOTvJVJl4jf646SA

    Konserten inneholder materiale fra Quiet Sun, Eno, The Kinks og en rå versjon av Beatles Tomorrow never knows.
    Noen kaller det Art Rock, andre Prog. Her er det energi, samspill og drive som jeg synes er av det beste i platesamlinga mi.

    T.N.K. Beatles-cover.:
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette albumet av Osamu Kitajima er en fryd for ørene. God fusion-musikk og en fantastisk lyd. Dette er Vestkyst-lyd på sitt beste
    R-2064645-1446420537-5255.jpeg.jpg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Nesten urovekkende vakker og samtidig litt snodig musikk. Hørte platen første gang på Cementen i Stavanger for mange, mange år siden. Hele albumet ble spilt som bakgrunnsmusikk mens praten gikk og øl og vin forsvant ned i gapet. Da vi tok kvelden og forlot åstedet, merket jeg at denne musikken virkelig hadde gjort inntrykk. Fikk den ikke ut av hodet og skjønte derfor at her var det bare å gå tilbake for å finne ut hva dette var for noe. Kjøpte platen allerede dagen etterpå.

    Deserters-Songs-1538070086-compressed.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Synes egentlig det (foreløpig) kun er Blues og tildels inpain1968 som har tatt "regi" om hva en slik tråd burde gå ut på. Litt kjøtt på beinet om albumet og hvorfor albumet betyr noe for en selv, og dermed kanskje andre, burde man jo klare å lire av seg. Kanskje burde også fokus være på plater/utgivelser som ikke "alle" har i samlingen fra før av også.
    Men - mulig jeg (som så ofte ellers) har misforstått helt:)

    Prøver med allikevel på ei plate som nok gikk mange hus forbi når den kom ut i 1994 - og som nok er litt vanskelig å få tak i nå:

    Bloodline - Bloodline

    DSC03006.jpg


    Det var ikke så mange som hadde hørt navnet Joe «Smokin`» Bonemassa før denne plata ble utgitt. Kun de som vanket på noen lokale blues-klubber og hadde sett noen BB King konserter (der Smokin´sto for oppvarming) hadde fått med seg denne ungguttens talent. Men, når Bonemassa spilte på en blues klubb var en produsent tilfeldigvis innom og fattet interesse for dette talentet. Produsenten hadde en ide om å utgi noe mer rock-preget musikk enn blues, og etter hvert gikk JB (noe motvillig – han ville egentlig kun spille blues) med på konseptet. Slik er i hvertfall historien i korthet fremstilt.

    Det ble skrudd sammen et band, hovedsaklig bestående av kjente artisters avkom, som Erin Davis (sønn av Miles), Waylon Krieger (sønn av Robby), og Berry Oakley Jr (sønn av Berry Sr).

    Resultatet ble en plate med samme navn som bandet, og albumet er meget bra. Basisen er tungrock, men det penses også innom blues og litt jazzy trekk. Ikke minst får Bonemassa allerede her vist hvilke gitartalent han var. Soloen på åpningssporet er helt ....., selvom både bilde og lyd på videoen ikke er helt....:cool:


    Hadde det vært opp til meg kunne gjerne Bonemassa kjørt dette konseptet videre, ved siden av bluesen. Det ligger for øvrig ute en YouTube video (3 deler) som tar for seg en TV-sendt historie rundt Bonemassa og Bloodline.
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    "oppfordrar eg hifi-folket til å fortelje om eit album som kan vere interessant på ein eller annan måte. Så kanskje vi har utvida vår horisont om nokre veker.....?",
    -da blir en ikke så mye klokere av å se nok et bilde av f.eks DOTM.
    Prøver å være konstruktiv, altså i beste mening.:)

    Vis vedlegget 574964

    801 var en konstellasjon av toppklassemusikere samlet rundt Roxy Musics Phil Manzanera, -mer enn et egentlig band.
    Roxy hadde en pause, og da kom ideen til dette prosjektet.
    De øvde sammen i 3 uker, for å gjøre noen få konserter sommeren -76.

    Jeg har lest at dette er en av de første liveinnspillingene som ble gjort ved å plugge det meste av det som skjer rett inn i miksebordet.
    Dette har den konsekvens at lyden på albumet er meget god sammenlignet med de fleste andre live-album.
    Et bra brukt vinyleksemplar burde gå an å få tak i for 100-300kr.

    The album was one of the first in which all outputs from the vocal microphones, guitar amps and others instruments (except the drums) were fed directly to the mobile studio mixing desk, rather than being recorded via microphones and/or signals fed out the front-of-house PA mixer.

    Jeg har 2 ulike utgaver. En original fra 1976, og en reissue som er dobbel. Originalen har best lyd, hvis man finner et bra eksemplar.
    Den første plata i reutgivelsen er som originalen med opptak fra Queen Elisabeth Hall, men den andre er fra prøvene i Shepperton Studio.

    Etter 3 uker øving er resultatet forbløffende, og særlig kompet med Bill Mac Cormick og Simon Phillips imponerer meg.
    Riktig nok kjente de fleste hverandre fra før da Manzanera og Mac Cormick kom fra Quiet Sun. Manzanera og Eno fra Roxy,
    Francis Monkmann fra Curved Air og Loyd watson hadde gjort en del i samarbeid med Roxy og Eno solo.
    Simon Phillips er bare 19 år, men man hører godt hva som bor i gutten, og senere førte til en formidabel CV.

    Link til Phillips
    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...illips&usg=AFQjCNEVLwVC0liS49EOTvJVJl4jf646SA

    Konserten inneholder materiale fra Quiet Sun, Eno, The Kinks og en rå versjon av Beatles Tomorrow never knows.
    Noen kaller det Art Rock, andre Prog. Her er det energi, samspill og drive som jeg synes er av det beste i platesamlinga mi.

    T.N.K. Beatles-cover.:
    Takk for den;

    Tanken var å vise at den finnes i mange (audiofile) utgaver, den var jo foreslått litt lengere oppe i tråden. Ikke alle er like flink å skrive.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    En mint av denne vil sende sjeldne overtoner ut i lytterommet.

    Denne finner jeg ikke mange av, men her fant jeg en auksjon der den gikk for ca. 1/100 av hva den er verdt.

    En Eurodisc pressing av Roshdestwenskijs innspilling av Tchaikovskys "Manfred" - med Moskva Store Orkester. (Jeg staver Roshdestvenskys navn slik det står på Eurodisc-pressingen, om noen skulle ønske å begynne å lete.)

    Dette er Eurodisc 87 781 KK

    Helt usannsynlig god gjengivelse av et orkester, med "alle" overtoner på plass. Noe av det beste jeg har hørt. En plate jeg plukket med meg fra en brukthandel, renset, la på platespilleren ... for så å sukke av fryd.

    (Jeg har lett etter flere kopier av innspillingen, men det er vanskelig å få tak i Eurodisc-pressingen. Det finnes andre pressinger, men disse lyder ikke like fortreffelig som Eurodiscs.)

    Vis vedlegget 186148
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    SHAWN COLVIN- Cover Girl og Uncovered

    To Shawn Colvin- album fra hhv 1994 og 2015. Begge med kun coverlåter, men jeg synes de holder bemerkelsesverdig høy kvalitet.
    Kanskje ikke alle kjenner Colvin, og hun er etter mitt syn en artist som hadde fortjent større oppmerksomhet.
    Hun har en lang karriere med egne utgivelser. Dessuten samarbeid og deltagelse m. andre artister som f.eks Emmylou Harris, Steve Earle, Sting, James Taylor, Allison Krauss og mange flere.
    Som er kuriositet kan nevnes at er det hun som korer på Suzanne Vegas store hit "Luka".
    Hun er en habil gitarist,-dessuten.
    Til tross for problemer periodevis med depresjoner, alkoholmisbruk og angst har Colvin høy kvalitet på det hun presenterer både på innspillinger og konserter.
    Det første albumet har låter av bl.a. Talking Heads, Judee Sill, Steve Earle, Police, The Band m.fl
    Dylan-cover:


    Det andre albumet er det jeg liker best.
    Låter av Springsteen, Waits, Simon, Rafferty og Fogerty m.fl.
    Enkel og klar, vellydende produksjon. Ei plate jeg tar fram med jevne mellomrom, og som fruen også liker å høre.

    Gerry Rafferty-cover sammen med David Crosby:

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Stuart Smith - Heaven and Earth

    DSC03007.jpg


    Stuart Smith ble (som én av svært få) nær venn av Ritchie Blackmore tidlig på 80-tallet og det er et vennskap de har klart å holde varmt hele veien.
    Etter å ha hatt regien i et par ulike band på 70- og 80-tallet fikk Smith tilbud om platekontrakt i 1996 og han fikk med seg bl.a Ritchie Sambora, Glen Hughes og Joe Lynn Turner til å spille inn albumet som ble utgitt i 1999. Totalt medvirker over 20 ulike artister, noe som bidrar til å gjøre musikken variert.

    Musikken har basis i den "klassiske" tungrock´n med også med tilsnitt av den mer melodiøse varianten som kom på 90-tallet. Det svinger også innom blues´n og en tilnærming mot den musikken som har ligget Blackmore´s hjerte nærmest de senere år, er det også klare tendenser til på et spor.


    Albumet huser også en versjon av DP´s When a blind man cries som egentlig overgår originalen:

     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vanskelig, men kjekk oppgave, for det finnes jo så mange gode skiver.
    Skal jeg likevel velge en, som virkelig får skrullene til å senke seg, er det denne fra 1988:
    Talk talk.jpg


    Mange vil nok mene at dette er en smule "snodig" musikk, kanskje mye pga de rare, nesten melankolske klangfargene.........
    Og opphavsmannen, salig Mark Hollis, var nok en skrue.... Eller som han sa det: "Jeg er mer opptatt av stillheten mellom hver note enn av musikken i seg selv...."
    At musikken Mark Hollis og bandet Talk Talk produserte gikk fra å være synth-pop til nesten litt new age eller bare "merksnodig", gjorde jo at salget gikk såpass ned at bandet til slutt ble løst fra platekontrakten med plateselskapet de jobbet med.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg tenker at det handler om et album som funger til tid og situasjon. Noe som spilles når det er litt tøft. Noe som byr på litt mer enn bare lett underholdning.

    Det er en plate som ikke spille ofte, men som gjerne spilles når det blir vrient å finne noe som passer. Når det er litt tøft. Med til historien hører komponistens egen kamp mot lys og mørke. Og det er akkurat det jeg føler denne platen klarer å få til - å passe inn i denne kampen. For meg er det det lyse og lengselen mot lyset/det lyse som er den bærende melodien gjennom hele albumet. Det er instrumentalt, så du slipper å høre andres ord samtidig som det gir deg og dine egne tanker rom... Hver gang jeg setter det på, føles det som en god sjelevask som senker puls og skuldre.


    Med på kjøpet får du deilig lydkvalitet og krem musikere.:)
     
    Sist redigert:

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    SHAWN COLVIN- Cover Girl og Uncovered

    To Shawn Colvin- album fra hhv 1994 og 2015. Begge med kun coverlåter, men jeg synes de holder bemerkelsesverdig høy kvalitet.
    Kanskje ikke alle kjenner Colvin, og hun er etter mitt syn en artist som hadde fortjent større oppmerksomhet.
    Hun har en lang karriere med egne utgivelser. Dessuten samarbeid og deltagelse m. andre artister som f.eks Emmylou Harris, Steve Earle, Sting, James Taylor, Allison Krauss og mange flere.
    Som er kuriositet kan nevnes at er det hun som korer på Suzanne Vegas store hit "Luka".
    Hun er en habil gitarist,-dessuten.
    Til tross for problemer periodevis med depresjoner, alkoholmisbruk og angst har Colvin høy kvalitet på det hun presenterer både på innspillinger og konserter.
    Det første albumet har låter av bl.a. Talking Heads, Judee Sill, Steve Earle, Police, The Band m.fl
    Dylan-cover:


    Det andre albumet er det jeg liker best.
    Låter av Springsteen, Waits, Simon, Rafferty og Fogerty m.fl.
    Enkel og klar, vellydende produksjon. Ei plate jeg tar fram med jevne mellomrom, og som fruen også liker å høre.

    Gerry Rafferty-cover sammen med David Crosby:

    I motsetning til deg liker jeg det første, Covergirl,best🤗Syns det er meget meget bra.En juvel.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Musikk som gir en AHA opplevelse med Roksan. Sikkert flere andre det funker på også da....

    Jerry Harrison, Casual Gods:

    R-1030107-1253360204.jpeg.jpg



    Simple Minds, New Gold Dream:

    R-8836904-1471357196-3558.jpeg.jpg



    Bryan Ferry, The Bride Stripped Bare:


    the-bride-stripped-bare-1978.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vanskelig, men kjekk oppgave, for det finnes jo så mange gode skiver.
    Skal jeg likevel velge en, som virkelig får skrullene til å senke seg, er det denne:
    Vis vedlegget 575111

    mvh
    Proffen
    Husker jeg hengte på låset hos Jukebox i Moss i 88 for å få den med meg hjem, men siden den her er nevnt tar jeg den nest beste :)

    Vis vedlegget 575145

    mvh
    Trur pinadø det blir en Talk Talk-aften i morgen........
    Må jo få hørt Laughing stock også.....

    mvh
    Proffen
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Vanskelig, men kjekk oppgave, for det finnes jo så mange gode skiver.
    Skal jeg likevel velge en, som virkelig får skrullene til å senke seg, er det denne:
    Vis vedlegget 575111

    mvh
    Proffen
    Husker jeg hengte på låset hos Jukebox i Moss i 88 for å få den med meg hjem, men siden den her er nevnt tar jeg den nest beste :)

    Vis vedlegget 575145

    mvh
    Trur pinadø det blir en Talk Talk-aften i morgen........
    Må jo få hørt Laughing stock også.....

    mvh
    Proffen
    Og glem ikke
    5376882.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn