Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Kanskje det er på høy tid å bestille et stk. Don Giovanni?
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Noe som vet noe mer enda, eventuelt har hørt, sett, eller tatt på den nye integrerte AN Cobra som har vært bebudet en stund nå? På hjemmesiden(?) står det fortsatt bare "coming soon".

    The exciting Cobra from Audio Note (UK) - coming soon — Audio Note Lounge

    [url]http://www.audionote.co.uk/products/amps_power/_home_amps_01.shtml

    [/URL]
    Snakket med Olav på Audiocompaniet (AN importøren) for et par uker siden. Cobraen skulle jo ha vært på markedet
    før jul, men det er problemer med sjassiet eller karroseriet. Den er jo inspirert av et retro kjøretøy. Ser ikke ut til
    at den ankommer før på høsten. De har vært nødt til å skifte fabrikant av toppdekselet.

    Når det gjelder pris i Norge, så sier Olav at han skal prøve å ikke gå over 20KKr. De ti første får i tillegg med enten
    fjernkontroll eller DAC i den prisen.

    Cobra er vel tenkt som første familiemedlem i en serie som består av større pentoder i push-pull. På det område så
    har jo AN og Andy Grove bevist flere ganger at de virkelig kan levere. Med tanke på bildene tidligere i tråden, så håper
    jeg de bare ikke designer seg helt bort.

    cobra.jpg
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Hej AN venner..

    Jeg vil høre om der er nogle som har erfaringer med M2 PSU'en, som sidder i min originale M2 phono pre.
    Den er købt brugt, og den spiller rigtig godt. Noget som undre mig er at C10 og R11 ikke er tilstede "loddet" på print-boardet? Nogen der ved hvorfor det ikke er tilfældet?

    Her følger lige et link fra ANK M2 diagrammet:
    M2PSU_Schematic_260_12.jpg


    Et andet spørgsmål går på de 2 x (78505) spændingsregulatorer. Har hørt man kan ændre disse to noget bedre for mindre støj? Jeg kan se at ANK bruger 7812 spændingsregulatorer og der er sket nogle ændringer til den nyeste ANK M2-X PSU. Tænker på om der kan gøres nogle opgraderinger på min M2 fra det udgangspunkt?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    C10 og r11 brukes bare med enkelte trafoer og er loddet direkte på tappinger der, ikke på m2 psu kortet. Ikke noe å tenke på. Å skifte fra 5v til 12v regulatorer krever endring i spenning inn (og dermed lav volt trafo) og endring av glødepinner på rør.
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Hej Bambadoo, jeg kan ikke se at de er loddet på trafoens "ben/tapper" hmm..

    Her er et billede:
    20170329_124936.jpg



    Ok... hvad er fordelen ved at køre på 12v istedet for 5v ? Jeg kan ikke helt finde ud af om den originale AN M2 PSU har ændret sig siden min version.?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    C10 og R11 brukes ikke på de "gamle" trafoene som står i din. Tenk ikke mer på det. Det ble brukt på trans-103 trafoen.
    12v (12.6v glød) så halvveres strømtrekket ift. 6.3v glød men det er en annen "pinout" på glød som brukes (evt. lasking - husker ikke helt). For å gjøre ditt spørsmål enkelt så ville jeg evt. byttet ut de lm7805 regulatorene til noen nyere moderne 5v regulatorer for å få mindre støy mot glød. Har du ikke antydning til brum, sus etc. så kan jeg ikke skjønne om det gir noen hørbar forbedring riktignok. Bare husk å finne noen regulatorer som tåler strømtrekket og tilstrekkelig kjøling på dem.
    Det finnes "drop in" replacement basert på eks. TPS74xxx (1Ampere) og LT3085 (500mA) regulatorer du kan vurdere.

    Eks her: Ultra low noise power supply TPS7A4700, LM7805 LM7812 replacement 3pin regulator | eBay

    Men husk å finn ut hvilket strømtrekk som er i din preamp.
     
    Sist redigert:

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Om det er til hjelp, slik ser min M2 ut:

    IMG_0959.jpg
     
    Sist redigert:

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Jeg har kigget lidt på nettet af AN M2 med 010 trafoen, og som på Bevisfrond's M2 med selvsamme trafo er C10 og R11 monteret derpå? :) Der er på trafoen 13.6v og 6.3v ud. Tak for billedet..

    Jeg synes jeg oplever lidt "sussen" brum fra forforstærkeren og jeg formoder at der er lidt at hente på lydkvalitet og mindskning af støj med en anden spændingsregulator. Så jeg må på jagt og prøve andre.. :rolleyes: Det kunne være fedt hvis nogen har reel erfaring med skift af spændingsregulatorerne i M2 PSUen.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har kigget lidt på nettet af AN M2 med 010 trafoen, og som på Bevisfrond's M2 med selvsamme trafo er C10 og R11 monteret derpå? :) Der er på trafoen 13.6v og 6.3v ud. Tak for billedet..

    Jeg synes jeg oplever lidt "sussen" brum fra forforstærkeren og jeg formoder at der er lidt at hente på lydkvalitet og mindskning af støj med en anden spændingsregulator. Så jeg må på jagt og prøve andre.. :rolleyes: Det kunne være fedt hvis nogen har reel erfaring med skift af spændingsregulatorerne i M2 PSUen.
    Jeg hadde planer om å hekte på en BorderPatrol PSU jeg har stående, men bruker en annen pre for tiden så ikke gjort. Har en AN DAC med BP PSU, og den spiller riktig godt.
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Jeg hadde planer om å hekte på en BorderPatrol PSU jeg har stående, men bruker en annen pre for tiden så ikke gjort. Har en AN DAC med BP PSU, og den spiller riktig godt.
    Ok.. Der er jo allerede en rigtig god rør PSU i M2'eren :D Men kunne da være spændende at høre om sådan en BP PSU er bedre... Der skal da meget til at vippe sådan en M2 af pinden efter min mening (musikalitet) - hvad er det for en anden forforstærker du bruger og hvad er lydforskellen?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Prøver å finne erfaringer her på sentralen på AN-K høyttalere, og da gjerne den gamle AN-K/B.
    Fant ikke så mye ved å søke.

    Noen som kan fortelle meg forskjeller på nye og gamle?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Finner særdeles lite info på hele www om AN-K/B. Men jeg har funnet ut at disse AN høyttalerne kommer i et utall forskjellige versjoner uten at jeg har greid å knekke koden på hva som er hva :p

    Stativer.... Hva anbefales her? 50cm?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Det står sikkert i manualen som du kan laste ned på Audio Notes nettsider.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mye av forskjellen på.nye og gamle er ihvertfall kabinettet. Da spesielt materialer som er brukt og finish
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har formening om høyde på stativer til AN-K?
    De originale er vel ca 54cm. Vil standard stativer på 60cm fungere like godt. Eller blir det for høyt?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Tror ikke 6cm skal ha så mye å si på AN K. Personlig liker jeg bedre om diskanten kommer litt for høyt enn for lavt.
    Høyden på stativ utgjør nok mer på modeller som AN E og J som har en bassport nede på kabinett.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke 6cm skal ha så mye å si på AN K. Personlig liker jeg bedre om diskanten kommer litt for høyt enn for lavt.
    Høyden på stativ utgjør nok mer på modeller som AN E og J som har en bassport nede på kabinett.
    50 - 60 cm funker helt flott på AN-K.

    Høyttalere man blir glad i.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for tilbakemelding. Ble et par med "No nonsens" Atacama stativer som kan sandfylles.

    Blir artig å høre hvordan dette blir med vintage Naim. Etter hva jeg husker for mange år tilbake passer dette veldig godt sammen.

    IMG_1927.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke 6cm skal ha så mye å si på AN K. Personlig liker jeg bedre om diskanten kommer litt for høyt enn for lavt.
    Høyden på stativ utgjør nok mer på modeller som AN E og J som har en bassport nede på kabinett.
    50 - 60 cm funker helt flott på AN-K.

    Høyttalere man blir glad i.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for tilbakemelding. Ble et par med "No nonsens" Atacama stativer som kan sandfylles.

    Blir artig å høre hvordan dette blir med vintage Naim. Etter hva jeg husker for mange år tilbake passer dette veldig godt sammen.

    Vis vedlegget 435777
    Har aldri forsøkt med vintage Naim, men kan ikke tro annet enn at det er en seriøs treffer. Faktum er at Audio Note er mine favoritthøyttalere på nyere Naim-forsterkere, de narrer fram Naims evne til formidling av klang og tilstedeværelse.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags lydsignatur har AN-K i forhold til Harbeths mellom-modeller, f.eks C7-ES3? Noen som kan si noe om det? Tenker først og fremst på klangbalansen.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeh har både C 7 ES-3 og AN-E LX. Jeg synes AN har mer nivå i presensområdet og en del detaljer som leppelyder mv blir mer fremhevet. Men ellers er AN etter min mening litt tynne i mellomtonen. Til gjengjeld er mellombassen på AN litt fremhevet, noe som tilfører en del musikk behagelig varme. Alt i alt oppfatter jeg Harbeth som mer homogen og mest i samsvar med mine preferanser. De gjør liksom ikke noe annet enn å spille musikalsk og fint. Men begge er meget gode høyttalere. De skal plasseres forskjellig (AN helst i hjørner), så det er også en faktor å ta i betraktning.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ligger en Audio Note Soro Line Se på finn nå, men det ser ut som det er brukt 6L6GC rør istedenfor 6L6WGB som den er spekket med originalt. Noen som vet hva dette eventuelt har å si for stabilitet, bias, driftssikkerhet o.s.v.?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den er stabil. Autobias. Driftssikkerhet? Kan aldri vite men at det er 6l6gc rør er ikke det som evt. tar knekken på den..Da er det evt andre faktorer som spiller inn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ok, har ikke så mye kunnskap om rør, men blir litt skeptisk når jeg ser folk bare dytter inn andre rør med andre betegnelser enn det som er originalt.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei.

    Ser det selges en AN Soro Line SE i torget. Selger har satt en nypris på 60 tusen. Synes den nyprisen var veldig høy.

    Palle
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er nok ikke langt fra sannheten det da. Nyprisen er over 55000 så kommer nytt Mullard rørsett og et par andre oppgraderinger.
    Du finner ikke Soro Line SE brukt til den prisen noe sted. Langt ifra. Ihvertfall ikke siste versjon.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Er nok ikke langt fra sannheten det da. Nyprisen er over 55000 så kommer nytt Mullard rørsett og et par andre oppgraderinger.
    Du finner ikke Soro Line SE brukt til den prisen noe sted. Langt ifra. Ihvertfall ikke siste versjon.
    Bruktprisen er det ingenting å si på, men jeg tenkte på pris, ny. Men som alle andre merker er vel Audio Note også her i Norge blitt mye dyrere. Før var jo Norge et av landene som solgte AN mye billigere enn de fleste. Det er ikke så mange år siden Soro kostet nesten det halve her i landet.

    Palle
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Soro Se

    HJELP! Har fått en Soro SE i hus koblet til Klipschorn. Det låter fantastisk MEN
    Sliter med sus/støy fra horna helt fra 10-12 meter. Sitter jeg i lytteposisjon (3m) så er det nesten som en foss!
    Høyest i venstre kanal.
    Etter at den har stått på i nærmere 1 1/2 t så hørte jeg anntydning til forvrenging i lyden. Stått på samme volum ca kl 21/22 hele tiden.
    Byttet rør, kabler, slått av andre komponenter etc. Samme støy uansett volum :(
    Denne låter så utrolig flott så håper noen har noen råd etc etc
     

    Vedlegg

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    HJELP! Har fått en Soro SE i hus koblet til Klipschorn. Det låter fantastisk MEN
    Sliter med sus/støy fra horna helt fra 10-12 meter. Sitter jeg i lytteposisjon (3m) så er det nesten som en foss!
    Høyest i venstre kanal.
    Etter at den har stått på i nærmere 1 1/2 t så hørte jeg anntydning til forvrenging i lyden. Stått på samme volum ca kl 21/22 hele tiden.
    Byttet rør, kabler, slått av andre komponenter etc. Samme støy uansett volum :(
    Denne låter så utrolig flott så håper noen har noen råd etc etc
    Hei. Ser at denne forsterkeren er ikke helt original.

    Palle
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    HJELP! Har fått en Soro SE i hus koblet til Klipschorn. Det låter fantastisk MEN
    Sliter med sus/støy fra horna helt fra 10-12 meter. Sitter jeg i lytteposisjon (3m) så er det nesten som en foss!
    Høyest i venstre kanal.
    Etter at den har stått på i nærmere 1 1/2 t så hørte jeg anntydning til forvrenging i lyden. Stått på samme volum ca kl 21/22 hele tiden.
    Byttet rør, kabler, slått av andre komponenter etc. Samme støy uansett volum :(
    Denne låter så utrolig flott så håper noen har noen råd etc etc
    Hei. Ser at denne forsterkeren er ikke helt original.

    Palle
    Hei den skal vist være noe trimmet til det bedre anbefalt av AN
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Samwha strømforsyningskondensatorer og Mcaps koblingskondensatorer ville aldri blitt anbefalt av Audionote. Har selgeren sagt det så er det en løgn.

    MEN tror ikke det er uoriginale deler som nødvendigvis er hovedproblemet, men at du har svært følsomme høyttalere i kombinasjon med en moderat støyende forsterker. Har du prøvd med et par mer "normale" høyttalere på rundt 90 dB bare sånn for å sjekke hva som skjer med støynivået?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn