Audio-Technica AT-ART serien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.464
    Sted
    Fredrikstad
    01000232.jpg


    Har nå spilt en ukes tid. Litt småjusteringer de første dagene, men nå høres det bra ut. 100 ohm gir en fin balanse. Heller ingen problemer med bare 0.2mv ut. Avid riaa takler det fint, med null støy.
    Skikkelig imponert over AT ART9XA. Spiller over forventning. Spesielt bra på holografi, og 3D. Har også skikkelig sort bakgrunn, hvor det er lett å skille ut utøvere.
    I følge mine ører, er ART9XA et funn til prisen.

    /Ruby🙂
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Lenge siden jeg har nørdet over platespilling…
    Kan noen opplyse en gammel mann om WTF VTF er for noe mystisk?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    XA på besøk. Irriterende kapabel, og jeg slutter meg til det @Rubyred allerede har skrevet.
    Men jeg synes at den er for dyr for meg.
    Trikset er å vente i åresvis mens tanken på en ART9 gnurer i bakgrunnen som en smertefull, evig voksende cyste, prisen fortsetter å øke, og tvilen på sine egne valg brer som et mørkt teppe over livet...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 878345

    Har nå spilt en ukes tid. Litt småjusteringer de første dagene, men nå høres det bra ut. 100 ohm gir en fin balanse. Heller ingen problemer med bare 0.2mv ut. Avid riaa takler det fint, med null støy.
    Skikkelig imponert over AT ART9XA. Spiller over forventning. Spesielt bra på holografi, og 3D. Har også skikkelig sort bakgrunn, hvor det er lett å skille ut utøvere.
    I følge mine ører, er ART9XA et funn til prisen.

    /Ruby🙂

    Sitter og funderer på å satse på vinyl oppsett igjen av og til. Denne pickupen er på toppen av listen av det jeg ville testet. Krever sitt av riaa-trinnet da med kun 0,2mV utgangssignal..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    XI er et alternativ da. Jern- i stedet for luftkjerne til spolene. 0,5 mV i stedet for 0,2 mV. Special Line Contact-nål i stedet for Shibata. Samme pris.

    I testen som er lenket på side 1 i tråden beskrives XI som mer slagkraftig enn XA. Det kan bety tre ting jeg kommer på sånn i farten: 1) testeren har ikke skrudd ned nok. 2) XI er mindre dynamisk enn XA. 3) XI er mer dynamisk enn XA. Hifispråk er vanskelig å forstå synes jeg.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    XI er et alternativ da. Jern- i stedet for luftkjerne til spolene. 0,5 mV i stedet for 0,2 mV. Special Line Contact-nål i stedet for Shibata. Samme pris.

    I testen som er lenket på side 1 i tråden beskrives XI som mer slagkraftig enn XA. Det kan bety tre ting jeg kommer på sånn i farten: 1) testeren har ikke skrudd ned nok. 2) XI er mindre dynamisk enn XA. 3) XI er mer dynamisk enn XA. Hifispråk er vanskelig å forstå synes jeg.

    Det er jo dette med luftkjerne som jeg synes er spennende. Kanskje ikke direkte overførbar sammenligning, men hører jo bare hvor stor forbedring det er å gå fra jernkjerne til luftkjerne i bass/mellomtoner i delefilter til høyttalere. Kritikken på dynamikk mistenker jeg til en viss grad kan tilskrives riaa-trinn...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da håper vi (antar jeg) på en svært fyldig rapport sånn etterhvert.

    Kjøpt hvorfra forresten?
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    4.292
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    En "svært fyldig rapport" blir det neppe, men jeg skal skrive noen ord når jeg har montert og testet den. Det kan ta noe tid siden formen ikke er helt på topp og hendene er fulle av rifter og sår etter oppussing av et hus.
    Jeg setter ART20 på samme spiller som ART9 er montert på nå.
    ART20 ble kjøpt fra det store utland og levert her hjemme av min kjære datter. :)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    4.292
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har endelig fått montert ART20 på samme spiller som jeg hadde ART9 på før. Det har ikke blitt mye tid til spilling ennå, men etter 7-8 timer kan jeg iallfall slå fast at ART20 overgår ART9 på alle områder lydmessig sett. Lydbilde er meget stort, masse detaljer, mye luft mellom instrumentene, stor nærhet til musikerne. Veldig behagelig og engasjerende lydbilde.
    Gleder meg til den er innspilt :) Skriver mer da.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som vil vedkjenne seg å ha kjøpt ART2000 som lå på torget her om dagen? Var seriøst fristet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Svært vanskelig å tro at opphenget skulle være problematisk av den grunn. Pickupen ble lansert i 2004, lenge etter at man hadde sluttet med gummi og begynt å bruke polymer i oppheng.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    4.292
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Da håper vi (antar jeg) på en svært fyldig rapport sånn etterhvert.

    Kjøpt hvorfra forresten?
    Jeg har snart spilt 50 timer med ART20. Den trenger nok noen timer til før den er helt innspilt. Det er en fantastisk pu:
    Veldig stort lydbilde med mange detaljer. Meget god oppløsning. Instrumentene trer tydelig frem. Pu'en er veldig dynamisk.
    Liker den spesielt godt med verker av Strawinsky og Bartok, men den takler det meste på en meget overbevisende måte. Man blir rett og slett bare sittende å nyte musikken. Spilleglede!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ligger en lite brukt ART7 på Torget nå. Luft Umagnetisk kjerne som ART9XA, men med finere nål og slankere nålefane.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn