ATI -" all american muscle"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    4. Lyden totalt sett. Litt mot den mørke siden muligens. Blir kanskje lurt her pga den lave forvrengningen.
    Hvor ligger ATI, på varm/mørk skala? sammenlignet med de jeg har hørt "EC, Parasound, Sherebourn"
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Mailet til Lsound og de skrev blandt annet :)

    Forøvrig så kan jeg nevne at ATI nå kommer med en signatur serie som vi ser veldig frem til å få hendene våre i, den er estimert å være her en gang i juni. ATI AT6000 Signature, dette er ifølge Morris Kessler kronen på verket av hva ATI har produsert. Morris er designeren bak alle de gode ATI forsterkerne, og som kjent så designer og bygger ATI forstererkere for kjente high-end merker til mange ganger prisen av en ATI forsterker, det har de gjort i lang tid. Man kan vel si at ATI er en skjult diamant innpakket i et robust men nykternt ytre.
    Denne har samme oppgitte effekt som 3000 serien, men et helt ekstremt signal til støynivå bedre enn 126db (typisk 128db) det er under halvparten av støygulvet til selv 3000 serien som også er meget bra på det området. De har også to strømkabler på hver forsterker, effektivt sett betyr det at de kan trekke mer strøm og det vil gi enda bedre forutsetninger for en ekstrem dynamikk. Disse blir tilgjengelige i samme utforming som de andre seriene, alt fra 2-7 kanaler.
    Prisen for 6002 blir 29990,-. For 6003 blir den 35990,
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hvor varm blir disse forsterkerne?
    Når jeg legger hånden oppå AT3005 strømmer det litt varm luft opp men pga gitteråpning på over halve sidene og hele toppen blir den aldri varm. Den står fritt hos meg og driver 4ohms fronter og 8ohms bak og senter.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Varme er ikke noe problem. ATI er konstruert med tanke på hjemmemarkedet som domineres av hjemmekino der utstyret trykkes inn i trange reoler, gjerne bak lukkede dører.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg spurte LSound om jeg kunne sette den inn i reolen, da får den kun et par cm over men god plass alle andre steder og det skulle ikke være noe problem.

    Har forøvrig hatt AT3005 siden desember 2013 og alle superlativer jeg i nykjøprus lirte av meg står fjellstøtt ved lag.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Har heller ikke opplevd at min ATI 3002 har blitt varm. Har bare 2cm mellomrom til reol på toppen, men god lufting på sidene og bak.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fra bruksanvisningen for AT3000-serien:

    Placement

    During normal home operation the heat sinks on the amplifier
    will become warm. However, there are instances during high
    level playback into low impedance speakers when the heat
    sinks will become much warmer than usual. To ensure the
    amplifier’s trouble-free operation, it is necessary to provide
    adequate ventilation for the heat sinks. Your amplifier should
    be kept away from external sources of heat such as radiators
    and hot-air ducts. The amplifier should never be placed with
    other heat-producing components in a cabinet or enclosure
    lacking free airflow. Do not stack other components on top of
    your amplifier.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Sendte email til ATI ang. 6003 signature der jeg forklarte at jeg hadde ca 3cm på hver side og ca 15cm over. Det var ikke noe problem:)

    Vurderer sterkt å kjøpe en 6003.. Står ikke noe om hvor mye strøm disse bruker i standby men det er sikkert ikke mye!

    Ser at de har ett frekvensområde mellom 20hz-20khz.. Er ikke dette veldig snevert selv om 20khz ikke er hørbart?..Noen som vet hva dett vil si i praksis? Mulig det bare er meg men liker mer når det står 5hz-100khz el...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe å bekymre seg for, Norcane. De 20Hz og 20KHz som er oppgitt i spesifikasjonen, er ikke det totale frekvensområdet. Det som oppgis, er den delen av frekvensområdet der responsen er innenfor +/- 0,1 dB. Det er "liv i leiren" et par oktaver utenfor 20-2000 også.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    4. Lyden totalt sett. Litt mot den mørke siden muligens. Blir kanskje lurt her pga den lave forvrengningen.
    Hvor ligger ATI, på varm/mørk skala? sammenlignet med de jeg har hørt "EC, Parasound, Sherebourn"
    Tar opp denne igjen da det var ingen som svarte..

    Hvilken lydsignatur kan man si ATI 3000 serien kan ligne på? Er en stor fordel at man kan få prøve den først da jeg liker at det heller mot det varme i mellomtonen hvis det gir noen mening:) ModWright er helt suveren der!!!
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hei,

    Ser spennende ut disse nye 6002;
    ser det sammenlignes med dyrere forsterkere bla Krell mot 3002; hvilke Krell er det sammenlignet med og hvilke forskjeller/likheter er det?

    Yas.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Da er det i gang! Bestilling av ATI nye flaggskip er mulig med levering begynnelsen av august.
     
    I

    Intrepid-AV

    Gjest
    Hei,

    Ser spennende ut disse nye 6002;
    ser det sammenlignes med dyrere forsterkere bla Krell mot 3002; hvilke Krell er det sammenlignet med og hvilke forskjeller/likheter er det?

    Yas.
    ATI eier også Theta Digital, som er deres high-end divisjon og vel mer nærliggende konkurrenter til Krell osv som du nevner.
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Da er bestilling på en 6003 lagt inn - og en 3002 havner nok på torget i løpet av noen uker :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Grattis.. Hvordan er inntrykket av 3002, + - ? Ser de kan drive det meste da du har relativt tungdrevne HT. (ett kjapt søk:) Skjønner at det ga mersmak ihvertfall:)
     
    Sist redigert:

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Grattis.. Hvordan er inntrykket av 3002, + - ? Ser de kan drive det meste da du har relativt tungdrevne HT. (ett kjapt søk:) Skjønner at det ga mersmak ihvertfall:)
    Jeg vet ikke om jeg skal komme meg så mange flere plusser og minuser enn det som allerede er nevnt tidligere i denne tråden. Men jeg har vært svært fornøyd med 3002. Jeg endte opp med denne forsterkeren etter å ha lest at Kevin Voecks (sjefsdesigner hos Revel/Harman) spesielt anbefalte denne forsterkeren til Ultima salon 2. Disse høyttalerne krever en forsterker med mye krefter.

    Egentlig vet jeg ikke om jeg har så stor tro på at 6000-serien vil gi noe stort løft i forhold til 3000-serien, men siden jeg allikevel har vurdert å gå til anskaffelse av en 3-kanals forsterker, satser jeg på en 6003. Å velge ATI på nytt er i alle fall et enkelt valg.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har selv bestillt en 2003 til bruk til center og bak høytalere. På den måten får jeg testet ut ATI også. Hvis det innfrir blir det en 6003 til frontrekka:)
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Har selv bestillt en 2003 til bruk til center og bak høytalere. På den måten får jeg testet ut ATI også. Hvis det innfrir blir det en 6003 til frontrekka:)
    Tipper du blir fornøyd :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt mine 2 stk 3002 i ett år nå, og har ikke engang vurdert andre merker i løpet av dette året. Savner ingenting lydmessig, og når en ser prisen på amper som er like kraftige blir det jo bare ekstra morro dette med ATI og lyden de leverer. Ingenting som stikker seg ut. Tight kraftfull bass, deilig mellomtone og en topp som bare er der uten å bli travel.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Gleder meg til test.. Venter bare på ny processor så får vi se:)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hva sier lab resultatene egentlig? Greit med lavt støygulv men hva med forvrengning?





     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hva sier lab resultatene egentlig? Greit med lavt støygulv men hva med forvrengning?





    Total Harmonic Distortion (THD) Less than 0.05% at full rated FTC power; Less than 0.01% at full EIA power at 1kHz
    Intermodulation Distortion (IMD) Less than 0.05% at full rated FTC power; Less than 0.01% at full EIA power at 1kHz

    Full rated FTC power = 300 Watt i 8 Ohm
    Full rated EIA power = 350 Watt i 8 Ohm
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    jeg har også lest det. Bare usikker på hvor bra dette er:)
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    Hva sier lab resultatene egentlig? Greit med lavt støygulv men hva med forvrengning?





    Total Harmonic Distortion (THD) Less than 0.05% at full rated FTC power; Less than 0.01% at full EIA power at 1kHz
    Intermodulation Distortion (IMD) Less than 0.05% at full rated FTC power; Less than 0.01% at full EIA power at 1kHz

    Full rated FTC power = 300 Watt i 8 Ohm
    Full rated EIA power = 350 Watt i 8 Ohm
    FTC vs EIA.

    "The Federal Trade Commission (FTC) established an amplifier rating system in which the device is tested with both channels driven throughout its advertised frequency range, at no more than its published distortion level. The Electronic Industries Association (EIA) rating system, however, determines amplifier power by measuring a single channel at 1,000 Hz, with a 1% distortion level—1% clipping. Using the EIA method rates an amplifier 10 to 20% higher than the FTC method"
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Med kommentaren (reklamen):
    This amp never broke a sweat driving my 4-ohm speakers at insanely loud levels.

    Og:
    Audio quality is their first priority, and they pay particular attention to signal-to-noise ratio and THD+noise performance in an effort to minimize intrusions on the signal purity.

    Får vi håpe og tro at forvrengning ikke er et stort problem med disse forsterkerne. Vil nok tippe på at de blir minst like bra som AT3000 serien som flere her inne er veldig fornøyd med.
    Kessler startet på tidlig 60 tallet og nå med over 500k bygde forsterkere "under beltet", kan man anta at mannen gjør noe riktig, tatt i betraktning av at han holder på enda.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En kamerat får sin etterlengtede 6004 signature ila neste uke. Blir morro å høre om den er lik mine 2 stk 3002 i spillestilen. Har trua for å si det slik.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    En kamerat får sin etterlengtede 6004 signature ila neste uke. Blir morro å høre om den er lik mine 2 stk 3002 i spillestilen. Har trua for å si det slik.
    Hadde vært interessant å høre hva slags inntrykk du får av AT6000 i forhold til dine AT3000 :)
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    En kamerat får sin etterlengtede 6004 signature ila neste uke. Blir morro å høre om den er lik mine 2 stk 3002 i spillestilen. Har trua for å si det slik.
    Forventer fullt referat. Er veldig nyskjerrig på den forsterkeren. :)
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    @Dumbo. Hvordan er den mot 3000 serien syns du?

    Hva syns du er bra foruten at den har krefter og overskudd nok.. Hva med vokal, seperasjon, holografi, soundstage dybde/bredde osv..:)
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    @Dumbo. Hvordan er den mot 3000 serien syns du?

    Hva syns du er bra foruten at den har krefter og overskudd nok.. Hva med vokal, seperasjon, holografi, soundstage dybde/bredde osv..:)
    Egentlig kjøpte jeg 6003 mest av nysgjerrighet - samt at jeg ønsket tre istedenfor to kanaler. Jeg hadde ingen stor tro på at den ville være et løft i forhold til 3002 som jeg har vært svært fornøyd med. Basert på mine inntrykk etter kun å ha lyttet en kveld, virker det som mine antakelser var feil. Det som først og fremst har slått meg, er at den er bedre enn 3002 på separasjon og dybde. Jeg vet ikke om det har med det lave støynivået å gjøre, men bakgrunnen virker "sort". Foreløpig har jeg ingen negative innvendinger (bortsett fra at den på samme måte som 3000-serien er blytung). 6000 serien er også et lite hakk finere å se på enn 3000-serien - i tillegg til at den har to strøminnganger.

    Nå vil jeg ikke være ansvarlig for eventuelle feilinnkjøp som blir gjort, men Lsound sin 45 dager prøv-og returner ordning bør være et alternativ for den som er på utkikk etter en ny forsterker. Min blir i alle fall ikke returnert :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Så bra du blir fornøyd! Kom med flere innspill etterhvært:)

    Byttet inn min 2003 med en 6003:) Blir ikke så mye tid til lytting om dagen men muligens jeg får en åpning Lørdagen!!

    Den er stor og tunng ja!!!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Byttet INN skriver du ? Har Lsound begynt med innbytte ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn