Nettopp, og dermed spiller det ingen rolle om receiveren/prosessoren har alle formatene. Man blir nesten nødt til å ta et standpunkt og kjøpe/sette opp høyttalerene ut fra hvilket format man mener er best. Ikke minst hva slags format vil det være på de fremtidige filmene som man kjøper fremover.
Fordelen med DTS:X sitt format såvidt jeg har skjønt er at den er skalerbar/fleksibel og også bakoverkompatibel med 7.1, 5.1 og ned til stereo.
Jeg tar det for gitt at ethvert nytt flerkanalsformat er bakoverkompatibelt, slik at de med et 5.1 system også får høre lyd.
Det er også åpenbart at slike format er bakoverkompatible med stereo. Det finnes faktisk folk som ser en blu-ray film på en tv, uten ekstra lydanlegg

Jeg prøvde Souvenir blu-ray disken fra 2L med Auro 9.1, og Oppen min sendte ut 5.1 uten problemer. Da hadde jeg altså valgt 9.1 sporet i menyen først.
Så til alle som lurer på om man må oppgradere receivere eller forsterkere pga. disse nye formatene, så er svaret NEI

Vil du absolutt ha Auro, Atmos eller DTS:X for å tapetsere vegger og tak med høyttalere er selvsagt svaret ja.