Arne koser seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja.. men..

    Å elske noe kan ei de,
    som nektes begå tafseri

    Men det fingre så får knerte
    vokser innerst i ens hjerte
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I dag koser jeg meg. I tillegg til fantastisk vær og familieutflukt med kaffe og kake (hovedkriterium for om en helg er vellykket eller ikke), så har jeg laget en dings til anlegget.

    Jeg har to platespillere to to platespillerforsterkere. Jeg bruker et par til 78-plater, og det andre til vanlige plater. Komboen som brukes til 78-plater har i tillegg en boks som lar meg velge hvilken EQ-kurve som skal gjelde, siden 78-platene varierer en del på det området.

    Men det hadde vært veldig fint om jeg kunne spilt 78-plater på begge spillerne, og gjerne også kunne bruke justeringsboksen når jeg f.eks spiller gamle singler fra før RIAA kom på banen. Eller bytte mellom MM og MC etter behag.

    Dessuten er jeg veldig glad i variasjon.

    Så jeg lagde en svitsjeboks med to innganger og fire utganger, slik at jeg kan velge hvilken spiller og hvilken RIAA som skal brukes. Den er reléstyrt, har både sølv og gull i seg og er meget audiofil. Den er ikke så pen, fordi jeg har brukt den til å lære meg litt bedre å borre hull til knapper og sånn. Så den har en litt "rustikk" profil, kan man si. Men den virker veldig bra, selv på lave MC-nivåer. Null dur eller støy, hvilket jeg har slitt med på andre svitsjebokser.

    Den er solcelledrevet, og har kanalindikatorer. Så jeg trenger ikke bale rundt med strømforsyninger, og jeg trenger heller ikke gjette meg til hvilke kanaler som gjelder.

    Jeg lagde den ikke på en dag, altså! Det har vel tatt noen måneder med litt her og der, planlegging og prøving og feiling. Og jeg kunne godt valgt en større boks. Men -- det viktigste nå, er at jeg kan styre og ordne og bytte spiller og RIAA om hverandre - og har en ekstra utgang om jeg skulle trenge en til!

    4B0FD1A0-2E45-4CFB-B498-4281E2577906.jpeg 607F8ACC-6D7F-43CB-B3AB-28FB87646404.jpeg
    Audiofile kabler er en selvfølge, især på utgivelser fra før 1930

    En videre trivelig søndag ønskes alle :)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    For meg synes det som du får til det du vil, mvno_subscriber!🙂
    Har fremdeles ikke glemt jobben du gjorde med vår felles venn, David! En stor, og ikke minst hysterisk artig jobb!🤣
    Håper stadig på et oppfølgingsprosjekt!😇
    Tore
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er mulig Ulrich har en lillebror som sårt trenger enten skånsom oppvåkning eller aktiv kirurgi.. mye jobb om dagen, men har definitivt noen på tapetet @ToreP ! 😀
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sykt barn.. har du flaks sover de hele tiden, hvis ikke har du en ganske heseblesende dag foran deg. Men ikke så galt at det ikke er godt for noe 🙂

    54508324-DEAD-4710-A699-9CBB4CEAB93C.jpeg F00B372D-42D7-44CD-9486-BCCA0B0923BE.jpeg
    (passer likevel på å syte litt til kolleger av høflighets skyld 😛😇)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Var innom hos @Retep for litt musikk i dag.. og du verden som det låt!! Makan til lydbilde skal du lete lenge etter! Vokaler som synger til deg ovenfra, fantastiske diskantdetaljer og masse annet godt. For ikke å snakke om ☕☕☕

    D5274252-649E-4028-94F1-80F03DE83A25.jpeg
    Stilren helligdom

    97EFF9AB-8AB7-4DBD-BDB3-91FB0FB07750.jpeg 88A403FD-E570-45E2-BBED-73330470DF70.jpeg
    Husker ikke hva det røret het, men det er utvilsomt kunst

    Takk for lytten 😃😃
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Var innom hos @Retep for litt musikk i dag.. og du verden som det låt!! Makan til lydbilde skal du lete lenge etter! Vokaler som synger til deg ovenfra, fantastiske diskantdetaljer og masse annet godt. For ikke å snakke om ☕☕☕

    Vis vedlegget 819014
    Stilren helligdom

    Vis vedlegget 819016 Vis vedlegget 819015
    Husker ikke hva det røret het, men det er utvilsomt kunst

    Takk for lytten 😃😃
    Takk for besøket.. Rørene du tok bilde av er 805 tør de litt mindre er 300b
    Jo liker lyden av oppsettet mitt nå.

    Hyggekig å møte deg.. Mvh Peter
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sakte men sikkert så skrider det fremover. Jeg har en tendens til å bli litt pirkete, liker at det føles rett. Som da innebærer at det lille prosjektet jeg skulle bruke tilnærmet 0 kroner på, ikke ble helt slik..

    Det begynte egentlig med at jeg så billige strømadaptere på Clas, 25kr stykk. Så tenkte jeg at dette var jo perfekt, nå kan jeg lage disse små greiene.

    Men clasern lurte meg, hadde dem ikke på lager likevel, og da hadde jeg allerede satt i gang. Også utviklet kretsen seg litt, og jeg trengte litt andre deler og kjekt å ha osv., og så ballet det på seg. Nå har jeg i hvert fall gode metallbor som funker, og det var både en reise og en utgift.


    BDD69ECB-44F9-402B-8611-EC1D5252782B.jpeg
    Den søte lille krets

    Første bygg, fra koblingsbrett til lodding. Garantert noe som oppfører seg annerledes og som må fikses og justeres. Alt i alt blir det aldri så billig som man trodde, og det tar alltid lenger tid. Men altså, jeg koser meg jeg altså :)
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    713FCFD2-0168-45F7-A409-7ED5D3C74F9C.gif


    Tada! Da var den ferdig! Her har vi da en nattbordslampe som gladelig transformerer dine slitte radiorør til et nydelig og beroligende nattlys.

    Den har en liten softstart for å være snill mot både rør og strømforsyning, og kan stå på så lenge du vil.

    Mer kjedelig bilde:

    188BC274-896E-4528-ACCE-64A55A2B15EB.jpeg

    Skal lage noen flere med litt forskjellig design, så ser vi hva som treffer best. Men jeg er veldig fornøyd nå! 😃
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal fortsette på den lille historien som jeg la opp til i forrige post. Jeg har ikke solgt anlegget og alle platene mine, om noen skulle tro det. Men det har seg slik, at min flotte kone og jeg kjøpte et hus på bygda, et murhus fra 1939 med masser av sjarm og en akkurat passe porsjon "potensiale" (som meglerne kaller det).

    Vi bor ikke lenger i Oslo, men i det som akkurat nå heter Viken. Snart vil det hete noe annet skjønner jeg. Ikke at jeg har noen formening, som hovedstadssnobb har jeg aldri visst hva et fylke var før i rimelig voksen alder. Jeg har ikke lappen engang, så det er jo spennende.

    Jeg kan si det er et statement på grunn av miljø og slikt, men faktum er vel at jeg er for lat. Jeg kan fint kjøre bil, men den teoriprøven er noe drit. Så endte det med ingen lapp på meg, og nå når jeg nærmer meg 40 og bor på landet, så er det nok på tide. Med en sykkel.

    Kona får el-sykkel. Å bruke flere hundre tusen på en bil har jeg hverken hjerte eller lommebok til (hifi er så klart noe helt annet, hold tåta).

    Men hva var det nå jeg ville si da. Jo, jeg pakket ned anlegget og fikk ekstraordinær frakt- og bærehjelp av min gode venn og bodybuilder @ThomasN (stolte ikke på hardhausene fra flyttebyrået, hvilket viste seg å være lurt). Så var fallos-symbolet sikret, ferien begynte og flyttehelvete likeså. Flytte, rydde, fikse, ordne, planlegge, organisere osv osv osv. Ser 10 år eldre ut og har fått sånn testosteron-hake når jeg ser meg i speilet. Eller kanskje bare jeg har blitt mager. For helvete som det her har tatt på -- og jeg er ikke helt ferdig enda!

    Men det jeg ville si da, egentlig - var at vi nå, i dagligstuen, fortsatt med hundrevis (no kidding) av pappesker og ting og tang og helvete, har laget et lite hjørne, og etter mye om og men funnet frem anlegget jeg tidligere hadde på kontoret. Jeg har frem til nå ikke hørt på annet enn polsk håndverkertekno på telefonhøyttalerne (sånn for å holde den utslitte skrotten gående).

    Så.. du verden så deilig det endelig er med litt musikk! Jeg har koblet min petite FiiO BTR5 trådløse bluetooth-DAC til den gamle 60-talls rørforsterkeren og et par B&W DM601. Og det låter så fint, så fint!! Det er noe med mellomtone og diskant som bare er helt magisk -- akkurat som jeg husket det. Vi drikker vin og nyter utsikten.

    A011AE25-8F5D-48D1-82FB-0A620EB0DAB8.jpeg


    0A1FBE9D-5793-4214-8602-13AC60F936A7.jpeg



    Etter hvert som ryddingen skrider frem kommer turen til hovedanlegget. Og kanskje.. kanskje er det noen felles Askerbøringer her på sentralen som kunne tenke seg å komme på besøk, hjelpe til med bæring og oppsett og få en øl eller to? Rimelig habil kokk er jeg også :)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med ny bolig👍
    Kan jeg få uttrykke stor forståelse for, og uendelig lykke over at du og din viv endelig er kommet ut av byens "larm og støy"!😍👍
    Ikke bry deg med førerkort - du lever lenger uten(jfr hjerte - karsykdommer etc)!
    Og til slutt - er det mulig for meg å kunne tiltale deg "mvno", "sub" eller "scriber"???
    Jeg "tørner" hver gang jeg må bruke hele navnet!🤣 Forresten - hva med "Arne" - et meget flott navn med norrøne røtter! (jfr Tore - ditto)
    Gleder meg til videre "elleville" reparasjoner og andre underfundige stereo-opplevelser fra ditt nye hjem!👍😇
    Tore (som nå endelig er i ferd med å klargjøre sitt eget lytterom i feriehuset - den vanlige boligen er en betongblokk fra 1968😔)
    Tore
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tore, du kan heretter kalle meg akkurat hva du vil 😎

    Har du en tråd med bilder fra feriehuset ditt da?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    174473F0-13C1-4995-BEAE-1C01A99D95A5.jpeg

    Sakte, men sikkert populeres hobbystuen. Her kommer både verkstedbenk og stereoanlegg! Bak kamera er konas systue og sladdervindu ut mot nabolaget.

    I enden av rommet (der hvor det nå er noen Osborne 1, en Raytheon tekstbehandlingsmaskin og en Amstrad PC1640 - om noen skulle synes det var stas) kommer anlegget til å stå. Fryktelig spent på hvordan akustikken blir!

    Ingen jording her, lurer på hvordan det ev vil påvirke saker og ting?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Loftet virket å ha vært rengjort sånn ca aldri. Underveis ble det avdekket litt av hvert. Sammen med leire og gammel hermetikk var aviser tydeligvis et kjært isolasjonsmateriale.

    3765ABE9-E637-4235-B502-D2B9C0ABF6A9.jpeg


    Interessant hvordan Aftenposten gjorde seg flid med moteriktig tegnsetting av SS.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    5E953B64-AAF6-4914-A6B3-024A081929DC.jpeg


    Fortsatt er ikke hovedanlegget oppe, men @s2a kom tøffende med en cd-spiller, som nå er koblet opp i stuen!

    Er hundre år siden jeg hadde cd-spiller (2006?), så stas å børste støv av CD-samlingen igjen.

    Spilleren er en Cayin CD-353 med rørbuffer på utgangen. Akkurat nå føles lyden litt vel varm, men mulig det er en vanesak - eller at denne ender opp på hovedanlegget, når den tid kommer. Eller at Tarkan ikke er den beste måten å teste ny spiller på.. 😇
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kona sa plutselig: "Kan ikke du få opp det anlegget snart?". Det gjelder å vite sin besøkelsestid, så jeg var ikke vond å be. På rekordkort tid fikk jeg @ThomasN til å stille på kort varsel for bæring og kalibrering. Trenger ekspertise må en vite.

    Så alt ble avtalt på null komma niks! Det var bare ett problem. Jeg hadde ikke noen møbler å sette anlegget inn i! Jeg har rotet veldig mye med dette før, for å planlegge anlegget, inntil jeg ble så lei av å være besatt av det, at jeg bare droppet det.

    587670C9-9A6A-4418-8403-23D094EE8E06.jpeg

    Litt snaut møbelmessig..

    Kikket en del på Pylon-stativet på Mala som jo er flott og fint, men alle disse hifi-møblene er rett og slett for lave for meg. Samme gjelder TV-benker eller annet surrogati. Jeg vil ha platespilleren i arbeidshøyde, og ikke måtte bøye meg for ting. Har aldri skjønt greia med så lave møbler. Hvilket begrenser utvalget, kan man si..

    Det er ikke bare-bare å finne noe som passer da, og som også har plass til fullstørrelseskomponenter fra hifi-universet. Når alt har mål som en vaskemaskin, så er det ikke alltid like enkelt. Men gode råd var dyre, og jeg dro opp mine gamle IKEA-søk for å finne noe, . Det er jo slik for tiden, at mye ikke er på lager og har uvisse leveransetider. Jeg hadde begrenset med tid for når jeg kunne snike meg avgårde fra familien for å kjøpe, så IKEA Slependen var eneste alternativ. Etter en kort synk med kona og hva som så pent ut, så det ut til at det kaanskje var aakkurat nok på lager til at jeg kunne få et hjem til boksene mine.

    Bevæpnet med håp og fremtidsoptimisme (samt en tilleggsliste over hva annet kona ville ha fra IKEA..) bar det avgårde. Høyere makter må ha villet meg vel, for det jeg fikk rasket med meg var vitterligen de aller siste delene de hadde igjen. Så hvis noen andre har måttet gå slukøret hjem, beklager jeg på det sterkeste, toer hendene og peker på systemet :cool:

    6B35D5AF-8895-44A1-BEEF-B61B23BF46FE.jpeg

    Hagemøbler? Nei, hifi-rack!

    Så var søndagen kommet, og det ble båret og pakket ut, kalibrert og synset. Og det ble slettes ikke så verst!

    80E334FA-6AB1-440A-8885-292A2BCF3551.jpeg

    ThomasN utfører organisk evaluering av frekvensrespons og posisjonering

    932D6B4A-E231-42AC-AAED-6E6130DB4578.jpeg

    Foreløpig resultat. Spolebåndsspiller og kassettspiller tilkommer, samt diverse annet smått.


    Nå gjenstår bare å pakke opp platesamlingen. Må finne et sted til den også.. o_O
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har vi, etter mye om og men, og en ukes sykdom (som enda ikke er ferdig; jeg hoster som en gammel alkoholiker) endelig fått platene opp! Jeg har nok ikke flere tusen titler, slik som andre her inne sikkert har, men det tar da nå like fullt mer enn nok plass. Fant noen Ivar-hyller til overs, det funker vel. Får tenke på om jeg skal beise dem en eller annen vakker dag.

    Kona sitt garnlager (eller, deler av det i hvert fall) er nok hakket penere enn min egen svært så funksjonelle innredning. Vi har pult i hver vår ende av rommet nå, så viktig med besøksstoler slik at vi kan kikke innom. Hun har jo sitt hobbyområde ved det store sladrevinduet, hvor man kan se hvem som går i gata og når naboen går inn i garasjen. Hvilket er litt bakvendt på en måte, fordi det er jeg som er sladrekjerringa i huset. Men man kan ikke få alt, kan man vel..

    1655C79F-AD9A-4FB1-8D43-A224299D9B4B.jpeg
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Labben kommer seg. Utpakking av esker, montering av hyller og bakker og ting og tang. Litt etter litt.. men med øl og Peggy Lee (the best 😍) så er dette bare kos 😊

    AAFB35BE-5F07-4F2B-B760-02BB19D69421.jpeg B702C61D-A606-4DA2-9EFE-95B47383A1C3.jpeg
    Håper det blir noe arbeidstråd etter hvert.. hadde ikke vært for den derre jobben (kunne de ikke bare sendt penger og latt være med resten?)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    2.647
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Peggi lee ,da jeg oppdaget henne gjennom beatles låten hard days night " Tror jeg spillte henne nonstop for en periode ,,,

    Denne ,,hun er så j,,,la kul live

    Ps kul lab . )
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sitter hjemme med syk unge, så hvorfor ikke bruke tiden på do til noe nyttig, nemlig poste vås på sentralen!

    Var hjemme hos foreldrene mine tidligere i uken da de konverterer til ett plan. Å sortere seg gjennom livet og kaste/selge/gi bort/pakke er litt av en oppgave, så da er det greit med hjelp.

    Benyttet anledningen til å kikke på og pakke ned anlegget; faren min fikk det av mamma i '93 som gave etter fullendt doktorgrad. Onkyo R1 og mission-høyttalere. Noen som kjenner igjen modellene? Selv har jeg ikke peiling.

    32EF32A9-04E7-4179-AB83-46F195054B44.jpeg

    CFB55C31-1632-42AB-9FF2-082F2D908DCB.jpeg

    032ED2ED-F85A-4549-8684-6AE9696E7327.jpeg

    FC540EA2-0453-4BB5-9AA0-101D0FD437A8.jpeg


    Er en kassettspiller også, men den er på permanent utlån til undertegnede 🙃
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sitter hjemme med syk unge, så hvorfor ikke bruke tiden på do til noe nyttig, nemlig poste vås på sentralen!

    Var hjemme hos foreldrene mine tidligere i uken da de konverterer til ett plan. Å sortere seg gjennom livet og kaste/selge/gi bort/pakke er litt av en oppgave, så da er det greit med hjelp.

    Benyttet anledningen til å kikke på og pakke ned anlegget; faren min fikk det av mamma i '93 som gave etter fullendt doktorgrad. Onkyo R1 og mission-høyttalere. Noen som kjenner igjen modellene? Selv har jeg ikke peiling.

    Vis vedlegget 893297
    Vis vedlegget 893298
    Vis vedlegget 893295
    Vis vedlegget 893296

    Er en kassettspiller også, men den er på permanent utlån til undertegnede 🙃
    Ha! Jeg arvet et identisk anlegg etter min farmor. Elektronikken ga jeg bort til en trengende venn, høyttalerne brukes i anlegget til min mor. De låter litt papp, men riktig satt opp og med litt volum kan du dem til å synge ganske så bra.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Liten greie fra sidelinjen her.. det sies jo at rør og bass ikke er greia. Men jeg må bare si, at blant husets beste bass finner vi Radionetten på kjøkkenet. Dubstep og drum n bass på denne er aldri feil!

    331E7072-41DE-4D07-8E4A-E68BCB2AF59D.jpeg


    10" fulltoneelement og en utrolig digg dyp bass som overrasker meg hver eneste kveld jeg står og rydder. Ja, så bra er den faktisk.
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Stor fornøyelighet å følge din tråd Arne og veldig hyggelig å bli kjent med deg i Asker & Bærum Audio.
    M1
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Stor fornøyelighet å følge din tråd Arne og veldig hyggelig å bli kjent med deg i Asker & Bærum Audio.
    M1
    Takk det samme! Trivelig var det. Håper også i mitt stille sinn at det blir anledning til å sniklytte litt på DS Audio-sakene dine :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn