Arne koser seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For tiden er jeg på en måte i oppsigelse. Lang historie. Men det innebærer at jeg snuser etter nye jobber, og ellers ikke er på kontoret i det hele tatt. Det gjør også at jeg er barnehageansvarlig #1. Men mellom barnehagen og hjemmet, sånn ca akkurat midt på, er det et sted jeg tidligere skydde som pesten. Men som har fått en ny renessanse i mitt åpenbart tilsmussede sinn.

    5B165FB4-4AC6-42A9-8BF3-2EA36153CC19.jpeg

    De har faktisk god kaffe!

    Ja, siden ytterst få her inne kjenner min ekte identitet og sikkert tror jeg ser ut som en badeball med potetnese, så tør jeg innrømme: Maccern har god kaffe. I hvert fall McDonald's i Asker. Men jeg mener huske det alltid har vært slik, McD i Oslo var en kaffe-underdog også da jeg var ung og kjekk. Nåja.. Jeg bestiller en sånn McMuffin med egg og bacon. Det skjer ca en gang i uken. Er balsam for sjelen, og relativt rimelig. Jeg har selvfølgelig med meg tidsriktig lesestoff og bullet point-journal, slik at alle skal se at jeg er intellektuell og ikke bygningsarbeider.

    Jeg kom også i min livssituasjon på at jeg kunne benytte anledningen til å gjøre ting jeg ellers ikke ville ha mulighet til. Så vet du hva, forrige uke hadde jeg to ulike hjemmebesøk hos sentralen-medlemmer, og fikk oppleve anlegg og filosofier som var utrolig spennende å få med seg! Det er like artig hver gang man er hjemme hos noen. Det er så utrolig mange merker og ulike filosofier innen hifi-verdenen, at hver gang er en åpenbaring.

    Dette var to besøk på samme dag, ett på dagtid og ett på kvelden. Og det var ganske beskrivende, for på mange måter var disse anleggene som natt og dag hva filosofi, bruk og følelse angikk!

    Fra Tønsberg i vest til Sandvika i øst!

    2D9BBD78-AC27-4728-AEB2-72CF1624E2A8.jpeg


    Først ute var @larsmartin. Hva han hadde i strømregning i desember var jeg høflig nok til ikke å spørre om, for her var det kraft så det sang etter. En Gryphon Apex flankert med to ekstremt heftige subber ga krutt nok til et helt artilleri. Og det er hverken overdrivelse eller i overført betydning - så utrolig kontroll på bassen har jeg aldri hørt! Når transientene er så kjappe at du blunker, da er det heftig. Et pistolskudd hadde hørt ekte ut her. Akustikken blir jevnlig tunet, både mekanisk og elektronisk. Det er et område jeg kan altfor lite om, så kanskje fokus neste gang? Jeg fikk også servert speilegg på toast, som var ganske digg. Takk for trivelig besøk!


    0FB724C5-B6D4-4614-90C2-8595CA0A5ADA.jpeg


    Senere på kvelden, etter unger og kone hadde fått sitt, vanket det vafler og øl hos @M1 og hans oppsett med KEF LS60 aktive høyttalere, samt Clearaudio Concept med DS-Audio-pickupen. Den optiske som Mala selger. Dette er et utrolig spennende konsept jeg hadde gledet meg i lang tid til å høre, og det skuffet ikke. Om det var på grunn av spilleren eller pickupen er jo nå når jeg tenker etter litt vanskelig å vite, men kombinasjonen låt veldig fint. Pent, rett og slett. Her er det ikke kraft som er i sentrum, men lun lyd (hvis det er lov å si @M1 ?), og det var det i høyeste grad. Veldig hyggelig å få lov til å stikke nesa inn, og jeg ble i tillegg beriket med komponenter til min fattigmanns rør-preamp (som sikkert blir ferdig en dag).

    Alt i alt, to gjennompolerte og vakre hjem med vanvittig forskjellig anlegg som begge leverte på veldig ulike vis. Takk igjen! Kanskje er jeg vert neste gang?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Der har du egen tråd! Kikket gjennom og fikk et kort innblikk i hifi livet ditt. Asker passerer jeg stadig så gleder meg til å komme innom for hyggelig prat og god musikk! 😊
    Takk for tilbakemelding, den var i overkant hyggelig. 😅 Men stadig små justering begynner det totalt sett virkelig å sitte. Det går stort sett i å vri plugger nå om dagen. 🤣
    Du hører fra meg ved neste Asker tur.
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Takk for et velidig hygelig besøk.
    Consept og DS er meget bra match:)
    M1
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mens jeg sitter, sliten og solstekt her på lørdagskvelden og bygger preamp, så slapper jeg litt av med å lese EU-direktiv. Hæ sier du, er mannen en idiot? Jeg skal innrømme det er litt sært, men man har forskjellige potter med energi til forskjellige ting. Jeg burde egentlig reise meg fra stolen og svinge drillen, det hadde vært både lurt og bra. Men det er langt mindre energikrevende for min egen del å tolke EU-direktiver akkurat nå. Folk er forskjellige, kan du si.

    Uansett.. det begynte med Stereofil sitt Luxman-tilbud: https://www.hifisentralen.no/forume...e-kjøpe-en-luxman-klasse-a-forsterker.106946/

    Klasse A-forsterkere skal visstnok ikke være lov lenger sies det, men hvor står det hen? I diskusjonstråden som følger var det noen som gravde frem

    EUR-Lex - 32023R0826 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

    ..som ble signert på mandag. Den sier noe om strømforbruk i av- og standymodus, så egentlig har den ingen ting med klasse A-forsterkere å gjøre. Sånn i utgangspunktet i hvert fall. Men om du leser mellom linjene, så vil dette så absolutt påvirke Hifi-verdenen.

    Men først, noe sikkert en del produsenter av mobiltelefoner og andre underholdningsdingser vil gremme seg over:

    1682189505728.png


    Jepp, ingen softwareoppdateringer kan øke strømforbruket i det hele tatt. Det resulterer vel bare i at hver eneste oppdatering kommer med en standarddialog hvor brukeren må godta at produktet kanskje bruker mer strøm. Men, men..

    Annet ikke-hifi-relatert av interesse kan være for de som liker å sette på kaffetrakteren før de går i dusjen:

    1682189736107.png


    For de som måtte lure, så sier punkt 1 at apparatet må skru seg av eller gå i standby en viss tid etter at "hovedfunksjonalitet" ikke lenger leveres. Med andre ord: kaffen er traktet, etter 40 minutter bør du ha drukket den opp. Noe som, for oss som liker å tro at vi har god smak, nok burde ha vært lovfestet for lenge siden.

    "Å gubbendarius, mvno_subscriber! Kom til poenget nå da!!"

    Javel, greit. Hva med denne:

    1682189983164.png


    Noen som har DAC med OCXO? Hvis du liker den, så hold på den. For akkurat det kan bli temmelig ulovlig. Min gamle Benchmark DAC1 ville garantert ha gitt deg politiet på døra.

    Og om du har forsterkere som holder seg varme under standby, så kan du glemme det også.

    Men når jeg sitter her og har tatt bryet med å skrive hele posten, så innser jeg jo at løsningen rett og slett er å ha på utstyret hele tiden. Som vel 90% av alle her inne har uansett. 90% av de som snakker høyt, i hvert fall...

    Og hvis du skulle tro at kanskje nettopp din boks kan sno seg unna å bli omfattet av loven, så virker de å ha helgardert seg ganske betydelig.

    1682190411570.png



    Beklager tørr post, men ville ikke kludre til diskusjonen i Stereofil-innlegget enda mer enn det var fra før. Kule gutter der, elsker den sjappa :) :) :)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når de lærde strides, eller ingen egentlig aner noen ting, så snur vi oss gjerne mot naturens mysterier i søken etter svar. Enten det er å få en ku til å gjette hvem som vinner en VM-kamp.. eller, som i dette tilfellet, bruke rovdyrets instinkter til å sjekke om et stykke hifi holder mål.

    F6742817-FFE5-4F63-AE4E-A38E4B8139DD.jpeg

    Pussy magnet


    Åpenbart at denne låter BRA! 😁
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå har været blitt såpass flott, at jeg endelig etter alle disse år på livets klode har gått fra 0 til 50% mann:

    93549446-B964-4324-8C84-7EC799E09D01.jpeg

    Tralle fra Europris. Billig. Lasten fra Jernia. Ikke gratis (men plusspoeng i kategorien "Anstendig Hjem")

    Ja, hva er så disse bugnende skattene? Kjennere spotter det sikkert med en gang, men jeg røper ingenting. Først må vi montere den, og lese bruksanvisningen nøye:

    F5CBA186-D06E-4AF0-9A89-2672FBF4AC7E.jpeg

    Lurer på om det ligger noen ekte hendelser bak advarslene her..

    Føler meg etter dette hakket mer oppegående enn snittbrukeren. Tror jeg skal klare å ikke tenne den opp i stua. Eller på do, for den saks skyld..

    A9977EEF-94E3-4834-BAFD-76453AA98A11.jpeg

    Klar for sesongen! Kona tør ikke røre den, hvilket så klart får meg til å føle meg enda tøffere!


    Hva skal til for å bli 100% mann, da? Det er jo å få lappen så klart! Men så langt vet jeg ikke om jeg kommer noen gang. Er litt for bedagelig anlagt (og hedonisme er positivt, leser jeg i sentralens for øyeblikket trendsettende tråder).

    Fra spøk til alvor, dette er artige saker, og jeg gleder meg som en gris til alt jeg kan gjøre med denne! Selv om motebladene frontet gass så gikk jeg for kull, og her aner det meg at jeg har mye moro i vente. Røyking er én av mulighetene jeg har drømt om i mange år, og jeg tror jeg kommer til å tørke støv av pølsepressa igjen. Finnes også et hav av tilleggsutstyr til disse grillene, så bare fantasien som setter grenser. Ante ikke at denne verdenen eksisterte engang!!
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    A8B8BD60-5B7B-42C8-8091-8FB8BC6C1DE0.jpeg


    Det regner, folk er slitne og sure. Jeg sitter på kaffebrenneriet og planlegger dagen. Det er stille og rolig, få folk.

    Så er det en eller annen kødd som setter på en video på telefonen sin. BLA BLA BRÅK BRÅK. Er det mulig. Jeg kan ikke se ansiktet hans, men jeg vet han er stygg. Lavpannet og impulsiv, vansiret av sin egen dumhet. Jeg fantaserer om hvordan han lempes oppi kjøttkvernen sammen med telefonen sin, av vante arbeidere uten interesse for hva eller hvem han er. Akkurat som når man luker ugress.

    Han slutter å spille videoen. Kanskje han fikk et blaff av bevissthet, hvem vet. Så kommer det en sånn helvetes dame med bred kjeft og volum i håret, en sånn en som tar mye mer plass enn hun bør, på bekostning av alle rundt seg. Prater i telefonen. Høøyt. Enda et eksempel på samfunnets algevekst. For en slimete sjel hun må ha. Kjøttkverna danser i hodet igjen. Han forrige fyren er nå blitt innafor, det er dette helvetes kvinnemennesket som står mellom meg og en god dag.

    Kanskje jeg også er litt sur denne morgenen.

    Kanskje.

    Ja, ja. Jeg synes nå fortsatt kjøttkverna var en strålende idé 👌
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    IMG_0775.jpeg


    Det har vært en fantastisk søndag med masse sol, familiebesøk, grilling og barn som løper rundt og koser seg.

    Nå sitter vi og drikker øl og hører rolig musikk mens kona syr på en superkul sommerhettejakke til husets tenåring.

    Jeg kunne gjort noe jeg også, men jeg har en tendens til å få sånne raptuser med masse energi, også kommer jeg meg ikke i seng. Så nå tvinger jeg meg til å lande slik at Ole Lukkøye ender opp hos meg en gang også.

    Skulle sette på musikk og slang James Last 1976/2 på skivesnurra, da ga kona meg blikket og ba meg roe ned. Klok som vanlig. Så da dro jeg opp mobilen og kjørte lavterskel Spotify via Bluetooth. Det låter for øvrig ganske så bra det også 🙂

    IMG_0777.png
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Guri malla så varmt det er i disse dager! Det er fortsatt lov å vanne hagen her i Asker, kun begrensninger på odde- og partallsdager. Kona ga plenen en omgang i kveld, den pustet lettet ut sa hun. Jeg begynner å lure på hva vannet koster her igjen. Håper det ikke blir som med strømmen..

    Kattene ligger og steker, så da var det absolutt ikke for tidlig at jeg har min nyeste kreasjon til test..

    IMG_0797.jpeg

    Vanningsautomat, står til test på badet enn så lenge just in case. Brukte interiørmalingen til kona, den var jo gratis 🤠

    Foreløpig fungerer den helt ypperlig. Jeg har lagt opp til at den kan tilkobles solceller, men strengt tatt er det ikke nødvendig. Med et vanlig røykvarslerbatteri skal den minimum vare et par år, om ikke flere. Med et solcellepanel tilkoblet vil den vare for alltid. Værbestandig er den også. Men du må helle vann på dunken en gang i blant, da. Kommer til å plassere den på terrassen etter hvert.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En stund siden jeg har skrevet noe her nå.. livet har krevet sitt, med ny jobb og unger og kjerring og familie og bla bla bla. Jeg har også sånn i den skjulte holdt på med å skrive en liten hifi-novelle jeg tenkte kanskje kunne være stas å dele på sentralen. Jeg er veldig glad i å skrive og trenger få utløp for slike ting, så da fant jeg på at jeg skulle lage noe som kunne være artig for den gjengen jeg i praksis henger mest med, og det er da sannelig hifisentralen.

    Det begynte i november, jeg tenkte jeg kanskje skulle lage en slags julekalender. Så ble det påskekrim.. og så tenkte jeg at nå må jeg ta meg sammen, før tiden flyr av gårde og menneskeheten plutselig har landet på Mars. Og det er litt viktig, spesielt når jeg i samme slengen prøver meg på science fiction.

    Vitser og morsomheter - Sensommerlektyre: Arnes sci-fi-hi-fi-krim | Hifisentralen

    Den blå fargen over er en lenke. Hvis du har lyst til å lese kan du trykke på den, og poff tar datamaskinen deg dit. Hvem trenger science fiction i et slikt univers, kan du spørre. Svaret er vel ingen, det er derfor vi alle er opptatt med å lage dystopier.

    God kveld :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Får litt sånn hardkokt krim-vibber av dette. Uten at jeg egentlig har lest hardkokt krim 🤠 Men jeg har i alle fall lest Stephen Kings On Writing, der han siterer mestere fra sjangeren, blant annet George Higgins: «It was darker than a carload of assholes.» Da er det hardkokt 🥚 :ROFLMAO:
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fire år siden jeg sist var på kino. Men måtte jo få med meg den nyeste Karsten & Petra-filmen.

    Kinolyd har jeg aldri vært helt venn med, synes diskanten der skjærer, og tredimensjonalitet i lydbildet kan man bare glemme selv om de propper salen full med høyttalere i alle vinkler.

    Men det ga vel minsten blaffen i, hun var på kino for første gang!

    364178897_247909224754049_3442034368867851499_n.jpg

    Fra laptop til kinolerret.. ikke verst det
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Før sommeren så skulle kona og jeg inn på en kafé for å kjøpe is. Viste seg det var en gatekunstutstilling der på siste dagen. Jeg endte med å kjøpe et verk av en lokal kunstner (Alex Abrahamsen), og nå er det endelig på plass ved anlegget!

    IMG_1318.jpeg IMG_1319.jpeg

    I samme slengen slang jeg på Diana Krall, en plate som jeg opprinnelig absolutt ikke var venner med. Men kona forbød meg å kvitte meg med den, og den modnet over tid. Nå er den helt grei, rolig og fin å sette på av og til. Jeg er Peggy Lee-fan skjønner du, så er alltid fryktelig skeptisk til potensielle rivaler. Dianna Krall er heldigvis egentlig en ganske annen type sanger, og Moonglow etc er et repertoar det er umulig å mislike. Passet perfekt i dag 👌
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Støvsugeren tok kvelden. Er vel andre gang siden garantien gikk ut. Veldig glad i den, den revolusjonerte hverdagsrengjøringen vår. Men du verden for noen snodige valg produsentene tar - noen deler varer for alltid, mens andre er under stress og gjør at hele maskineriet tar kvelden lenge før det burde.

    Det å kunne reparere sine egne apparater er ganske kjekt, og ofte er det veldig enkle operasjoner som må gjøres. Denne gangen var det et loddepunkt på motoren som hadde revet seg løs, antakelig fordi kabelen opplever strekk og vibrasjoner. Ingen vanskelig oppgave, men hadde jeg ikke visst bedre hadde den jo gått rett på dynga.

    IMG_1323.jpeg IMG_1335.jpeg
    Lykkelig og fungerende igjen, klar til nye år i husets tjeneste!

    Jobben har fått nytt kontor, og nå er vi nesten nabo med Råkk&Rålls i Oslo sentrum. For de uinnvidde så er dette en bruktsjappe for plater og lignende. Så det ble et par padder i lunsjen, og nå er det vasketid!

    IMG_1334.jpeg


    Digger den ultralydvaskemaskinen altså. Ikke at jeg kan rettferdiggjøre investeringen på noen måte, i snitt har jeg sikkert betalt en hundrings for hver rengjøring. Men den fungerer veldig fint, og skrubber platene i tillegg til å sende ultrasoniske bølger på dem. Bråker masse og bør helst brukes på lukket rom, eller tider da kona ikke er tilstede.. Hjemmekontor i dag med andre ord 😁
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ble et lite skribleri i dag morges


    Det var leverpostei på brødskiven i dag. Det kunne påstås at det ikke var noen overraskelse, men det hendte jo at han skeiet ut med jordbærsyltetøy. Men ikke i dag. I dag var ingen syltetøydag. I dag var en alvorlig dag. Han krummet seg over bordet mens han slurpet i seg kaffen.

    En andpusten og meget yngre mann kom løpende inn døren med papirer i nevene.

    - Statsminister! Statsminister! Vi har de nyeste rapportene! Det er ingen god lesning, dessverre.

    Statsministeren børstet en smule kneippbrød fra munnviken, rettet seg i ryggen og strakte ut pianofingrene. Alle i rommet holdt pusten. Det skrek i hvert ark som ble skjøvet til side, der landets overhode med halvbitter mine tok rapportene til seg.

    Statsministeren var trett. Det var ikke første gang noe slikt hadde kommet innenfor landets grenser, men denne gangen var annerledes. Denne gangen hadde fienden større ambisjoner. Det var ingen tvil - de var på full fart inn mot hovedstaden, og det var fint lite man kunne gjøre for å stoppe dem i tide.

    - Herr statsminister.. skal jeg tilkalle staben?

    Statsministeren visste det var fint lite de i praksis kunne gjøre. Det viktigste fokuset nå var å sørge for at befolkningen holdt moralen oppe, at alle gjorde det de kunne for å avverge det verste av katastrofer. At staten handlet - resolutt, og mot seier.

    - Andersen, tilkall pressen! Landet trenger ledelse!

    ..

    Mørke skyer samlet seg over Oslo Spektrum der alt av journalister som kunne gå eller krabbe hadde stimlet seg sammen på kort varsel. Statsministeren stod med hendene på talerstolen og skuet utover salen. På et gigantisk lerret bak podiet var et satelittbilde av fedrelandet. Spenning og angst vibrerte i luften, alle visste at dette var et historisk øyeblikk. Ingenting ville noen sinne være det samme igjen.

    - Som dere vet, lever vi i farlige tider. Vårt land og apparat prøves til stadighet. Men denne gangen er det verre. Denne gangen er det alvor!

    Kartet på lerretet zoomet inn.

    - Det skal regne på Grünerløkka! Vi har rekvirert assitanse fra hele landet. Jeg skal personlig overse alt av diskusjoner og beslutninger. Det er mulig trikken må kjøre med redusert hastighet, men vær trygg - vannet skal ikke vinne!!

    I salen var det stille som døden. Utenfra kunne man høre ulende luftvernssirener.

    - Alt av varslingstiltak er iverksatt. Hold dere inne. Lukk vinduene. Bruk av nødlagrene og hold avstand! Det er ingen grunn til panikk - Jeg skal ikke svikte dere!

    Talen var over. Situasjonen begynte synke inn. Det var ikke tid for spørsmål, men en eller annen journalist på de fremste radene spratt opp.

    - Herr statsminister, hva med resten av landet? Hva gjør vi med alle oversvømmelsene og jordrasene? Hvordan skal vi få frem hjelp til isolerte lokalsamfunn?

    Selvfølgelig måtte en eller annen tulling finte inn et lurespørsmål.

    - Joa, vi har dyktige fagfolk ikke sant. Jeg regner med de finner en god løsning på disse greiene.

    Statsministeren viftet febrilsk til teknikerne og scenelyset ble skrudd av. De hvite knokene slapp taket i talerstolen, og han kollapset over rullatoren.

    - Å, Gud, jeg orker ikke mer! Ryggen min! Andersen, Andersen, hjelp meg!

    - Mine beklagelser, Statsminister. Som du vet, så mistet du ryggraden for mange år siden. Men ta det med ro, vi har nok av alternativer å støtte deg opp med.

    Statsministeren var trett. Andersens svake smil og bekymrede mine var ikke det han trengte. Men han presset på, og rullet seg ut for egen maskin. Litt til nå. Det var heldigvis ikke lenge igjen til valget.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du verden, nå er det lenge siden jeg har postet i tråden min! Nesten 4 måneder, går tiden virkelig så fort? Jeg har hatt nok å henge fingrene i, men tid foran anlegget har det vært mindre av. Har likevel kikket innom sentralen av og til, er alltid artige ting å få med seg her, spesielt i en verden mer enn full nok av sure folk og dårlige nyheter!

    Så ble det desember, og jeg så @Tweedjakke brette ut sitt indre ved hjelp av Spotifys kombinerte årsrevy og analyseverktøy. Tør jeg dette, tenkte jeg. Er det min tur til å fjerne sløret fra sjelelige kviser? Så jeg gjorde det, og deler i håp om at det kan bidra til å senke terskelen for hva som anses som et anstendig menneske.

    Først en liten merknad, om ikke annet enn for å redde det lille skinnet jeg måtte ha av kultivert herremann. Det er veldig tydelig forskjell på hva jeg hører på plate, og hva som går på Spotify. Spotify er nesten utelukkende head-fi, jobb/snekring/rydding eller skjermrelatert hobby. Og ja, jeg har barn i huset..

    Nok prat, vis oss journalen din!

    IMG_1975.jpg
    IMG_1976.jpg
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva skjer så med han mvno_subscriber? I dag har vært en begivenhet, i hvert fall sånn hifi-messig. Da vi endelig kom ut av huset etter en lang frokost bar det av sted med minsten på akebrett, og mot den nærmeste bruktbutikken. Kona ville ha nisser og sånn, og jeg øynet muligheten til å se om de hadde noe stas for han far. De pleier ikke ha så mye vinyl akkurat på "Bra brukt" i Asker (finnes det egentlig noe bra sted for vinyl i Asker?), men hvem vet. I dag hadde jeg flaks og dro med meg noen lekkerbiskener:

    IMG_2052.jpeg

    Snask

    Hadde kjøpt enda en Klaus Wunderlich-plate, hadde det ikke vært for at coverene er litt for utfordrende etter min smak. Den gangen hadde selv "Svensktopparna" nakne tenåringer på omslaget, og det var liksom helt innafor det. Erik Satie er en av mine favoritter, har ikke ham på plate. Dro med litt ymse også, fant en lekkerbisken(?):

    IMG_2053.jpeg

    Hver gang jeg har kommet over en "Jazztone"-sak, har det vært spennende

    Håper dette ikke er noe unntak!

    Chicago er et band jeg ikke har så mye forhold til, men har da hørt at de var poppis i sin tid. Har bare hørt på singelen én gang, men det slo meg at produksjonen var veldig god. Er det noe med vinyl fra 70-tallet som bare låter ekstra bra? Ikke alt altså, men det er noen utgivelser som bare er midt i blinken rent lydmessig.


    Jeg føler jeg kan være litt vel gubbete når det kommer til lyd. Senere på dagen ville minsten se film, og kona mi beordret meg ned dit da hun skulle lage middag. Er det én ting jeg ikke er særlig god på, så er det å se på ting. Sitte stille og glo liksom, og attpåtil på en eller annen Disney-greie som er klin lik alt annet. Også lyden da, fra TVen, den skar i ørene mine så tårene rant. Men med en liten fis i armkroken og kattepus attåt, så ble det vanskelig å klage altså..

    IMG_2051.jpeg

    ..men jeg må virkelig få et stereoanlegg her nede!

    Dette var litt sånn blogginnleggstil, uten mål og mening. God lørdag.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Minsten har tidvis vært nede i kjelleren og glant på spillhyllen. Det er mange spennende omslag, og vi har snakket litt om at kanskje hun skulle få lov til å prøve en gang. Så da hun fant Lion King-spill gikk hun helt i fistel, og far måtte endelig finne segaen og koble opp.

    Er jo kultur det her, og jo tidligere barna krøkes jo mer riktig må det vel bli?

    IMG_2122.jpeg

    Hadde min mor bare visst..
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja da var julaften overstått, gjestene dratt hjem og barna i seng. På tide for herr og fru å puste ut, drikke øl og synse over tiden som har gått, alt vi ikke vet og det som gjenstår. Jeg er umåtelig heldig som har en kone som foretrekker at jeg fikser både musikk og alkohol, og - ikke minst - setter pris på alt det vakre her i livet.

    GOD JUL, kjære kjente og ukjente her på Hifisentralen!!


    IMG_2186.jpeg
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    På tide med noe meningsløst rabbel, siden det tross alt er min tråd (og jeg drikker! -- you have been warned)!

    Kikket på denne tråden: Filmlyden fra Viaplay kontra BluRay | Hifisentralen

    ..og innså at jeg siden i mai/juni i fjor ikke ha sett på film med annet enn kjipe skrikehøyttalere fra konas laptop. TVen, som før var i stuen sammen med anlegget, er jo nå gjemt nede i kjellerstuen. Og jeg må, helt ærlig, si at jeg savner litt det å se på noe på stor skjerm med tilsvarende lydanlegg. Jeg er ikke noen storspiser av levende billedmateriale, men Dune og Loki er klare minner jeg har om nydelig kinematografi og lyd som skapte en opplevelse jeg fortsatt har med meg.

    Og enda har jeg jo ikke noe anlegg i kjelleren, ikke sant. Bare TV-lyd, og det klarer jeg knapt høre på. Så, som en del av økonomiske realiteter iblandet selvpålagt hifi-asketisme har jeg satt meg det mål å bygge anlegget der nede selv, uten å bruke en eneste krone. Det har kanskje ikke påført meg noe monetær belastning, men den sjelelige kostnaden har vært langt over par.

    Så jeg bygger en forforsterker da, som jeg nå prøver å speede opp så mye som mulig i den ellers så krevende hverdagen. Og etter det må jeg jo bygge en effektforsterker også. Så den gjennomsnittlige mann skjønner vel da, at det av og til er ganske så innafor å unne seg noen edle dråper (i dag: Nøgne Ø "Teardrop for Oscar", Aquavit Stout Reserve - helt himmelsk!). Hvilket får meg til å tenke på dette med menn og mental helse, som jo er noe som kastes rundt i populærmedier nå og da.

    Etter nitidige studier av kvinneidealer, stereotyper og ikke-realistisk populærkultur har det gått opp for trendsetterne at kanskje menn heller ikke er disse udødelige steinstøttene som jobber hardt og ellers har lite følelser annet enn grunnleggende seksual- og alkoholdrift. Kanskje er det fordi tidligere nevnte influensere heller ikke er menn, og derfor ikke har noen som helst forutsetning for å forstå den mannlige psyke?

    Verden i dag virker på sett og vis å være styrt etter idealer som rimer dårlig med det som, jeg i hvert fall for egen del, ville kategorisert som mannevennlige. Jeg snakket forleden med en kamerat om hvordan alt er så organisert i disse dager; selv barnehagen virket for meg overorganisert. Side opp og side ned med pedagogiske planer og struktur. Relativt lite frilek. Hvordan påvirker det barna?

    Følelsen jeg sitter igjen med er at det er jentene som vinner her. Samt de guttene som trives med stramt ballegrep (ølen som snakker, men dog..). Hva er tanken da? Skal de vokse opp som zombier alle sammen, blir sånne voksne hvor nesten ingenting er innafor, og som går rundt i konstant nevrotisk tilstand fordi ting skal være slik og slik og ingen tør være seg selv? At alle blir akademikere, og gutter ender opp mer som kjerringer enn som menn? Litt på spissen, men dog.. det er slik jeg føler det.

    Skal vi snakke kjønnsforskjeller, vil jeg i hvert fall påstå noen grunnleggende tendenser. Kvinner er mestere i regelverk og konformitet. På godt og vondt. Det skulle ikke forundre meg om det er en av årsakene til at de er vinnere i skolesystemet, og at legestanden på sikt kan bli kvinnedominert. Menn trives ikke like godt i rigide strukturer. Jeg skal ikke mene for mye her om hva som generelt kjennetegner menn -- men at det å sitte stille og følge ordre ikke er en av de grommeste kvalitetene til smågutter kan vel mange si seg enige i.

    Hovedpoenget mitt (i den grad et uedruelig følelsesutbrudd kan ha et hovedpoeng), er at vi som samfunn - på ett eller annet vis, i søken etter mangfold og likestilling, likevel bare har oppnådd å flytte på den snevre båsen av hva som er innafor. Vi er fortsatt like trangsynte og uvitende som vi alltid har vært. Slik svinger pendelen frem og tilbake. Og, for hva jeg vet, vil sørge for en ny tid med totalitære samfunn, krig og elendighet, inntil man igjen nærmer seg midten, en generasjon eller tre, før det er på'n igjen atter en gang.

    Puh! Det var litt av en utblåsning. Vel, med alt dette som bakteppe, så bidrar det til å gi meg så ekstra mye når jeg drar i gang skivesnurren og hører på heltene jeg har som for lengst er døde: Richard Tauber, James Last, Peggy Lee, Paul O'Mantis, Renate Müller, Wilhelm Backhaus.. kvinner og menn som opplevde den gale siden av pendelen, men som likevel aldri glemte betydningen av en god fest.

    Til syvende og sist er vi alle mennnesker, og langt likere enn frisyren skulle tilsi. Det gjelder bare å ikke skue hunden på hårene (ok, den var billig, men jeg måtte ha en eller annen avslutning på innlegget ikke sant :p )
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hjelp!!

    Det er fredagskveld, kona og jeg drikker øl og sitter og prater om ting og tang. Platespilleren durer på i bakgrunnen, alt er fint. Så plutselig er det som om det er hakk i plata. Jeg løper bort, prøver børste bort om det skulle være et sandkorn eller noe slikt (det hender jo), men nei da. Og det skjer hele tiden, ikke bare på det ene punktet. Så jeg stopper opp og tar en titt. Det er en liten ripe der, men det ser mer ut som en overflateripe. Har aldri hatt dette problemet med denne platen før, og ingen grunn til at det plutselig skulle være nå!!

    Setter på en annen en, Andreas Wollenweider dette. Den spiller tilsynelatende fint, men.. er det ikke litt tynn lyd? Er det noe galt med lyden, sier jeg. Ja, sier kona, den er så tynn. Så da var det ikke bare meg. Jeg kaster meg avgårde mot hifi-alteret og stopper alt sammen.

    Lurte først på om det kunne være noe med vekten. Nope.

    IMG_2274.jpeg

    Ortofon 2M Blue skal ha 1,8g. Ser fint ut

    Er det noe galt med stiften da?

    IMG_2276.jpeg

    Er den litt skeiv??



    IMG_2275.jpeg

    IMG_2277.jpeg

    Den dotten er et støvkorn altså



    Akkurat nå tør jeg ikke gjøre noen ting. Er det noen som har noen idé om hva som kan være galt?

    Kanskje jeg skal ta meg en tur innom Mala i morgen, er nesten nabo. Men nå ble jeg veldig redd. Denne stiften er vel ikke mer enn et par år gammel tror jeg, kan de virkelig ryke så fort? Eller er det noe annet jeg burde sjekke??
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.669
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ser litt sjev ut stiften .Uansett du kan ha skade i plata , da vil det opptre presis likt hver gang ,, presis samme sted .Bytt LP
    Ett arm som henger eller lugger gjør ofte i samme vinkel grad hver gang , sjakk at armen er fri "
    med å nulle vekt og antiskate , Da flyter armen vann rett . Armen skal lett kunne føres uten lugging ,,,
    Pappa blåste på armen han for å sjekke at den gikk ledig . )
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser litt sjev ut stiften .Uansett du kan ha skade i plata , da vil det opptre presis likt hver gang ,, presis samme sted .Bytt LP
    Ett arm som henger eller lugger gjør ofte i samme vinkel grad hver gang , sjakk at armen er fri "
    med å nulle vekt og antiskate , Da flyter armen vann rett . Armen skal lett kunne føres uten lugging ,,,
    Pappa blåste på armen han for å sjekke at den gikk ledig . )
    Takk for tips! Har lurt litt på om den trenger smøring, er kanskje 4 år siden ble overhalt av han jeg kjøpte den av. Han mumlet noe om at jeg burde smøre på nytt etter 2 år.

    Og i det siste har den plutselig senket armen før platen begynner (ved plateskifte i hvert fall). Hmm.. tegn på noe?

    Bør kanskje lære meg dette først som sist. Har en Dual 1219, tips mottas med takk..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn