Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Er der noen her som bruker AT33 på en SME V eller IV arm? Har dere måling på resonansfrekvensen deres?
    Vurderer en AT33 som neste pickup MEN den har større complience og vil senke en allerede for lav resonansfrekvens.

    Med en ATOC9ML/II som har ligget i skuffen i maange år måler jeg denne resonansen -6.7 Hz-med SME V arm ( 11gram effektiv masse). Det tilsvarer en teoretisk compliance på 28.2,mens det oppgitte er statisk på 35 og dynamisk på 9 dyne/cm(100Hz) , Professor Google sier det skulle tilsvare 17-18 compliance, men det stemmer dårlig med det jeg måler..

    Er det noen med en AT33 som kan fortelle hvilken compliance/ armresonans dere har. Helst med SME IV/V eventuelt en annen arm med kjent effektiv masse

    1647193890777.png
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bruker blant annet en AT33E på en Thomas Schick 9.6", som ifølge Schick selv skal ligge rundt samme masse. Det fungerer aldeles ypperlig og den har samme oppgitte stivhet som dagens modeller, til tross for lavere anbefalt VTF (1.2-1.8g).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min PTG/II har horisontal peak ved 8 Hz på Well Tempered Classic V (11 g). Vertikalt er det svært vanskelig å se peaken. Veldig lav Q. Rar arm.
    Teoretisk veldig fin oppførsel i Korf-kalkulatoren også.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke sjekket resonansfrekvensen på min combo forresten. Registrerer bare at det låter strålende og at jeg ikke kan høre noen problemer.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kanskje ikke noen hjelp, arm 12,8 g., headshell 4 g., AT33PTGII, 9 hz. Har mulighet til å øke masse på arm til 23 g. med ekstra kontravekt og vekt på armrør men resonansen flytter seg egentlig ikke, ikke hva jeg forventet egentlig men dette med Feickert test plate.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Takk , Ser ut til at min gamle OC9 er mykere enn AT33 , det er jo godt nytt egentlig dvs om AT33 har lavere complience går resonansen opp som er bra i mitt tilfelle. Keep it coming Bare fint om flere bidrar med data.:p
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.701
    Antall liker
    10.054
    Sted
    London
    Hvilke verdier har dere brukt for RIAA for AT33? Jeg har satt min pre-amp til:
    Gain - 60dB
    Curve: RIAA
    Resistance: 475ohm
    Capacitance: 0pF

    Virker dette som greie verdier. Ser på nett at noen setter Resistance til 100ohm..?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    AT33PTG/II inn i en Lindemann Limetree Phono II:
    Gain 66 dB (Det er høyt. Skyld på Lindemann. Jeg reduserer på linje/digitalsiden i preampen)
    Curve: RIAA (Har ingen andre)
    Resistance: 200 Ohm (En begynnelse. Kan også velge 100 eller 400. Lavere har neppe noe for seg)
    Capacitance: Ikke oppgitt. Meg bekjent også uvesentlig for MC.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.701
    Antall liker
    10.054
    Sted
    London
    AT33PTG/II inn i en Lindemann Limetree Phono II:
    Gain 66 dB (Det er høyt. Skyld på Lindemann. Jeg reduserer på linje/digitalsiden i preampen)
    Curve: RIAA (Har ingen andre)
    Resistance: 200 Ohm (En begynnelse. Kan også velge 100 eller 400. Lavere har neppe noe for seg)
    Capacitance: Ikke oppgitt. Meg bekjent også uvesentlig for MC.
    Takker. Jeg bruker da de verdiene jeg har satt. Jeg har lest at 66dB kan gi forvrenging - aner ikke om dette har noe for seg, så jeg legger meg på 60 😀
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    66 dB gir ikke forvrengning hos meg (MC-forsterkeren er helt separat fra MM-forsterkeren, og de veksler om å fore passiv RIAA-korreksjon og påfølgende forsterkning til linjenivå), men slikt kommer også an på resten av Riaa-konstruksjonen og linjeinngangen den forer. YMMV som det heter. :)

    Tillegg: Ser at linjeinngangen på preampen min er oppgitt til klippegrense (1% THD) ved 2,4 V. No worries for me.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Følger opp @ch's innspill i Shibata (Sa) versus PTG/II (MicroLine) med denne artikkelen (også linket i @KJ sin klistrede vinylressurstråd).


    Det er ikke nåla som eventuelt gjør Sa bedre enn PTG/II nei.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke nåla som eventuelt gjør Sa bedre enn PTG/II nei.
    "... new records will still fare relatively well but especially older and more worn vinyl won’t sound very good with this kind of stylus..."

    Min erfaring er stikk motsatt, men betyr det at artikkelforfatteren sitter på fasiten?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Han vet hva han skriver om, det har jeg ingen tvil om, og han er ikke alene om å påpeke det fakum at Shibata har mindre rillekontakt enn MicroLine/SAS (eller er det van den Hul?).
    Har du vasket de gamle platene dine?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Han vet hva han skriver om, det har jeg ingen tvil om, og han er ikke alene om å påpeke det fakum at Shibata har mindre rillekontakt enn MicroLine/SAS (eller er det van den Hul?).
    Har du vasket de gamle platene dine?
    Ok....får prøve det opp mot erfaringene som vil trenge seg på her i tiden framover......når penger til overs kan brukes på annet enn STRØMPRISER fra HELVETE ;)
    Har aldri vasket..... eller hatt grunn til å vaske en skive, men ser rester av vasking på flere skiver i Vinyl-sjappa og liker det ikke.....kjøper de heller ikke

    Skiver blir slitt av gamle stifter, uvøren håndtering, inn/ut av cover, utlån, flere forskjellige eiere osv.
    Mine skiver ble alltid kjøpt med nytt plast-cover og INGEN andre enn meg selv har fått ta på mine skiver - ja.....helt nevrotisk på det punktet og hvite hansker
    Min egen feil før 1982 var å kjøpe vinyl-spillere som var økonomisk innenfor rekkevidde av surt oppsparte midler fra tiden som syklende avisbud for Aftenposten...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du aldri har vasket en plate så kan jeg vanskelig se at du kan hevde å aldri ha hatt grunn til å vaske en plate, for da vet du nødvendigvis ingenting om evt. forskjeller fra før til etter. Hvordan platesjappa du frekventerer vasker plater vet jeg selvsagt ikke, men vann og isopropanol etterlater ingenting på platene, annet enn bedre lyd.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Van den Hul type 2 har vel minst rillekontakt av alle slipingar (med unntak av dei "hemmelege", som sikkert er ein variasjon av dei kjende, dei også). Desse "små" slipingane grev nok djupare i rillene også, slik at dei spelar jomfruelege område. Eg kjøpte mange plater vurderte som VG og VG+ som var støyfrie i gamle dagar.
    Det kan vere at eg likar 33SA best av denne grunn. Men det er relativt liten skilnad på 33arane på dette feltet, eigentleg. Og den pickupen eg har høyrt som plukkar opp minst platestøy, er Koetsu, Black. Med mange alternativ.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Endelig en som jeg forstår, og forhåpentligvis vica verca, Flageborg! Mitt siste(forhåpentligvis) raseriutbrudd kom en festlig aften på studentbyen, da en tysk "gjestestudent" grep min lp med tommel opppå rillene og de 4 andre på rillene under!
    Han fikk jaggu høre hvor "David kjøpte øllet"!😡
    Lp'er skal i min bok, behandles som de "skatter" de er! Forøvrig det samme med cd'er!
    Mvh ToreP
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Et poeng i artikkelen at ML-slipninger kan redde sfæriske-pløyde LP-er.
    Så om platene har blitt pent behandlet forøvrig bør en god stift hente informasjon fra steder i rilla bud-pløyern aldri har vært.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    1. Hvis du aldri har vasket en plate så kan jeg vanskelig se at du kan hevde å aldri ha hatt grunn til å vaske en plate, for da vet du nødvendigvis ingenting om evt. forskjeller fra før til etter.
    2. Hvordan platesjappa du frekventerer vasker plater vet jeg selvsagt ikke, men vann og isopropanol etterlater ingenting på platene, annet enn bedre lyd.
    1. Min håndtering av vinylskiver er minst på høyde med operasjonsstua på kirurgisk....og samme presisjon
    2. Platesjapper som selger brukt vinyl er det rimelig å anta at vaskingen er utført av tidligere eiere og ikke innehaveren av bruktsalget.....og vann og isopropanol legger igjen mye slagg på enhver overflate....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Så om platene har blitt pent behandlet forøvrig bør en god stift hente informasjon fra steder i rilla bud-pløyern aldri har vært.
    Korriger meg gjerne, men min antagelse er at alt "fnidder" inkl. riper og hakk tilføres ovenfra overflaten og i verste fall nedover i en rille?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Korriger meg gjerne, men min antagelse er at alt "fnidder" inkl. riper og hakk tilføres ovenfra overflaten og i verste fall nedover i en rille?
    Det jeg opplever er at en konisk stift registrerer mindre "fnidder" enn en elliptisk og derfor egner seg bedre til "gamle og slitte" vinylskiver fordi den elliptiske formen plukker mer info høyere opp i rillen der hvor den "menneskelige faktor" har påført "skade/slitasje"... :unsure:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo ganske interessant siden det er stikk motsatt av hva som faktisk skal skje. En konisk stift er for feit til å nyttegjøre seg mer enn det øverste området i moderne pressinger (svært gamle skiver hadde større rillebredde), mens en slank ellipse eller linjekontakt er slank nok til å nå bunnen av rillene.

    Helt unødvendig å ta mitt ord for dette, det finnes store mengder referanser som både forklarer og dokumenterer det.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Men én ting er vel alle enige om - stiften må holdes så ren som mulig og ettersees jevnlig!?🙂
    Tore
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg opplever er at en konisk stift registrerer mindre "fnidder" enn en elliptisk og derfor egner seg bedre til "gamle og slitte" vinylskiver fordi den elliptiske formen plukker mer info høyere opp i rillen der hvor den "menneskelige faktor" har påført "skade/slitasje"... :unsure:
    Det er (som JMM også skriver) helt motsatt. Elliptisk og de andre rammer noe rillevegg, som aldrig har vært berørt, hvis du
    bare har brugt sfærisk nål før.
    Bare å lese artikkelen lengere oppe





    As a rule of thumb, the longer the vertical (top to bottom) contact surface, the better.

    Men det har kanskje samlet seg så mye støv/skitt i den uberørte delen av rillen på eksempelvis 20-30 år, at du netop vaske
    platen, for å høre fordelen ved en bedre nåleslipning. :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0


    As a rule of thumb, the longer the vertical (top to bottom) contact surface, the better.
    Mange takk.....skissen din bekrefter mitt utsagn, men på anmodning så fortsetter jeg dette emnet i en annen tråd.....neste gang ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mange takk.....skissen din bekrefter mitt utsagn, men på anmodning så fortsetter jeg dette emnet i en annen tråd.....neste gang ;)
    Nahh .... så lett slipper du ikke 😂 😂
    Du må veldig gerne forklare, hvorfor du ser dette motsatt av alle andre. Om dette ikke er tråden, så
    fortsett den gjerne i min tråd. Der er plass til nermest alt :)
    Sorry.... siste Off Topic hér.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Platevasking har absolutt mykje for seg. Nye plater ser ut til å innimellom ha "støv i rillene", som platevaskarar kan fjerne. Nokre bruktplater har vore vaska med "blå gugge" og brukt med våt avspeling, som fører til ei intens knitring. I tillegg veit ein aldri korleis bruktplater har vore handsama opp gjennom tidene.
    I tillegg finnest det stoff som faktisk kan dempe effekten av hakk. Eg brukar noko som heiter LAST, men har lite att, og har ikkje fått meg til å importere så langt. Er det forhandlarar av slikt no for tida?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Er oppe og går med denne. Meget fornøyd 😀
    Vis vedlegget 801117
    Jeg tror AT33 må bli min neste PU . Rettere sagt ATPTG/2 som er den som kommer nærmest min ATOC9ML/II i tekniske data. Bare synd den ikke har gjenget hode som OC9 serien nå har. Kanskje den får det før jeg har spilt mine 1000 timer på 09..?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enten det eller så forsvinner AT33 fra sortimentet. Jeg mener å ha lest et slikt rykte.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jaja, da så. Tusener av entusiaster har motsatt erfaring, men do as you please.
    Hugs på at tusenvis av entusiastar resignerte og handsama platene sine ganske uvøre i gamle dagar.
    Enten det eller så forsvinner AT33 fra sortimentet. Jeg mener å ha lest et slikt rykte.
    Eg og, men det er over to år sidan....tippar det er råd å skaffe seg 33-serien ei god stund til.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Platekompaniet i alle fall. Kanskje flere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn