Audio Technica ART9/7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Min ART-9 nærmer seg innspilt etterhvert, med i underkant av 150t. Det har vært store forandringer underveis, og det er vel først ila de siste 30-40t jeg har latt være å fikle med riaa innstillinger og pu justeringer og synes nå det høres veldig bra ut. ART-9 er i mye større grad en "rasehest" enn det jeg har vært vant med på pu-siden og finjusteringer betaler seg. I ettertid, gitt den lange innspillingstiden, ser jeg vel at jeg kunne spart meg for endel justeringer inntil den var innspilt.

    Nå:

    VTA: litt opp i pivotenden
    VTF: ca 1,75g
    Riaa: 100 ohm, ser absolutt for meg at en noe høyere belastning kunne vært enda bedre, men på mitt riaa er neste 470 ohm og det høres livligere ut, men ikke riktig

    Lykke til
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Min ART-9 nærmer seg innspilt etterhvert, med i underkant av 150t. Det har vært store forandringer underveis, og det er vel først ila de siste 30-40t jeg har latt være å fikle med riaa innstillinger og pu justeringer og synes nå det høres veldig bra ut. ART-9 er i mye større grad en "rasehest" enn det jeg har vært vant med på pu-siden og finjusteringer betaler seg. I ettertid, gitt den lange innspillingstiden, ser jeg vel at jeg kunne spart meg for endel justeringer inntil den var innspilt.

    Nå:

    VTA: litt opp i pivotenden
    VTF: ca 1,75g
    Riaa: 100 ohm, ser absolutt for meg at en noe høyere belastning kunne vært enda bedre, men på mitt riaa er neste 470 ohm og det høres livligere ut, men ikke riktig

    Lykke til
    Hvordan opplevde du forskjellen med din nåværende VTA-innstilling i forhold til headshellet (og pickupen) plan med plata, for du har vel prøvd det også?

    Førsteinntrykket er at ART-9 høres mer enn nok livlig ut, så trolig har det ingen hensikt med høyere belastning?
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Opplevde den ikke veldig livlig på 100 ohm i starten faktisk, snarere bittelitt grå, men at den har livnet bra til etterhvert som den er spilt inn. Spilte på 470 ohm i starten nettopp for å få den livligheten jeg savnet. Nå synes jeg 100 ohm passer bra.

    Mye detaljer og flott pin-pointing av instrumenter ol har det vært fra start, men synes det manglet sammenheng mellom topp og bunn i. Dette er på plass nå.

    I fht VTA, ble det åpnere og luftigere med litt løft mot pivot. Bass har jeg egentlig aldri synes den har manglet.

    Jeg har som nevnt ikke endret på innstillinger etter at den (trolig) er spilt inn.

    Gain på riaa er satt til 56db, jeg har ikke eksperimentert nevneverdig med dette.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke 56 db i underkant, selv om ARK-9 har forholdsvis høyt output med sine 0,5 mV?

    Har gjort en finjustering av pickupen i dag og håper jeg er ganske nær perfekt resultat. Måtte dog vri pickupen en smule i shellet for å få det til å stemme med dr.Feickert protractoren, noe jeg fant litt merkelig. Pickupen står dermed ikke lenger helt parallell med shellet når man sikter ovenfra. Hvordan er dette hos deg? Synes likevel det spiller meget bra allerede, så hvis litt tilspilling hjelper ytterligere blir dette veldig bra. Håper dog jeg slipper unna med mindre enn 50 timer, for ikke å snakke om 150, som vel er rundt en tidel av levetiden.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Har forstått det slik at man ikke skal være for nervøs for at pickupen er 100% rett i huset. Det viktigste er å justere slik at selve stiften og nåla er korrekt. Dette er dog alt en fysisk dings.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tno

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Opplever 56db som helt fint her.

    Å vri pu i headshell i fb med justering mot protraktor har jeg måttet gjøre flere ganger, så også nå. Uproblematisk med mindre headshell har faste hull.

    Kjør musikk!
     

    TogT

    Fersking
    Ble medlem
    21.01.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    AT Art9 og Rega

    Hei.

    Jeg er på utkikk etter ny mc pickup til en Rega RP3 (med TTPSU og Tangospinner subplatter). Har således vurdert, ut fra store mengder positiv omtale, Art9. Men, spørsmålet er om denne i det hele tatt kan forsvares i rb303-armen til regaspilleren? Jeg har forstått det slik at Art9 er medium stiv(?) og at dette i utgangspunktet skal passe fint med regaarmen. Men her er jeg altså svært usikker. Noen med noen gode råd på veien?

    Øvrig utstyr er en Bladelius Thor mk2, Graham slee era gold v og Elevator SUP samt et par gamle gode b&w dm2.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Det er ingen ting i veien med å bruke ART9, Men om det er så godt anvendte penger kan jeg kanskje ikke påstå, da spilleren din ikke får ut hele potensiale av den. Jeg har hatt samme spiller selv med full groovetracer pakke. så jeg ville spart pengene å kjøpt for eksempel AT33PTG isteden.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen ting i veien med å bruke ART9, Men om det er så godt anvendte penger kan jeg kanskje ikke påstå, da spilleren din ikke får ut hele potensiale av den. Jeg har hatt samme spiller selv med full groovetracer pakke. så jeg ville spart pengene å kjøpt for eksempel AT33PTG isteden.
    Her må jeg bare bekrefte kvaliteten til AT33PTG, det er en meget bra pickup. Jeg har ikke hørt ART9 og kan ikke uttale meg om den men regner med den ikke skuffer. AT33PTG har spilt flott hos meg på en gammel Rega RB300 arm og som nevnt tidligere på tråden sporer det fantastisk. Den har spilt ca 90 timer nå og de siste timene har det utviklet seg i positiv retning, faktisk mer detaljer og dypere bass. Det var slående og jeg har måttet plukke fram kjent stoff for å få det bekreftet, den spiller enda mer uanstrengt og åpent. Så jeg er enig med "Forsell", det er bare et godt kjøp.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hva er en rocke-pickup? Og hvorfor skulle ikke en ART9 være det?
    Hvem er disse mange?
     

    TogT

    Fersking
    Ble medlem
    21.01.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Takk for tilbakemeldinger! Jeg er helt med på at pris og kvalitet på ART9 muligens ikke står helt i vater med resten av spilleren. Men, nå er det jo slik at den (ART9) av og til og innimellom dukker opp til langt finere priser enn veiledende rundtom på nettet. Det er vel ingen grunn til å tro at den vil gjøre en dårligere jobb enn PTG i dette oppsettet. Eller tenker jeg helt feil nå? Er den for stiv? For myk? For tung? Andre grunner enn kostnaden til å la være? Eller er det grunn til å tro at PTG vil gjøre en bedre jobb grunnet bedre matching? Vil gjerne klemme så mye godlyd ut av oppsettet som mulig. Det lyder jo godt som det er, med Rega Exact, men nå snublet jeg nå en gang over en gunstig priset Elevator SUT til Era Golden min. Og vipps.. så ville mye ha mer:) Meget taknemlig for alle gode innspill!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Mange sier at ART9 ikke er en rocke pu. Er PTG det.
    Jeg har såpass lite erfaring med forskjellige pu'er i forskjellige prisklasser og kan ikke si noe særlig om hvordan ART9 er i forhold til konkurrenter som f.eks. Dynavector (som gjerne er en av de første som blir trukket fram når det er snakk om "rocke-pu'er"), men jeg har spilt litt på min, og jeg spiller en del rock og metal blant andre ting, og syns det funker helt fint. Vil si det meste funker helt fint med ART9 hos meg, så det er kanskje mest riktig å si at det er en god allround pu som ikke favoriserer spesielle typer musikk, men takler det meste på en overbevisende måte.

    Men hvis resten av anlegget er up to snuff, så låter ikke rock crap med ART9.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig svar elefantmannen , da bestiller jeg en ART9 neste gang den er på tilbud.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ligger en art9 til 7k på finn nå.
    kun spilt 1 time, sier eieren.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kjøp den, Le.
    Om den såvidt har vært ute av eska..
    jeg var nære på avtrekker'n!
    men har vel bestemt meg for å retippe xx2 på et eller annet tidspunkt.
    liker soliditeten i lyden fra xx2 godt, selv om den kanskje ikke har verdens mest virtuose spillestil.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    ART9 for 7 lapper er en god pris hvis den bare er brukt en time, da er den ikke i nærheten av å være innspilt engang. Betalte over 8 for min når den var på tilbud hos Platekompaniet, og det føles som vel anvendte penger lydkvaliteten tatt i betraknting.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    altfor mange selger pu'er før de er innspilt.
    én time - skuffet - salg...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Lett å se at noen kan føle det sånn, men for egen del hørte jeg potensiale i ART9 omtrent fra første strofe og har bare blitt mer og mer fornøyd etterhvert som den har gått seg til. Kjipt for de som selger før ting er innspilt og ikke aner hva de går glipp av.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Da er jeg på lufta med ART9.

    Armen er ørlite høyere i bakkant. 1,8 gram. 64 i gain og 100 kohm på Sutherland riaaen.

    Finjustert litt frem og tilbake. Lydbildet er i balanse og frekvensresponsen er lik CD. Har spilt et par timer.

    Dersom jeg kan forvente en ørliten smoothing av kvinnevokal slik jeg erfarte med Cadenza Black, er det noe som skjer etter x antall timer det da?

    D5E73A70-1D8C-4831-A73C-46740F885DBB.jpg
    59FF6349-D5B2-4D0C-BE0A-8315C785248D.jpg
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Den låter ikke likt som Cadenza Black så den samme smoothing i vokalen får du nok ikke.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Den låter ikke likt som Cadenza Black så den samme smoothing i vokalen får du nok ikke.
    Den er jo over dobbelt så dyr så det er vel å forvente.
    Men jeg vil si at ART9 er en high end pickup mtp klarhet, oppløsning og dynamikk.

    Noen som vet hvordan vdh the Frog er i denne sammenligningen?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Jeg har hørt Frog noen ganger men ikke i mitt eget oppsett, syntes den spilte bra på musikk som var relativt rolig ala Nils Løfsgren, men med mer rocka musikk fungerte det ikke så bra, for lite dynamikk og da låt alt kjedelig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Ok.

    ART9 synes jeg takler dynamisk musikk meget bra. Men sitter som sagt igjen med et minne og en feeling av at Cadenza Black har samme nøytrale og dynamiske gjengivelse men i tillegg en supersmoothet på klaver og kvinnevokal som er noe av det vanskeligste å gjengi.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nå kjenner ikke jeg ikke the Frog, men ut fra min begrensede erfaring vil jeg si at om man ikke klarer å få dynamikk ut av en vdh da har man gjort noe feil. For mer dynamiske pickuper skal du lete lenge etter. Så uttaler jeg meg nå generelt om vdh og ikke om the Frog.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Grunnen til at jeg er nysgjerrig på the Frog er at Project karbonarmene matcher svært myke pickuper.
    The Frog har rekordhøy compliance og sporer med et veldig lavt stifttrykk.
    Kan dette redusere makrodynamikk og på den annen side øke mikrodynamikk?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg kan ikke nok om fysikken i dette. Men min Colibri kjøres også med lavt stiftetrykk og den har dynamikk i bøtter og spann.

    Har du lest innleggene til Vermin og Gutman om vdh? For de har testet en del varianter, og våres opplevelser samsvarer ikke med det du skriver (tatt på husken, så får heller Vermin eller Gutman arrestere meg).
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Jeg har kun testet Frog. Har hørt mc 10 og Gresshopper en gang og de låt bra. Mine personlige favoritter er nok Cadenza black, og Windfeld men smak og behag og selvfølgelig systemavhengig. Spiller mest på Cadenza Red fortiden og bruker Art9 noen ganger når jeg spiller roligere type musikk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Ang spm om dynamikk. Kan en pickup grave frem mer dynamikk enn det er på mastertapen (digital eller analog) eller dreier det seg om å ha så lite tap av dynamikk som mulig?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Så lite som mulig tap.

    Om man opplever at det er mer dynamikk enn på mastertape så mistolker man en eller annen forvrengning med dynamikk.

    Og dynamikk er an av grunnene til å dra en A80 inn i stua, tro meg.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Man skal være klar over at tidligere kvalitetskontroller av Vdh var høyst kritikkverdige og at enkelte pickuper forlot Nederland med rare skavanker. Slike låt ofte slik forsell beskriver. Hva det kom av vet jeg ikke men det skal være en saga blott i de siste årene.

    På en skikkelig tuna og montert Frog skal man absolutt IKKE merke mangler på rock, snarere tvert imot.
    Alle Vdh har en huslyd med ekstrem dynamikk og trøkk oppover, helt i bunnen kan man saktens diskutere hvorvidt de ikke er «top of the class». Men man får nok aldri i pose og sekk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Hvilke pickuper er best i klassen når det gjelder mikronyanser og glatthet i kvinnevokal og de øvre oktavene i klaver?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn