ArneM´s OB i andre utgave (AE Dipole 15 LO++)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Oppgraderingsyken lenge leve Arne? :D

    Kjekke midbasser. Hørt både disse og mine egne (gamle) med JBL 2220. Vet ikke hva jeg foretrakk.. Same same but different?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Konstant oppgradering og utskifting [emoji16]
    Morro det ...
    Stille hos deg for tiden... [emoji849]
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De gærne har det godt :D
    Den som ikke er litt gal er fanken ikke rekti'!!! ALL fremdrift skyldes i utgangspunktet galningene.... Og ngen ting er idiotsikkert - for idiotene er så kreative!
    Haha, jau.. Jeg hadde en gang en oppfinner som lærer på mekanisk, han mente at all fremdrift i verden skjedde på grunn av latskap. Uten late jævler ville man aldri brukt tid på å fundere på hvordan ting kunne blitt gjort enklere. ;D

    Hvis man er gærn, lat og samtidig dum som et juletre, hva skjer da? Er det eneste alternativet audiofili? :(
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Hvis d u samtidig er naiv nok til å tro på alt crap som kommer fra produsentenes munn så begynner du å nærme deg muligheten til å bli en fullbefaren audiofil! Kronen på verket er når du også innbiller deg at produsentene driver med velgjørenhet og idealisme!
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Etter en del prøving og feiling har systemet nå endt opp på kortveggen. Får mer sammenheng i målinger og da og mindre korrigering som er positivt.
    Har solgt 4645 kassene og venter på en pakke fra Trestokken med flatpakket gods.
    Bestillt 4 stk 250l kasser med godt med avstivinger og slot port.
    Midlertidige kasser i hjørnene er Jbl 2241.
    Midbass er JHorn med Altec 515, nedre mellomtone Jbl 2350 horn med 2445 driver, øvre mellomtone Jbl 2345 horn med LE 85 òg Radian membraner helt på topp Fostex T90.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå skjønner jeg det du fortalte på telefon.
    Gleder meg til å høre. det var ikke så værst forrige gang og i følge dine beskrivelser er forbedringen markant.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Har finpusset JHornet en smule med sorte kulemutre og gjengeinnsatser istedet for vanlige blanke muttere. Og montert speakon inn og ut. Beskyttelses kondensatorer skal og fjernes....Altec er erstattet av Jbl 2227.
     

    BullFire

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Takk for bilder og info Arne, gøy å følge med på endring hos folk man har hørt anlegg hos. Må si utskiftingstakten er imponerende:) Har du inntrykk av at du mister noe ved å gå for beryllium istedenfor å legge til ekstra horn i toppen?
    Hvor lavt spiller midbass hornet? Var fin størrelse på det.
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Begynner vel å se slutten på utskiftninger i denne omgang fra midbass og opp ....der er jeg ikke langt fra ferdig tror jeg :)
    Det blir nok flere basser , har på gang 8 til så det blir et fullverdig SBA.
    Deler nå på 200 og 650Hx.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ryddet til jul ser jeg..
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    DBA er kommet for å bli. Snudde kassene med subber og bare det bidro til enda flatere frekvensgang.
    Tatt i betraktning rommet så spiller dette rimelig greit å absolutt bra nok til å leve med til vårparten .
    Da skal rommet gipses og få på plass deming av front og bakvegg samt førsterefleksjon og ikke minst skikkelige kasser på subber....
    Tenker ca 180L og portet til 25hz....

    Hadde besøk av Naturlyd her i går og tror han var relativt fornøyd med det han hørte 😊

    728EA950-C403-4674-954E-6B46FBB2D9C3.jpeg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Pen måling det.
    Gleder meg til å høre.
    Blir nok romjula før jeg får dratt noen J horn i hus.
    Men klarer nok aldri å matche riggen din.
    En skarve 18 tommer duger ikke i de fjonge selskap
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det er kanskje to forskjellige settinger vil jeg tro.... 😋
    Men du kan gjemme mye rart bak gardiner 😄
    Å for en arkitekt av ditt kaliber er det bare å svinge seg i et nytt design 😁
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    DBA er kommet for å bli. Snudde kassene med subber og bare det bidro til enda flatere frekvensgang.
    Tatt i betraktning rommet så spiller dette rimelig greit å absolutt bra nok til å leve med til vårparten .
    Da skal rommet gipses og få på plass deming av front og bakvegg samt førsterefleksjon og ikke minst skikkelige kasser på subber....
    Tenker ca 180L og portet til 25hz....

    Hadde besøk av Naturlyd her i går og tror han var relativt fornøyd med det han hørte 😊

    Vis vedlegget 682709
    Takk for lytten, det var veldig trivelig. Det låt stort og musikalsk på en måte som gav lyst til å høre mer musikk. Ble inspirert til å få ferdig noe stort og heftig selv 😁
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Der kom det innlegg fra en rett sjelden fugl i det siste. Hyggelig:)
    Jeg lever fortsatt happy med de Iwata horna du hadde med deg den gangen, passer liksom inn her hos meg.
    Er og forblir ultrakompakt. Arne derimot er på vei mot noe stort.
    Må vel passe på å si hvor fornøyd jeg er med den SP10 som også kom via deg.
    Gi lyd fra deg om du snubler innom haugen her.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for en som alltid hyggelig stund på loftet i går. Spennende å følge utviklingen her og høre med egne "Gull" ører ;)det som du har fortalt i det siste.
    Punkt en på tide med nye bilder som viser dagens status men videre til en mer uformell gjennomgang.
    Må si at ditt bass system er allerede svært kompetent, forstod det slik at de ventekassene er løftet litt opp fra gulvet til å komme nærmere på planlagt SBA konfigurasjon. Spiller reint, tøft og uanstrengt, gleder meg til å høre det ferdigutbygde SBA systemet, dette lover veldig godt. J horn med 2227 har slagkraft, snert og smekk som midbasshorn klarer på en så besnærende måte.
    Fra bildene over har du byttet til SEOS 30 med 1,5" hals og når jeg kom var det en 2451 med Titan eller aquaplas membran som spilte, du fyller inn det som er riktig.
    Ettersom jeg av rein misunnelse måtte pirke på noe da var det at det var litt, skal vi sy magert oppover. Ikke dermed sagt at det ikke spilte bra, men vi var uansett enige om at her var det noe som kunne forbedres. Sagt som gjort, allerede planlagt bytte av driver ble iverksatt, inn med en ferdig preppet 2451, mulig noen av de driverne var 2450sl men same same. Ny driver som var klar med Truextent be montert. Ny måling og på igjen. La det være sagt med engang, om noen er i tvil om at det er vært å bruke be membraner helt ned til 600hz, da er ikke jeg det. Dette var noe annet. Nå fikk syngedamene kropp og figur, perkusjon i frekvensområdet klinget ut med luft og fylde, anslag på strenger vare det på bass og gitar eller piano ble levende og nært. Rett og slett et kjempeløft. Må si at dette systemet begynner å virkelig smake fugl, i hvert fall fugl jeg liker smaken av og det er ikke noen tam, tørr kylling.
    Kan nevne at jeg var en tur over fjorden også og uten å gå inn på det i detalj nå kan jeg opplyse at 4 stk 2269 18 tommere i SBA konfigurasjon med uendelige kraftressurser bak seg er kort fortalt BRUTALTo_O. Bør nevnes at begge systemer styres av AL og RME. Litt lek med target kurver på østsiden av fjorden viste hvor kraftig og fleksibelt verktøy AL er
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Sånn ser det ut pr.idag !

    Hatt en kjapp gjennomgang av tre membraner i identisk driverhus 2451 1,5"...

    Først ut standard ribbet Titan D16R2450 :
    Spiller imponerende sammenhengende og pent prisen tatt i betraktning ,måler langt opp før den faller i Seos 30...
    Savner ikke diskant og den er faktisk hell ikke skarp .

    Så var det SL D8R2450SL
    Spiller noen bløtere og strekker seg ikke fullt så langt opp i frekvens (litt mørkere) Faktisk litt skarpe tendenser i mellomtone.

    Begge standard membraner gjør det helt greit .

    Sist ut som Habicht nevnte Trueextent Be 4016.

    Verden åpner seg ,blir saftgere i mellomtone og det hele faller liksom på plass ... Deilig utstrakt, behagelig og mer detaljer kommer frem ...
    Disse er verd hver eneste krone !!!!
    Savner fremdeles ikke separat diskant men skal gjør et siste forsøk med Jbl 045 Be på topp ....

    Og når tilogmed Inkvisisjonen fra kalde Island tramper takten må vi definitivt nærme oss :)




    4861B773-3950-456B-9382-0B774EE88817.jpeg
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det var da voldsomt
    Så Mick Jagger måtte vike for gustavsberg?
    Har du prøvd med 045be? Jeg foretrakk 2384 uten
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Spennandi. Den sitter som brosme i stampen med 2360, men de tutene må ha diskant til hjemmebruk
    Interessant at du endte opp med 2227. Hvilke andre elementer har du prøvd i midbassen?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Bare de som jeg kjøpte de med,Altec 515g.
    Satser på å kjøre uten diskant 😱
    Men 045 blir brukt hvis jeg finner de nødvendige 😎
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Spennende å følge, ArneM!

    Hva var det som gjorde at du byttet ut Ejmlc med Seos?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Har begge to men litt på grunn av at Seos 30 1,5" minner litt om "Hornprosjektet" som Greiv /Bakken/ Emokid holder på med.
    Skal prøve det hvis anledningen byr seg.
    Håper jo å kunne greie meg uten diskant 😍
    E Jlmc er vel ikke ferdig testet men kanskje den beame tidligere enn Seos helt øverst???
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn