Asbergers syndrom

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Milenko skrev:
Decoman skrev:
Jeg har lurt på om det er plausibelt at folk med asbergers kan finne på å ta med seg en stol ut fra et offentlig kontor, når det på en plankett står "have a chair". Prøvde de å være morsomme eller kan det være noe i dette tro?
Tror du blander sammen Asbergers og komiker ;D

Fikk 11 på den testen, ikke så rart som den rotete slasken jeg er ;D
Altså, i filmen Mary & Max så er det en scene hvor Max kommer inn på et kontor og blir tydeligvis bedt om å vente, men ingen egentlig sier noe. Han ser et lite skilt på bordet til en kontordame hvor det står "ta deg en stol" og så tar han en stol med seg på t-banen slik jeg husker. I ettertid har jeg lurt på om kanskje dette var mer et påfunn enn noe som en eldre fyr med Asbergers kunne finne på.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.077
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
hvis vi får flere som tester seg så kan vi kanskje se om gjennomsnitsscoren til en hfs'er avviker signifikant fra menn generelt!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I pistolklubben jeg var nestleder for fikk vi inn en søknad om medlemskap fra en person med lignende lidelse. Han ble opptatt som medlem, fikk nødvendig våpen- og sikkerhetsopplæring i klubben. Da han etter 6 mnd aktivt medlemskap søkte om ervervstillatelse anbefalte klubben hans oppførsel og kunnskaper overfor politiet. Politiet stoppet søknaden. Klubben fikk ikke tilbakemelding om avslags-årsak.

Hva som skjedde videre var at han meldte seg ut av klubben og vi så han aldri mere. Om dette er relevant for trådstarter vet jeg ikke, men jeg kom nå på denne historien da...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.000
Kabeldragern skrev:
I pistolklubben jeg var nestleder for fikk vi inn en søknad om medlemskap fra en person med lignende lidelse. Han ble opptatt som medlem, fikk nødvendig våpen- og sikkerhetsopplæring i klubben. Da han etter 6 mnd aktivt medlemskap søkte om ervervstillatelse anbefalte klubben hans oppførsel og kunnskaper overfor politiet. Politiet stoppet søknaden. Klubben fikk ikke tilbakemelding om avslags-årsak.

Hva som skjedde videre var at han meldte seg ut av klubben og vi så han aldri mere. Om dette er relevant for trådstarter vet jeg ikke, men jeg kom nå på denne historien da...
Det kan ha fler årsaker, sannsynligvis uvitenhet om AS fra Politiets side.
Samme sak da vi ville tegne forsikring for vår sønn. Grunnet at hadde en diagnose fikk vi ikke tegnet en vanlig barneforsikring. Hadde diagnosen vært medisinsk med mulighet for invaliditet hadde jeg skjønt det, men fysisk er han frisk som en fisk.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg tror man kan si, at en person gitt diagnosen asberger's syndrom ei betraktes som å være en person med en såkalt alvorlig sinnslidende (sinnssykdom), og politiet ønsker vel ikke da å la folk som ikke har rett til en eneste krone i støtte til livsopphold å skaffe seg skytevåpen. Dette høres kanskje snålt ut, men det kan nok være noe i dette tenker jeg.

Man kunne tro at f.eks hobby milits i USA var spesielt skumle, men det skal vel ikke mer til enn ildgivning fra artilleri batteri med målsøk på infrarødt til å håndtere dem, altså diverse paradigmer om hva som til enhver tid duger er relativt til situasjonen, likevel er det vel rimelig å tro (for norske forhold) at myndighetene ikke ønsker at våpen gjøres lett tilgjengelig når enkelte våpen er farligere enn andre. Håndvåpen er kanskje spesielt skumle alldentid de er små og kan gjemmes bort som skjult våpen, i motsetning til jaktrifler for eksempel.

Topp Bunn