Audio-Technica AT-ART serien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Eksperimenterer med settings på NLE17 riia og Art 9. Forsøkte først med anbefaling om 0.5 mV utgangsspenning og 100 ohm belastning, men ganske lav output og ikke helt fornøyd . En annen innstilling er "time constants", usikker hva som er best her, står foreløpig slik: 3.18off / 7950on.

    Om noen har innspill på beste settings på art 9 blir jeg glad =).
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.484
    Antall liker
    8.009
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ikke NLE17, så det er vanskelig å gi noen forslag. Jeg gir min 26dB og 117Ohm og ha nok gain, men det korrelerer neppe med noe særlig din del. Annen RIIA, annet system med annen gain-struktur.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    måtte ned i 0.2 mV for å få et godt resultat. Er usikker på om headshell(Sumiko HS-12) med en vekt på 12G er for tung til denne picku'en?
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Har gått til anskaffelse av en Ortofon test plate. Å da dukker det jo opp en del spørsmål rundt hva mine pu'er skal/bør yte :ROFLMAO:
    Noen som har spec på sporbarheten til ART7 eller 9? Finner ikke noen tall på nettet.
    Eller enda bedre, noen som har testet ut AT-ART på Ortofon test plate og kan si hva de fikk den til å spore på?
    Jeg får min til å spore ok opp til og med 60 μm på 2g VTF og med maks på antiscating til Nottingham Ace Space armen. Er ikke det lite? med tanken på at min Denon 103R sporer perfekt på 80 μm, 2.5g VTA og 2.5g antiscating på Jelco SA-750L.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.484
    Antall liker
    8.009
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke testet ART7, bare ART9, og jeg husker uansett ikke detaljene, bare at alle pickupene jeg har testet sporer 70μm eller bedre. Gitt at 7 og 9 er mer eller mindre identiske ville jeg forventet det samme fra 7eren. Den er imidlertid en del stivere, så kanskje en klatt Blu-Tac på headshellet kan forbedre ting? Jeg ser armen er oppgitt til å ha en effektiv masse på 13.5g, så ganske sånn midt på treet, men litt ekstra masse (si 2-5g) burde kunne gjøre susen.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke testet ART7, bare ART9, og jeg husker uansett ikke detaljene, bare at alle pickupene jeg har testet sporer 70μm eller bedre. Gitt at 7 og 9 er mer eller mindre identiske ville jeg forventet det samme fra 7eren. Den er imidlertid en del stivere, så kanskje en klatt Blu-Tac på headshellet kan forbedre ting? Jeg ser armen er oppgitt til å ha en effektiv masse på 13.5g, så ganske sånn midt på treet, men litt ekstra masse (si 2-5g) burde kunne gjøre susen.
    Med 2g vekt på headshellet får jeg den til å spore tålig bra på 70μm , men da er vtf på 3.2g! det er en del over det anbefalte maks vtf på 2g. Mulig ikke denne armen passer til ART7. Må få den over på Jelco armen og teste da. Får ikke mer vekt på headshellet. Da må jeg ha større motvekt.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Med 2g vekt på headshellet får jeg den til å spore tålig bra på 70μm , men da er vtf på 3.2g! det er en del over det anbefalte maks vtf på 2g. Mulig ikke denne armen passer til ART7. Må få den over på Jelco armen og teste da. Får ikke mer vekt på headshellet. Da må jeg ha større motvekt.
    Min ART-9 sporer 70µm men en Jelco 10" på en gammel ortofon test lp. Dette er med 1.8G VTF.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    På Nottingham armen den står på nå klarer den 70µm, men da er vtf på 2.96g! det kan vel ikke være bra. Langt over anbefalt vtf fra AT
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    På Nottingham armen den står på nå klarer den 70µm, men da er vtf på 2.96g! det kan vel ikke være bra. Langt over anbefalt vta fra AT
    Har du prøvet med andre test-lp'er?
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Sliter spesielt med antiscating i høyre kanal. Har makset antiscatevekt uten at det er optimalt. Ser det anbefales to antisacatevekter på enkelte mc pu'er i manualen. Noe jeg kan trenge hvis jeg skal få ART7 til å spore bedre hører jeg.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Nei har bare den nyeste Ortofon plata
    På et tidspunkt med en anden arm og pladespiller, kunne jeg heller ikke få min pick up til at spore godt nok. Det viste sig, at være den libelle jeg brugte til justering, som ikke var nøjagtig.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    På et tidspunkt med en anden arm og pladespiller, kunne jeg heller ikke få min pick up til at spore godt nok. Det viste sig, at være den libelle jeg brugte til justering, som ikke var nøjagtig.
    Det skal jeg dobbesjekke. Takk for tips :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Eksperimenterer med settings på NLE17 riia og Art 9. Forsøkte først med anbefaling om 0.5 mV utgangsspenning og 100 ohm belastning, men ganske lav output og ikke helt fornøyd . En annen innstilling er "time constants", usikker hva som er best her, står foreløpig slik: 3.18off / 7950on.

    Om noen har innspill på beste settings på art 9 blir jeg glad =).
    jf. wikipedia-linken til Valentino.
    3,18 = 3,18 µs som er ca 50 050 Hz. 7950 = 7950 µS eller ca 20,02 Hz

    3,18 µS er ofte benevnt som «Neuman konstanten». Den er basert på en myte om at Neuman sine graveringsmaskiner hadde et førsteordens lavpassfilter ved 50k Hz for å dempe utsvinget (egentlig akselerasjonen) ved ultrasoniske frekvenser, og redusere varmgangen i skjærehodene. Iht. myten var dette et garantikrav for skjærehodene fra Neuman. Poenget som forsvant fra de som spant myten er at det var aldri noen standardisert lavpassfiltrering og den var stort sett ikke førsteordens. Det var stort sett andre til fjerdeordensfiltre og de kunne være alt fra like over 20k Hz til opp mot 50k Hz. Filterkarakteristikken var heller ikke standardisert, selv om det kanskje/antagelig var mest Butterworth filtre. Det er derfor lite matnyttig å korrigere for denne tidskonstanten med sikte på «riktig» frekvensrespons, da korreksjonen uansett ikke treffer, verken på frekvens eller orden. Når du slår på denne tidskonstanten så hever den nivået ved 50k Hz med 3 dB, og det er slett ikke umulig at du liker resultatet av det. Dersom husalteret ditt ev. fra før er litt frisk i den øverste oktaven så gjør den ingen nytte. Frekvensresponsen etter denne tidskonstanten ser omtrent slik ut:
    1662402782564.png


    7920 µS er en tidskonstant for avspilling som ble innført av IEC som «band aid» for et subsonisk filter. Tidskonstanten brukes ikke ved innspilling/gravering av vinylen. Når du slår denne på så dempes nivået ved 20 Hz med 3 dB og du har et førsteordens høypass filter, der dempingen ved 10 Hz er ca 7 dB. Det er fint dersom det ikke er andre subsoniske filtre å velge mellom, men egentlig litt tullet som IEC standard, og det hadde vært mye bedre med et ordentlig subsonisk filter, dvs høyere orden, kanskje med justerbar frekvens og med en egen vertikal komponent (for signaler ute av fase). Frekvensresponsen i filteret ser omtrent slik ut :
    1662403291169.png


    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.484
    Antall liker
    8.009
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med 2g vekt på headshellet får jeg den til å spore tålig bra på 70μm , men da er vtf på 3.2g! det er en del over det anbefalte maks vtf på 2g.

    3.2g over tid er trolig alt for mye ja. Den gamle tommelfingerregelen (hvor mye hold det er i den vet sikkert ingen) sier at +10% over anbefalt er greit, men at man ikke bør bruke mer enn +20% over tid. I mangel av faktabasert info synes det å være en grei regel å forholde seg til.

    Mulig ikke denne armen passer til ART7.

    Det kan nok være så enkelt. Krysser fingre for at Jelco er redningen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Nydelig KJ. Jeg bør absolutt investere i er phonoforsterker med Neumankonstant-kopensasjon sidenanlegget mitt sampler alle analogsignaler med 48 kHz.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Har en uåpnet AT Art-9XA. Planen var å montere denne i min Bergmann, og sende min VDH Colibri til sjekk/retipping.
    Har lenge hatt lyst på en AT-33PTG/II, da den skal ha en noe varmere klang balanse. Noen som har hørt forskjellen mellom Art9-XA/XI, og AT-33PTG/II, og kan bekrefte det?
    Denne skal monteres i en Thorens TD125LB, med SME 3012 mk2(non improved), og supplere Bergmann.


    /Ruby:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Med 2g vekt på headshellet får jeg den til å spore tålig bra på 70μm , men da er vtf på 3.2g! det er en del over det anbefalte maks vtf på 2g. Mulig ikke denne armen passer til ART7. Må få den over på Jelco armen og teste da. Får ikke mer vekt på headshellet. Da må jeg ha større motvekt.
    Undrer meg på, at ingen ennå har kommentert dette.
    Om du legger vekt til headshell, må du selvfølgelig etterjustere vtf tilbake til det annbefalte. 3,2 gram gjør flere ting:
    Legger unødigt press på dempeputen bak spolene og ødelegger både frekvensgang og stereoperspektivet ditt ,da spolene kommer ut
    av optimalt magnetisk fokus. Nermest, hvad jeg ville kalle å voldta en stakkars pickup ;)
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Undrer meg på, at ingen ennå har kommentert dette.
    Om du legger vekt til headshell, må du selvfølgelig etterjustere vtf tilbake til det annbefalte. 3,2 gram gjør flere ting:
    Legger unødigt press på dempeputen bak spolene og ødelegger både frekvensgang og stereoperspektivet ditt ,da spolene kommer ut
    av optimalt magnetisk fokus. Nermest, hvad jeg ville kalle å voldta en stakkars pickup ;)
    Det er jeg klar over, men i dette tilfellet var det Ortofon sin testplate som tester ut hvor høy μm pickupen klarer på spore på. Med anbefalt vtf på 2 g begynner det å skurre på 60μm. Noe jeg syntes var dårlig for en så dyr pickup. Derfor eksperimenterte jeg med høyere vtf og høyer vekt på headshell for å endre effektiv masse og se om dette totalt sett hadde noen effekt. Det hjalp ikke stort på anbefalt vtf, men med vtf på 3,2 g klarte den å spore opp til 70μm. Jeg spiller selvfølgelig ikke med så høyt trykk. Bare for å teste at dette ble gjort. Jeg har falt til ro med at pickupen ikke klarer å spore høyere og lever egentilg godt med det i dag. Den låter bra og det er det viktigste. :)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    4.295
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har en spiller med Jelco SA 750 E arm og ART9. Den sporer uten problemer på 80 på Ortofon testplata. VTF på 1,8 g. Anbefaler deg å teste ART7 på Jelco-armen. ART7 og ART9 er jo svært like.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    @Amou
    Min ATOC9 ML/II klarer 80um fint og 90um på Ortofon platen bittelitt skurr i en kanal. 1.75 g
    Men det var først etter å ha stilt inn Azimuth og zenit riktig. Før jeg satte Azimuth optimalt elektronisk( 1.5 grad justering) klarte den knapt 70.

    Så det kan være uheldig Azimuth evt dårlig antiskate funksjon som gir problemer. Om jeg husker rett er spec 70um typisk på AT PU

    Før Azimuth justering var Stereoseparasjonen/crosstalk ved 1Khz -26/-40 etter Azimuth justering -35/35… har du skjev kanalseparasjon også kan det være Azimuth du må justere for bedre sporing også
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Har en uåpnet AT Art-9XA. Planen var å montere denne i min Bergmann, og sende min VDH Colibri til sjekk/retipping.
    Har lenge hatt lyst på en AT-33PTG/II, da den skal ha en noe varmere klang balanse. Noen som har hørt forskjellen mellom Art9-XA/XI, og AT-33PTG/II, og kan bekrefte det?
    Denne skal monteres i en Thorens TD125LB, med SME 3012 mk2(non improved), og supplere Bergmann.


    /Ruby:)
    Vil kategorisere PTG/II som nøytral heller enn varm.
    Og min erfaring er at ptg/II og ART9xi har ganske lik klangbalanse, bortsett fra at ART9 er bedre på absolutt alt :sneaky:
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    @Amou
    Min ATOC9 ML/II klarer 80um fint og 90um på Ortofon platen bittelitt skurr i en kanal. 1.75 g
    Men det var først etter å ha stilt inn Azimuth og zenit riktig. Før jeg satte Azimuth optimalt elektronisk( 1.5 grad justering) klarte den knapt 70.

    Så det kan være uheldig Azimuth evt dårlig antiskate funksjon som gir problemer. Om jeg husker rett er spec 70um typisk på AT PU

    Før Azimuth justering var Stereoseparasjonen/crosstalk ved 1Khz -26/-40 etter Azimuth justering -35/35… har du skjev kanalseparasjon også kan det være Azimuth du må justere for bedre sporing også
    Hvordan gør du det elektronisk?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    I prinsippet ved å måle og sammenligne forskjellen på nivået høyre og venstre kanal. Dvs hva er nivået på( Volt eller dB) venstre kanal når det spilles et spor med kun høyre kanal og motsatt. Trenger Ortofon testplaten med min R og kun L spor.
    Dette kan gjøres med et voltemeter på utgangen fra RIAA,forsterker etc.
    Jeg gjør det ved å ta opptak fra utgangen av RIAA inn på PC via lydkort ( finnes USB saker til 400 kr son gir en overgang fra RCA 3.5mm analog til USB PC) og analyser filen i lydprogram.

    En analyse kan se slik ut, lydnivå plot
    1670529461496.png



    Eller slik, frekvensplot
    1670529414358.png


    Men enhver kan gjør det uten PC eller program slik med et multimeter:

    Multimeter måler spenning ut fra RIAA, ( eller på høytaler terminaler om man her perfekt kanalbalanse i RIAA og forsterker) feks_
    Venstre kanal viser 500mV med L only sporet, og Høyre kanal viser 28mV på samme spor. Kanalseparsjoner er da 20*log10(500/28)=25dB...
    (Er det en ubalanse kanalbalansen blir det litt feil, så noen tar derfor heller Venstre kanal mV med L spor/Venstre kanal mV med R spor)

    --- det trengs altså ikke noe Fozgometer om man har et multimeter, er stø på hånden og kan regne logaritme på kalkulator---

    Man kan med fordel gjøre måling UTEN RIAA, -Platespiler til forsterker CD inngang og ikke rett fra PU- om testsporet er 1000hz, da blir ikke nivået man måler forurenset av lavfrekevent støy.( se frekevsnplot rett over)


    Skal man gjøre det som proffene brukes et frekvenssveip som man tar opp og får dette.( Krever spesiell EQ tilpasset testsporet,)
    1670530743183.png
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    I prinsippet ved å måle og sammenligne forskjellen på nivået høyre og venstre kanal. Dvs hva er nivået på( Volt eller dB) venstre kanal når det spilles et spor med kun høyre kanal og motsatt. Trenger Ortofon testplaten med min R og kun L spor.
    Dette kan gjøres med et voltemeter på utgangen fra RIAA,forsterker etc.
    Jeg gjør det ved å ta opptak fra utgangen av RIAA inn på PC via lydkort ( finnes USB saker til 400 kr son gir en overgang fra RCA 3.5mm analog til USB PC) og analyser filen i lydprogram.

    En analyse kan se slik ut, lydnivå plot
    Vis vedlegget 875079


    Eller slik, frekvensplot
    Vis vedlegget 875078

    Men enhver kan gjør det uten PC eller program slik med et multimeter:

    Multimeter måler spenning ut fra RIAA, ( eller på høytaler terminaler om man her perfekt kanalbalanse i RIAA og forsterker) feks_
    Venstre kanal viser 500mV med L only sporet, og Høyre kanal viser 28mV på samme spor. Kanalseparsjoner er da 20*log10(500/28)=25dB...
    (Er det en ubalanse kanalbalansen blir det litt feil, så noen tar derfor heller Venstre kanal mV med L spor/Venstre kanal mV med R spor)

    --- det trengs altså ikke noe Fozgometer om man har et multimeter, er stø på hånden og kan regne logaritme på kalkulator---

    Man kan med fordel gjøre måling UTEN RIAA, -Platespiler til forsterker CD inngang og ikke rett fra PU- om testsporet er 1000hz, da blir ikke nivået man måler forurenset av lavfrekevent støy.( se frekevsnplot rett over)


    Skal man gjøre det som proffene brukes et frekvenssveip som man tar opp og får dette.( Krever spesiell EQ tilpasset testsporet,)
    Vis vedlegget 875085
    Er det noget du kan høre? Jeg bruger sporet fra hifinews test lp, hvor der skal være mindst muligt signal, når monoknappen trykkes ind.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Det er også en metode som er brukt men gir ingen tallverdi, og noen lærde mener mono/kanselleringsmetoden ikke er så gyldig, jeg vet ikke
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    received_1236865776910940.jpeg


    Monterte AT-Art9XA på min Bergmann. Vært ekstra nøye med montering med tanke på Shibata sliping. Må si den imponerer fra første LP. Litt varmere enn VDH Colibri, som den erstattet, men nøytral, med overraskende bra bass. Et dypt, og veldig klart lydbilde, hvor det er lett å skille mellom utøvere i dybde, og bredde. Denne er veldig lett å like. Spiller som jeg håpet den skulle gjøre. Skikkelig fornøyd.🙂
    Testet diverse belastning, men endte opp på 200ohm.
    Får gi den noen dager med finjustering før en konklusjon.

    /Ruby🙂
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.484
    Antall liker
    8.009
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Interessert i konklusjonen. ART7 og 9 er etter mitt skjønn/mine ører helt på høyden med min Colibri. De nye ARTene har jeg dog ikke hørt.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Vis vedlegget 876406

    Monterte AT-Art9XA på min Bergmann. Vært ekstra nøye med montering med tanke på Shibata sliping. Må si den imponerer fra første LP. Litt varmere enn VDH Colibri, som den erstattet, men nøytral, med overraskende bra bass. Et dypt, og veldig klart lydbilde, hvor det er lett å skille mellom utøvere i dybde, og bredde. Denne er veldig lett å like. Spiller som jeg håpet den skulle gjøre. Skikkelig fornøyd.🙂
    Testet diverse belastning, men endte opp på 200ohm.
    Får gi den noen dager med finjustering før en konklusjon.

    /Ruby🙂
    Hvilken riaa bruger du?
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    2
    Spennende å følge med. Har en ART7, som jeg personlig syntes manglet detaljer i forhold til min vdh Black Beauty. Den hadde god sammenheng, fin 3d, men slapp ikke helt.

    Mvh
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Spennende å følge med. Har en ART7, som jeg personlig syntes manglet detaljer i forhold til min vdh Black Beauty. Den hadde god sammenheng, fin 3d, men slapp ikke helt.

    Mvh
    Jeg tror ART-7 skal have er rigtig god trafo. Jeg ville gerne prøve en ART-7 med min Ortofon T2000.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.484
    Antall liker
    8.009
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker en Fidelity Research X1-L med min, grunnet svært lavt gain. Fungerer meget bra synes jeg. Mangel på detaljer kjenner jeg meg ikke igjen i.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Tror nok kvalitet på riaa også har en del å si. Personlig var bytte fra ARC PH5 til Avid Pulsare II et stort lydmessig, og ikke minst brukermessig løft. Det samme gjelder nok også hvordan pickup/riaa passer sammen.
    Skal ikke utgi meg for noen ekspert, men etter 40 år med div platespillere har riaa, og matching hatt mye å si. Uansett, slik AT-Art9XA spiller nå, savner jeg ikke VDH Colibri et sekund.

    /Ruby🙂
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Jeg bruker en Fidelity Research X1-L med min, grunnet svært lavt gain. Fungerer meget bra synes jeg. Mangel på detaljer kjenner jeg meg ikke igjen i.
    Jeg har også masser af detaljer med min art-9. Både med og uden trafo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn