Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.167
    Torget vurderinger
    2
    Ettersom den sagnomsuste, smått legendariske DAC 5 Special nå har forlatt Casa Rognlien for good and ever, tenkte jeg sammenfatte litt i denne tråden hvilke inntrykk besøkende har hatt, etter å ha hørt den. Jeg har derfor samlet noen uttalelser fra diverse tråder her på HFS, disse er altså skrevet som tilbakemeldinger etter å ha hørt denne DAC'en her i huset, enten via Spec M99 eller Audio Note P2 SE Signature. Hold det følgende gjerne sammen med flere tråder som verserer her på sentralen, omkring hvorvidt kilden har noen særlig relevans til den totale gjengivelsen. Det følgende er skrevet av mangeårige hifientusiaster, som har har hørt en god del forskjellig opp gjennom...:

    Svært kapabelt system som ga rom for virkelig å nyte musikken. Rart å tenke på at en DAC kan ha så stor betydning; følte nesten at 5 Special var verdt hver krone. Det er ikke den første DACen jeg har hørt som er verdt hver krone; men i dette tilfellet snakker vi om rundt 500 000... Jeg hadde aldri trodd at så god lyd var mulig fra en digital kilde.
    Jeg er også utrolig imponert over DAC'en i anlegget ditt. Fantastisk lyd på alle volumnivåer.
    Ja, den DAC 5 var veldig spesiell, og er egentlig i en egen klasse.
    Prisen er dessverre hinsides, men det må vel være noen andre som er like "sære" som AN, og 20 ganger rimeligere?

    Jeg er forsatt fascinert over lyden jeg husker fra DAC 5, og har hatt noen runder med googling på denne. Prisen tar dessverre opp mesteparten av skriveriene (kanskje rettmessig for den er jo idiotisk dyr), mens det er veldig lite diskusjon om hvorfor den kan lyde som den gjør med en alt for gammel konstruksjon (10 år??) og elendige (antar jeg) måleresultater. Man kan jo anta at det er mange som ikke har hørt produktet, og da kan man jo se at prisen provoserer.
    Med super DAC'en låt det stort og flott og dypt og detaljert og presist og dynamisk og levende og... Jeg kan ut fra hva du forteller anta at DAC'en hadde en ikke ubetydelig finger med i spillet, og jeg er rett og slett nødt til å ta deg på ditt ord (hvilket jeg ikke betviler altså!). Takk igjen for en once in a lifetime opplevelse! 😀
    Hva skal en si.:unsure:

    Hadde en fin opplevelse, med å lytte til oppsettet til Håkon:).

    Kunne ikke la muligheten til å høre AN DAC 5 svinne hen. Ønsker ikke å legge meg ut med «måle entusiastene» men jeg gir beng i dem. Det er da mye enklere å høre musikken som blir formidlet.

    Dettte låt meget bra synes jeg «heldigvis»:sick: koster denne dacen så mye at den aldri kan komme i mitt eie, men det er fremdeles artig å ha hørt den.
    I min verden, driver kara borti England med ting som jeg liker lydmessig:giggle:.
    Det kommer en rapport fra meg også.. Men jeg kan allerede nå si at det jeg hørte i går overgår alt jeg har hørt av digitalt fra før av. Her settes det følelser i sving som om du er tilstede der opptaket skjer. Det skapes en illusjon og det er ikke hifi. Et nytt nivå.. Herregud, ble jeg religiøs i går?? Var det noe mer i vinen jeg ble servert? 😉
    Her fikk jeg et par timer i selskap med snobbedacen han har på besøk. Det har allerede vært skrevet en del panegyrisk om den, akkompagnert av det sedvanlige målegnålet angående Audio Note. Vi spilte med samme utstyr hele tiden, og jeg hadde derfor ingenting å sammenligne opp mot (dessverre). Et par ting sto likevel etter hvert veldig klart for meg. Jeg har ALDRI ALDRI før hørt noe som skiller så til de grader klart på innspillingene. E det mulig! Overraskende nok ble jeg likevel også engasjert og dradd inn i musikken på dårlige(re) innspillinger. Det er bare et eller annet involverende med lyden som gir engasjement og innsikt i musikken. Ikke uventet var mellomtonen fløyelsmyk, men det som imponerte meg voldsomt var hvordan lavmælt instrumentering ble separert med luft og dybde mellom instrumentene, og hvordan detaljer ble hengende i luften før de varsomt klang ut. Det er bare så mange detaljer å oppdage i musikken at man ikke kan unngå å bli engasjert og involvert. En annen fremtredende ting var en voldsom bredde og høyde i lydbildet. Det handler naturlig nok om mer enn bare DACen. Bredden skulle jeg gjerne hatt hjemme, men høyden er jeg mer skeptisk til. For meg ble det litt som å sitte på første rad å kikke opp på vokalisten med en knekk i nakken. Jeg liker meg nok best noen plasser bak i salen, men på den annen side, Håkon er vel et halvt hode høyere enn meg 😊 En annen ting er Doxa høyttalerne. For noen imponerende «småtasser»!!!
    Jeg skal ikke gnåle for mye vedrørende den såkalte måle-diskusjonen rundt Audio Note, men det er nok en del som er lett å hevde bak et tastatur, men nok kan bli litt mer kilne å skrive etter å ha lyttet selv 😃
    En voksen , tung boks med mer sølv enn det slekta mi hadde på kistebunnen, ble satt på alteret. En dac 5.. Med påtegnelsen "Special", hva nå enn i helvete det skulle bety..? Lassemann i sweetspot, jeg rett bak..Vi kjører buss! Og så kom lynet... Det vil si.. Glimtet sluttet ikke...For hver melodi som Håkon puttet på som glimtet det...Hvor de fleste anlegg er gode på noe , fikk denne jævla boksen av en dac anlegget til å spille alt bra.. Fra 70 tallets rock av middels opptakskvalitet til ypperst audiofile skiver.. Ståpelsen kom, fra rumpesprekken til øreflippen, det sitret av ren pur musikkglede...
    Men...Hvorfor dette mismot, denne ensomhet.. Selskapet var en glede..Musikken spennende.. Og anlegget fra den knøttlille Audio Note ampen, Audiolab drev, og de særdeles gode Doxa høyttalerne.. Men forsatt, denne grå boksen...Special... Den som gjorde det mulig å kjenne på alle disse emosjoner..Og jeg skal aldri få oppleve dette på nytt...Annenharmoiske ? Hvis det er klangen av et tremunnstykke i en klarinett, glimpringen av harpe, eller buen som sakte føres over fiolinens strenger.... Så vil jeg ha det..
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer!
    Var det den som nylig ble lagt ut på børsen? Eller flett ny?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.114
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Grattis! Sikla på den. Veldig spent på hva du synes om lyden!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk, begge to. Den er resultatet av en særdeles hyggelig handel med @veleik på Vinterbro senters parkeringsplass i dag :) Vi kjørte luguber-handel-trikset, med to biler med åpne bagasjeromsluker mot hverandre. Men ingenting lugubert hverken med amp eller veleik.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har lest et sted, men finner det ikke igjen, at dacen som sitter i Cobra er en 0.1x. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    890
    Antall liker
    3.114
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Første post i denne tråden beskriver at det er samme chip som sitter i 0.1x.

     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Første post i denne tråden beskriver at det er samme chip som sitter i 0.1x.

    Takker, gjomle 👍🏻
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk! Nei, spilles på Doxa 8.2J til jeg finner 8.2 eller 8.2 Signature :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.167
    Torget vurderinger
    2
    Første post i denne tråden beskriver at det er samme chip som sitter i 0.1x.

    På direkte spørsmål om akkurat dette, svarte Peter Qvortrup:
    The DAC is a small AKM chip, so all semi conductor, it is bloody good for what it is, but that is it
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Pussig, ja.
    Det er ikke så lenge siden jeg mailet med PQ om saken, og svaret jeg siterte, er klippet rett ut av min mail. Så da vet jeg ikke hva jeg skal tro :)
    Det er ikke lett å vite hva man skal tro ut i fra det sitatet, uansett 😁 Jeg forstod i hvert fall ikke mye av det. Kan du oversette/tolke, Håkon? 😊
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.167
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tja... Dersom PQ har rett, sitter det en integrert DAC-krets fra AKM (Asahi Kasei Microdevices) i Audio Note Cobra. Den samme kretsen benyttes av flere leverandører av godt spesifiserte DA-konvertere, blant annet benytter Topping AKM-chip i noen av sine modeller.
    Jeg gjetter at AN har sine egne løsninger til implementering, i det minste har de en egen evne til å få tunet lyden til sine idealer.

    Ellers spent på å høre hva dine inntrykk av Cobra er, både via digitale og analoge inputs.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Så langt var jeg også med - når det gjelder hvilken chip som brukes. Men jeg klarte ikke å trekke ut fra det han sa, om det er å regne for en 0.1X, det som står i Cobraen.

    Ellers har jeg testet den litt i dag. For tidlig å konkludere. Men førsteinntrykk av dac er at den er noe avrundet i toppen. "Mørk" i uttrykket. Samtidig er den veldig engasjerende på luftig og åpen musikk, jazz, akustisk pop og slikt. Synes den mangler litt attack og "sprett" på tettere musikk, med kjapt, rytmisk driv. Og nå er jeg så heldig å ha høyttalere som går helt til nederst på 20-tallet i Hertz. Her gjengir dacen de aller laveste frekvensene dårligere. Uten at det har den helt store betydningen til vanlig.
    Dette er som sagt et kjapt førsteinntrykk etter 1-2 timers lytting. Jeg sammenliknet med Denafrips Ares II og dacen i Primaluna Prologue Premium CD-spiller.

    Edit: det området dacen virkelig skinner på er måten den tegner opp stereobildet ved å ha stålkontroll på fase. Dette synes jeg også å oppleve som en forskjell mellom Audio Note og Primaluna forsterker.
    PL dac er bedre på dybden i lydbildet, sannsynligvis basert på en noe større oppløsthet i diskanten. Den har også mer trøkk/attakk.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.167
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tolker det som om Cobra inneholder en fullstendig standard solid state DAC-løsning, mens 0.1x benytter 6111WA microrør på utgangen, og ikke har noen form av oversampling.

    Men jeg er ikke 100% sikker på hvordan chipen er implementert i cobra, må jeg innrømme. Jeg tolker at Cobra ikke inneholder en DAC 0.1x, da jeg antar at aktuell chip er en oversampling DAC. Men korriger meg gjerne.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    0.1 er jo full av komponenter, er vel ikke mulig å implementere den i cobra annet enn samme dac og receiver
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Her er den eneste informasjonen jeg finner om Cobras dac:

    29EBFECF-8F96-4BB1-BBA6-AEE22BE97E23.jpeg


    Og er er det som står om digitalbiten i 0.1X, på websiden:

    DD7C219B-F034-4078-8038-B0947A9E2EA8.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hvis Peter skriver at det brukes AKM-chip i Cobra, er det jo helt tydelig at det er ulike chipper i Cobra og 0.1X, og at man ikke kan si at Cobra inneholder en 0.1X, slik jeg leser informasjonen som har kommet frem her.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.420
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Sørlandet
    Du kan vel bare åpne den opp å ta en titt. Digitaldelen burde være enkel å spotte.

    -BB-
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Ellers har jeg testet den litt i dag. For tidlig å konkludere. Men førsteinntrykk av dac er at den er noe avrundet i toppen. "Mørk" i uttrykket. Samtidig er den veldig engasjerende på luftig og åpen musikk, jazz, akustisk pop og slikt. Synes den mangler litt attack og "sprett" på tettere musikk, med kjapt, rytmisk driv. Og nå er jeg så heldig å ha høyttalere som går helt til nederst på 20-tallet i Hertz. Her gjengir dacen de aller laveste frekvensene dårligere. Uten at det har den helt store betydningen til vanlig.
    Dette er som sagt et kjapt førsteinntrykk etter 1-2 timers lytting. Jeg sammenliknet med Denafrips Ares II og dacen i Primaluna Prologue Premium CD-spiller.

    Edit: det området dacen virkelig skinner på er måten den tegner opp stereobildet ved å ha stålkontroll på fase. Dette synes jeg også å oppleve som en forskjell mellom Audio Note og Primaluna forsterker.
    PL dac er bedre på dybden i lydbildet, sannsynligvis basert på en noe større oppløsthet i diskanten. Den har også mer trøkk/attakk.
    Det du nevner om Primaluna DACen, gjelder det også Denafrips DACen i sammenligning med AN?
    Interessant å høre hvilken av dem du foretrekker når det har fått kjørt seg litt inn.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Primaluna er nok helt klart den beste dacen av disse tre. Relativt liten tvil om det. I mine ører, vel å merke.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Og så er de muligens ikke direkte sammenliknbare heller.
     

    Kvad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Det må da være en TDA1543 som står i den?! Hvis ikke er det rimelig mye feilinformasjon der ute. Det gir også mening i forhold til utsagnet om likheten til 0.1x, der de andre DACene til AN bruker AD1865N. Var et bilde av chip'ene på denne siden så vet du hva du ser etter.
    Lydkortet AN lagde sammen med EVGA derimot bruker en AKM DAC.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har nå hatt Cobraen i over ett døgn, og da er det selvsagt på tide å begynne å planlegge oppgraderinger. Foruten de fire EL34 rørene står det to stk 6AU6 og to stk 5670 rør i denne. Hvilke av disse er det som påvirker lydsignatur mest? Noen anbefalinger til type rør som funker bra i Audio Note/Cobra?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med fin Cobra!

    Viss noen mailer AN UK angående DAC chip i Cobra så får dere helt sikkert raskt og rett svar.
    Jeg har også tidligere lest at den skulle bruke Philips TDA1543 DAC-chip.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Angående rør i Cobraen. Vilke merker står der nå?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Second that, Grattis @tlerovik!

    Spent på dine inntrykk Cobra vs. Primaluna, ved bruk av analoge innganger:?
    Pene saker :)

    218D361E-B63A-45A2-82A5-053780676643.jpeg


    Hadde besøk av et par hifikompiser i går. Spilte først lenge på Audio Note, deretter Primaluna. Sistnevnte oppleves som at den har litt mer futt og sprett, for å bruke gode hifi-begreper. Altså, strammere, mer kontrollert bass, AN oppleves noe mer bløt i bass/nedre mellomtone. PL virker også som den har mer diskant.
    Til sammen så er dette faktorer som gir PL en litt høyere wow-faktor sånn umiddelbart. Kompisene mine var tydelige på at de foretrakk Primaluna. Jeg er mer usikker. Audio Note oppleves mørkere, men også sabla varm, på en positiv måte og, som nevnt før, ekstremt bra på oppløsthet (uten veldig tydelig diskant) og fasekontroll.

    Beskrivelsene over er noe av bakgrunnen for at jeg ønsker å teste andre rør. For å se om jeg kan beholde alt det som er bra, og samtidig oppleve litt strammere bass og noe mer diskant ved hjelp av andre rør. Jeg spiller mest pop og rock, rytmisk musikk, og er ikke først og fremst ute etter rør som låter avrundet i toppen, med stort fokus på mellomtone. Relativt lite jazz og ikke noe klassisk. Vurderer derfor, ut i fra det jeg har lest, Gold Lion KT77. Men har jo også hørt mye bra om Winged C og Psvane.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    De EH EL 34 kan du legge i en skuff som reserve. Kjøp noen Mullard EL 34 og ikke spar på pengene :).
    De GE er sikkert ok, uten at jeg kjenner din Cobra.

    JP
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva mener du? At de er bra eller bør legges i skuffen? 😁
    hehe... Det er bare å teste ut. Dem er nyprodusert Genalex Gold Lion KT77 (EL34). Jeg mener bestemt at lyden får litt mer moderne klang og samtidig beholder nødvendig organisk innhold og kant..
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Stereofil har (som vi snakket om på parkerongsplassen på Vinterbro) opplevd radikale forandringer til det bedre med Winged C.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Stereofil har (som vi snakket om på parkerongsplassen på Vinterbro) opplevd radikale forandringer til det bedre med Winged C.
    Jeg har sammenlignet alle tre ganske mye. JJ E34L og KT77 "bedre" hifi-rør i mine ører. Egne preferanser spiller selvfølgelig rolle. For å nevne det, så syns jeg eks at First Watt F5 er den mest organiske forsterkeren jeg har hatt. Det er ikke rør, men allikevel tør jeg påstå dette.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe... Det er bare å teste ut. Dem er nyprodusert Genalex Gold Lion KT77 (EL34). Jeg mener bestemt at lyden får litt mer moderne klang og samtidig beholder nødvendig organisk innhold og kant..
    Det låter lovende i forhold til hva jeg er ute etter. Og stemmer overens med andres erfaringer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn