Per_Olsen skrev:
Pussig at slike fenomener bare gjelder andre og ikke en selv...
Om du har rett, så er det vel rimelig å anta at andre "selvtitulærte eksperter" som tester andre produkter (jeg viser til din kommentar om G-CD og en viss redaktør) som f. eks biler og båter, også lar seg blende av pris? Da blir vel konklusjonen at tester i fagblader ikke har noen rell verdi...?
Det gjelder vel oss alle det.
Sammenligningen din med andre bransjer er søkt. Innen HiFi er det en del diskusjoner om noe i det hele finnes, er mulig å høre, har rot i virkeligheten eller ikke. I mye annet som omtales finnes det tross alt ganske enkelt identifiserbare forskjeller, men det koker selvsagt i mange tilfeller ned til smak og behag hva som er hot og not og hva som vektlegges. Det som dog er litt
spesielt for HiFi er at det essensielt er en teknisk hobby hvor det å faktisk skjønne en millimeter eller to av hva som skjer inne i apparatene ses på som et alvorlig handicap av ganske mange utøvere av hobbyen. Tror du skal lete en stund etter en annen teknisk hobby hvor det er tilfelle. Jeg kan heller aldri huske å ha sett noe annet sted at ens egen oppfatning så til de grader forsvares med teknisk tåkeprat som så åpenbart er riv ruskende galt. Det man ikke skjønner noe av en teknisk forklaring er ikke det samme som at den tekniske forklaringen er gal eller irrelevant.
HiFi-blader er for øvrig i svært liten grad "fagblader" i min betydning av ordet. Det er ikke mye "fag" å finne mellom permene på de fleste av de, og i de tilfeller noe søkes forklart er det titt og ofte galt eller etter hukommelsen gjengitt noe som en representant for produsenten har sagt uten at det dveles serlig ved om dette henger på greip eller ikke. Noe det svært ofte ikke gjør.