Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • F

    FMG

    Gjest
    Får bare henge meg på: Så har jeg også fått min nye forforsterker: Audio Research Reference 3 i hus.
    En meget solid sak i beste ARC-stil:



    Bilde av baksiden, balanserte inn- og utganger hele veien (kabler: Valhalla XLR):



    Det må sies med en gang at denne passer som hånd i hanske sammen med monoblokkene Audio Research VM 220.





    Var meget spent før jeg koblet opp, prøvde nemlig med forforsterker for et par år siden men foretrakk da dirketedrift. Ble derfor meget overrasket over lydforbedringen denne gang: mer farger, dynamikk, romfølelse og liv; det virket altså mer ekte og live. Da jeg koblet ut ARC Reference 3 og kjørte direkte igjen ble lyden klart tammere og mattere i tillegg til at det ble rundet av øverst og nederst.




    Det blir kamp om plassen i "sweet spot" i tiden fremover. Det er ikke bare jeg som er glad i musikk....
    Det er derfor bare en ting å si: Jeg sender en stor takk til OMF.....! ;) 8) 8) 8)

    mvh
    FMG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis m fet preamp FM!

    Regner med av JVC høytalerne også passer som bare det? :)

     
    F

    FMG

    Gjest
    johna skrev:
    Grattis m fet preamp FM!

    Regner med av JVC høytalerne også passer som bare det? :)
    Nå må du ikke si noe galt om JVC høyttalere... jeg kjøpte et sett toveis bassrefleks i 1977 for kr 945,- som faktisk spilte ganske så musikalsk.... ;)

    Men siden du spør: Jo, MS4 fungerer meget ålreit de også... ;) Skal legge ut bilder under Mitt anlegg.
    Kan ikke "grise til" ARC-tråden med høyttalerbilder.... ::)
     
    T

    tjn

    Gjest
    Gratulerer FMG! Så du tok kontakt...Inntrykket du har så langt overrasker ikke, det er en fantastisk pre amp du nå har fått deg, den kommer til å gi deg mye glede. Litt oppgradering på strømmen nå og du har enda litt og hente kanskje....?
     
    F

    FMG

    Gjest
    rico skrev:
    Gratulerer FMG! Så du tok kontakt...Inntrykket du har så langt overrasker ikke, det er en fantastisk pre amp du nå har fått deg, den kommer til å gi deg mye glede. Litt oppgradering på strømmen nå og du har enda litt og hente kanskje....?
    Akkurat nå har jeg myyye å hente. Vi skal bygge på huset, måtte derfor flytte anlegget til et annet rom. Har ikke helt kontroll med akustikken slik det er nå.... ::)
    Ja, skal sørge for å få egen jordet kurs og så skal jeg forske litt på nettfilter når lytterommet endelig er klart igjen, forhåpentligvis i begynnelsen av oktober.
    Men det er helt klart at ARC Reference 3 er en glimrende pre. Gleder meg til å høre den i et rom med skikkelig demping og kontrollerte forhold....! 8)
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.413
    Sted
    Nøtterøy
    Henger meg på og gratulerer! Har du prøvd deg fram med forskjellige rør i Referencen? NOS f.eks?
     
    F

    FMG

    Gjest
    Andy skrev:
    Henger meg på og gratulerer! Har du prøvd deg fram med forskjellige rør i Referencen? NOS f.eks?
    Får sende gratulasjoner tilbake, Andy! SP16 har vel innebygd riiaa, regner med at den er av meget ok kvalitet?

    Har ikke så mye vettugt å si til deg ang rør foreløpig....
    Det fulgte med to sett med rør - et orginal + et sett med NOS. Spiller nå på NOS-rørene, skal sammenligne de når jeg får tid i september (jobber litt for mye akkurat nå....) :p Det kan likevel hende at orginalrørene er noe slitt, derfor blir det kanskje ikke noen rettferdig sammenligning.....
    Uansett: I tillegg til fantastisk lyd så oser ARC av kvalitet og soliditet; den gir enorm eierglede! 8)
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.413
    Sted
    Nøtterøy
    Takk skal du ha! Det har gått mye i cd i det siste, men det jeg jeg har hørt på av vinyl låter bra. :) Sitter noen russiske Sovtek rør i min sp16. Usikker på kvaliteten på disse, så jeg har bestilt nye Golden Dragon rør for å sammenligne litt. Enig med deg i det med kvalitet og eieglede. ;)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Hadde man hatt (satset) på dette merke med en gang (A. R.), så hadde høytaler bytte vært fånyttes, men dyre ting er det, og dyrt høres det ut.

    Hele ProAc Future serien passer som hånd i hanske med A. R. produkter (til nød Cary), og det er synd at ikke ProAce ble matet riktig. Har faktisk dårlig samvittighet, for det ennå!
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Må melde meg på her. Mye folk med mye erfaring og kunnskap om ARC her, så kanskje kan man få litt råd også. F.eks. sier Samleren:
    Samleren skrev:
    Jeg er ening i alt som er skrevet vedrørende 6h30 røret, det er faktisk i utgangspunktet et rør som har en hardere og lysere klang enn ECC88 eller ECC83. Med dette for øye har man nå på de siste kreasjonene klart å lage konstruksjoner som spiller meget godt til tross for dette. Stikkord er rørlikeretting og rørregulering i strømforsyningen.
    Jeg trekker fram dette, for jeg sitter her å lurer på å bytte ut min LS15 med 6922 rør mot en LS16 Mk.II med 6H30 rør. Men er dette lurt? LS16 Mk.II var jo en av de tidlige konstruksjonene til ARC med 6H30. Noen synspunkter, anyone? Kanskje det til og med er noen som har hørt/vet hvordan disse to forforsterkerne er i forhold til hverandre?

    Mvh
    Arild
     
    A

    Afterglow

    Gjest
    (innlegget blir oppdatert de nærmeste minutter....)
    På tide å legge inn mine lytteinntrykk med min nyanskaffelse Audio Research Reference 3:


    mvh
    FMG
     
    E

    Element

    Gjest
    er den rimeligste AR preampen å anbefale? satt opp mot alternativer fra DP, EC T+A, Densen, Parasound
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei FMG!

    Ja vi venter...det ble lange minutter dette....

    Mvh
    OMF
     
    A

    Afterglow

    Gjest

    Tror heller jeg lager en egen tråd under Mitt Anlegg. Du får heller kikke der OMF.....

    mvh
    FMG
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er noen av dere som kjenner de litt eldre produktene til AR ? Har kommet over et beist av en power amp ifra AR. Tipper det er på ca 2x250. Noen som kjenner til denne typen ?`Bare rørskift må jo bli gris-dyrt? Men hvordan låter detter ??

    AR har alltid hatt en høy stjerne hos meg. Tro mot sine idealer har de produsert tingene sine siden tidlig 70 tall, og det står der respekt av!! :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HCS skrev:
    Er noen av dere som kjenner de litt eldre produktene til AR ? Har kommet over et beist av en power amp ifra AR. Tipper det er på ca 2x250. Noen som kjenner til denne typen ?`Bare rørskift må jo bli gris-dyrt? Men hvordan låter detter ??

    AR har alltid hatt en høy stjerne hos meg. Tro mot sine idealer har de produsert tingene sine siden tidlig 70 tall, og det står der respekt av!! :D
    Den heter AR D250 mkII. Noen som kjenner denne ?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    HCS skrev:
    INGEN som kjenner 250 MK2 ??????? ???
    Har hørt D-250 sammen med SP-10 en gang i tiden med Apogee Full Range høyttalere. Låt slett ikke verst.
    Ellers fikk jo D-250 gode kritikker i TAS såvidt jeg husker. Hvor mye må du ut med?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    FZ skrev:
    HCS skrev:
    INGEN som kjenner 250 MK2 ??????? ???
    Har hørt D-250 sammen med SP-10 en gang i tiden med Apogee Full Range høyttalere. Låt slett ikke verst.
    Ellers fikk jo D-250 gode kritikker i TAS såvidt jeg husker. Hvor mye må du ut med?
    Det er sagt ca 30, men helt nye rør rundt baut. Bare rør skift kosta 10000...

    Er det en fornuftig pris eller er det for drøyt ? :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    HCS skrev:
    FZ skrev:
    HCS skrev:
    INGEN som kjenner 250 MK2 ??????? ???
    Har hørt D-250 sammen med SP-10 en gang i tiden med Apogee Full Range høyttalere. Låt slett ikke verst.
    Ellers fikk jo D-250 gode kritikker i TAS såvidt jeg husker. Hvor mye må du ut med?
    Det er sagt ca 30, men helt nye rør rundt baut. Bare rør skift kosta 10000...

    Er det en fornuftig pris eller er det for drøyt ? :)
    Hvis den kosta 5500 dollar for 20 år siden, synes jeg vel 30 000,- er noe i overkant. Med dagens dollarkurs betaler du da mer enn forsterkeren kosta som ny. Har du sjekka hva de ligger på brukt i USA?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trodde det var 6500 $ for mk2 ? Nei, men kan godt undersøke..Men tipper frakten er rådyr når den vier ca 60 kg... ???
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    HCS skrev:
    Trodde det var 6500 $ for mk2 ? Nei, men kan godt undersøke..Men tipper frakten er rådyr når den vier ca 60 kg... ???
    MSRP (US new retail)
    $4,995
    $5,500 (D-250 MKII)
    $6,500 (D-250 MKII Servo)

    Iht. site'n det er henvist til over.

    Mente ikke at du nødvendigvis skulle handle fra et annet land (annen spenning etc.), men det gir en pekepinn på hvordan den er prissatt andre steder.

    Trenger du virkelig så mye effekt? Denne forsterkeren er dyr i drift (rørskifte), og hvis du ikke trenger effekten kan du jo heller se etter f.eks. en VT 100 (mk. II)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Har ikke hørt denne i kontrollert miljø men kan nesten ikke tenke meg vt100 har nubb. mot denne (kvalifisert gjetting?). Antar det er den som står hos Arild du har sett på (finnes vel ikke flere slike til salgs i Norge). I tilfelle er det vel fult mulig med hjemmelån?(hvis ryggen holder) Eneste måten å finne skikkelig ut av kvalitetene imo.
    Arild skryter skikkelig av denne! ;)
    mvh.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kwil skrev:
    Har ikke hørt denne i kontrollert miljø men kan nesten ikke tenke meg vt100 har nubb. mot denne (kvalifisert gjetting?). Antar det er den som står hos Arild du har sett på (finnes vel ikke flere slike til salgs i Norge). I tilfelle er det vel fult mulig med hjemmelån?(hvis ryggen holder) Eneste måten å finne skikkelig ut av kvalitetene imo.
    Arild skryter skikkelig av denne! ;)
    mvh.
    Stemmer det, hos Arild. Han skryter fælt av den. En ting er rør, men hva med kondiser og dets like når de står i den varmen der... Hjelper nok med vifter , men det blir jæ..varmt.... ::)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    HCS skrev:
    FZ skrev:
    HCS skrev:
    INGEN som kjenner 250 MK2 ??????? ???
    Har hørt D-250 sammen med SP-10 en gang i tiden med Apogee Full Range høyttalere. Låt slett ikke verst.
    Ellers fikk jo D-250 gode kritikker i TAS såvidt jeg husker. Hvor mye må du ut med?
    Det er sagt ca 30, men helt nye rør rundt baut. Bare rør skift kosta 10000...

    Er det en fornuftig pris eller er det for drøyt ? :)
    Er vel strengt tatt bare du som kan avgjøre om dette er en grei pris, men sammenlignet med f.x. Premier 8 er dette rimelig. Et annet moment som spiller inn er selvsagt stand og proveniens. Har kun hørt D-115, og det er en skjønnhet.
    Må heller ikke glemme at dette er den siste serien som hadde ordentlige håndtak, rack-huller OG logo i silketrykk. Etter denne begynte ARC med den usedvanlige vulgære "støpeform" logo'en. Kan ikke tenke meg at du går feil med denne ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får leie meg en gaffel truck å teste den hjemme da... ;D. 250 watt pr kanal i 16 ohm er jo noe for seg selv da... ;D
     
    E

    Element

    Gjest
    Hva tror dere om LS 17 og VS55 på et par RF-63?
    Rent bortsett fra at det er overkill, men det er ikke det som er relevant. rør på klipsch er jo som kjent en killer kombo, hvorfor ikke velge kremen av rør utstyr.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    HCS skrev:
    Får leie meg en gaffel truck å teste den hjemme da... ;D. 250 watt pr kanal i 16 ohm er jo noe for seg selv da... ;D
    Takk for sist. Siden vi tilfeldgvis møttes hos Arild her om dagen og jeg derfor vet at gaffeltrucken er benyttet, ventes det på noen umiddelbare lytterfaringer her ;)

    mvh.
    kjetil
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kwil skrev:
    HCS skrev:
    Får leie meg en gaffel truck å teste den hjemme da... ;D. 250 watt pr kanal i 16 ohm er jo noe for seg selv da... ;D
    Takk for sist. Siden vi tilfeldgvis møttes hos Arild her om dagen og jeg derfor vet at gaffeltrucken er benyttet, ventes det på noen umiddelbare lytterfaringer her ;)

    mvh.
    kjetil
    Hei Kjetil

    Trivelig å møte deg der. Jeg får ikke testa noe ennå da den ene på-knappen ikke virka. Skal få bytta denne så får vi se hva AR er godt for.... Tror effekten skulle hilde, mer usikker på oppløsningen og finessen.... ;D
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Åååååå, kan noen som har litt peiling på ARC gi meg en liten pekepinn på om VSI55 er en forsterker å satse på mine neste høytalere? DIY høyt. i form av Cornscala (Cornwall bass/La Scala mellomtoneog diskant).
    Har så vanvittig lyst på rør, og ARC er jeg vanvittig nyfiken på.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei dere.
    Sniker meg innom denne tråden. Har alltid vært begeistret for ARC, men desverre ingen eier av disse legendariske apparatene.....kanskje neste gang det skal oppgraderes/fornyes.

    Min største ARC opplevelse hadde jeg forøvrig på Hifi 97-messen (tror jeg det var). Ref 600 på store magneplaner :eek:. Fantastisk lyd husker jeg selv om rommet var lite. Ellers spiller Samlerens anlegg fortreffelig.

    Så et spørsmål til dere fundamentalister. Er det sølv eller sort front som er "politisk korrekt"??

    mvh
     
    S

    Soundfish

    Gjest
    SOA skrev:
    Så et spørsmål til dere fundamentalister. Er det sølv eller sort front som er "politisk korrekt"??

    Sølv fremhever korrekt ''Lab'' look og virker mere eksklusivt(øker kontrast mellom sorte knapper og evt. display..letter å se funksjonene). 8)
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    SOA skrev:
    Så et spørsmål til dere fundamentalister. Er det sølv eller sort front som er "politisk korrekt"??
    Jeg er ikke i tvil. ARC skal være i sølv! ARC selv avbilder sine produkter i brosjyrer etc. i mange tilfeller kun i sølv, selv om de kan leveres i svart. Sølv er det klassiske ARC designet, selv om man helt tilbake på sent 70-tall kunne få enkelte komponeneter i svart.

    En brannfakkel kanskje, men jeg mener at sølv er det eneste gangbare for en ekte ARC fundamentalist! 8)

    Mvh
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte en ARC VT130SE fra Sverige for snart 2 år siden (du verden som tiden går!). Men jeg lurer på om det finns mange slike i kongeriket? Er det noen som vet om VT130SE'er rundt omkring?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn