ATI -" all american muscle"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Var innenfor bygteretten selvfølgelig. Gjorde en avtale på at jeg kunne beholde 2003 til 6003 var i hus. Gjorde denne avtalen før det hadde gått 45 dager:) Svært fornøyd med veldig god service fra den kanten!!
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Var innenfor bygteretten selvfølgelig. Gjorde en avtale på at jeg kunne beholde 2003 til 6003 var i hus. Gjorde denne avtalen før det hadde gått 45 dager:) Svært fornøyd med veldig god service fra den kanten!!
    Jeg opplevde også veldig god service hos Lsound. Lykke til med ny forsterker, den kommer til å gi deg mye glede :).
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    For tidlig med en endelig konklusjon men jeg har hatt en liten ledig time hvor jeg har fått prøvd den litt.

    Kanskje litt urettferdig å sammenligne AT2003 men gjør det allikevel. 6003 er bedre på alle punkter. Ble nesten fornøyd med anlegget i stereo med AV8801 som pre.. Var veldig langt unna det med 2003 selv om jeg syns den var svært god (er AV8801 som er flaskehalsen)

    Foreløpig tanker:

    + Mer luft, mer kontroll i bassen og det virket som den gikk dypere. Mulig det bare hørte sånn ut på grunn av det var mer trøkk i bassen.

    - Likte ikke at peak lampa begynnte å blinke når volumknappen rundet 85 +- med sanger med mye bass i. Selv om det var svært høyt har jeg spillt mye høyere her før. Da med ModWright KWI200. Hadde ikke trodd jeg skulle klare å tømme 6003 for krefter.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    For tidlig med en endelig konklusjon men jeg har hatt en liten ledig time hvor jeg har fått prøvd den litt.

    Kanskje litt urettferdig å sammenligne AT2003 men gjør det allikevel. 6003 er bedre på alle punkter. Ble nesten fornøyd med anlegget i stereo med AV8801 som pre.. Var veldig langt unna det med 2003 selv om jeg syns den var svært god (er AV8801 som er flaskehalsen)

    Foreløpig tanker:

    + Mer luft, mer kontroll i bassen og det virket som den gikk dypere. Mulig det bare hørte sånn ut på grunn av det var mer trøkk i bassen.

    - Likte ikke at peak lampa begynnte å blinke når volumknappen rundet 85 +- med sanger med mye bass i. Selv om det var svært høyt har jeg spillt mye høyere her før. Da med ModWright KWI200. Hadde ikke trodd jeg skulle klare å tømme 6003 for krefter.
    Det høres litt merkelig ut at du tømmer den forholdsvis kraftige forsterkeren for krefter. Har du tatt opp problemet med Lsound?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ser at det samme skjer på Facebooksiden dems. Da bruker de en SVS ultra Tower der peak lampa slår inn. Mulig jeg misser noe her men...

    Vet at PL200 krever mye strøm men hadde vært foruten en blinkende peaklampe:) Er ikke ofte jeg spiller så høyt men det skjer faktisk!
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Ser at det samme skjer på Facebooksiden dems. Da bruker de en SVS ultra Tower der peak lampa slår inn. Mulig jeg misser noe her men...

    Vet at PL200 krever mye strøm men hadde vært foruten en blinkende peaklampe:) Er ikke ofte jeg spiller så høyt men det skjer faktisk!
    Synes uansett at det høres litt merkelig ut. Regnet egentlig med at ørene begynte å blø før den forsterkeren ga seg :).
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ser at det samme skjer på Facebooksiden dems. Da bruker de en SVS ultra Tower der peak lampa slår inn. Mulig jeg misser noe her men...

    Vet at PL200 krever mye strøm men hadde vært foruten en blinkende peaklampe:) Er ikke ofte jeg spiller så høyt men det skjer faktisk!
    Det samme skjer her med min MC-352 , så det er nok ikke så unormalt tror jeg. Jeg kan altså greit tømme 350w inn både PL300 , og GX300 som jeg hadde før. Men som du sier , så er det da ganske høyt ja :)
    Jeg tror at disse lampene begynner å blinke i god tid , og lenge før man begynner å høre at det klipper.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Men ikke høyere enn 100db..

    Betyr jo i hovedsakelig at den begynner å klippe. 56000mikrofarahd og 450w skulle jo tro det skulle holde!

    Men er positivt overasket hvor bra det spiller(under 100db:) SItter og nyter musikk nå. Spiller svært svært bra!!! Og nei jeg er ikke overivrig eller påvirket i en eller annen retning bare på grunn av nytt utsyr:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hmm - 100db var jo ikke all verden nei.....
    Men dette kommer jo mye an på om rommet sluker mye energi , og hvor langt fra HT du sitter også. Og også hvilke låter man spiller - det er enkelte låter man lettere oppnår et høyt db tall på virker det som.

    Men det er jo litt rart dette hvis du lett har oppnådd høyere nivå med andre trinn tidligere .
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Det spiller like bra med 100db også men skrur selvfølgelig ikke opp volumet noe mer da. Med ModWright KWI 200(200w/400W) kunne jeg spille så og si ubegrenset høyt uten merkabart forvrengning. Men tror uansett jeg vil beholde den:) Tanken er hvis det skulle komme nyere modeller av Platinum. Større modeller. Hvordan ville ATI 6003 gjort seg der. Med muligens enda større behov for effekt.. Flytter jo også til neste år med dobbelt så stor stue.. Ja det er alltids noe..:)

    Får ett lite vindu på mandag også, så får testet litt mer da.

    edit: Var sikker på at jeg måtte ha en dedikert stereo pre senere uansett. Slipper faktisk unna det med denne. Men blir jo egentlig veldig nysgjerrig på hvordan den spiller med en skikkelig dedikert stereo pre også da:O

    Spent på hva andre eiere av 6000 sier..
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer nok litt ann på den Marantzen din også dette Norcane. Om den har satt frontene dine til feks -6db i kinosammenheng og du bruker den til 2kanalsmusikk så har du jo i realiteten mista 6db headroom... Vet naturligvis ikke hvordan du har satt prosessoren til avspilling av musikk...

    Det samme gjelder også for Antimoden din... Den tar en del headroom, særlig om du har justert EQ og prøvd å heve dipper eller områder.
    Skulle ha tatt en tur til deg, men tiden min strekker knapt nok til, til det daglige.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Spiler i pure direct med marantz. DSPeakeren kan nok ha litt av skylda:) Spiller fortsatt med de innstillingene du gjorde og det fungerer overaskende bra selv med ny prosessor og forsterker. Det spiller uansett høyt nok har jeg funnet ut. Kommer garantert til å beholde den..

    Blir desverre ikke mye musikk spilling desverre. Bare en sjelden time her og der på grunn av liten baby. Når tiden er er inne håper jeg du kan ta deg en tur igjen.. Største oppgraderingen jeg har hatt:)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Kan bekrefte det som Norcane erfarer. Jeg "tømmer" også min AT6000 med Dynaudio Focus 160 (dog noe tidligere da Focus er mindre følsom ift Platinum). I følge Lsound så har man ca 3-4db å gå på når peak lampen slår inn. Kommer selvsagt an på høyttaler osv.
    Men på det lydnivået låter Hegel H300 langt mer anstrengt enn hva AT6000 gjør, eller det er mer riktig å si mangelen på anstrengthet?!

    Norcane: Har du dedikert 16 amp kurs til forsterkeren?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    "Tømte" en Dynamic Precision 6.12HP med Dali Helicon 800mk2. Men limiterlampa var bare en indikasjon på at ting begynte å gå litt på grensa. Ifølge kjennere av dette produktet er det vistnok endel mer å gå på ;).
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat da er det nok ikke "strøm inn" som er begrensningen, med mindre du har en varmevifte på samme kursen som trekker 4k watt :p

    Jeg har dessverre ikke rukket å lytte veldig mye på den da jeg fikk min i går, og har endel jobb aktivitet som stjeler tiden.

    Men sånn umiddelbart, særdeles sort bakgrunn og tegner opp et stort lydbilde med bra dybde og separasjon. Den er også "tightere" i bassområdet i forhold til Hegel'en synes jeg.
    Bruker den i hjemmekino og det ble et markant løft i alle kanaler!
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på hypen i forkant av lanseringen har det vært nesten litt stille nå etter at modellen har truffet markedet.

    Har de som har opplevd å tømme den gjort seg opp ytterligere erfaringer rundt dette?

    Har noen som har hatt 3-serien testet 6-serien og gjort seg opp noen inntrykk om forskjellene?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har 2 stk 3002. I ett svakt øyeblikk ble de lagt ut på børsen. Vurderte å gå for den nye 6000 serien. Men etter at Buffalo dac'en nå er friskmeldt ble annonsen trukket. De spiller med skikkelig trøkk uten problemer overhodet. Bassen er nå skikkelig tight og definert. En god hifikamerat sitter nå med en 6004 på Array 1400, og den tømmer seg i tidligste laget. Nå har han riktig nok ett stooort rom som i tillegg er godt akustikkbehandlet, men likevel,,,,kan det være en justeringsak fra produsenten som må til eller ?
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Har 2 stk 3002. I ett svakt øyeblikk ble de lagt ut på børsen. Vurderte å gå for den nye 6000 serien. Men etter at Buffalo dac'en nå er friskmeldt ble annonsen trukket. De spiller med skikkelig trøkk uten problemer overhodet. Bassen er nå skikkelig tight og definert. En god hifikamerat sitter nå med en 6004 på Array 1400, og den tømmer seg i tidligste laget. Nå har han riktig nok ett stooort rom som i tillegg er godt akustikkbehandlet, men likevel,,,,kan det være en justeringsak fra produsenten som må til eller ?
    Har du sammenlignet 2stk 3002 kontra 6004 ? Det hadde vært en veldig interessant sammenligning.
    Jeg er forsåvidt fornøyd med en 3002 på mine Klipsch RF63.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det har jeg ikke gjort. Og ser ingen grunn til å gjøre det siden 2x3002 gjør jobben og vel så det. Behold 3002 du.

    men enig i at det kunne vært spennende med en shotout.
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    82
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    3002 er meget bra, men jeg ble overrasket over den hørbare forskjellen da jeg byttet til 6003.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tror mange går og tenker; for godt til å være sant!?

    Disse ATI forsterkerne som det skrytes av over hele verden, men hvor produsenten ser ut til å ha staket ut en kurs om at greiene ikke er overpriset. Spesielt de av oss som mener man ikke får nok Power, hvor en 4-kanaler i bi-wiring eller 6-kanaler i tri-wiring koster svært så lite...

    Forskjellen du opplever mht. til det lydmessige, Dumbo, mellom 3- og 6000 serien. Orker du kort å ytre deg litt om dette?

    Den koster jo vesentlig mer, den nye serien, så mye at det ikke lenger er grisebillig - eller er det det ut i fra ytelse, Dumbo, slik du ser det?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    3005 står fast i min hjemmekino selv om det er kommet noe nytt. Prismessig er det et stort hopp i forhold til hva jeg gav. Har aldri opplevd å tømme den for krefter selv med godt over 100db på Legacy Focus HD. Ingen varsellys her. Strålende fornøyd med ytelse med tanke på krefter og ikke minst lydkvaliteten.

    Men det er rart med det. Selv om jeg er veldig fornøyd legger det seg alltid en liten irriterende tanke i bakhodet når det kommer ny modell, hvordan ville det låte med den nye...? Må jobbe med å bli kvitt den tanken hehe. Skal en alltid ha det siste blir det dyrt uten at det nødvendigvis blir så mye bedre, ofte bare annerledes.

    Kan forøvrig anbefale Cary Audio C12 med ATI. Flott kombinasjon når en får ATI sin oppløsning og kontroll parret med varmen og musikaliteten til Cary.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Jeg er veldig fornøyd med min 6003. Liker å spille høyt og skal jeg dra den helt ut begynner lampa å blinke. Syns det suger litt men kan fortsatt dra det endel høyere etter det igjen. Da spiller det øredøvende høyt!! Hadde vært artig å sett hvordan den hadde vært med en enda mer krevende høytaler.

    Var stor forskjell på 2003 kontra 6003 men kanskje ikke så rart da den har mer power også.

    @Dumbo Merka du noen forskjell på "max" volum på 3002 og 6003 som du har? Hvis du har prøvd vel og merke.)
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Nei, det har jeg ikke gjort. Og ser ingen grunn til å gjøre det siden 2x3002 gjør jobben og vel så det. Behold 3002 du.

    men enig i at det kunne vært spennende med en shotout.
    Neida, skjønner den. Mye styr å få testet dette hjemme, dessuten hvis du er fornøyd er det jo egentlig ingen vits i.
    Men hadde vært interessant hvis et hifi-magasin eller hif nettside hadde gjort en sammenligning.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også meget fornøyd med 6007'en som jeg har. Den blir stående.
    Dette med tømming av forsterkeren var kun noe som jeg opplevde i starten når ting skulle testes og da ble det til at man dro på ekstra. Jeg ligger normalt ca 10db under nivået hvor peak lampen slår til og selv når lampen er i gang kan jeg dra på nesten 5db til før den starter å klippe. Dette er ved musikk avspilling med "pure direct".
    Ved film avspilling tar sub'ene over de lavfrekvente lydene og jeg kan kjøre på enda høyere om ønskelig. Ikke testet hvor langt jeg kan dra den her da det blir altfor høyt, og ønsker å ha ørene i behold en god stund til.
     
    Sist redigert:

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har testet de små ATI forsterkerene, 602 og 1202 ?
    -m
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    ett lite spørsmål, forsvinner ikke alt av dynamisk headrom i lydbildet lenge før varsel lampa lyser ?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    ett lite spørsmål, forsvinner ikke alt av dynamisk headrom i lydbildet lenge før varsel lampa lyser ?
    Kan kjøre på hele veien opp uten at lydbildet ramler sammen.
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    82
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Forskjellen du opplever mht. til det lydmessige, Dumbo, mellom 3- og 6000 serien. Orker du kort å ytre deg litt om dette?

    Den koster jo vesentlig mer, den nye serien, så mye at det ikke lenger er grisebillig - eller er det det ut i fra ytelse, Dumbo, slik du ser det?

    Beklager sent svar.

    På side 4 i denne tråden ga jeg mine initielle inntrykk av 6003 sammenlignet med 3002. I mine ører er 6003 bedre enn 3002 på de fleste områder. Om jeg skal fremheve noe spesielt, synes jeg lyden virker klarere i 6003.

    Om den er verdt prisen i forhold til 3002? Tja, jeg vil vel si at begge modellene er svært godt kjøp.

    @Norcane; nei, max volum har jeg ikke forsøkt. Det nytter ikke når man bor i en OBOS-leilighet :)
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en sjelden gang litt trafostøy i min 3002, noen andre som har den erfaringen?

    Har snakket med Lsound om dette før, de mener at det må være noe støy på nettet mitt hjemme som er årsaken.

    Hadde støy noen minutter når jeg skrudde på anlegget før i dag. Skrudde så av potensielle støykilder i leiligheten. Støyen fortsatte likevel, men forsvant plutselig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Klarere, Dumbo, vedder jeg en sixpack på at skyldes lavere støygulv i den store.

    Men, du som har hørt begge, mener du 6003 er mer-prisen verdt med utgangspunkt i det du har hørt?

    Du sier begge er gode kjøp, hvilket jeg ikke tviler på et sekund. Men er du glad for forskjellen målt i merkostnad, eller angrer du litt ut i fra de samme parametere?

    Blir litt som en bil, at man gir 45 lapper for en litt sterkere motor, men lett syntes prisforskjellen allikevel ikke var verdt de relativt få ekstra hestekreftene...

    Fagpressen burde jo testet ut en 6002 og sammenlignet med Hegel, Electrocompaniet og annet aktuelt. Jeg blir ikke overrasket om 6000-serien er en killer overfor de "store etablerte."

    Audiophile.no - oppegående som dere er - slå på tråden til Arendal da vel. Og prøv ut disse nye fete ATI boksene på strøm fra ekte vestlandske kraftverk :)
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    82
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Klarere, Dumbo, vedder jeg en sixpack på at skyldes lavere støygulv i den store.
    Men, du som har hørt begge, mener du 6003 er mer-prisen verdt med utgangspunkt i det du har hørt?
    Jeg er superfornøyd med 6003 og er ikke i nærheten av å angre på kjøpet. Før jeg fikk 6003 i hus, tenkte jeg at jeg muligens kom til å angre om jeg ikke hørte noen forskjell fra 3002 (selv om det var overgang til 3 kanaler som var det viktigste kjøpsargumentet). Når jeg nå vet hvor bra 6003 er, ville jeg gladelig betalt en enda høyere pris for denne. Men uansett om det gjelder bil eller hi-fi vil det alltid være individuelt om man synes det er verdt å betale "dobbel pris" for å få noe som er "10 eller 20%" bedre.

    Dessuten vil jeg jo tro at den hørbare forskjellen mellom 3002 og 6002 muligens er avhengig av resten av systemet.

    Det er litt dumt at disse forsterkerne er blytunge, ellers hadde jeg anbefalt å benytte L-Sound sin 45 dagers bytterett.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vi får håpe noen får de inn til test. Rart med det, journalister som er vant til og i praksis godt trent til å høre mye utstyr, og mange av de veldig flinke, at dette faktisk er en pekepinn videre.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen flere inntrykk som har dukket opp på veien med 6000 serien? Stille i tråden:)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    ATI AT3005 skal sammen med Cary Audio Cinema 12 prøve seg på Swans F2.2. Dette blir litt interessant for disse høyttalerene i samme rom har jeg prøvd flere forsterkere på ved tidligere anledninger, for eksempel fra Coda, Emotiva og Doxa. F2.2 tåler mye juling og innbyr til Infected Mushroom, Tool og heftige filmscener. ATI sin kontroll i bassen parret med Swansene har potensiale til å bli moro!
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Blir jo spennende med en så stor HT!!! Hvilken Coda og Emotiva prøvde du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn