Det er en utbredt misforståelse at profesjonelle lydfolk er avhengig av å bruke det utstyret som låter best. At de må ha monsteramper, svære digitalrigger, sølvkabler, elektrostathøyttalere og annet highend utstyr. Slikt utstyr er ikke nødvendig. Man trenger ikke påkostet elektronikk verken for å jobbe med lyd (eller for å avspille den hjemme i stua, for den saks skyld).
Tenk dere en lydtekniker som har en strykerkvartett i studio. Han jobber med mikrofonplasseringer og miksing av sporene. Om han monitorer med en Benchmark eller en dCS påvirker ikke resultatet. Enhver alminnelig god DAC vil formidle nok informasjon om lydmiksen tilbake til teknikeren. Han gjør ikke en bedre jobb om han bruker en DAC til kr 10.000 eller kr 100.000. Monitoreringsutstyret er ikke engang i signalkjeden som havner på CD.
Derimot vil valg av ADC vil kritisk, siden den er i signalkjeden. De analoge signalene fra mikrofonene må jo konverteres til digital på et eller annet tidspunkt. Her vil all kvalitet bli honorert.
Jeg fikk et innblikk i denne verden da jeg kjøpte en RME FF400. En digital alt-mulig-boks som er både mikrofonforsterker, A/D konverter, D/A konverter, linjeforsterker og PC-interface for videre lydbehandling/miks i det digitale domenet. FF400 og dens forgjenger FF800 er blant de mest solgte apparatene i sitt slag. De er i daglig bruk i 1000-vis av profesjonelle lydmiljøer. Studerer man RME sine modeller, så ser man at det meste utstyr fra samme år er bygget over samme lest. Samme type strømforsyning, samme DAC-chip, samme ADC-chip, samme input receiver chip, samme opamper, samme klokketeknologi, osv.
Jeg kjøpte FF400 for å bruke den som Firewire/SPDIF interface i mitt forrige oppsett. Men har også brukt den som DAC innimellom. Etter å ha solgt min Buffalo DAC i fjor, tjenestegjorde FF400 som reserve DAC i noen uker. Jeg ble overrasket over hvor bra den spilte. Alt var på plass. Ren, åpen lyd med dyp stram bass og utstrakt diskant. Dette låter da mer enn godt nok, tenkte jeg. Denne kan utmerket inngå i en monitoreringskjede i et studio. Den vil fortelle teknikeren alt han trenger å vite.
Men så opprant dagen da jeg finn min nye NOS1 DAC på døra. Å herregud for en forskjell. Rett ut av boksen låt den betydelig mer oppløst og organisk. Dette var ren utklassing. FF400 låter i sammenligning grå og kjedelig. Men ville lydteknikeren ha levert en bedre lydproduksjon om han hadde en NOS1 DAC i stedet for en RME DAC? Neppe.
-----------
Proffmiljøet er forresten ikke homogent. Jeg ser for meg et stort flertall som bedriver samlebåndsproduksjon og som synes type RME er mer en godt nok. Utstyr som gjør jobben.
Og så har du en liten nisje av spesielt interesserte som plukker fra øverste hylle. Jepp. Det finnes en øverste hylle også innenfor proffutstyr! Studio feinschmeckerne bytter ut RME med DAD, Apogee, dCS eller EMM Labs. Det interessante her er at disse highend studioproduktene har mye til felles med highend hi-fi utstyr. Herunder bedre strømforsyning og enda høyere komponentkvalitet. Faktisk blir dette utstyret brukt av begge leirer.