Asbergers syndrom

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.827
Torget vurderinger
0
Et spørsmål mest til de av dere som er "fagfolk"; leger, psykiatere og psykologer, men også til resten av "kranglefantene".

Har gjennom deltagelse på et annet forum med emner som går på jakt og konkuranseskyting "ramlet over" en kar som umiddelbart ble oppfattet som en kverulant, grensende til "Troll" ( Typisk kabeldebbatant ;D ) som skriver endel på dette forumet. Det kommer fram at han er en ganske aktiv skytter som sitter på "noen" våpen. Nå forleden dag kom det også til min kunnskap at denne personen har en Asbergerdiagnose.

Ville noen av dere fagfolk ved spørsmål fra politiet sagt at det var helt greit at vedkommende disponerte skytevåpen?? Jeg vet at det er gradsforskjeller her, men på prinsippielt grunnlag uten å ha undersøkt personen?

Jeg har en viss, om enn bare overfladisk, kjennskap til sykdommen, men husker spesiellt en ekspert, psykiater som holdt en forelesning for spesiallærere, som sa at det er i denne gruppen (Asbergere) vi finner morderne.

Vedkommende kan identifiseres ut fra bilder lagt ut på forumet samt linker til hans blogg. Hva bør man gjøre i en slik situasjon? Ringe Onkel Blå, eller be til den Gud Deph ikke tror på om at det "går nok bra uansett"??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Tror du har problemer med sosial samaksjon ;D ;D - det heter Asperger, bare for å kverulere litt i sykdommens ånd...

"Mennesker med Aspergers syndrom har ofte en intens interesse for ett bestemt tema"

Svartsvingte, tror jeg har et snev selv...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
Tror du har problemer med sosial samaksjon ;D ;D - det heter Asperger, bare for å kverulere litt i sykdommens ånd...

"Mennesker med Aspergers syndrom har ofte en intens interesse for ett bestemt tema"

Du er ikke alene. Tror det må være et virus her på forumet...

M

Mr-T

Gjest
Nei Pengesluk - du har nok en dipol lidelse. Da er vi to.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
De fleste med Asperger er litt sosialt dysfunksjonelle og henger seg som sagt opp i en eller annen sær interesse. Oftest manisk og altoppslukende. Asperger er mest synlig hos yngre individer. Man vokser det ikke av seg, men trekkene blir mindre synlige hos de fleste med asperger sykdom med alderen.

Om vedkommende bør/ikke bør ha våpen går det ikke an å trekke en fornuftig konklusjon om med mindre man kjenner vedkommende.
Hvis våpnene derimot er ervervet på ulovlig vis, bør det politianmeldes uansett.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Tja, vil bare for ordens skyld nevne at pil og bue også er et våpen, kanskje også noe som i enkelte tilfelle kan kalles for et skytevåpen, men det er vel de færreste som tenker på pil og bue da. Cue Rambo II musikk.

BB gun og luftpistol/luftgevær kan vel også kalles et skytevåpen, men igjen så er det nok de færreste som bryr seg om å egentlig ville kalle dette for skytevåpen.

Edit: Åja, forresten hvis man skal lete etter potensielle mordere kan man nok enkelt se etter hver enkelt bil-/buss-/lastebilsjåfør.

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
474
Sted
South of heaven
Hvis denne personen er medlem av en skytterklubb og har tillatelse til å oppbevare disse våpnene kan jeg ikke se noen grunn til at man skulle kontakte politiet.

Men hvis du oppfatter personen som uberegnelig å truende er det jo noe annet. Men å anmelde fordi han har våpen og fordi han muligens har diagnosen aspergers syndrom høres litt rart ut. Det jo flere med denne diagnosen som fungerer nærmest normalt og ikke på noen som helst måte er noen større trussel enn hvermannsen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Tricky spørsmål Spiralis stiller; fyren kan jo være aldeles harmløs, t.o.m. blokkert for evne til å skade mennesker. Eller en tikkende bombe, som kanskje utløses av litt "velment" tysting..?? Kanskje like greit å ikke kødde med lunchen hans.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er det egentlig noe poeng? Er det ikke slik at de som "virkelig vil ha" et våpen kan få kjøpt det på nesten annenhvert gatehjørne?

Vi kan vel regne med at vedkommende har tillatelse til å ha disse våpnene ettersom han legger ut bilder av både seg selv og våpenene på nett.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.827
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:

Er enig i din "selvdiagnose". Har et par av dem i slekta og kjenner igjen en slik reaksjon på en uskyldig trykkfeil! ;D

Hvis du nå henger deg opp i denne trykkfeilen og maler det ut over et par til inlegg skal jeg si meg ganske overbevist. ;D

Men å dele ut psykiatriske diagnoser her på HFS må nå trygt kunne sies å være så enkelt at det knapt kan gi poeng! ;)

Forøvrig er problemstillingen ganske reell og jeg ville i all venskapelighet sette pris på at tråden ikke ble helt avsporet før den faglige ekspertisen slapp til med sine gode råd.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.468
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
@Spiralis: HVA SIER MAGEFØLELSEN DIN DA?

Regner jo med at du har gjort deg noen tanker selv...
Er du oppriktig bekymret for at noe skal/kan skje?
Hvis du er trygg på at så ikke vil inntreffe, tror jeg at både du og oss andre kan slappe av...

mvh
Proffen

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Spiralis skrev:
Ville noen av dere fagfolk ved spørsmål fra politiet sagt at det var helt greit at vedkommende disponerte skytevåpen??
Ja.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
ceroxol skrev:
Spiralis skrev:
Ville noen av dere fagfolk ved spørsmål fra politiet sagt at det var helt greit at vedkommende disponerte skytevåpen??
Ja.
Hvis politiet hadde lovhjemmel ville jeg selvsagt gitt min vurdering av det. Ellers ville det være et brudd på taushetsplikten.

Personer med AS er ikke mer innbladet i skyteepisoder enn andre, så vidt meg bekjent. De med AS som jeg har vært borti har nesten uten unntak vært snille og harmløse, og jeg har aldri vært utefor situasjonen som Spiralis beskriver.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Som en liten funfact mener jeg og huske at DSM som er det amerikanske diagnostiseringssystemet har eller skal fjerne begrepet Aspergers syndrom i siste revidering, da hovedforskjellene var at de hadde høyere intelligens enn andre med autisme diagnosen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Har gjennom deltagelse på et annet forum med emner som går på jakt og konkuranseskyting "ramlet over" en kar som umiddelbart ble oppfattet som en kverulant, grensende til "Troll" ( Typisk kabeldebbatant ;D ) som skriver endel på dette forumet. Det kommer fram at han er en ganske aktiv skytter som sitter på "noen" våpen. Nå forleden dag kom det også til min kunnskap at denne personen har en Asbergerdiagnose. .

Ville noen av dere fagfolk ved spørsmål fra politiet sagt at det var helt greit at vedkommende disponerte skytevåpen?? Jeg vet at det er gradsforskjeller her, men på prinsippielt grunnlag uten å ha undersøkt personen?
Men mindre personen har en historie med voldelig oppførsel eller alvorlige rusproblemer eller tilsvarende er det vel ingen grunn til regne personen som uegnet til å ha våpen. Folk med aspergers kan jo tidvis være slitsomme å prate med (spesielt når de er fulle), men fra det og til å umyndiggjøre personen er et langt steg. Så det er nok helt andre forhold som er relevante om man skal bekymre seg om noen er uegnet til å ha skytevåpen eller om man skal melde dette videre.

Det er jo endel som ikke får denne diagnosen før godt oppi voksen alder også, og gjerne bare har blitt sett på som litt originale. Det finnes sikkert tilfeller her av folk som i strafferettslig forstand ble regnet med mangelfullt utviklede kjelsevner, men jeg kan ikke se for meg at dette syndromet på noen måte gjør folk mer voldelige eller utilregnelige.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.827
Torget vurderinger
0
Han har nok helt sikkert de nødvendige papirere i orden, MEN det er ikke slik at politiet sjekker din medisinske historie før sådan tillatelse gies. Så hvis den som søker ikke sier noe til politiet om diagnosen og ikke sier noe til sin lege om våpnene vet nok ingen av dem om kombinasjonen. Så da gjenstår spørsmålet, er det en farlig kombinasjon??

De med AS som jeg har vært borte i har vært "sære" men ikke annet. har også hørt dem beskrevet som "meget inteligente autister" Men det som "gnager" litt er den psykiateren som mente at disse var "de farlige", at det var de som var de potensielle mordere. Som sagt jeg er kun en legmann her. ???

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.827
Torget vurderinger
0
Decoman skrev:
Edit: Åja, forresten hvis man skal lete etter potensielle mordere kan man nok enkelt se etter hver enkelt bil-/buss-/lastebilsjåfør.
Du skulle ikke være Jeremy Clarkson vel ?? ;D

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Asparges syndrom? Høres da sunt ut spør du meg .....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Asparges? Hvorfor lugter der prut når jeg tisser?  ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.827
Torget vurderinger
0
Proffen skrev:
@Spiralis: HVA SIER MAGEFØLELSEN DIN DA?

Regner jo med at du har gjort deg noen tanker selv...
Er du oppriktig bekymret for at noe skal/kan skje?
Hvis du er trygg på at så ikke vil inntreffe, tror jeg at både du og oss andre kan slappe av...

mvh
Proffen
Kjenner ikke mannen ut over at han hadde glidd utrolig godt inn i enhver kabeldebatt her inne. ;D

Bekymringen er på prinsippiell basis og kommer av at enhver skytepisode fører til nye "unødvendige" restriksjoner for andre skyttere. Hadde nok ikke tenkt noe spesiellt over det hvis det ikke var for denne psykiatikeren som mente de kunne være farlige. Nå ser jeg at "våre egne" fagfolk ikke er enige i den vurderingen og det gjør jo at man senker skuldrene noe.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
kjæresten min jeg lufta dette med her nå som jobber med dette sier at de er veldig uberegnelige.
De måtte gjemme kniver ol for de der som hun jobber. disse har nok en hard grad av asperger. (De klarer seg ikke sjøl).
MEN, hun mener at også lettere form for AS har sider ved seg som kan gjøre utslag med tanke på uberegnlighet.
hun sier at hun ikke ville hatt familie/venner eller bekjente med AS utstyrt med skytevåpen i eget hus.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
AS har jeg ikke så stor kjennskap til, men jeg har stor kjennskap til Autisme, AS kan lettest beskrives som en mild form for autisme...

Mennesker med as kan lett oppfattes som kverulante og har ofte meget høy oppfattelse av seg selv og sin kunnskap spesielt innenfor sine ekspert områder, i tilegg er det mye repetiv og tvangslignende aktiviteter/ritualer. Mange har meget mangelfulle sosiale kunnskaper/evner (dog langt fra autisme) og vil helst ha trygge, faste rammer på sin hverdag.

Autister spesielt og jeg vil også tro enkelte med as kan ha meget vanskelig for å kontrollere sinne/frustrasjon om enkelte av disse faste, trygge rammene raser sammen og det er vel i slike tilfeller andre kan komme til skade eller de kan skade seg selv. Dette pga. at deres verden raser sammen når disse rammene bryter sammen, det kan være nok at det er handlet inn feil type/merke tannkrem.

Men dette er sammensatte diagnoser som er vanskelige å stille, ofte er det f.eks. en liste på femten punkter og har man f.eks. åtte eller fler av disse trekkene så kan man forsvare å sette denne diagnosen. Autisme gies det sjelden diagnoser på før 6-8 års alder nettopp av denne grunnen, men man kan se tendenser hos små barn ved at de enten ikke vil ha noen som helst nærkontakt (kos) eller stikk motsatt, at barnet blir hysterisk med en gang mor legger barnet fra seg.

Så derfor blir dette veldig individuelt og vanskelig å si noe om på generell basis, vet av en med asbergers som kjører bil, følger trafikk reglene prikkfritt og som husker alle veier han har kjørt :)

Såkalte "super inteligente" autister/as kalles om jeg ikke husker feil, autistiske savanter...

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Savanter er det vel ikke så mange av? Mener å ha lest at det er kun en håndfull som faktisk regnes som savant i verden pr idag.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er nok ikke mange av dem nei, er vel at det ofte er disse som kommer frem i media. Når det er sagt så er en god del autister/as som er meget flinke til enkelte områder. Det kan være å se et system, huske veier/kart/ mattematikk, tegning og musikk

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
474
Sted
South of heaven
Jeg har jobbet med en autist som kunne i spenn på over 100 år(fortid og fremtid) si hvilke ukedag ulike datoer faller på.
Eksempel så kunne han si at 14.08.2023 vil være en torsdag. Det imponerte meg stort.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Vicarious skrev:
Jeg har jobbet med en autist som kunne i spenn på over 100 år(fortid og fremtid) si hvilke ukedag ulike datoer faller på.
Eksempel så kunne han si at 14.08.2023 vil være en torsdag. Det imponerte meg stort.
Typisk tegn på autister og hvordan de er i stand til å skape seg systemer for å akape orden som er fenomenalt fascinerende og som gjør noen av dem helt fantastiske på sine områder.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Fra wikipedia: Kjennetegn på AS
"En gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som Aspergers syndrom er preget av et mønster av symptomer og ikke ett, enkelt symptom. Tilstanden kjennetegnes av begrensede sosiale evner og av stereotype og snevre atferdsmønstre, aktiviteter og interesser. Verken den kognitive utviklingen eller språkutviklingen er betydelig forsinket.[17] Intens interesse for ett bestemt tema, detaljfokus, og fysisk klossethet er typisk for tilstanden, men ikke nødvendig for å fylle kriteriene for diagnosen"

Det som skiller AS markant fra autisme er nok spesielt språkutvikling og kognitiv utvikling som hos autister generelt er meget dårlig. Meget få har et godt og tydelig språk og helst må man kjenne en autist meget godt for å få til en sosial relasjon hvor begge forstår/leser hverandre eller er istand til å kommunisere noe særlig.

O

Oblivion

Gjest
Aspbergers syndrom

Spiralis skrev:
Men det som "gnager" litt er den psykiateren som mente at disse var "de farlige", at det var de som var de potensielle mordere. Som sagt jeg er kun en legmann her. ???
"Den" psykiateren er nok den som burde ha hjelp omgående!!
For en tulling det må være :eek:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Jeg er legmann på dette området. Fint om fagfolkene kan bekrefte eller avkrefte nedenfølgende.

Jeg så et TV-program for en god stund siden der en lege fortalte at Aspergers syndrom ikke er en klar/entydig/ja-nei diagnose (i motsetning til: benet er brukket, fingeren mangler). Man har en god del mulige symptomer som kan ha varierende styrke fra nesten intet til særdeles mye. Mange mennesker kan ha litt eller noe av en eller flere av disse symptomene og anses som innenfor den "normale" variasjonen i den "normale" delen av befolkningen.

Når symptombelastningen (summen av styrke og antall symptomer) når et visst minstenivå, kvalifiserer man for diagnosen Aspergers syndrom. Når symptombelastningen når en ny høyere grense, kvalifiserer man for en annen diagnose (autisme?). Man snakker derfor om "Asperger Continuum", "Asperger and Autism Spectrum Disorders", "Asperger Syndrome and Pervasive Developmental Disorder" o.l.

TV-programmets lege fortalte at han selv hadde noen av de kvalifiserende symptomene, men at styrkegraden var (alt?) for lav til å få diagnosen Aspergers syndrom.

Han fortalte også at det finnes en rekke tester som (forsøker å) avdekke(r) hvilke av de kvalifiserende symptomer en person har og styrken av de forskjellige symptomene. Man kan finne dem på internett.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.832
Torget vurderinger
96
Spiralis skrev:
Et spørsmål mest til de av dere som er "fagfolk"; leger, psykiatere og psykologer, men også til resten av "kranglefantene".

Har gjennom deltagelse på et annet forum med emner som går på jakt og konkuranseskyting "ramlet over" en kar som umiddelbart ble oppfattet som en kverulant, grensende til "Troll" ( Typisk kabeldebbatant ;D ) som skriver endel på dette forumet. Det kommer fram at han er en ganske aktiv skytter som sitter på "noen" våpen. Nå forleden dag kom det også til min kunnskap at denne personen har en Asbergerdiagnose.

Jeg har en viss, om enn bare overfladisk, kjennskap til sykdommen, men husker spesiellt en ekspert, psykiater som holdt en forelesning for spesiallærere, som sa at det er i denne gruppen (Asbergere) vi finner morderne.

Vedkommende kan identifiseres ut fra bilder lagt ut på forumet samt linker til hans blogg. Hva bør man gjøre i en slik situasjon? Ringe Onkel Blå, eller be til den Gud Deph ikke tror på om at det "går nok bra uansett"??
Jeg har jobbet med barn og unge, og har truffet på 2 med asperger. I den forbindelse her jeg også lest meg litt opp på syndromet. Det er en meget intens "lidelse", men som ikke umiddelbart synes. Men over tid merker man meget godt den spesielle atferden. De er som regel ekstremt selvopptatt, og mangler ofte empati. Uten å være noen ekspert, synes jeg absolutt ikke det høres greit ut at en som har en slik diagnose besitter skytevåpen av ymse slag.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
"Intens interesse for ett bestemt tema, detaljfokus, og fysisk klossethet "

Alle DIY'ere: pust lettet ut! Kabelhysto'er som kjøper svindyre ferdigkabler og maser oss andre ihjel om det: hm......

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.000
Spiralis skrev:
Han har nok helt sikkert de nødvendige papirere i orden, MEN det er ikke slik at politiet sjekker din medisinske historie før sådan tillatelse gies. Så hvis den som søker ikke sier noe til politiet om diagnosen og ikke sier noe til sin lege om våpnene vet nok ingen av dem om kombinasjonen. Så da gjenstår spørsmålet, er det en farlig kombinasjon??

De med AS som jeg har vært borte i har vært "sære" men ikke annet. har også hørt dem beskrevet som "meget inteligente autister" Men det som "gnager" litt er den psykiateren som mente at disse var "de farlige", at det var de som var de potensielle mordere. Som sagt jeg er kun en legmann her. ???
Den psykiateren som du refererer til burde ha seg et spark en viss plass. En AS er ikke farligere enn et hvilket som helst annet menneske. Det er også feil å kalle en AS en mer intelligent Autist, ofte er grensen meget tynn. Begge diagnosene hører inn under autismebegrepet.
Hvis mannen virker "trygg" når du treffer han ansikt til ansikt så har du ingen grunn til bekymring. Et særtrekk ved Aspergere er at de ikke kan lyve. Dessuten har de dårlig (eller sær) humoristisk sans. Det kommer av at de ser meget konkret på ting.
Når det gjelder autisme, glem "Rain man" Den filmen har ødelagt mye for folks forståelse av autisme. Se heller " Kodenavn Mercury" med Bruce Willis. Den gir et mye bedre bilde av et menneske med autisme.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg tenker at folk som etterhvert mener å ha skjønt seg på og så videre forakter enkelte samfunnsmessige forhold i lille selvgode norge, nok kan oppleves som "ekstremt selvopptatt" og at de kanskje oppfattes som å "mangle empati". Og når man som ungdom eller voksen omsider skjønner at ens egne meninger i all enkelhet ikke er å skusle vekk, så byr nok dette på noe som en kunne kalt tvistemål eller bare en masse situasjoner hvor man ganske enkelt ikke kommer til noen enighet, eller ei noengang vil komme til å forstå hva en person mener. Folk er nok fåmælte på begge sider av en slik sak, eller også at de tvert i mot ytrer seg i overflod så å si, på en usakelig, uoppriktig, pretensiøs måte, eller bare gjør seg uforståelig med sine egne banale beskrivelser av ting, og på toppen av det hele kan man komme til å måtte mistenke at autoritære holdninger dominerer meningsutveksling fra f.eks den ansatte i stat eller kommune.

En ting jeg selv har hørt fra en kommunal ansatt, var når denne litt eldre mannen kom med et kontant men plump melding om at "Jeg er ikke din venn!" ved to tilfelle, antagelig fordi personen hadde ingen intensjon å gjøre seg forstått. Hva er poenget med å ytre seg hvis andre ikke engang bryr seg med å kommunisere på en basal måte, hvor oppriktighet som sådan burde være en heller triviell oppgave i samtale med andre.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Det er alle grader av AS som av alt annet man kan lide av. Mange av eksemplene i tråden er ekstreme og karikerte og er lite representative for den alminnelige ASer.

Symptomene ved AS kan vise seg ved sosial funksjonhemming, vansker med spåklige koder/konkretistisk tenking, verbale særegenheter, motorisk avvik og hos noen; spesiell interesse for særskilt avgrenset(e) tema (ofte mekaniske, tabeller, osv). Utvilkingsmessig skiller de seg ofte fra andre barn fra tidlig av.

Det er ikke mange årene siden tilstanden ble anerkjent som en egen diagnose, og den var lenge omstridt.

Personer med AS er overrepresentert når det gjelder andre psykiske lidelser, der depresjon er den mest vanlige. Mange blir utsatt for mobbing, og har vanskelige liv. Det er overhyppighet av selvmord hos personer med AS. Det skyldes ikke AS, men depresjonen. Det er ikke kjent sammenheng mellom AS og skyteepisoder. Det foreligger så vidt meg bekjent ingen generell forbud mot å anskaffe seg skytevåpen for personer med AS.

Psykiateren (ja, det er den korrekte betegnelsen på norsk) som Spiralis sikter til farer med tøv, etter mitt syn. Det er ufaglig å fremstille personer med AS som tikkende bomber. Mange med AS er viktige og nyttige bidragsytere i samfunnet, spesielt innen vitenskap og kunst/kultur. Dette gjelder selvsagt ikke alle med AS.

Nå har det seg slik at AS ikke er noen vaksine mot andre plager man kan ha. Man kan som kjent ha flere selvstendige tilstander samtidig, f eks vondt i foten og vondt i hodet på samme gang. Det kan jo naturligvis være at disse eventuelt andre tilstandene kan senke frustrasjonstoleransen og impulskontrollen. Det kan man ikke se bort fra.

http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=12

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg husker jeg tok en test for såkalt Asbergers, men er ikke sikker på hva som eventuelt ville gjort et utslag. Kanskje ville det gjort et utslag hvis jeg var for flink. Det er visst slik at de måler reaksjonsevnen og refererer til statistikk eller noe. Jeg gjorde vel sånn middels. Alternativt kunne man tenke seg at det var lureri og at det var helt andre ting de testet da.

En rar ting jeg husker, var når sjefen tydeligvis spurte meg om hvilke forventninger jeg hadde. Hehe har siden lurt på om kanskje ustyrlige barn av rikinger kan få tilbud om heh diagnosen Asbergers for å hjelpe til med ting. Men tanken er ganske søkt må jeg innrømme. Veldig usikker på om man får noen penge støtte eller annen lette, hvis man får diagnosen Asbergers.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.000
Milenko skrev:
Men dette er sammensatte diagnoser som er vanskelige å stille, ofte er det f.eks. en liste på femten punkter og har man f.eks. åtte eller fler av disse trekkene så kan man forsvare å sette denne diagnosen. Autisme gies det sjelden diagnoser på før 6-8 års alder nettopp av denne grunnen, men man kan se tendenser hos små barn ved at de enten ikke vil ha noen som helst nærkontakt (kos) eller stikk motsatt, at barnet blir hysterisk med en gang mor legger barnet fra seg.

Så derfor blir dette veldig individuelt og vanskelig å si noe om på generell basis, vet av en med asbergers som kjører bil, følger trafikk reglene prikkfritt og som husker alle veier han har kjørt :)

Såkalte "super inteligente" autister/as kalles om jeg ikke husker feil, autistiske savanter...
Man stiller nå Autismediagnose ned i ett års alder. Min sønn fikk diagnosen for 13 år siden og da var han tre år, til da en av de yngste i landet med diagnosen.
Idiotes Savantes, de geniale idioter, har ingen ting med autisme å gjøre, men noen ganske få utvikler spesielle ferdigheter. Et slikt eksempel finner man hos Derek Paravicini som har en fødselsskade. http://www.youtube.com/watch?v=r6HCXx8U6Ko

N

Nifelheim

Gjest
Spiralis skrev:

Du må ikke glemme at folk som trekkes til psykiater-/psykologstudiene oftere lider av noe selv. Så alt hva forskjellige psykiatere sier skal ikke alltid tas for god fisk.

Topp Bunn