Audio Technica ART9/7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Så lite som mulig tap.

    Om man opplever at det er mer dynamikk enn på mastertape så mistolker man en eller annen forvrengning med dynamikk.

    Og dynamikk er an av grunnene til å dra en A80 inn i stua, tro meg.
    Nettopp. Det var egentlig et retorisk spm fra meg. Og derfor er jo vinyl objektivt sett et dårligere medium enn CD da dynamikken på CD stort sett er ivaretatt ift hva vi har kapasitet til å høre. «Ekstra god dynamikk» i en pickup betyr vel «veldig liten reduksjon av dynamikk».

    Allikevel, klarer jeg å få til det jeg nevner i forrige innlegg så er jeg fornøyd.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    893
    Antall liker
    572
    Hvilke pickuper er best i klassen når det gjelder mikronyanser og glatthet i kvinnevokal og de øvre oktavene i klaver?
    Jeg synes min ART9 spiller meget glat og homogen. Den tog lang tid om at åbne op, og det oplevede jeg ikke på min Ortofon Rohmann eller min Transfiguration Phoenix. Jeg oplever rillestøj er lidt tydligere på ART9. Transfiguration er klasser over på alle områder.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke pickuper er best i klassen når det gjelder mikronyanser og glatthet i kvinnevokal og de øvre oktavene i klaver?
    Jeg synes min ART9 spiller meget glat og homogen. Den tog lang tid om at åbne op, og det oplevede jeg ikke på min Ortofon Rohmann eller min Transfiguration Phoenix. Jeg oplever rillestøj er lidt tydligere på ART9. Transfiguration er klasser over på alle områder.
    Prismessig, ikke minst! :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Så lite som mulig tap.

    Om man opplever at det er mer dynamikk enn på mastertape så mistolker man en eller annen forvrengning med dynamikk.

    Og dynamikk er an av grunnene til å dra en A80 inn i stua, tro meg.
    Nettopp. Det var egentlig et retorisk spm fra meg. Og derfor er jo vinyl objektivt sett et dårligere medium enn CD da dynamikken på CD stort sett er ivaretatt ift hva vi har kapasitet til å høre. «Ekstra god dynamikk» i en pickup betyr vel «veldig liten reduksjon av dynamikk».

    Allikevel, klarer jeg å få til det jeg nevner i forrige innlegg så er jeg fornøyd.
    Det jeg spiller av tape er kopi av mastertape fra før mastring til CD og vinyl og innebærer i utgangspunktet null/lite kompresjon.

    CD er ikke i nærheten IMHO.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    893
    Antall liker
    572
    Hvilke pickuper er best i klassen når det gjelder mikronyanser og glatthet i kvinnevokal og de øvre oktavene i klaver?
    Jeg synes min ART9 spiller meget glat og homogen. Den tog lang tid om at åbne op, og det oplevede jeg ikke på min Ortofon Rohmann eller min Transfiguration Phoenix. Jeg oplever rillestøj er lidt tydligere på ART9. Transfiguration er klasser over på alle områder.
    Prismessig, ikke minst! :)
    Enig :) Og en ART 9 er en rigtig god pick up, især når den fåes så billig på ebay. Den tager bare lang tid at åbne op. Den er faktisk så god, at jeg overvejer også at købe en ART7
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Byttet min "gamle" ART9 i går med den nye som erstatter den, AT-ART9XI.
    Med gjenger er den mye lettere å montere enn den gamle, heldigvis.
    Monterte den bare likt uten å gjøre noe med azimuth og vta (evt.foreløpig).
    Samme sporingskraft, 1.8 g.
    Montert i en Triplanar arm.

    Spiller veldig bra rett ut av esken, og subjektivt med de vanlige forbehold om audio hukommelse, nok bedre enn den gamle ART9.
    Jeg var i hvert fall svært fornøyd (og positivt overrasket) hvor bra Ortofon Pickup Test Record 0003, spor 2.1 og 2.3 låt med første gangs forsøk på montering uten noe finjustering.
    ART9'en låt bra helt til i går, men ny pickup er nok alltid bedre enn gammel (ART9'en var ca 4.5 år gammel).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Den står på ønskelista mi......
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Holder meg til orignalen, tenker jeg. Det er uansett samme pickup i alle andre henseender enn navn og cantilever/nål, med identiske specs bortsett fra forandringene som utgår fra sistnevnte. Da ville det være langt mer interessant å plukke opp en ART7 mens de fremdeles er å få.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Holder meg til orignalen, tenker jeg. Det er uansett samme pickup i alle andre henseender enn navn og cantilever/nål, med identiske specs bortsett fra forandringene som utgår fra sistnevnte. Da ville det være langt mer interessant å plukke opp en ART7 mens de fremdeles er å få.
    ART7 er blitt oppdatert den også, men heter nå ART9xa
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Klar over det. Jeg tenkte på den originale ART7, som fremdeles er tilgjengelig for en svært god pris. Ser liten grunn til å betale dobbelt for samme produkt med mindre man må. De gamle har forøvrig tynnere cantilevere, 0.26mm vs 0.28mm, som i min bok gjør dem til bedre valg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn