Aspargestopper, hva gjør man med dem?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Entrecôten ligger klar, poteter og saus er i boks, men jeg skulle hatt noe mer.... Kom på at lokalbutikken har aspargestopper, og asparges er jo godt, men hva gjør jeg med dem da? Koke? Forvelle? Skrelle? Elle melle?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Lille_Adam skrev:
Entrecôten ligger klar, poteter og saus er i boks, men jeg skulle hatt noe mer.... Kom på at lokalbutikken har aspargestopper, og asparges er jo godt, men hva gjør jeg med dem da? Koke? Forvelle? Skrelle? Elle melle?
Er de ferske skal de trekke et par minutter i vann - eller til de blir møre. Tror jeg. Hermetiske skal vel knapt varmes.
"Kok aspargestoppene rask i lettsaltet vann og avkjøl dem i kaldt vann" - som det heter i en oppskrift jeg skumma gjennom på nettet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Entrekått bør vel ha ein kraftig saus eller sjy, og aspargestoppar er best med smøraktige sauser? Berre forvell dei forsiktig. Toppane er heile vitsen med asparges.

Eg ville gått for ein superenkel choronsaus. Lag berniaise etter oppskrift på posen. Ha ned i ei god spiseskei med estragon (eller noko mindre fjellmynte, om du samlar sjølv), pluss såpass persille at det ikkje ser kjedeleg ut. Så har du ned i litt tabasco eller piripiri, chilisaus og - pulver og ein dæsj worchester eller sitron.
Tøff smak, passande til kjøtet.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Nå nei, den ligger klar - på benken, i pose, ved siden av kjøttet. :D Tenker den blir substituert med en bernaise nå, så får jeg se hva jeg kan lokalisere av råstoffene du nevner. Jeg er litt redd for estragonen, men jeg må jo svinge innom butikken likevel så det skal vel gå bra. Sterke ting har jeg i overflod. Fjellmynte tror jeg derimot utgår......

Mange takk for hjelpen begge to. Choronoppskriften går i arkivet om den faller i smak (smaker den pyton ligger du syltynnt an).

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er svært viktig at asparges ikke koker lenge. 1-2 minutter i lettsaltet vann er nok avhengig om det er de tynne eller tykke variantene. De skal beholde sin sprøhet men vær gjennomvarme. Pass på å drenere dem godt slik et de ikke drypper av vann når du serverer dem. De skal for all del ikke ligge i vann til de serveres. Når alle sitter til bords og skal til å forsyne seg slipper du aspargesen i vannet og serverer den helt nyvarmet/kokt et miutt eller to etterpå.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Alle = meg. :D Takker for ytterligere utdypning. And now for some shopping.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Men hadde de estragon hos Kiwi? Neida. Vel, de får bli choron neste gang og den tiltenkte peppersausen og et lite fjell av champignon i dag.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.584
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Lille_Adam skrev:
Men hadde de estragon hos Kiwi? Neida. Vel, de får bli choron neste gang og den tiltenkte peppersausen og et lite fjell av champignon i dag.
Lag vanlig Toro berniaise, til slutt tilsettes ketsjup til sausen er lyse rød / rosa. Enklere blir det ikke ;) Og kan nesten kalles choron :)

N

nb

Gjest
Peter skrev:
Lille_Adam skrev:
Lag vanlig Toro berniaise, til slutt tilsettes ketsjup til sausen er lyse rød / rosa. Enklere blir det ikke ;) Og kan nesten kalles choron :)
Nei, nei, nei og atter nei!! Bernaise fra pose er noe man bør holde seg langt unna, den har fint lite med ordentlig bernaise å gjøre. Har man eddik, salt, sukker, sjarlottløk, pepper, egg, store mengder smør, litt estragon (tørket går det også) og litt stekesaft fra biffene og evt litt worchestiresaus er det en overkommelig sak å lage bernaise selv. Etter å ha laget ordentlig bernaise kommer du aldri til å spise den sausen fra pose.

Av alle posesauser som finnes, så er muligens bernaise den verste.

Dog bør ethvert møblert hjem ha en ordentlig barbeque-saus stående. Gjerne en av de ordentlige amerikanske, de koster ikke mye, holder en evighet og er veldig lett å ta frem om man skal ha seg en kjapp biff.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Steikes hurtig på sterk varme i ekte smør og havsalt. Nammy!!
(helst grilles)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Peter skrev:
Lille_Adam skrev:
1. Men hadde de estragon hos Kiwi? Neida. Vel, de får bli choron neste gang og den tiltenkte peppersausen og et lite fjell av champignon i dag.
1. Lag vanlig Toro berniaise, til slutt tilsettes ketsjup til sausen er lyse rød / rosa. Enklere blir det ikke ;) Og kan nesten kalles choron :)
2. Nei, nei, nei og atter nei!! Bernaise fra pose er noe man bør holde seg langt unna, den har fint lite med ordentlig bernaise å gjøre. Har man eddik, salt, sukker, sjarlottløk, pepper, egg, store mengder smør, litt estragon (tørket går det også) og litt stekesaft fra biffene og evt litt worchestiresaus er det en overkommelig sak å lage bernaise selv. Etter å ha laget ordentlig bernaise kommer du aldri til å spise den sausen fra pose.

3. Av alle posesauser som finnes, så er muligens bernaise den verste.

4. Dog bør ethvert møblert hjem ha en ordentlig barbeque-saus stående. Gjerne en av de ordentlige amerikanske, de koster ikke mye, holder en evighet og er veldig lett å ta frem om man skal ha seg en kjapp biff.
1. Jaja.

2. No var det altså choronaktige greier ned i mitt opplegg som skulle ta knekken på sjølv den verste pulversmak....

3. Prøv det dummaste av alt; kvit saus, så skal du sjå kva som er det verste.....

4. Den bør ikkje stå, nei. Iallfall ikkje lange stunda.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.584
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg er ikke kokk 8) men er meget fornøyd med resultatet når jeg lager Svinefilet Oscar, og hvor jeg bruker Toro bernaise m/ Heinz ketsjup og kaller det Choron ;D

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Tenker det blir Toros ferdiglagede på kartong (noen som har prøvd den?) når jeg bare får tak i estragon til Arves oppskrift. Sparte entrecôten med henblikk på den og laget pepperbiff istedet. Det ble såpass spiselig at jeg knapt kan røre meg..... Aspargesen ble god den også, men jeg mistenker at den i grønnsakhylla på Kiwi'n min ikke er av aller beste sort. Skal huske på Heinz-trikset til en dag jeg ikke gidder å styre så mye (ca. 9 av 10 dager).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Steikes hurtig på sterk varme i ekte smør og havsalt. Nammy!!
(helst grilles)
Min favoritt også for de små toppene i plastpakning. De større må dampes. Smør og havsalt over funker, alternativt hollandaise.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Selv foretrekker jeg babyasparges, eller svært små asparges. De store blir lett trevlete.
Til biff foretrekker jeg små som sauteres smør og hvitløk, nykvernet salt og pepper på rett før servering.

Bearnaise er forøvrig mye enklere å lage selv enn myten forteller. Jeg lager det rett som det er, har aldri opplevd at den har skilt seg. Essens kan man lage dobbelt opp av og ha i fryseren.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
ArtDeco skrev:
Selv foretrekker jeg babyasparges, eller svært små asparges. De store blir lett trevlete.
Til biff foretrekker jeg små som sauteres smør og hvitløk, nykvernet salt og pepper på rett før servering.

Bearnaise er forøvrig mye enklere å lage selv enn myten forteller. Jeg lager det rett som det er, har aldri opplevd at den har skilt seg. Essens kan man lage dobbelt opp av og ha i fryseren.
Essens? Det vert det same som posevarianten!

N

nb

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
ArtDeco skrev:

Essens? Det vert det same som posevarianten!
Kanskje han mener reduksjonen? Den tar uansett null tid, så personlig lager jeg den når jeg trenger den.

G

Gjestemedlem

Gjest
Glemte å nevne. Det er bare den øverste 3/4 av aspargesen som benyttes som mat. Den nederste biten knekker man av før tilberedning. Når du knekker dem i motsetning til å skjære dem over vil de deles naturlig på det stedet der den nederste biten er for trevlet til å spise og resten er god.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Asparges gjør seg også veldig godt stekt i panne en stund i olje, smør tilsetter man på slutten så man unngår brent smørsmak. Deretter på med grovkvernet pepper pluss flaksalt, og så noen store flak parmesan reggiano.

Topp Bunn