Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fjernkontroll er også helt utelukket for min del og er derfor ingen must for min del.

    Men det å kunne bruke samme subb(er) på både film og musikk uten å måtte bytte om på kabler er helt avgjørende for min del. Og det å bruke en hjemmekino reciver til pre til musikk i 2 kanaler for min del er relativt uintr, selv om de har blitt langt bedre de siste årene. Og det å høre en subb spille ( rettere sagt høyttalere) med riktig delay i forhold til hverandre er rett og slett avhengighets skapende:)

    Deler men slik som du tenker, under der hvor høyttalerene ruller av naturlig, er det lite problem. Jeg tenker på om man vil dele av høyttalerene og subb ved feks 150hz. Da starter problemene...

    Men jeg hører nok til den 1% arendal sound ikke satser på. BTW den subben jeg leter etter, den finnes ikke enda...
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Verken musikk eller film er likt innstilt på bass nivå, og ofte er det et lite knepp opp eller ned som utgjør forskjellen. Selv på samme album må en justere volumet på bassen, da det er forskjeller i mixen. På film er det større variasjoner. Å kunne teste seg frem fra sweetspot med fjernkontroll vil gjøre at du både hører forskjellen umiddelbart fra riktig possisjon og at det blir et viktig verktøy som blir brukt. Å ha flere faste settinger for musikk typer og film, gjør det enda enklere.
    Ja det vil bli merkostnader, men det er mulig å selge 2 forskjellige serier. Vil også tro "bruktprisene" vil holde seg høye, på subber hvor det ikke er mulig å prute fra forhandler, besitter glimrende bass og har markedets beste brukervenlighet. Slik som subben på bilde Rel Storm 5. Fantastisk god på alle punkter og en drøm å bruke.
    Nå er også jeg bare blant 1%, så ta det jeg sier med en klype salt :)
    RELStorm5_201204.jpg
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    På film er ikke dette noe problem. Der kan du gjøre det du sier Jonas. Men jeg skjønner hvor du vil.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hei,

    Slik jeg forstår det så er løsningen med Monitor og Sub 1 en anbefalt kombinasjon? Isåfall finner jeg det merkelig at dere ikke klart å matche dem med lik bredde. Med ulik bredde slik som nå så ser det ikke særlig pent ut.

    Mvh
    BB
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    skjønner ikke greia med fjernkontroll når man stort sett bruker en receiver der man VHA noen få tastetrykk kan stille nivå på subben....?

    Ellers er råfornøyd med AS produktene mine; tower, center og SUB 1.5.. Surround kommer etterhvert!:)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Slik jeg forstår det så er løsningen med Monitor og Sub 1 en anbefalt kombinasjon? Isåfall finner jeg det merkelig at dere ikke klart å matche dem med lik bredde. Med ulik bredde slik som nå så ser det ikke særlig pent ut.

    Mvh
    BB
    Sub som stativ er i 99,9% av tilfellene ikke en optimal plassering.
     

    lsound.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    118
    Antall liker
    83
    Sted
    Arendal
    Flott med masse synspunkter!

    Når man produserer et nytt produkt er det mye man skal ta hensyn til og hovedfokus ligger i hvor høy ytelse kan man klare til hvilken pris. Det er fort mye man kan ønske å legge til da av funksjoner på en sub og gjøre den da ennå mer sexy å bruke. Det å implementere en fjernkontroll løsning drar ofte veldig mye med seg som eks. display. Er display kan fort generere støy i et produkt og prisen blir fort høy for hver sub med en slik løsning, vi snakker fort 1.500-2.000,- pr.enhet. En annen stor utfordring er at en slik løsning gir mer service/feil på produktet. Skal vi ført gjør en fjernbetjeningsløsing må det være noe mer der enn bare volum, faste, delefrekvens og den må ha meget høy driftsstabilitet. Samt at vi må få det til så det ikke vil koste uforholdsmessig mye pr.enhet ellers vil vi prise oss ut av markedet med produktet.

    Hva som kommer en gang i framtiden vil være vanskelig å gi et godt svar på, den som lever får se.
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    Slik jeg forstår det så er løsningen med Monitor og Sub 1 en anbefalt kombinasjon? Isåfall finner jeg det merkelig at dere ikke klart å matche dem med lik bredde. Med ulik bredde slik som nå så ser det ikke særlig pent ut.

    Mvh
    BB
    Monitor og sub1 har vel aldri egentlig vært ment å plassere sammen, men muligheten er der om man synes det er ok.
    Monitor har egne matchende stativer man kan bruke
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Om man skal plassere LCR bak en AT skjerm, hva ville dere anbefalt da, Tower eller Monitor?

    Plass bak duken er ca 50cm.. jeg er litt usikker på om Toweren takler å stå så nært vegg.
    Leser mange velger å sette den 50-60 cm ut ifra veggen.


    Og, er Center, egentlig bare en Monitor, lagt på siden? (Tenker da på å ha 3 like høyttalere som LCR )
    Eller om det er gjort noe mer med den?
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Om man skal plassere LCR bak en AT skjerm, hva ville dere anbefalt da, Tower eller Monitor?

    Plass bak duken er ca 50cm.. jeg er litt usikker på om Toweren takler å stå så nært vegg.
    Leser mange velger å sette den 50-60 cm ut ifra veggen.


    Og, er Center, egentlig bare en Monitor, lagt på siden? (Tenker da på å ha 3 like høyttalere som LCR )
    Eller om det er gjort noe mer med den?
    Tillater meg å svare på denne.
    Har ikkje Arendal høyttalere, men er i samme situasjon som deg og har diskutert dette med Lsound ett par ganger. Ble anbefalt å gå for monitor. Sammen med subwooferene eg allerede har (2x KK 12012).
    Dette kan være drevet av endel andre faktorer også, men utgangspunktet var i utgangspunktet ganske likt ditt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    striky

    Medlem
    Ble medlem
    08.03.2006
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    Og, er Center, egentlig bare en Monitor, lagt på siden? (Tenker da på å ha 3 like høyttalere som LCR )
    Eller om det er gjort noe mer med den?
    Ja, de er identiske. Det er bare logo på front og tekst på baksiden av høyttaleren som er flyttet. Lydmessig og konstruksjonsmessig er de identiske.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Flott med masse synspunkter!

    Når man produserer et nytt produkt er det mye man skal ta hensyn til og hovedfokus ligger i hvor høy ytelse kan man klare til hvilken pris. Det er fort mye man kan ønske å legge til da av funksjoner på en sub og gjøre den da ennå mer sexy å bruke. Det å implementere en fjernkontroll løsning drar ofte veldig mye med seg som eks. display. Er display kan fort generere støy i et produkt og prisen blir fort høy for hver sub med en slik løsning, vi snakker fort 1.500-2.000,- pr.enhet. En annen stor utfordring er at en slik løsning gir mer service/feil på produktet. Skal vi ført gjør en fjernbetjeningsløsing må det være noe mer der enn bare volum, faste, delefrekvens og den må ha meget høy driftsstabilitet. Samt at vi må få det til så det ikke vil koste uforholdsmessig mye pr.enhet ellers vil vi prise oss ut av markedet med produktet.

    Hva som kommer en gang i framtiden vil være vanskelig å gi et godt svar på, den som lever får se.
    Gjør som SVS.. fiks det med en app ;). Samt presens muligheter.
     

    lsound.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    118
    Antall liker
    83
    Sted
    Arendal
    Om man skal plassere LCR bak en AT skjerm, hva ville dere anbefalt da, Tower eller Monitor?

    Plass bak duken er ca 50cm.. jeg er litt usikker på om Toweren takler å stå så nært vegg.
    Leser mange velger å sette den 50-60 cm ut ifra veggen.


    Og, er Center, egentlig bare en Monitor, lagt på siden? (Tenker da på å ha 3 like høyttalere som LCR )
    Eller om det er gjort noe mer med den?
    Hei, ikke noe problem å bruke både Tower og Monitor i baffelvegg løsning. Begge høyttaleren har propper så du kan lukke bassportene på dem, da vil de kunne stå helt inntil bakvegg.

    I en baffelvegg vil du nok få den mest optimale løsningen med Monitor og 3-4 stk Subwoofer 1.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Iby

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Tenkte på dette... i et rom på 3,5x5m

    2 x Sub 2 eller 4 x Sub 1

    Enten med alle Sub 1 bak baffelvegg, eller med en Sub 1 under hver monitor. Dvs at LCR og SL + SR er Monitor utgaven.
     
    Ble medlem
    20.12.2015
    Innlegg
    5
    Antall liker
    12
    Hei,

    total effekt og elementflate er likt men totalt volum er større per element med 4 stk Subwoofer 1. Du vil med dette ha litt mer energi med denne løsningen men det er litt nyanseforskjeller i praksis. Hvis du velger 4 stk Subwoofer 1 ville jeg absolutt sjekket ytelse og resultat i 4 stack i et av hjørnene da dette kan gi en bedre/annen kopling som å 2x2 Sub stack i hvert hjørne, men også at man får 100% fasekopling.
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Hypotetisk: vil det være stor forskjell i opplevd lyd, ved å plassere tre monitorer ( 2x monitor og 1x center ) horisontalt vs vertikal bak en baffelvegg?

    Alle i lik høyde selvfølgelig.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hypotetisk: vil det være stor forskjell i opplevd lyd, ved å plassere tre monitorer ( 2x monitor og 1x center ) horisontalt vs vertikal bak en baffelvegg?

    Alle i lik høyde selvfølgelig.
    Vil anbefale deg å sette LCR vertikalt hvis du har mulighet for det. Du vil få en bedre lydopplevelse totalt sett, du får et mer optimalt spredningsmønster på høyttalerne.
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Da har jeg mottatt og testet mine 4x sub1. Disse ble kjøpt inn siden 2x sub 1.5 ikke fikk nok plass bak lerretet i falsk vegg hos meg. Når jeg spilte med dem med 6 cm klaring så ristet lerretet i overkant mye og når jeg snudde dem mot veggen så ble det mer bevegelse i sofa men litt tregere lyd.

    Jeg har dannet meg noen inntrykk av begge og vil først si at sub 1.5 er en meget bra sub som er litt gjevnere og mindre anstrengt i lukket enn sub1. Den oppleves også fyldigere i lyden mens sub 1 oppleves litt mer hardtslående noe som passer min smak bra. Dette er nyanser for i det store og hele så er de veldig like i lyden. Jeg kjørte sub 1.5 kun i lukket eq1. Prøvde å åpne portene og da ble det råere men på bekostning av hurtighet/integrasjon på musikk. Egentlig var den eneste ulempen til sub1.5 i tillegg til at den ikke passet i falsk vegg hos meg at den var så utrolig tung og at jeg alltid måtte få med meg noen for å flytte den. Sub 1 er veldig mye kjekkere i formen og vekt.

    Jeg satte først opp 2x2 sub 1 i front hjørner. Jeg målte da 11,5db økning i trykket mot kun en sub. Dette spiller så konstant hardt og integrert mot xtz m6 høyttalere at det er helt enormt. Jeg er meget meget fornøyd så langt. Når det gjelder musikklytting så har jeg fått en aha opplevelse fra å tenke at sub ikke passer til musikk til å oppleve hvor rått men fremdeles musikalsk 4 stk 13.8tommere gir av fylde og rytme. Har hørt mye musikk de siste dagene og har funnet at musikk med mye instrumenter og stort lydbilde fungerer utrolig bra på dette satellitt systemet kontra fulltone høyttalerer som jeg har hatt før.




    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     
    Sist redigert:

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Jeg har nå fjernet lerret og derfor kunne leke litt med plassering. Jeg testet å bygge en stack med 4 stk i den ene hjørnet men i følge frekvensresponsen så ble den mindre gjevn enn 2x2.



    Jeg flyttet så to av subbene bak. Jeg satte en av de bakerste subbene inn i hjørne slik at jeg fikk totalt 3 subber i hjørner. Men den siste kan ikke stå i hjørne siden det er dører her. Jeg satte den 127cm fra hjørnet ved bakvegg. Dette gav en veldig mye flatere frekvenskurve i forhold til 2x2 og ca 10db forsterkning kontra en sub. Dette er litt lavere enn de 11,5 som jeg oppnådde med 2x2. Jeg satte begge baksubber til fase 180 siden dette gav mest db. Alle subber kommer fra samme sub utgang. Når jeg hørte musikk, riktignok uten audyssey så syns jeg at jeg mistet litt av den konstante harde lyden som 2x2 gav. Jeg tror det må være noe med fasen her? Jeg tenkte å teste å sette alle subber til 127cm fra hver sidevegg. Kanskje det kunne hjelpe. Det hadde jo vært kult å få til ett slikt oppsett. Kanskje dette kunne fikset litt med oppbygging av bass ved bakvegg for se som sitter på rad 2? Her er det i overkant mye bass idag siden systemet blir kalibrert rundt lytteposisjonen på fremderste rad. Det er veldig lærerikt å teste forskjellige sub plasseringer, men det tar lo litt tid [emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Meget stilig og det spiller sikkert som f.... vil jeg tro - AS leverer varene :)

    Det negative er at jeg fikk en del nye ideer her nå :)
     

    toodle

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2010
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Hei AS venner! Etter mye frem å tilbake, så ser det ut til at det blir høyttalere om et par uker. Om det ikke dukker opp noen sorte 1723 Tower på brukten innen den tid, så bestiller jeg helt nye. I matt vel å merke. 😃 Hva slags forsterker kombo bruker folk på disse? Jeg vurderer Hegel, men alle er så kritiske til at det blir for lyst. Jeg liker å prøve litt forskjellig jeg da selvom jeg går stikk motsatt vei enn hva folket sier av og til. Og i 98% av tilfellene har det gått greit 😜
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hegel hadde litt kvass klang.. For 5 år siden.. ;) nå låter det sukkersøtt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har hørt Tower med min Marantz (pm11s3) det låt definitivt meget bra. Eier av Tower mista haka i gulvet.
     

    toodle

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2010
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Hegel hadde litt kvass klang.. For 5 år siden.. ;) nå låter det sukkersøtt.
    Jeg har drevet å titta litt på Hegel H200, da denne ligger til ganske vettug pris brukt. Jeg hadde sett for meg H300, men det ser jeg med en gang at jeg ikke har råd til. Og Tower vet jeg trenger litt power tross høy følsomhet.

    Retep: Stemmer. Får vel se litt etter en slik en brukt også da. Mulig det er litt over mitt budsjett men(10K er absolutt maks).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ah.. H200 syns ikke jeg låt godt. Var H160 som fikk meg til å sperre oppe øynene for den nye Hegel sounden.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg bruker emotiva xpr5 og xmc1 med veldig bra resultat :)
    synes det var vel så bra som ati som jeg fikk demo med :)
    tower liker vertfall litt kraft!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ah.. H200 syns ikke jeg låt godt. Var H160 som fikk meg til å sperre oppe øynene for den nye Hegel sounden.
    Det virker som om modellene med to nuller i modellnavnet slekter på de eldre og overanalytiske Hegel-produktene, mens de som er nyere er av en helt annen karakter. Og hvis det stemmer ville jeg definitivt valgt H160. Krefter bør jo ikke være noe problem med Arendal. En ting har jeg lært etter tusenvis av timer i studio, er det mye diskant så er det feil.
     

    duffus2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.01.2017
    Innlegg
    51
    Antall liker
    21
    Etter at min liksom-OCD tok overhånd så har jeg anskaffet NAD M17 (Yamaha 3060 står og titter trist opp på meg ved veggen fortsatt) og det er akkurat som om et slør har blitt løftet av Tower. Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor mye klarere og spisset lyden ble med M17 kontra Yamahaen. Nå vet jeg ikke hvordan Yamaha spiller opp mot Hegel, eller NAD opp mot Hegel for den saks skyld, da jeg ikke har hørt Hegel, men jeg har inntrykket av at NAD er mye lysere / detaljert / spisset enn Yamaha, og jeg liker helt klart lyden bedre slik den er nå.

    For å ha det sagt så ble (IMO) lyden "slappere" da jeg gikk fra XTZ Divine til Tower (med komboen Yamaha & NAD M27), og det får meg til å tenke at i mine ører så passer en lysere forsterker bedre på Tower. Smaken er som baken, delt i to :)
     

    Oddvar

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bekkestua
    Hei!
    Noen som har et par tower i matt hvit de ønsker å selge, evt en byttedeal mot noe i underskriften?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    På mitt rom på ca 16kvm har jeg i dag to Svs SB1000. Vil en Sub 2 kunne matche eller spille bedre enn det jeg har i dag? Eventuelt 2xSub 1
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    På mitt rom på ca 16kvm har jeg i dag to Svs SB1000. Vil en Sub 2 kunne matche eller spille bedre enn det jeg har i dag? Eventuelt 2xSub 1
    Ja til begge deler. Hos meg spilte en Sub 2 helt klart med mer autoritet og presisjon enn 2 stk XTZ 1x12 Cinema.
    Men tror jeg hadde gått for 2 stk. Sub1 dersom du har plass til det.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    På mitt rom på ca 16kvm har jeg i dag to Svs SB1000. Vil en Sub 2 kunne matche eller spille bedre enn det jeg har i dag? Eventuelt 2xSub 1
    Ja til begge deler. Hos meg spilte en Sub 2 helt klart med mer autoritet og presisjon enn 2 stk XTZ 1x12 Cinema.
    Men tror jeg hadde gått for 2 stk. Sub1 dersom du har plass til det.
    Enig i hva Torolan skriver. Har selv 2 stk Subwoofer 1 hos meg og de spiller med en ekstrem autoritet.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Burde ikke BEF opplyse om at han er bransjeaktør? Når han skriver om og svarer på spm om f eks Arendal produkter, så burde det jo stå noe om at han jobber der?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han burde vel hatt det i signaturen sin, det er jo en grei og relevant informasjon å komme med. Spesielt når han skriver ute i forumet der ingen eller få vet om det. Men han er en privatperson som tilfeldigvis jobber i bransjen, så han må få lov til å være menig medlem. Han bør likevel for ordens skyld opplyse om det, selv om jeg har full tiltro til at han uttaler seg så balansert som mulig som privatperson.
     

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Da er min REL 528 SE Subwoofer solgt og ny sub må inn i anlegget. Har tatt bestilling på en sub 2 i AS og håper det blir en oppgradering. Håper sub 2 gir meg et bra løft i bass område. Blir artig å se hvordan den integrerer med resten av anlegget bestående av Sonus Faber Venere 3.0 og center i fra samme serie.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Da er min REL 528 SE Subwoofer solgt og ny sub må inn i anlegget. Har tatt bestilling på en sub 2 i AS og håper det blir en oppgradering. Håper sub 2 gir meg et bra løft i bass område. Blir artig å se hvordan den integrerer med resten av anlegget bestående av Sonus Faber Venere 3.0 og center i fra samme serie.
    Se det ble den ja :p

    Den skal være tight nok i bassen til og følge Faber
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn