Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har noen meninger ang oppgradering av kobber spole diskant til sølv spole diskant i An-E med Hemp kobber spole bass? Vet at jeg må forandre et par kondiser i diskantfilteret og kansje serie motstanden da følsomheten på sølvdiskanten er høyere. Noen som har prøvd dette?

    Mvh
    Morten Jansen
    Mener Rune S har prøvd både sølv og kobber variantene.
    Kanskje han kan svare deg på spørsmålet.

    Vedrørende demping med motstander, så vil jeg anbefale L-pad filter.
    kalkulatorer for utregning finnes på google:)

    Mvh
    Erik
    Interessant. Jeg har selv et par Kit 04 stående hvor kun alnico diskantene er oppe å går. Har også et fungerende sett Kit 03 med hemp woofere. Begge Kit'ene har BG delefilter. Jeg kunne tenke meg å prøve woooferene over i Kit 04 kassene, evt diskantene i Kit 03 kassene. Hvilke endringer må i så fall gjøres?

    Jeg har forstått det slik at bassfilteret er det samme. Forskjellene ligger i diskantfilteret. I ditt tilfelle ville jeg bare forsøkt og sette 03 bassene over i 04.

    Mvh
    Morten Jansen
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål til AN UK er nok det beste med tanke på eventuelle forskjeler i følsomhet.

    Jeg har kun hørt forskjelene mellom diskantene med sølvspole ferritt magnet og alnico varianten.Mener Peter Q sa der var ca 1dB lavere følsomhet i alnico-diskantene

    Jeg tenkte jeg skulle prøve ferritt sølv diskanter sammen med hemp kobber bass. Fikk mail i dag at følsomheten er så og si lik, rundt 94db på begge elementene. Blir spennende. Snart ferdig med kasse og filter. Mulig det blir lyd i morgen.

    Mvh
    Morten Jansen
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    DSC_0010.jpg
    DSC_0017.jpg
    DSC_0018.jpg
    DSC_0013.jpg



    Her er noen bilder av audio note prosjektet mitt. Frese frontplatene i morgen så blir det spennende å høre resultatet..


    Mvh
    Morten Jansen
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    514
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har noen meninger ang oppgradering av kobber spole diskant til sølv spole diskant i An-E med Hemp kobber spole bass? Vet at jeg må forandre et par kondiser i diskantfilteret og kansje serie motstanden da følsomheten på sølvdiskanten er høyere. Noen som har prøvd dette?

    Mvh
    Morten Jansen
    Mener Rune S har prøvd både sølv og kobber variantene.
    Kanskje han kan svare deg på spørsmålet.

    Vedrørende demping med motstander, så vil jeg anbefale L-pad filter.
    kalkulatorer for utregning finnes på google:)

    Mvh
    Erik
    Interessant. Jeg har selv et par Kit 04 stående hvor kun alnico diskantene er oppe å går. Har også et fungerende sett Kit 03 med hemp woofere. Begge Kit'ene har BG delefilter. Jeg kunne tenke meg å prøve woooferene over i Kit 04 kassene, evt diskantene i Kit 03 kassene. Hvilke endringer må i så fall gjøres?

    Jeg har forstått det slik at bassfilteret er det samme. Forskjellene ligger i diskantfilteret. I ditt tilfelle ville jeg bare forsøkt og sette 03 bassene over i 04.

    Mvh
    Morten Jansen
    Fett! Da har jeg fått meg hyggelig sysselsetting i helgen. Takk så mye for hjelpen.
    Ser du er på DIY bagen med AN-E høyttalere. Ser ut til å være svært godt arbeid Morten.
    Du kjenner ikke tilfeldigvis noen som har greie på reparasjon av SEAS sine AN elementer? Har et par alnico, silver voice coil hemp woofere med ødelagte talespoler.
    Mvh Håkon
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Disse alnico elementene er vel ikke åppne under spideren? Sitter membran fast er det mest sannsynelig brent spole. Kan også være at røret som spolen er vikklet rundt har fått noen ujevnheter pga varmegang. har vært borte i det på et par seas excel elementer. Måler elementene ca 4ohm?

    Brent spole kan nok være vanskelig og få fikset selv, ville sendt en mail til Seas da disse elementene er svært så kostbare!

    Mvh
    Morten
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg fått satt sammen kassene. Måtte bestille noen motstander og et par kondensatorer før jeg får hørt resultatet. Neste nå er spaysparkling og finer som skal på. Legger ved noen bilder av dagens arbeid.
    DSC_0022.jpg
    DSC_0024.jpg
    DSC_0026.jpg
    DSC_0028.jpg
    DSC_0029.jpg


    Mvh
    Morten Jansen
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Flotte bilder!

    En stor inspirasjon til å komme i gang med AN-J klonene som jeg har på trappene.

    Mvh
    Vidar
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Bare til å kjøre på det vel :) Finnes det tegninger til An-j på nett? Kunne tenkt meg å bygge disse også, da jeg har elementer liggende.

    Mvh
    Morten Jansen
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Nei, det finnes dessverre ingen tegninger på nettet, men med kjente yttermål og gode bilder fra nettet, samt hjelp fra AN-venner (se tidligere i denne tråden) så burde det være mulig å komme ganske nærme. Delefilteret er nok den største utfordringen, men har samlet all den informasjonen jeg har vært i stand til å finne. Må bare ha litt tid på meg til å bestille nye filterdeler (de forrige forsvant i posten).
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Har du mål på bassrefleksrøret? Ser ut som det kun sitter en 5cm bred oppstiver under basselementet og ikke dobbel front.? Tror dette blir mitt neste prosjekt!

    Mvh
    Morten
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    De eneste bassrefleksmålene jeg har er 53mm/129mm. På et bilde fra Ebay bruker de to avstivere. Om dette er en modifikasjon fra det originale vet jeg dessverre ikke. Hvor har du hentet informasjon fra?
     

    Vedlegg

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    En kamerat hadde noen eldre an-j som jeg byttet ut en brent motstand i får noen år siden. Disse kassene var av 18mm finer og hadde en oppstiver slik som du ser på bildet. Usikker på om det er gjort noen endringer på nyere modeller? Den på bildet har både en over og en under ser jeg??

    Vi må lure noen med en nyere modell til å skru ut bassselementet :)

    Mvh
    morten
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Ja vi får gjøre det (evt. et lite sladrespeil i bassporten).

    Kabinettet på bildet er uoriginalt så AN bruker sikkert bare en avstiver. Evt. så kan en jo forsøke med en stor tvinge eller ett eller annet og se om bedre avstivning utgjør noen forskjell på lyden. Går vel også an å få kilt inn en avstiver mellom diskant og bass i etterkant om det skulle være nødvendig.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg satt ht inn på hobbyrommet for test. Tror nok jeg må legge seriemotstanden i diskant filteret nærmere 3.9 ohm .

    DSC_0034.jpg
    DSC_0035.jpg
    DSC_0036.jpg


    Panelet bak kommer fra en pensjonert AZ-2


    Mvh
    Morten
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Bare basselementene som trenger nytt oppheng. Fine elementer, samme bass som tidliger An-e (Spkr-002).

    Vifa diskantene var defekte og basselementene trengte nye skumringer. Derfor de ble slaktet.

    Mvh
    Morten
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Sniker meg inn her i høyttalerpraten med et spørsmål om AN Kit Dac 2.1 og "bit rate"/"sampling rate".

    Jeg har forstått det slik at det digitale kortet i min dac har 18 bits oppløsning, og at man da går "glipp" av 20/22/24 bits oppløsning, men at denne forskjellen er relativt lite hørbar. Jeg har også lest meg til i tråden at ANK Dac 2.1 "takler" 96kHz.

    Men før jeg går i gang med å kjøpe ekstra utstyr (airplay gjennom Airport Express støtter visst bare 44.1/16 så jeg må kjøpe inn noe USB-basert utstyr):

    vil jeg få hørbart bedre resultat ved å forsyne min AN Dac med 96/24 (eventuelt 192/24) Highresfiler?

    Takker på forhånd!
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Hei igjen i tråden!

    Da har en usb-basert mediaspiller funnet veien - Icarus - og for å spille av på min Audio Note Kit dac 2.1 bruker jeg et adapter usb-spdif.

    Dacen har to innganger, begge coax. Når jeg spiller filer i 16bit/44.1kHz klinger det i begge innganger, men når jeg går opp til 24bit/96kHz spiller det bare i den ene. Dette synes jeg er rart, kan noen forklare meg hva som er årsaken til det?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Her var det stille om dagen gitt;-)
    Prøvde L1 på Klipsch rf-5 for noen uker siden. Det låt ikke bra da bassen ikke hang med. Nå kan rf-5 være litt kresen på strøm. Min mistanke var at L1 rett og slett ikke klarte å gi nok strøm noe H. Rognlien kunne bekrefte.
    Har det noe for seg å bytte utgangstrafoer? Eller handler det om hele forsterkerens totale konstruksjon?

    Prøvde å lese litt om dette på engelsk og kom over noe jeg forsto som at det ikke var noe vits i å oppgradere utgangstrafoer på en push-pull amp? Meget mulig jeg misforsto da jeg egentlig ikke kan dette om det så sto på norsk;-)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    485
    Antall liker
    462
    Sted
    Jar
    Hei

    Jeg vurderer å oppgradere mine AN-E fra 2003 til fabrikknye. Jeg liker "kobberlyd" best, og kommer nok til å gå for LX-versjonen (med Lexus-kabel). Det jeg lurer på er valget mellom utgaven med vanlig eller høy følsomhet (HE). Jeg ønsker mest mulig ørevennlig klang. Økt følsomhet er en grei "bonus" men ikke avgjørende for meg. Jeg spiller sjelden veldig høyt, og rommet er ikke så stort (25 kvm). Anlegget består ellers av SME Model 20/3 A, ASR Mini Basis 3, Electrocompaniet ECD2 og Audio Note OTO SE Line Signature. Er det noen som har erfaringer med forskjellen mellom HE og standard klangmessig?
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Ettersom du kan velge HE ville jeg gjort det ettersom du spiller på OTO, selv om du ikke spiller så høyt. Mulig jeg innbiller meg det, men opplever at HE åpner seg på et lavere nivå.
    Hei

    Jeg vurderer å oppgradere mine AN-E fra 2003 til fabrikknye. Jeg liker "kobberlyd" best, og kommer nok til å gå for LX-versjonen (med Lexus-kabel). Det jeg lurer på er valget mellom utgaven med vanlig eller høy følsomhet (HE). Jeg ønsker mest mulig ørevennlig klang. Økt følsomhet er en grei "bonus" men ikke avgjørende for meg. Jeg spiller sjelden veldig høyt, og rommet er ikke så stort (25 kvm). Anlegget består ellers av SME Model 20/3 A, ASR Mini Basis 3, Electrocompaniet ECD2 og Audio Note OTO SE Line Signature. Er det noen som har erfaringer med forskjellen mellom HE og standard klangmessig?
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    485
    Antall liker
    462
    Sted
    Jar
    Takk for tilbakemeldingen J-V:) Jeg tenker også det samme; fint å få det bekreftet av deg som virkelig har testet mye utstyr. Du får komme og høre når det er på plass!
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Takk for tilbakemeldingen J-V:) Jeg tenker også det samme; fint å få det bekreftet av deg som virkelig har testet mye utstyr. Du får komme og høre når det er på plass!
    Får gjøre det! Er vel litt bestillingstid som alltids? ;-)
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Jeg vurderer å oppgradere mine AN-E fra 2003 til fabrikknye. Jeg liker "kobberlyd" best, og kommer nok til å gå for LX-versjonen (med Lexus-kabel). Det jeg lurer på er valget mellom utgaven med vanlig eller høy følsomhet (HE). Jeg ønsker mest mulig ørevennlig klang. Økt følsomhet er en grei "bonus" men ikke avgjørende for meg. Jeg spiller sjelden veldig høyt, og rommet er ikke så stort (25 kvm). Anlegget består ellers av SME Model 20/3 A, ASR Mini Basis 3, Electrocompaniet ECD2 og Audio Note OTO SE Line Signature. Er det noen som har erfaringer med forskjellen mellom HE og standard klangmessig?


    Får vel ikke kobberspole elementene i HE versjon? Vist det var det du mente med "kobber lyd" da? Men du får dem med hemp membran som er et mye bedre element enn det gamle papp elementet. De er oppgitt til 94,5 db W/m samme som det gamle. Husk bare at det nye er 22cm i diameter og det gamle er 21cm. Så da må du frem med fresen

    Mvh
    Morten Jansen
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    485
    Antall liker
    462
    Sted
    Jar
    Hei. Det jeg vurderer som mest aktuelt, er å selge de gamle høyttalerne, og kjøpe nye. Har lyst på Madrone Burl High Gloss finish. Har også vurdert å bare skifte drivere til hemp, men har egentlig mest lyst på helt nye høyttalere. At det er sølv i selve elementspolene i HE, påvirker vel ikke lyden i samme retning som sølv i kablene? Mitt inntrykk er at AN sølvkabler gir et mer oppløst og lyst lydbilde, og jeg foretrekker litt mørkere og tilbakelent klang. Hvis sølv i elementspolene trekker i lys retning, tror jeg at jeg går for standard følsomhet. Mottar gjerne synspunkter!

    Var i kontakt med fabrikken for litt siden. De har noen få hemp drivere igjen med gammelt 21 cm chassis (4 skruehull). Men når de er solgt ut, vil de kun ha Hemp med 22 cm/6 skruehull.

    Mvh Tom V
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Spennende finish! Sølv i spolen skal du nok ikke være redd for. Men angående inntrykk av sølv, mer oppløst? Ja. Lyst? Tja nei. Sølv gjort riktig, mer av alt det gode og fravær av "lys" ubehagelig lyd. Sølv gjort feil, vanskelig å finne balansen som gjør at det kan bikke i feil retning.

    Hadde både Lexus og sp-a bi-wire kabler på samme tidspunkt i eksakt samme lengder og endte med sp-a til slutt.
    Hei. Det jeg vurderer som mest aktuelt, er å selge de gamle høyttalerne, og kjøpe nye. Har lyst på Madrone Burl High Gloss finish. Har også vurdert å bare skifte drivere til hemp, men har egentlig mest lyst på helt nye høyttalere. At det er sølv i selve elementspolene i HE, påvirker vel ikke lyden i samme retning som sølv i kablene? Mitt inntrykk er at AN sølvkabler gir et mer oppløst og lyst lydbilde, og jeg foretrekker litt mørkere og tilbakelent klang. Hvis sølv i elementspolene trekker i lys retning, tror jeg at jeg går for standard følsomhet. Mottar gjerne synspunkter!

    Var i kontakt med fabrikken for litt siden. De har noen få hemp drivere igjen med gammelt 21 cm chassis (4 skruehull). Men når de er solgt ut, vil de kun ha Hemp med 22 cm/6 skruehull.

    Mvh Tom V
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Nå er jeg i gang med å bygge AN-J klone. Eller - egentlig så er det nesten ikke klone siden jeg bruker delene fra AN-E kittet. Med gjenbruk av delefiltrene fra sistnevnte (se bilder) så trenger jeg en ekstra kondensator, en motstand og tre nye spoler per høyttaler. Spolene er kommet i hus, mens det øvrige er på tur.
     

    Vedlegg

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hvordan gjør du det med kassene? Bygger de selv?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Jada, er godt i gang. Skal legge ut bilder hvis det blir pent (hvis ikke blir det forbigått i stillhet).
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Mitt audio note stepped attenuator volumpotmeter spraker godt på enkelte nivåer, av og til over hele linja, og jeg lurer på om det er noe jeg gjør feil:

    Sprayer med elektronikk rens fra CRC ved basen, så oljer jeg litt samme sted. Men det tar ikke vekk skrapingen. Er det en egen måte å rense disse stepped attunatorene på? Gjerne med "dummiesforklaring"?

    Har sjekket denne tråden, men uten å komme så mye lengre. Kan det eventuelt være at det er skitt etc på/mellom de enkelte motstandene?

    Takk på forhånd.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Jeg burde kanskje få den sjekket, ja. Takk for dytt!

    Edit: Hvem kunne tatt en titt på potmeteret for meg her i Oslo, hvem bruker dere andre med ti "loddetommeltotter"?
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.950
    Antall liker
    17.718
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Audio Note TT1, ser du forskjell?

    image.jpg
    image.jpg
    Hei dere. Er det noen av dere som ser forskjell på de forskjellige arm/pick up kombinasjoner denne spilleren kom med? Jeg har en for hånden og har bare noen blurye mobilbilder som utgangspunkt. Eier vet nada. Hvor evt på arm/pick up står det noe?
    Anyone?
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.950
    Antall liker
    17.718
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Men har denne spilleren noen gang kommet med Rega rb250 arm som her?

    Mvh
    slik jeg har forstått det er det Rega rb250 arm de ble utstyrt med. AN har forbedret den interne kablingen i armen og brandet den IQ1, IQ2 og IQ3 (tror jeg :) Alle armene basert på den samme REga armen...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser ut som en TT1 da jeg bare ser en motorspindel gjennom tallerken.TT2 har i tilfelle 2 motorer på hver sin side av senter tallerken.

    Audio Note holdt 250 for å vere en bedre arm enn 300,og det lille jeg har hørt så er jeg enig.300 virker å vere litt mer mekanisk i gjengivelsen,og det kommer nok av den ekstra vektjusteringen på 300 armen.På 250 bruker man kun loddet for å justere stifttrykk.
    Nå har AN kommet med nye versjoner av sine billigste armer.Ikke basert på Rega lenger.Får mye skryt har jeg sett.

    Goldring pick-up.AN IQ1,2 og 3 er basert på en Goldring men med annen nål og diamant tror jeg.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Her er AN CDT5 og DAC5 Signature i aksjon :
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn