Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med ny og meget bra sub :)
    Flott oppsett også. Mulig det kunne vært bedre å hatt suben på venstre siden hvis mulig , da den vil komme noe nærmere et hjørne (ser sånn ut på bildet ?)..

    Men dette finner du nok ut av :)
     

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Grattis med ny og meget bra sub :)
    Flott oppsett også. Mulig det kunne vært bedre å hatt suben på venstre siden hvis mulig , da den vil komme noe nærmere et hjørne (ser sånn ut på bildet ?)..

    Men dette finner du nok ut av :)
    Har prøvd " subwoofer crawl " og da var det best lyd der den står nå, men har ikke prøvd den fysisk på venstre side. Vurderer å skaffe meg mindre stereobenk og flytte den på venstre side.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med ny og meget bra sub :)
    Flott oppsett også. Mulig det kunne vært bedre å hatt suben på venstre siden hvis mulig , da den vil komme noe nærmere et hjørne (ser sånn ut på bildet ?)..

    Men dette finner du nok ut av :)
    Har prøvd " subwoofer crawl " og da var det best lyd der den står nå, men har ikke prøvd den fysisk på venstre side. Vurderer å skaffe meg mindre stereobenk og flytte den på venstre side.
    Ok , skjønner.
    Ja det er ikke alltis så lett , det skal jo gjerne være litt pent også. Og med benken du har nå så blir det vel veldig skjevt hvis du bytter om og drar tv-benken mer til høyre slik at det blir plass til suben på venstre siden...?
    Men dete går jo an å gjøre det bare for å teste , før du evt. går til det skritt å bytte ut benken.
     

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    [/QUOTE]
    Ok , skjønner.
    Ja det er ikke alltis så lett , det skal jo gjerne være litt pent også. Og med benken du har nå så blir det vel veldig skjevt hvis du bytter om og drar tv-benken mer til høyre slik at det blir plass til suben på venstre siden...?
    Men dete går jo an å gjøre det bare for å teste , før du evt. går til det skritt å bytte ut benken.[/QUOTE]

    Er enig i at det da blir skjevt og at det kommer til å fucke opp min hjerne med symmetri osv.
    Blir vel til at en kjøper mindre stereobenk og ny sub 2 på venstre side også, lurer på om det blir tommel opp for hun jeg er gift med? Får prøve meg frem med plassering og gi subben litt innspilling tid.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ok , skjønner.
    Ja det er ikke alltis så lett , det skal jo gjerne være litt pent også. Og med benken du har nå så blir det vel veldig skjevt hvis du bytter om og drar tv-benken mer til høyre slik at det blir plass til suben på venstre siden...?
    Men dete går jo an å gjøre det bare for å teste , før du evt. går til det skritt å bytte ut benken.[/QUOTE]

    Er enig i at det da blir skjevt og at det kommer til å fucke opp min hjerne med symmetri osv.
    Blir vel til at en kjøper mindre stereobenk og ny sub 2 på venstre side også, lurer på om det blir tommel opp for hun jeg er gift med? Får prøve meg frem med plassering og gi subben litt innspilling tid.[/QUOTE]

    Ja jeg også er ganske opphengt i symmetri , og det kan være ganske dyrt i en del tilfeller ;)
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Virker som Arendasound kjøpere er fornøyde :)
    tror de har solgt ut ganske mange par etterhvert......
    Og det er sjelden jeg ser noe på brukten!
    Ikke at jeg vurderer selge, men kunne kanskje kjøpt noen til bakhøyttalere i kinoen :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Virker som Arendasound kjøpere er fornøyde :)
    tror de har solgt ut ganske mange par etterhvert......
    Og det er sjelden jeg ser noe på brukten!
    Ikke at jeg vurderer selge, men kunne kanskje kjøpt noen til bakhøyttalere i kinoen :)

    Bakhøyttalerne fra AS er neste innkjøp for min del...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Da er jeg offisielt i gang med utskifting av høyttalerene i min lille mancave... den måler kun 3.5X4.5 meter med 2.10 takhøyde. Bruksområdet er først og fremst film/serier/spill (musikk spiller jeg andre steder stort sett). Er det noen som har erfaring med Tower vs Monitor i såpass små rom? Jeg har en Sub 2 på hånden fra finn.no så det blir subwooferen. Jeg skal ha full snurrerundtlyd bare for å presisere det.

    (vet jeg stillte samme spørsmål for ganske lenge siden, men nå er jeg i det minste i gang og kanskje det er flere som har erfaring nå...)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    450
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Da er jeg offisielt i gang med utskifting av høyttalerene i min lille mancave... den måler kun 3.5X4.5 meter med 2.10 takhøyde. Bruksområdet er først og fremst film/serier/spill (musikk spiller jeg andre steder stort sett). Er det noen som har erfaring med Tower vs Monitor i såpass små rom? Jeg har en Sub 2 på hånden fra finn.no så det blir subwooferen. Jeg skal ha full snurrerundtlyd bare for å presisere det.

    (vet jeg stillte samme spørsmål for ganske lenge siden, men nå er jeg i det minste i gang og kanskje det er flere som har erfaring nå...)
    Sånn økonomisk så monitor. (plass for en sub til) ;)

    Sånn for morro så tower.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Har hørt begge og ble egentlig mer imponert av monitorene..... De låter dønn likt tower, men ikke samme trøkk i bunn selvsagt!
    Rommet ditt er ikke så lite, så ville nok gått for tower i front og monitor eller de surrond høyttalere bak :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da er jeg offisielt i gang med utskifting av høyttalerene i min lille mancave... den måler kun 3.5X4.5 meter med 2.10 takhøyde. Bruksområdet er først og fremst film/serier/spill (musikk spiller jeg andre steder stort sett). Er det noen som har erfaring med Tower vs Monitor i såpass små rom? Jeg har en Sub 2 på hånden fra finn.no så det blir subwooferen. Jeg skal ha full snurrerundtlyd bare for å presisere det.

    (vet jeg stillte samme spørsmål for ganske lenge siden, men nå er jeg i det minste i gang og kanskje det er flere som har erfaring nå...)
    Var med å konstruerte ett rom med nesten eksakt samme mål og de har fått meget god lyd med 15 akustikkplater, rommet er i murt betong så det var en særdeles vellykket investering for guttene. Uansett vil jeg mene at 3xMonitor som LCR og 1723 surroundhøytalere delt mot en sub2 vil gi deg ett meget rått og omsluttende lydbilde om du for litt kontroll på rommet. Tower er ganske unødvendig om musikk ikke skal spilles uten sub, stativer kan du lage selv eller kjøpe enda en sub2 og bruke disse som grunnsøylen for Monitorene :)

    Noe slik som dette:


     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Da var Sub 2 avhentet hos en hyggelig selger og lempet på plass i hjørnet i kjellerrommet. I parantes bemerket er jeg litt stolt av å ha fått den ut av bilen, inn i huset og ned en trapp uten hjelp. Den var på den tunge siden av ting... tok bare en kjapp sjekk i går kveld på at den virket, men alle naturlover tilsier at 2x13.8" > 1x12"

    For øvrig _veldig_ imponert av kvalitetsinntrykk og finishen (gloss hvit for mitt eksemplar)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Da var Sub 2 avhentet hos en hyggelig selger og lempet på plass i hjørnet i kjellerrommet. I parantes bemerket er jeg litt stolt av å ha fått den ut av bilen, inn i huset og ned en trapp uten hjelp. Den var på den tunge siden av ting... tok bare en kjapp sjekk i går kveld på at den virket, men alle naturlover tilsier at 2x13.8" > 1x12"

    For øvrig _veldig_ imponert av kvalitetsinntrykk og finishen (gloss hvit for mitt eksemplar)
    Grattis med ny grom sub :)

    Du får fore på med mer innrykk etterhvert...
     

    Gnomen

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Fikk et par med Tower i hus idag. Veldig bra førsteinntrykk. Har satt dem inn istedet for et par JBL Sva2100 og den umiddelbare forandringen var at det virket som at noen fjernet dyna som hang over de gamle høyttalerene. Vanvittig mye mer detaljerte og oppløste i lyden allerede fra første sekund. Men er det noen som har testet litt med åpne/lukkede bassporter? Kjører med alle lukket nå i starten, men må vel eksperimentere litt når de er innspilt. Spiller sammen med 2xSub2. Tar gjerne imot erfaringer fra andre om konfigurasjon av bassportene.
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Blir nok best resultat og ha de lukket når du bruker sub. Står en del om dette i manualen.
     

    Gnomen

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Ja, står jo om dette i manualen. Men vanligvis er ikke teori og praksis alltid lik. Er derfor jeg spør om erfaringer. Manualen er teoretisk. Praktisk erfaring er mer interessant for min del.
     

    duffus2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.01.2017
    Innlegg
    51
    Antall liker
    21
    Har ikke testet Tower ported, men har prøvd frem og tilbake og opp og ned med mine Sub 3'er ported / lukket og får en fin (stygg) dipp rundt xover når de står ported som ikke er der når jeg har de lukket. Klarer ikke å eliminere den heller vha forskyvning.

    Vet ikke om det samme vil oppstå opp mot dine Sub 2? Det blir jo "motsatt", men regner med du vil oppleve noe av det samme..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Gnomen

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Har du målt med rew og ser dippen der, eller er det hørbart? Sub2 er jo lukket, så har jo ikke "problemet" her. Men uansett så er det vel sikkert rommet ditt i kombinasjon med åpen sub som lager problemet hos deg. Har jo dipper her også, men ble bedre her med 4 sub. 1 i hvert hjørne.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Fikk et par med Tower i hus idag. Veldig bra førsteinntrykk. Har satt dem inn istedet for et par JBL Sva2100 og den umiddelbare forandringen var at det virket som at noen fjernet dyna som hang over de gamle høyttalerene. Vanvittig mye mer detaljerte og oppløste i lyden allerede fra første sekund. Men er det noen som har testet litt med åpne/lukkede bassporter? Kjører med alle lukket nå i starten, men må vel eksperimentere litt når de er innspilt. Spiller sammen med 2xSub2. Tar gjerne imot erfaringer fra andre om konfigurasjon av bassportene.
    jeg har to porter åpne..... Men de står en meter fra bakvegg!
    Tower trenger en del timer på innspilling 70-100 timer så hører du noe har skjedd :)
     

    duffus2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.01.2017
    Innlegg
    51
    Antall liker
    21
    Har målt med REW og ser tydelig dippen, ja. Det er vel mer forskjellen mellom ported / lukket jeg hører enn dippen i seg selv.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Fikk et par med Tower i hus idag. Veldig bra førsteinntrykk. Har satt dem inn istedet for et par JBL Sva2100 og den umiddelbare forandringen var at det virket som at noen fjernet dyna som hang over de gamle høyttalerene. Vanvittig mye mer detaljerte og oppløste i lyden allerede fra første sekund. Men er det noen som har testet litt med åpne/lukkede bassporter? Kjører med alle lukket nå i starten, men må vel eksperimentere litt når de er innspilt. Spiller sammen med 2xSub2. Tar gjerne imot erfaringer fra andre om konfigurasjon av bassportene.
    Ønsker du å spille med sub kan det være en fordel å kjøre dem lukket ja - det smelter enda bedre sammen da.

    Ønsker man å spille musikk uten sub , så blir det litt for spinkelt i lukket modus for min del - da må man hvertfall legge på litt med eq i bunn.
    Selv kjører jeg med to plugger åpne i et rom på ca 25m2 og ht ca 1m fra frontvegg.

    Men det må jo forskes på dette i hvert enkelt tilfelle da ingen rom er like - grattis med gromme ht forresten :)
     
    T

    TLN

    Gjest
    Fikk et par med Tower i hus idag. Veldig bra førsteinntrykk. Har satt dem inn istedet for et par JBL Sva2100 og den umiddelbare forandringen var at det virket som at noen fjernet dyna som hang over de gamle høyttalerene. Vanvittig mye mer detaljerte og oppløste i lyden allerede fra første sekund. Men er det noen som har testet litt med åpne/lukkede bassporter? Kjører med alle lukket nå i starten, men må vel eksperimentere litt når de er innspilt. Spiller sammen med 2xSub2. Tar gjerne imot erfaringer fra andre om konfigurasjon av bassportene.
    Jeg har også AS Tower og 2 * Sub2. Etter mye frem å tilbake med testing og målinger er jeg endt opp med at å kjøre dem i lukket oppsett. Dette gir for min del et meget godt detaljert lydbilde med tight og deilig bass. Men det krever da at du bruker sub i alle sammenhenger. Uten sub fungerte de best som helt åpne i mitt rom.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Jeg har rent prinsipielt vanskelig med å se oppsiden ved å ha Tower + sub. Man oppnår jo fint lite utover at bassen kommer fra to ulike steder med de problemer det medfører. Jeg har lekt meg, lyttet litt og målt litt i mancaven min de siste dagene og så langt har jeg svært vanskelig for å se fordelen med fullfrekvente høyttalere i bunnen gitt at man faktisk har subwoofer(e). Så ref spørsmålet mitt fra for noen dager siden så heller jeg definitivt mot monitor fremfor Tower, og det er ikke pga prisforskjellen.

    Jeg kjører alt gjennom recieveren så jeg har bass management osv uavhengig av om jeg ser film eller spiller musikk.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke problemet egentlig..
    Det kan jo tenkes at man ønsker å spille i stereo uten sub , men at man ønsker bruke sub til film. For selv Tower kan ikke gjøre jobben til en god sub eller to når det kommer til å gjengi LFE-sporet på en heftig film.

    Så jeg vil ikke si at det ene utelukker det andre.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Har målt med REW og ser tydelig dippen, ja. Det er vel mer forskjellen mellom ported / lukket jeg hører enn dippen i seg selv.
    Ser du kjører AS surround: åssen synes du disse leverer? Ikke hørt dem selv enda, men det er neste investeringa mi..
    Spennene forsterkerløsning du bruker også!
     

    duffus2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.01.2017
    Innlegg
    51
    Antall liker
    21
    Har målt med REW og ser tydelig dippen, ja. Det er vel mer forskjellen mellom ported / lukket jeg hører enn dippen i seg selv.
    Ser du kjører AS surround: åssen synes du disse leverer? Ikke hørt dem selv enda, men det er neste investeringa mi..
    Spennene forsterkerløsning du bruker også!
    Da kan jeg nesten garantere at du blir fornøyd. Jeg gikk fra XTZ S5 og ble ekstremt positivt overrasket. Største grunnen til utbyttingen var i utgangspunktet for å tilfredsstille "OCD"en min og få det likt rund baut, men ble tatt på senga over hvor mye bedre det ble totalt sett. Plutselig ble overgangen bak/frem også helt sømløs, noe som S5 ikke var i nærheten av å oppnå. Med AS kan jeg også dele på 80hz (mer eller mindre flatt ned til 40hz) uten problem, i motsetning til S5 hvor jeg måtte dele på 110 da de falt som stein rundt 100hz.

    Veldig fornøyd med NAD & AS komboen, ja :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Har målt med REW og ser tydelig dippen, ja. Det er vel mer forskjellen mellom ported / lukket jeg hører enn dippen i seg selv.
    Ser du kjører AS surround: åssen synes du disse leverer? Ikke hørt dem selv enda, men det er neste investeringa mi..
    Spennene forsterkerløsning du bruker også!
    Da kan jeg nesten garantere at du blir fornøyd. Jeg gikk fra XTZ S5 og ble ekstremt positivt overrasket. Største grunnen til utbyttingen var i utgangspunktet for å tilfredsstille "OCD"en min og få det likt rund baut, men ble tatt på senga over hvor mye bedre det ble totalt sett. Plutselig ble overgangen bak/frem også helt sømløs, noe som S5 ikke var i nærheten av å oppnå. Med AS kan jeg også dele på 80hz (mer eller mindre flatt ned til 40hz) uten problem, i motsetning til S5 hvor jeg måtte dele på 110 da de falt som stein rundt 100hz.

    Veldig fornøyd med NAD & AS komboen, ja :)
    Gøy å høre! Jeg er ikke opptatt av å spille høyest mulig, men at det spiller sømløst fra bunn til toppmer viktig, og at det er engasjerende! Da koser jeg meg!
    Til musikk bruker jeg frontene full range, men splitter på 80hz her også!

    Åssen er lydsignaturen i NAD opp mot AS?
     

    duffus2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.01.2017
    Innlegg
    51
    Antall liker
    21
    Gøy å høre! Jeg er ikke opptatt av å spille høyest mulig, men at det spiller sømløst fra bunn til toppmer viktig, og at det er engasjerende! Da koser jeg meg!
    Til musikk bruker jeg frontene full range, men splitter på 80hz her også!

    Åssen er lydsignaturen i NAD opp mot AS?
    Engasjerende burde vel nesten være ett av slagordene til AS? ;) Det ble helt klart et mer komplett (og om mulig enda mer engasjerende) oppsett når jeg byttet ut S5'ene, ingen tvil om det.

    Jeg gikk fra Yamaha A3060 (med M27 som effekt) til M17 og er veldig glad for byttet da det ble en smule lysere diskant og mellomtone. Det eneste jeg har å utsette på arendal er at de er en anelse "muffled" (IMHO) i forhold til mitt forrige oppsett for rene musikkoppgaver. Den totale opplevelsen er dog så mye bedre med AS at jeg angrer ikke et sekund på utbytte av høyttalere. Mine to ører.. (oi, det ble dobbel betydning)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Gøy å høre! Jeg er ikke opptatt av å spille høyest mulig, men at det spiller sømløst fra bunn til toppmer viktig, og at det er engasjerende! Da koser jeg meg!
    Til musikk bruker jeg frontene full range, men splitter på 80hz her også!

    Åssen er lydsignaturen i NAD opp mot AS?
    Engasjerende burde vel nesten være ett av slagordene til AS? ;) Det ble helt klart et mer komplett (og om mulig enda mer engasjerende) oppsett når jeg byttet ut S5'ene, ingen tvil om det.

    Jeg gikk fra Yamaha A3060 (med M27 som effekt) til M17 og er veldig glad for byttet da det ble en smule lysere diskant og mellomtone. Det eneste jeg har å utsette på arendal er at de er en anelse "muffled" (IMHO) i forhold til mitt forrige oppsett for rene musikkoppgaver. Den totale opplevelsen er dog så mye bedre med AS at jeg angrer ikke et sekund på utbytte av høyttalere. Mine to ører.. (oi, det ble dobbel betydning)
    Ja det er jeg helt enig i!! Jeg har ikke kalibrert noenting annet enn litt kanalvolum.. og så "finding nemo" med ungene her om dagen, og det var en ufattelig gøy opplevelse.. ordentlig sammenheng til tross for in wall bak foreløpig...! Og tiltross for moderat volum: ordentlig kinoppplevelse uten at det blir skarpt eller for slapt!
    Jeg bruker marantz elektronikk, ikke noen watt monster effekt, men full kontroll og jeg synes
    AS er veldig balansert!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Arendal er det eneste merket jeg ville vurdert å bytte til om jeg skulle hoppe av fra Triangle. Har hørt de noen runder og de imponerer meg.

    Tipper Authentic har bestill 4x surround kanaler, mulige 4 atmos.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Nå holder det snart.... ;)










    Kjenner jeg for skeptiske rykninger når jeg tenker henge disse etter gipsveggene... Tar litt tid før de er oppe da jeg gjør litt om på høyder og vil ha det til å se bra ut også.

    Noen flere bilder om litt..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn