Arne koser seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fin tråd ja, upretensiøst, og godt beskrevet det hele. Vi trenger disse trådene her inne :). Og godt å se, at andre tar over når en selv er iferd med å legge ned egen aktivitet.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gikk opp for meg at det er ganske lenge siden jeg skrev noe her - og litt av hvert har skjedd siden sist. Jeg er nemlig blitt beriket med to hele nye anlegg!

    Vi kan begynne med kombinert snekkerbu og hjemmekontor:

    IMG_4742.JPG

    Lafayette LA-224B - Rørforsterker fra 60-tallet. For de nerdete, så er dette en push-pull med EL84. Full stereo og herrens glade dager! Jeg måtte bytte ut kondensatorer, fikse tonekontrollen, rengjøre potter og knekke oscillering i kretsen.Var litt av en jobb, egentlig. Men dette er japansklaget hifi hvor alle motstandene utrolig nok fortsatt lå innenfor 1%, og meget pent håndarbeide. Har paret dem opp med to stk B&W DM601 @ThomasN brukte som askebeger, og det låter helt fortreffelig. De som sier at tungdrevne høyttalere og rør ikke skal matches bør komme hit på besøk! Sjeldent godt stereobilde altså. Alle rørene er originale enn så lenge, blir spennende å se hvordan det blir om disse byttes.


    Så var det kjøkkenet:

    IMG_4739.JPG

    Radionette Symfoni Luksus - Norsk teknologi i verdensklasse! Restaureringen av denne ligger behørlig dokumentert her på sentralen. Skiftet ut kondensatorer og enkelte motstander, vasket og renset og lagt til både linjeinngang og bluetooth, uten å kompromittere noe av original funksjonalitet. Deilig lyd av det 10"-elementet som sitter inni. Det var Luksus den het, ja! Hører både musikk og Youtube-videoer/podcaster på den når jeg diller på kjøkkenet.

    For nerdene igjen, så er dette en såkalt "SET". Hvilket automatisk gjør det til hi-fi for fiffen! 🤠
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    b18ee2b2-61c4-4316-9455-138a752a83d0.JPG

    Jeg er heldig som har en ganske tolerant kone, som attpåtil liker det jeg driver med. 200+ 78-plater i utmerket stand ankommer min dør i løpet av uken. Er ikke hver dag man kommer over kurerte samlinger, spesielt ikke i disse dager hvor ingen er interessert og mye havner i søpla.

    Musikk nok for noen år fremover.. :eek:
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    CF7ED9AA-EB9C-4633-B8D1-93663DCEFD58.jpeg 86BA58BF-B624-4880-8AC2-BFAF68D4A720.jpeg
    Disse kan ikke ha vært billige i sin tid.. det å kjøpe en symfoni var vel neppe gjort på impuls.



    6AA7D010-B0A9-4E3B-A519-3848AAE9B477.jpeg
    Ut med det gamle.. inn med det nye!

    81E5E8F0-6945-4AC2-906F-09D655C4648F.jpeg
    Dette må jeg også finne plass til..



    Veldig god stand på det her, men trenger en platevask for å slippe "peislyd". Blir litt av en jobb!
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 744611 Vis vedlegget 744610
    Disse kan ikke ha vært billige i sin tid.. det å kjøpe en symfoni var vel neppe gjort på impuls.



    Vis vedlegget 744608
    Ut med det gamle.. inn med det nye!

    Vis vedlegget 744609
    Dette må jeg også finne plass til..



    Veldig god stand på det her, men trenger en platevask for å slippe "peislyd". Blir litt av en jobb!
    Det ser ut som steinkakene er i ekstremt god stand. Eg har EIN symfoni på tilsvarande nivå (Dvorak 5., dvs 9.) som eg ikkje har høyrt på 25 år pga manglande avspelingsutstyr. Må seie eg er litt misunneleg på den musikalske orgien du har framfor deg...
    Har du sikkeleg pickup til å spele dei av med forresten?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal være forsiktig med å si at jeg har en "skikkelig" pickup her på sentralen, men bruker en rega RB78 på en rega P78. Sikkert bedre kombinasjoner, men låter da flott!

    @Audiophile-Arve, du som virker ha både allmenn- og særkunnskaper langt over snittet skal vite at deler av dette var Olav Kielllands private platesamling (og den var fri for norske komponister, tenk det).

    Han har tydeligvis behandlet dem på et vis som gjorde konen misunnelig, ja. Jeg kommer nok til å oppgradere 78-riggen etter hvert, om ikke av annen grunn enn å vise respekt.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Fabelaktig, Arne(om jeg får kalle deg det?)😀
    Jeg fikk for noen år siden tilbud om å overta 50+ steinkaker som hadde tilhørt en "gammelungkar" som var litt av en musikkelsker! Jeg takket høflig nei, og platene ble kastet i en container og sikkert destruert! Har mange ganger angret bittert over min egen "idioti" - jeg hadde tilogmed platespillere som kunne spille disse platene! Men da var jeg opptatt av at de var skitne og støvete, og tenkte at resten av ferien ville bli tilbragt i en "vaskestamp" for å få dem nogenlunde "spillbare"! Snakk om tulling!👎 Mvh Tore
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vi har vel alle noen sånne historier. Koster å vokse opp :)

    Hvordan går det med riggen da?
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Men, subscriber, jeg var 55 år da tilbudet kom! Jeg burde visst bedre, ser du!😰
    Når det gjelder "riggen", er jeg usikker på hvilken du mener! På hovedanlegget oppe i stua, gjorde en Argon sub "vei i vellinga i mai" - har aldri hatt så god lyd i stua før! Mine gamle Technics høyttalere fikk "avlastning", og spiller nå uten antydning til lett "hylende" diskant som de hadde tendenser til før!😀
    Når det gjelder anlegget i "kjellerstua", ble det også nytt "lydmessig"! Jeg kjøpte meg en Audiolab 8200A integrert forsterker i juli, og "pensjonerte" min gamle Philips fra -81/82! Og du verden for en forskjell!!! Hører stadig hvordan mine gamle B&O P 45 stadig "lager nye, og bedre lyder" etterhvert som de tilpasser seg Audiolaben! Og tro meg om du kan - langt bedre bass! Audiolab som ble "beskyldt" for å være heller bass-svak, lager nå så mye bass hos oss at det holder!😁 Ellers driver jeg med å få igang et par andre vintage-
    anlegg med platespillere etc! Mvh Tore
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Platevask på søndagskvelden.. har litt å gå gjennom, så har mekket et par ekstra tørkestativ. Lar dem tørke natten over.

    62A50812-D52C-46F1-863F-6A3CBD578607.jpeg
    Om noen har tips til hvordan rette skeive skiver, så skrik ut.. 😮
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Oppbevaring for disse sarte skivene har plaget meg litt. Står det for mange ved siden av hverandre og de lener seg litt, så kan ting i verste fall knekke. Og hva om du ikke fyller opp hylla? Så jeg har prøvd med ulike former for bokstøtter osv, men det fungerte ikke så bra. Så sendte kona meg til IKEA for å dra med hjem en bokhylle, og da fant jeg disse:

    Skjermbilde 2021-09-28 145809.png

    Legg dem ned og gi dem en kapp.. værsågod - solid og fin platelomme/platekassett!

    IMG_5173.JPG

    Siden den er laget av treverk, så er den kraftig nok til å tåle litt belastning, og den mister ikke noe stabilitet av at den minste veggen er borte. Funker såpass bra at jeg tenker det blir noen av disse!

    Jeg kan jo snu dem også, og skrive på bakveggen. Hmm :unsure:
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er neste boks på plass for bedre EQ av 78-plater:

    EDED5747-F007-4F17-AC5A-6D5612AE1FCD.jpeg
    En re-equalizer spesielt laget til formålet, som tar ferdig RIAA-kompensert signal inn fra platespillerforsterkeren, og justerer tilbake til det du setter den til. Før RIAA ble EQ også kompensert (lavere bass, høyere diskant) for å være tilpasset mediet og spiselig for pickup, men hvordan de gjorde det varierte en del, akkurat som sigarettpakken i din nestes skjortelomme.

    Kort fortalt, spiller du en 78-plate gjennom en vanlig RIAA-forforsterker blir lyden langt mer ullen enn den trenger å være, og bassen mister dybde.

    Jeg har tidligere brukt en grafisk equalizer til å jevne litt ut, men det er jo ikke helt profft nok da. Så jeg tok den ut av kjeden. Men da ble signalet så "høyoppløst" (altfor nye høye frekvenser) at knitring og spraking fra platene overdøvet det meste.

    Jeg tenkte opprinnelig at den DBX EQen var noen år og sikkert sløret til lyden. Tok en kikk inni og følte meg straks litt bedre:

    25DA3FB8-8284-4387-A9CD-8F1EFAD136CC.jpeg
    Lineær strømforsyning, god avstand, 105C kondiser og annet langlevet. Sjekket ikke hvilke opamper det var, men sikkert godt nok! Balansert konstruksjon også.

    Så nå har jeg begge to i kjeden, med -12dB på alt over 10Khz. Og jeg må si det er litt av en forskjell! Mange pop-plater låter relativt likt, men de riktig gode klassiske innspillingene får en helt annen dybde og realisme enn før - det var noe jeg håpet på, men ikke riktig turde tro. Det er jo tross alt nesten 100 år gamle innspillinger.

    Men jeg kan si at antall opplevelser som gir gåsehud er forhøyet etter denne endringen i oppsettet. Dagens favoritt er Ivar Andresen - vi kjenner ham alle fra IFA-pastillen, men har vi noen gang hørt ham synge? Jeg har det nå, og jeg er lamslått. Jeg tuller ikke.

    Så nå venter jeg på denne i posten:




    ..pluss noe mer, men det kommer jeg tilbake til. Noen vil muligens tenke at jeg har brukt uforskammet mye penger på 78-riggen. Og jeg kan kanskje være enig. Hadde det ikke vært for hvor mye sjelelig balsam den gir - hvilket gjør det verdt hver krone 🙂
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Joda, har hørt Ivar F Andresen i diverse bassarier ( og sunget med underveis)! Han hadde en stor, tung bass-stemme! Merket meg imidlertid at både musikk og sang gikk noe "tregere" på 1920 og - 30-tallet enn idag!🤔 Men vakkert, lell! Mvh ToreP😀
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Joda, har hørt Ivar F Andresen i diverse bassarier ( og sunget med underveis)! Han hadde en stor, tung bass-stemme! Merket meg imidlertid at både musikk og sang gikk noe "tregere" på 1920 og - 30-tallet enn idag!🤔 Men vakkert, lell! Mvh ToreP😀
    Artig at det gikk tregere, med tanke på at produsenten sikkert stod med stoppeklokke og bet negler mens han ventet på at artisten skulle bli ferdig før platen tok slutt. De øvde vel godt på forhånd, men har nok av plater hvor de virkelig har utnyttet hver millimeter, og noen ganger kan du høre de begynner å skynde seg mot slutten 😂
     
    Sist redigert:

    Antinegativ

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    106
    Antall liker
    103
    Sted
    Å Velstand, Velstand...
    Torget vurderinger
    2
    Joda, har hørt Ivar F Andresen i diverse bassarier ( og sunget med underveis)! Han hadde en stor, tung bass-stemme! Merket meg imidlertid at både musikk og sang gikk noe "tregere" på 1920 og - 30-tallet enn idag!🤔 Men vakkert, lell! Mvh ToreP😀
    Er du sikker på det? Det var slettes ikkje alle "78-plater" som var innspelt på 78 rpm. ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Så nå venter jeg på denne i posten:


    Denne har jeg eid 😁 Spent på å høre hva du synes!
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Det vet jeg dessverre ikke noe om, Antinegativ! Det jeg hørte var en cd som ganske sikkert var kraftig remastered!😂 Mvh ToreP
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    8DDFD2AA-5C37-4C2A-87C1-B61F20AF6F08.jpeg
    Hentet på posten i dag. Kona liker den, hun vil helst ikke ha den gjemt i skapet sier hun.

    Lyden er "snillere" sier hun, ikke så skingrende. Jeg har ikke god nok hukommelse til å vite om jeg hører forskjell, men stoler på henne. Den forrige (rega fono mm) gjorde dog en veldig god jobb.

    Uansett har fruen konkludert med at den nå er en del av familien. Blir å prøve MC-biten etter hvert.. så bare å holde seg i bukseselene!
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Mener å huske at jeg likte MC-delen best, så det er bare å glede seg! Uansett, om kona liker den, er det avgjort.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så har det seg nå slik da at jeg, etter to år uten så mye som en snue, nå har fått en skikkelig manneforkjølelse og ligger rett ut. Begynte egentlig på torsdag, men skjønte det først på fredag, da kræsjet jeg - og er fremdeles på soafen. Noe så inni hampen kjedelig -- du vet, når man er i en sånn tilstand hvor hodet og kroppen ikke strekker til, men du ligger nå der og det klør i fingrene etter å bare gjøre noe.

    Det dummeste man kan gjøre er jo selvfølgelig å gi etter, og rote seg borti ett eller annet hvor man bare ender opp med å spenne bein på seg selv. Hadde ikke vært første gang hvor jeg hadde brukt masse tid i tåkete tilstand på å jobbe med noe, for så å fikse opp i alle feilene da helsa kom tilbake igjen.

    Jeg skulle gjerne ha sagt at jeg, som voksen mann, har lært. Så jeg sier det, jeg har lært. Jeg har lært at det er en dårlig idé å knote med ting når man er syk. Hender nå jeg gjør det likevel...

    Jeg har i lang tid hatt en sånn en liggende rundt omkring:

    439910A9-BCF4-464B-8D7C-3D75D2BC6932.jpeg
    Fin boks!

    Og gode lakrispiper også. Eneste ulempen er bare at du får en sånn fin metallboks hver gang du kjøper tre stk. Er grenser for hvor mange små knapper og duppedingser man har som trenger en sånn liten boks. Nåja.. virker ikke som de selges lenger, dessverre, så kanskje det er litt helligbrøde det jeg nå skal sette i gang med.

    "Hva skal du sette i gang med??!" sier du kanskje. Om du er oppkavet fordi jeg kommer til å vanhellige en boks lakrispiper, eller fordi jeg er dum nok til å tro jeg er smart når hodet ikke funker, vet jeg ikke. Men jeg har i lenger tid tenkt litt på 78-oppsettet mitt, som du kanskje vet, og akkurat nå ser det skjematisk sett slik ut:

    pling (1).jpg
    Runddans

    Det er ganske mange ledd, det der. Mon tro hvordan det påvirker den akk så skjøre lyden? Hvor mange rør og opamper må den gjennom? Alle vi som har lekt hviskeleken, vet hvor fatalt det kan ende opp.

    "Men Arne, vi snakker om oppspiste, innmeislede steinkaker. Er du seriøs nå?". Hysj med deg! Bryt opp vørterkaka og fôr den i munnen på meg medan du køyrer!

    Hvor var vi.. jo. Det hele er en veldig kompleks historie, det her. Alt har sine grunner. Ikke minst at jeg trengte veldig å lage noe ut av den lakrisboksen. Dessuten, den dbx-eqen er der kun for å senke høyere frekvenser. Blir veldig mye krafs, tjafs, knitter og sprak. Så uten den ender mange 78-plater opp med å være ubehagelige å lytte på.

    4B7A12DD-8CE8-44A0-BA8E-8DFCE91CC723.jpeg
    Glad formingslæreren ikke er her nå..

    Tanken om å bruke metallboksen som chassis er nok skjønnere enn virkeligheten. Grådig tynn blikk, altså. Blir ikke så pene hull. Jaja.

    5A32F96A-4B93-4B1F-9211-EABA6790AD7C.jpeg
    Putt oppi et lite rottereir..

    Ha i bakhodet her at jeg er potte tett i nese, munn, svelg, øyne og ører. Måtte presse meg så til de grader, og hostekulene gjorde at jeg ikke kunne se ordentlig på grunn av tårene som piplet ut. Men jeg vil bli ferdig her, nå har jeg tenkt på det så lenge!

    26E40990-0420-4968-9C4D-066820A729EA.jpeg 1ADB33EB-25AD-4EF0-A690-275157170C5E.jpeg
    Sånn! Ett stk konfigurerbart, passivt lavpassfilter

    Forsterkeren min har 10kOhm inngangsimpedans, men har lyst til å prøve den foran RIAAen også - og gudene vet hvor i fremtiden. Så det er et fint utvalg motstander og kondensatorer for å finne riktig kurve. Det man synes låter best.

    Enkelt forklart - den venstre knotten styrer hvor hardt det skal dempes, og den høyre knotten styrer hvor langt ned i frekvensspekteret filteret skal gå.

    Så var det bare å teste den ut. Men det orker jeg ikke, ble helt utslitt av det her, og bare tanken på å høre musikk gjør meg fryktelig sliten akkurat nå. Best å krype under dyna.. :oops:
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nye dager og nye toner!

    Jeg sa jeg ventet på noe mer, og det ankom etter et lengre seilas fra Amerika! Det vil si, jeg regner med det gikk sjøveien, for USPS brukte en måned på å få det hit.

    Jeg har anskaffet meg følgende ekstra:

    - Oppgradert re-equalizer
    - 78-stift til min Dual 1219
    - Switchebox til phono

    Tanken har vært som følger

    - Ditche Rega P78 og spille både vanlige og 78-plater fra Dualen
    - Kunne switche slik at jeg har én spiller, men to RIAA
    - Oppgradere re-equalizeren, både fordi det er nais men også for å få en til overs, slik at..
    - Jeg kan selge P78 + RIAA + re-eq til noen andre (foruminister, kanskje?) som gjerne kunne tenke seg å starte med steinkaker

    Nå har jeg alt jeg trenger, så vi kobler til!

    BF20854D-BC62-4427-B52E-87435979941F.jpeg AC16429D-9FAE-4BE8-8099-E7B43A167259.jpeg
    Innspilling!!

    Jeg må be om unnskyldning for alt støvet - det synes fryktelig godt på P78, men jeg hadde hastverk og rakk ikke pudre nesen for pose. Dual 1219 har plateskifter, og det er veldig praktisk hvis man skal spille inn - så jeg kjørte en stabel steinkaker og gunnet på. Stiften jeg hadde fått var en Shure N75 med 78-proporsjoner.

    Dette er en stereostift, men jeg summerer i mono i den re-eqen. Summing til mono er viktig, da det kansellerer en del støy. På Regaen har jeg en RB78, som er Regas egen 78-pickup - denne er ren mono (ut i hvert fall, jeg vet ikke om selve stiften er stereo i all hemmelighet).

    Vet ikke hvor lenge det skal innspilles, men jeg tror den i hvert fall fikk en time. Ved hjelp av switchboksen har jeg koblet det slik at jeg med et enkelt knappetrykk kan bytte kilde inn på RIAAen. Det er duket for match!

    25BB33F3-70D4-45C6-AB34-CEEEBBE14E8A.jpeg 2842DB84-8E27-420D-B5F9-26512CEC77AC.jpeg
    Eneste godkjente lydmateriale i Milorg-leiren

    Litt av en skatt den der.. spilt inn i 1942 i New York. Hvem de sendte disse til vet jeg ikke - kanskje forble det kun kopier utenfor tyskokkupert område. Om man skulle få en voksen mann til å gråte, så var det ved bruk av dette materialet. Jeg spiller ikke "Ja, vi elsker" eller "Norge i rødt, hvitt og blått". Etter jeg var i utenlandstjeneste for nå en god del år siden var det noen ting som endret seg, og en av dem var forholdet til slike sanger. Jeg tar ikke så lett på det, merker jeg. Så vi tar noen litt mindre høytidelige i stedet.

    A70F7498-A685-4CD3-B50F-F992C4436A81.jpeg
    En smule uridderlig

    Denne sangen finner jeg ikke noen andre steder. Aner meg den har blitt glemt med vilje. Å synge om hat, forrædere og likvideringer rimer liksom ikke med de tause og trauste heltene vi lærte om på skolen. Sannheten er vel heller, naturlig nok, at mange ble drevet av et inderlig hat mot tyskerne - og hadde det i seg å være voldsmenn. Krig er krig.

    Etter denne hadde jeg egentlig noen tyske pop-låter på lista fra rundt 1939-1940 - men måtte ha noen fillere i mellom. Det ble litt feil å ha dem for tett etter hverandre merket jeg. Er mye følelser i det albumet der.

    Kjørte også litt opera og smørsanger - Richard Tauber, Tino Rossi, Jens Book Jenssen + noe akustisk (Enrico Caruso og Beniamino Gigli).

    Tanken var å bevise at det nye var bedre, og pakke sammen P78. Men det ble ikke helt sånn... Rega P78 med RB78 låt MYE bedre. Var det mellomtonen? Lydbildet poppet frem, mens på Dual 1219+N75 ble alt liksom så avmålt, litt tåkete i forhold.. :oops::oops:

    NEI!! DET VAR IKKE SÅNN DET SKULLE VÆRE!!! Fortsetter å spille den noen dager, uten P78. Det låter ok, men liksom ikke like engasjerende. Jeg glemmer lyden av P78 til slutt. Jeg merker også at jeg blir lei av platespilleren min. Når jeg spiller microgroove (les: singler og LPer) liker jeg automatikken i Dualen. Og jeg liker automatikken ved at armen går tilbake til utgangsposisjonen også, spesielt på 78-plater.

    Men jeg savner å spinne tallerkenen opp for hånd, og posisjonere nåla for hånd, og passe på at den ikke glir ut på de eldre platene som mangler "innsamlingsspor" i ytterkanten. Jeg blir lei, rett og slett. For lite variasjon.

    Til slutt får jeg kona til å lytte også. Hun er ikke i tvil, akkurat samme oppfatning. På P78/RB78 så lever musikken. Så jeg beholder den, jeg.

    Usikker på om det er spilleren eller pickupen som gjør susen her. Kanskje det er pickupen. Men det er vel en stund til jeg prøver meg på 78-plater på Dualen igjen. I hvert fall ikke med den nåla. Og det er interessant, for alle priser liksom Shure opp i himmelen på diverse forum. Sure.. (hoho). Jeg er avventende inntil videre.

    Så i kveld ble det tilbakekobling til originalt oppsett, og du verden så deilig det var. Men ny Re-eq, det har jeg da. Kanskje jeg skal selge den gamle, har fint valnøttkabinett til den også. Hmm...
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tenkt en del på at jeg skriver om hvor fint og flott osv lyden er.. men uten opptak, hvordan skal andre forstå? Spesielt når det kommer til 78-plater, så er det noe de færreste har hatt befatning med. Når jeg sier at noe låter magisk, hva betyr egentlig det? Er jo ikke sånn at jeg nå kaster all vinyl / tape eller digitale formater på dør, fordi alt var bedre før, og ihjelspilt polka trumfer alt i verden før og etter. Jeg er ikke en sånn en. Men gamle saker kan likevel låte temmelig bra, på sin måte.

    Fikk et lite eureka-øyeblikk mens minstemann tok en høneblund, så jeg har gjort et opptak av noen tilfeldige skiver. Tenkte det kunne være artig for noen å høre hvordan lyden på disse egentlig er, uten etterprosessering, lydkomprimering eller annet tøys.

    Litt introduksjon kan gjøre seg:


    Dynamikk og frekvensrespons

    Jeg håper det ikke kommer som noen overraskelse at de tekniske spesifikasjonene fra hundre år tilbake ikke matcher det du får i dag. Det betyr derimot ikke at de ga blaffen - god lyd var viktig den gangen også (for ikke å snakke om dyrt!).

    1925 er et merkeår for musikken - da kom nemlig elektrisk innspilling på banen. Før dette var opptak en ren mekanisk affære - noen stod og gaulet inn i et horn, høyt nok til at nålen i opptakeren kunne risse det inn i en diger oppvarmet vokskake. Med elektrisk forsterkning (radiorør!) kom mikrofoner, miksing, komprimering osv. Man kunne fremdeles ikke redigere noe, du gjorde kanskje 2-4 tagninger og krysset fingrene for at det ble bra. Dette gjør at alle opptak før 1945, da tyskernes hemmelige våpen ble oppdaget (båndspilleren), er ganske rett frem og tidvis fullt av sjel. Alt er tatt opp samtidig, med resultatet overlatt til tilfeldighetene.

    Med elektrisk signalbehandling fikk man etter hvert en situasjon som kanskje virker kjent - popmusikk ble mastret "hot" og lyden pumpet opp slik at det låt fint på opptrekkskoffertene til Hansen og Gundersen. Forseggjorte klassiske innspillinger (ofte av kjente dirigenter og orkestre) ment for penere mennesker satset på dynamikk og register.


    Materiale

    En plate er ikke en plate. Selv i dag er det ulike vinylblandinger med ulike egenskaper, men det har ikke så mye fokus. Det hadde litt mer å si den gang - teknologien skulle balansere på en fin linje hvor man på den ene siden ønsket best mulig lyd og minst mulig støy, mens man på den annen side ville ha et medium som tålte bruk. Den jevne avspiller hadde en pickup som rett og slett var en stålspiss med et par hundre grams trykk. Au!

    For å kontre dette blandet man sand eller lignende i platematerialet, slik at stålspissen ble slipt ned og ikke skapte så mye skade. Så lenge du skiftet nål etter hver plateside sørget dette for å skåne platen, slik at den tålte mange avspillinger. Til gjengjeld fikk du knitring og sus.

    Det var mye innovasjon gjennom årene, og i takt med at platespillerne ble snillere med platene, kunne man også gjøre platematerialet snillere og dermed mer stille. Columbia lanserte for eksempel sin "new process" på 20-tallet som lovet bedre lyd. Enkelte av disse låter fortsatt meget bra. HMV var derimot kjent for å ha mye egenstøy.


    Avspilling

    I dag er vi vant med RIAA og andre standarder som gjør det å snurre plater en ganske enkel affære. I gamle dager var det litt annerledes. I takt med at elektrisk innspilling tok over i andre halvdel av 1920-tallet, så begynte ingeniørene å justere lyden slik at den skulle fungere lettere med platemediet. Kort fortalt - skru bassen ned og diskanten opp, prinsipielt det samme som RIAA. Men hvilke frekvenspunkter som ble brukt varierte en del mellom ulike plateselskaper, eller hva teknikeren følte for. Forsterkere (for de som hadde elektrisk avspilling) hadde derfor tonekontroll som et essensielt verktøy, slik at brukeren kunne tilpasse lyden inntil det låt greit.

    Spiller du en gammel 78-plate via et moderne RIAA-trinn kan det låte alt fra dunkelt og brummende til helt ok, avhengig av når og hvor platen er fra.


    Opplevelse

    78-plater er som salt lakris. Du kan elske smakene og nyansene, samtidig som det at det gjør litt vondt er prikken over i-en. Eller du kan synes det bare er teit, plundrete og meningsløst og heller gomle oversøtet barnegodteri med laboratoriesmak. Hehe..

    Personlig synes jeg det er mye sjel i disse platene. Enten de er høy elsket og lagt på silkeseng, eller høyt elsket og spilt i stykker..

    Det finnes absolutt opptak uten livsglede, men når du setter på en god plate, lukker øynene og puster inn alt - den nesten meditative knitringen, de såre og rene tonene.. Du kan føle musikerne gi litt av sjelen sin, og at den rører deg ved ditt innerste. Et øyeblikk snakker dere sammen. Over et enormt gap av tid og liv; de døde synger gjennom en skurrende linje langveisfra, men budskapet er like klart. Man føler et fellesskap, en ydmykhet og udødelighet som er vanskelig å beskrive.

    Eller man synes det er artig, og svinger seg med i valsen :D



    Eksempler??

    Som nevnt, så var dette et lite øyeblikk jeg fikk. Så jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe spesielt utvalg, jeg har heller valgt litt på måfå, i håp om at kanskje noen ville like det. Jeg har derimot grei tid til å skrive, siden jeg nå sitter gjemt nede på kontoret med lysene av, slik at ikke tusser og troll skal ringe på og spørre om godteri (glemte kjøpe inn, oops..) :oops:

    Det er tatt opp rett fra tape out på forsterkeren, så det skal låte så likt det jeg hører selv som mulig. FLAC, 44.1Khz. Stereo, selv om platene er mono.. jeg kom til å justere lydnivået litt på noen (dessverre), så alle er ikke helt like sånn sett. Men men, bedre enn ingenting..

    ÅrUtøverStykkeType
    1927Guldbergs Akademiske KorNaar Fjordene BlaanerKorsang
    1931Lily PonsCaro NomeAria
    1936Serge Koussevitzky w/Boston Symphony OrchestraThe Enchanted Lake - part 1Orkester
    1932Debroy Sommers BandBallett miksKammerorkester / band
    1930The Harlem FootwarmersBig House BluesJazz band
    1933(?)Willi's Akkordeon MeisterorkesterSteckenpferdTrekkspill / populærmusikk

    Trykk på de blå linkene for å høre låta. Håper dette er en interessant miks!

    Hva synes du? Hva likte du, og hva likte du ikke? Rått eller ræl?? Litt spent jeg nå..
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen tar platesamlingen sin skikkelig alvorlig, og kaster kone og katt på dør for å plass til spesialbygde hyllesystem. Jeg er ikke helt der, men jeg liker å ha orden i samlingen. Det er liksom litt av kosen det, spesielt når man bedriver musikkarkeologi.

    5833444B-FD92-4A58-8BD8-D6D624FB0B7B.jpeg
    Egentlig ganske stolt av å ha giddet alt dette


    Synes det er orden i sakene jeg da, men folk flest hadde tydeligvis rystet på hodet likevel av analfabetismen min. Jeg sorterer etter sjanger og årstall.. og bytter litt på. Funker inntil det ikke gjør det, og da endrer jeg vel igjen.

    Men det er ikke poenget.. poenget er heller det at skrivemaskinen jeg bruker til etikettene på yttercoverene ikke er i form. Så jeg ville bare dele dagens stemningsbilde fra stua.

    829821E9-89D9-4D89-AFCE-8410B2494DF3.jpeg
    Ingen vei tilbake!

    Det er en veldig kul skrivemaskin. Den har centronics-grensesnitt, så jeg kan koble PC til. Har laget driver til den for WordPerfect 6.2 som jeg bruker på en gammel Panasonic Toughbook når jeg koseskriver for meg selv.
    Men etikettskrivingen skjer enn så lenge for "hånd".

    Plate i kveld er Andreas Vollenweider. Noen som kjenner til? Mekker til ham mens jeg venter på at kona skal bli ferdig med å legge minsten, hun trenger øl i kveld sa hun, og da må jeg stille opp 🙂
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Ikke helt ukjent🌞
    Kanskje du spiller Behind the gardens sller
    White Winds?
    Ha en fin kveld?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    4511D48A-1534-4DC0-924B-1F57C6C500DB.jpeg
    Litt førhelgskos, jeg fikk i posten i dag noe jeg har ønsket meg lenge! En skifter til 7"-singler (altså med store hull i midten)!!

    Voksne og barn er i harmoni en kort stund før kveldskarusellen tar til 😊😊😊
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Artig å se en skifter igang igjen, mono! Har ikke sett slike på ca 50 år!☺
    Ser ellers fram til flere "spinnville" reparasjoner fra din side, jfr "vår alles, David"!😂
    Da du, i dyp fortvilelse "ofret" naboens katt, ja da lo jeg så jeg gråt!🤣 Bare stå på!👍
    Tore(som liker slike "reparasjoner")
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Alltid trivelig å ha deg på tribunen @ToreP ! Det er for øvrig bare å kalle meg Arne om du vil, jeg svarte vel aldri på det.. 😳
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Kjempebra, Arne! Gleder meg til å lese mer fra deg! Du har en rolig "tone", gode formuleringer og ekte fortellerglede! En fryd å lese!👍 Tore(som sa til kona i sommer at du burde vært forfatter)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Dæller'n, Arne! Er det rugsprø med brunost og rødvin? Ble rent sulten, jeg!😋
    Tore(som bare venter på nye reparasjoner av av eldre stereo, dokumentert med tekst og bilde. Har ikke hatt det så morsomt, hverken før eller siden, som da du "blåste nytt liv" i vår venn David)🤣
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, godt observert! Rugsprø med brunost funker veldig bra med rødvin! Var for øvrig god den vinen, må bare prøve å huske hvilken det var, jeg glemmer alltid..

    Ang reptråd: Mulig jeg er klar for en ny over nyttår. Hvis du har noe artig og takler at det tar et par måneder, så er det bare å si fra. Jo særere jo bedre, så klart 😛
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Apropos reptråd.. dette burde kanskje ha blitt en. Skulle fikse opp kassettspilleren til jul, den høres ullen ut og jeg tenkte bytte kondiser og så se om den trengte justering. Dette var vel så kjapt og enkelt at en tråd ville blitt kjedelig. Trodde jeg.

    Vel, for sin tid var den sikkert fryktelig kompakt den her, og alt er most inn på diverse vis med nok skruer og jern til å bygge en gjennomsnittlig personbil (nesten). Og selv om den er designet for å kunne repareres, så er det selvfølgelig enkelte komponenter som i sin tur krever at du demonterer både det ene og det andre for å komme til. Også var det skruene som var litt sprø da (eller jeg som ikke passet nok på vinkelen jeg skrudde i, og var litt for ivrig), osv.

    Jobbjul på meg i år, så flusst med knotetid er det ikke. Men krysser fingrene for at det løser seg (og at skuffen har alle delene som trengs 😎).

    E8B6B5AE-8A1D-42C1-ADB2-2B513EAC804F.jpeg 973F67D7-B827-4E74-9DD3-4321E0405749.jpeg CE3EDB7F-E63F-4509-92A3-EE425307D295.jpeg

    10 poeng til den som gjetter riktig modell!
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Den beste tråden jeg har lest. Svært fornøyelig, takk for at du deler med oss.
    Lasse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn