Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Nå har ikke jeg hørt stratosfæriske pickuper som XV-1s på noen år, men i mine ører er den bare super.
    Fascinert av klangbalansen. Innenfor 0,2 dB.

    Nettopp. Mine to forrige pickuper kostet over 20 000kr og den eldste av dem vil vel ha kostet over 30 000kr om den fremdeles var å få kjøpt. De tryllet fram masse luft og detaljer i elendige innspillinger. I tillegg hadde strykerne konsekvent mere luft på klassiske innspillingene enn samme innspilling på CD. Jeg tror jeg til og med har fabulert her på forumet at et eller annet skjer i CD-produksjonsprosessen som fjernet overtonespektret. En bakdel var at endel audiofile plater, f.eks MOFI, låt for jævlig. Fikk etterhvert en gryende mistanke om at noe var feil. Ble bekreftet da jeg fikk se målinger av pickupene; + 6db i toppen!
    Min 33EV har samme klangbalanse som SACD spilleren min, og det er godt nok meg. Detailjene er også der.....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så enig, så enig. For min del er jeg ferdig med å teste ut rådyre pickuper med eller uten boutique-klangbalanse og holder meg til det jeg vet jeg kommer til å like; pickuper som gjengir ting som de er. Da er Audio-Technica et opplagt valg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Ferdig med det jeg også. Neste pick-up blir antagelig en Art9, men har ikke hastverk. Er godt fornøyd...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville hatt *litt* hastverk, for da ville jeg plukket opp en av de originale modellene heller enn de nye. Samme hus, samme motor, men en tynnere cantilever og dermed lavere masse. Gjelder både ART9 og ART7. Finnes på eBay til 50% mindre enn de nye.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Bra den nye har OC9 serien har gjenger i huset. Håpløst å montere PU uten det, Med min gamle OC9ML/II tok jeg heller av armen og monterte PU i komfortabel posisjon på kjøkkenbordet , og monterte SME V armen tilbake… det får holde gir de neste 1000 timene , eller ca 5-10 års tid..
    For trange forhold å jobbe krumbøyd under
    6AB423CA-CB1E-4979-85FD-72DCAA90C732.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for en svært utførlig test av de to, Arve.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bra den nye har OC9 serien har gjenger i huset. Håpløst å montere PU uten det, Med min gamle OC9ML/II tok jeg heller av armen og monterte PU i komfortabel posisjon på kjøkkenbordet , og monterte SME V armen tilbake… det får holde gir de neste 1000 timene , eller ca 5-10 års tid..
    For trange forhold å jobbe krumbøyd under
    Vis vedlegget 795970
    Kjøleribber på platespiller, nå blir det seriøst gitt!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mener du å si at det ikke er kjøleribbene til platespillerens strømforsyning, BC?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville hatt *litt* hastverk, for da ville jeg plukket opp en av de originale modellene heller enn de nye. Samme hus, samme motor, men en tynnere cantilever og dermed lavere masse. Gjelder både ART9 og ART7. Finnes på eBay til 50% mindre enn de nye.
    forslag til søk? (event. resultat?)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Holder med art9...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville tatt den billigste, gitt at RIAAen klarer å dra ART7. De er svært like.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    takker.

    litt av problemet mitt var å finne de gamle utgavene med tynnere nålefane og nesten halv pris. ser store prisvariasjoner, men det er også litt forskjellige utgaver, såvidt jeg kan se. får se om jeg greier å løse litt opp i min egen forvirring.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    takker.

    litt av problemet mitt var å finne de gamle utgavene med tynnere nålefane og nesten halv pris. ser store prisvariasjoner, men det er også litt forskjellige utgaver, såvidt jeg kan se. får se om jeg greier å løse litt opp i min egen forvirring.

    De nye heter 9xi og 9xa. Sistnevnte er vel Art7?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Prisene varierer en del, siden det nok er snakk om små volum per selger. Ser de begge er dyrere nå enn da jeg hanket inn mine, men fremdeles er det vel 33% og mer å spare. Nålefanene på de gamle er 0.26mm vs 0.28mm på de nye, noe som nå tydeligvis er standard.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Et lite tips er å ikke overse de japanske selgerne som er billigst, men som ikke oppgir pris på shipping. En kjapp mail gjør susen og Japan Post er både kjapt og trygt. Ingen grunn til å bruke mer penger på express.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.039
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Korleis er ART-ane i høve 33-serien? Bør eg oppgradere? Har ein SA
    Har ikke noe umiddelbart svar, men jeg er glad i min 33SA! Har fått ART7 i hus, har ikke fått sammenlignet de direkte ennå,
    men magefølelsen sier at ART7 har mer å by på.

    /Morten
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har bare hørt PTG/II og min egen, gamle, AT33E selv, men jeg vil si at både ART7 og 9 absolutt er bedre enn PTG/II. De konkurrerer i mine ører med min VdH Colibri XGP, men andre har jo også andre ører.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I testen din @Audiophile-Arve fikk jeg ikke inntraykk av at Sa var bedre enn PTG/II, men annerledes.

    Folkens, er det andre ting enn nål og farge på huset som er annerledes på de to? Sorteres Sa-motorene til tightere toleranser enn PTG/II, f.eks? Jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå at Shibata skal få mer ut av rillene enn MicroLine. Opplys meg gjerne.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I testen din @Audiophile-Arve fikk jeg ikke inntraykk av at Sa var bedre enn PTG/II, men annerledes.

    Folkens, er det andre ting enn nål og farge på huset som er annerledes på de to? Sorteres Sa-motorene til tightere toleranser enn PTG/II, f.eks? Jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå at Shibata skal få mer ut av rillene enn MicroLine. Opplys meg gjerne.

    Jeg tenker det samme og (veldig) mange Audio-Technica entusiaster anser det som en ren marketing-greie. Seriene har lenge hatt helt identiske motorer og er enda mer standardisert i dag enn før, med variasjon i nåler og nålefaner som de eneste forskjellene. Men prisen har jo som regel sitt å si for hva man hører. Til tross for det har jeg sett mange kommentarer fra folk som eier begge og anser PTG/II for å være den beste.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er stor grad av slektskap mellom alle 33-arar. Om det er microline/shibata som slår ut, eller om det er sorteringa som er annleis, anar eg ikkje, men pickupane har nokre skilnadar i nyansane. I utgangspunktet ville eg ha begge pickupar, men det vart unødvendig. Så no har eg kvitta meg med PTG/II, så eg kan ikkje gjenta forsøket, men det var lettare å få PTG/II til å spore 100µ enn SA, sjølv om eg har ein svært god arm (Kuzma 12"). De kan kike litt på omtalen min her: http://audiophile.no/nb-no/item/2174-at33
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Fra en liten diskusjon på vinyl asylet i 2016;
    Microline vs. Shibata
    "They are very different.
    The Shibata is a parabolic cut. Two cuts are made on the back face of a large conical tip. The cuts are made such that the scanning surface is forward of the central axis which gives a curving contact line which means the effective SRA subtly changes.
    The scanning radius is 6um.
    The ML sort of resembles a Mohawk. There is a fine ridge which is typically 2um wide. The big advantages are: the radius of curvature on the scanning surface is approximately constant during the life of the tip. Secondly the line is straight and thirdly the smaller contact radius gives much better bandwidth and less distortion on inner grooves. The effective lifetime is longer too.
    "
    --------
    " By all accounts, an elliptical stylus would often sound better than a Shibata that is not optimally aligned - the Shibata is tricky to set up since the line is not on the central axis of the cone. Thus the normal suggestion to optimise SRA using a USB microscope to look at the shank/tip angle would not be successful unless one was able to actually see the scanning line. The SRA is actually defined by the cut itself and the tip is mounted exactly perpendicular to the record from what I have read - I personally wouldn't touch one given that there are superior designs available which solve many of the problems associated with the Shibata cut. So please understand that my comments remain entirely theoretical with this particular cut and I respect differing opinions on the sound quality of this tip. By all accounts, those who have used the tip enjoy the "sound". However, I remain sceptical that there are any benefits to this cut compared to other designs. "
    --------
    Siden jeg ikke har lest noen som har tilbakevist eller påvist feil i det denne Anthony("flood2") her påstår, har jeg antatt at det antagelig er teknisk korrekt.
    Det er derfor jeg forsøker å unngå Shibata når noe like godt eller bedre er tilgjengelig - som en microline for eksempel - og delvis da hvorfor jeg gikk først for ART9 og deretter for ART9XI når den første ART9 måtte byttes ut.

    Svært gode pickup'er begge to (og etter min oppfatning enkle å justere inn...)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha, ch. Den teksten gir meg ikke mer lyst på en pickup med Shibatasliping.
    Jeg ser også at nok en gang kan det være lurt å ikke "bruke ørene", eller tro at det er en korrelasjon mellom pris og faktisk ytelse, men heller velge på grunnlag av tekniske egenskaper.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Har hatt PTG/II . Den er bra, men ART9 er bedre på absolutt alt. Bare fantastisk til prisen. Løp og kjøp:)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til AT33PTG/II-eiere:
    Hvilken last bruker dere? Fortell gjerne om bakgrunnen for valget og eventuelle forskjeller dere har opplevd.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Til AT33PTG/II-eiere:
    Hvilken last bruker dere? Fortell gjerne om bakgrunnen for valget og eventuelle forskjeller dere har opplevd.
    Jeg brukte gain 73 og load 110 på en DP DPR 2.2. Det er en stund siden nå, men det lånt pent med passe bass og ganske stort lydbilde har jeg notert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn