ATI -" all american muscle"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Hei, Skrotnisse.
    Jeg har Jbl Array 1400 på ATI 6004 og det å spille Sepultura en gang iblant er bare stientøft! Dream Theater er også gøy!
    Det er høyt, reint og tungt gjengitt med nok kontroll på mine basser. Det skal sies at 300 watt er og blir "bare" 300 watt, og det er en kjensgjerning at Jbl, Klipsch og jeg tror Swans også tåler mer enn det ATI kan levere når du skal "rense øregangene";)

    Selv om peaklampa lyser i takt med bassen når musikken bare mååå spilles høyt så er jeg meget fornøyd med ATI når jeg tenker lydkvalitet pr. krone, du skal høyt opp i pris for å få noe som er LITT bedre i denne type anlegg. Høy kvalitet på pre, kilde og høyttaler er et must for å høre hvor bra ATI er.

    Mvh
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Takker og bukker K.V.S

    Det var et langt bedre svar enn jeg noen hadde tørt å håpe på :)

    For noen år siden - sånn før "madamm og huskjøp" - så hadde jeg array1400 med forsterkere som Parasound jc1 og McIntosh mc501, og som du skriver de tåler mer. Men samtidig er de også ekstremt kravstore til kvaliteten på forsterkeren når det kommer til å gjengi den her typen musikk og ut fra innlegget ditt å dømme så vet åpenbart ATI hva de driver med for Sepultura har dessverre en lei tendens til låte realt rævva på så altfor mange anlegg.

    Men det er det med kreftene jeg kanskje er litt nervøs for. Men med tanke på din tilbakemelding så er det i alle fall verdt å ta kontakt med Lsound angående en test :)
     

    kjell-Arne

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    K.v.s. Har selv nettopp anskaffet jbl array 1400 og en 880 senter. Skal brukes primært til kino. Forstår jeg deg korrekt når jeg leser uttav det du skriver at det er egentilig bare 3000 og 6000 serien med 300watt som duger, og det er kanskje litt snaut med krefter?
    frister med ati grunnet prisen, men blir skuffet hvis det viser at de ikke duger godt nok. Krell frister og, men synes krell er sinnsykt dyrt. Kjører 18 tommers jbl subber for den verste bassen, så ati er kanskje en match made in heaven? Ser det er en ati 1805 til salgs oppu gata, det blir nok for svakt igjen..

    mvh
    kjell
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    K.v.s. Har selv nettopp anskaffet jbl array 1400 og en 880 senter. Skal brukes primært til kino. Forstår jeg deg korrekt når jeg leser uttav det du skriver at det er egentilig bare 3000 og 6000 serien med 300watt som duger, og det er kanskje litt snaut med krefter?
    frister med ati grunnet prisen, men blir skuffet hvis det viser at de ikke duger godt nok. Krell frister og, men synes krell er sinnsykt dyrt. Kjører 18 tommers jbl subber for den verste bassen, så ati er kanskje en match made in heaven? Ser det er en ati 1805 til salgs oppu gata, det blir nok for svakt igjen..

    mvh
    kjell
    Hei.
    Du trenger de største effektforsterkerne fra Ati for å få ok kontroll på array 1400.

    Hvis du kutter høyttalerne rundt 80-100 hz så letter du jobben for forsterker til Array vesentlig, slik at det kanskje er nok til å nå lydtrykk de er bygget for å tåle ved bruk av Ati 3003 eller 6003.(bruk samme effekt til senter;-)
    Ati leverer rundt 50% mer i 4 ohm enn i 8 ohm så det kan være grunnen til at jeg opplever Ati 6004 som for "svak" for array 1400.
    Lydkvalitet skal du ikke bekymre deg for, du kan lett bruke komponenter i 100k-klassen før Ati blir svakeste ledd, det er min erfaring av 6004.
    Jeg spiller i et stoort, åpent rom,370 cm takhøyde, der taket er kledd med akustikkdempende gipsplater, det gjør at Array låter uanstrengt til ikke Ati klarer mer, det er grunnen til at jeg har behov for større effekt.
    Har du mindre rom og kanskje mer normal akustikk så er det annerledes, jeg anbefaler deg å prøve største Ati.

    mvh
     

    kjell-Arne

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    Takk for svar. Jeg får være på jakt etter noe dugende (3003 el 6003) på brukten. Drøyer det for lenge så får jeg ringe Lsound ??????
    rommet mitt er 20m2 og er aukustisk behandlet, så det burde være håp her.

    Kjell
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Selv med dårlig kronekurs, så har Lsound priset seg ut med ATI. Den gode ATI AT3002 kostet 20 000 for ikke alt for lenge siden, nå koster den 30 000. Utrolig synd.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    mener AT1202 kostet 5495 når den kom, 7-8k kort tid etter og nå 9000.
     

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    ATI 3004 i hus.
    Har testet den et par uker nå, og den er nok det beste hifi-kjøpet jeg har gjort noen gang...
    Det første jeg merket meg var dynamikken på lavt volum, forsto med en gang at dette var en kvalitetsforsterker.
    Byttet fra 2 mono og 1 stereo amp til denne.
    No looking back : )
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Da ser det ut som om det endelig er en 6002 på vei for å drive mine AS Tower. Denne har vært utsolgt lenge
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Da ser det ut som om det endelig er en 6002 på vei for å drive mine AS Tower. Denne har vært utsolgt lenge
    Husk at komme tilbage med review! Den stod på min short list i forbindelse med at min ec 250r skrantede. Det blev fixet over flere omgange ganske vist, men listen har jeg endnu :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Da ser det ut som om det endelig er en 6002 på vei for å drive mine AS Tower. Denne har vært utsolgt lenge
    Ser man det ja , det blir nok sikkert heftig :)
    Og da ska du bruke Marantzen som pre ?
     

    REman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2013
    Innlegg
    78
    Antall liker
    49
    Melder meg på som nyfrelst fan av ATI. Byttet ut en Parasound A21 med ATI 3002. Kjører Parasound P5 som pre. Jeg må si at jeg er sjokkert over forskjellen. Våger påstanden om at ATI er bedre på "alt". Mer tyngde, bedre kontroll, bedre mellomtone, behagelig diskant men fortsatt god oppløsning, fullere lydbilde. Som sagt - lettere sjokkert !
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som vet om de nye forsterkerne(Ncore) vil bli solgt av Lsound?
     

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    good good, kjører på pc optisk ut via nad c510 via TC Electronics XO24 via ATI 3004.
    til...... Snell A Reference
    heldigitalt via helbalansert, låter fantaskisk....
     
    Sist redigert:

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg snakket med Bjørn Erik i dag, og ifølge han venter de i spenning på å få inn Ncore
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Den blir svært spennende og skal testes!!
    Sa han noe om pris?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også fått svar fra Lsound om at de kommer til å ta inn nCore-modellene. Det var for tidlig for dem å si noe om priser, men jeg forsto det slik at det dreier seg om uker og ikke måneder.

    Selv vurderer jeg en AT528NC som i USA er priset til $3995,- AT6002 koster også $3995, og de koster kr. 30.000,- inkl. moms hos Lsound, så det gir vel en brukbar pekepinn på hva nCore-modellene vil koste i Norge.
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Da skal min noe forsinkede 6002 være på vei over dammen. Spent nå :)
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Er ganske trygg på 6002. Mer usikker på Marantz som pre og dac
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Har en 7010. Revurderer dog 6002 da AT542NC er et spennende alternativ
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Hører rykter om at Lsound har fått inn et testeksemplar av nCore, og førsteinntrykket skal være svært lovende sammenlignet med AB forsterkerene. Spennende 😊
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Har en 7010. Revurderer dog 6002 da AT542NC er et spennende alternativ
    Siden det drypper inn med AS produkter her etterhvert som lurer jeg også litt på hva som gir mest godlyd pr krone? Ati er vel litt varme i klangen og på demo så syns jeg det låt akkurat sånn jeg liker.. Dette var vel en av de virkelige store signature modellene med 2x300.

    for meg så står det mellom enten å bruke pioneer`en jeg har som pre sammen med en varm A/B amp eller å bytte til Marantz som pre og bruke f. eks hypex moduler..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ser prisene på ATI har blitt skrudd opp igjen.

    Noen som vet noe/hørt mer om de nye ampene?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det som i sin tid gjorde at jeg kjøpte ATI var nettopp den lave prisen ( og gode lyden), rett og slett mye for penga.
    Hvis de fortsetter på den veien de er nå, vil de nok få slite. Mange bra konkurrenter som melder seg på da.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hvordan spiller de i forhold til Signature 6000 serien? Hvordan vil forskjellene oppleves foruten og kunne spille høyere antar jeg
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er et godt spørsmål. ATI har jo nå to produktserier som ser ut til å være i mer eller mindre direkte konkurranse.
     

    lsound.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    118
    Antall liker
    83
    Sted
    Arendal
    Man opplever den samme rå kraften som de tidligere produktene. Den nye AT54XNC har litt mer av alt kontra 6000-Serien, på samme måte som AT52XNC har litt mer av alt kontra 4000-Serien.

    Hva man liker og oppfatter som god lyd er jo forskjellig. Så det vil fortsatt være de som elsker lyden av de "gamle" seriene til ATI mens andre vil elsker de nye Ncore forsterkerne. Fordelen er at man har valget selv :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    AT6012 er neppe på høyde med Signature-modellene, men det er likevel interessant å lese hva Siegfried Linkwitz skriver:

    My first step now was to replace the AT6012 with the AT528NC, 8x200W, power amplifier. The difference was audible within seconds - and independent of volume level - as greatly increased clarity, darker bass and fine spatial imaging detail. This change is a "no-brainer". The AT528NC is absolutely going to stay.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja disse blir det spennende å høre mer om fremover :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn