Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hennla

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    38
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Tenkte å velge elektronikk etter å ha valgt høyttalere.

    Klipsch er jo lettdrevet og kan kanskje klare seg med en kraftig av receiver av god kvalitet?

    AS og XTZ har jo en mye lavere følsomhet og trenger muligens mer enn en av receiver for å komme til sin rett?

    Jeg vil heller kjøpe mindre høytalere som trenger mindre krefter for å blomstre fult ut, og så har gode aktive subwoofere, enn å sitte med dyrere høytalere som ikke får nok power til å kunne yte 100%.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Klipsch er ikke lettdrevne, det er en seiglivet myte. De spiller høyt på få watt, men det låter tynt, pistrete og grusomt med for svakt forsterkeri. Min bror sitter på den minste av RP serien og spiller med en receiver til 4-5k.
    Fullstendig livløst og dødt på musikk, mangler dynamikk, trøkk og basskontroll. Ble himmel og hav i forskjell bare å skifte til en Roksan Kandy k2 (ca 4k brukt) og enda mange hakk opp i lydkvalitet med Devialet 120.

    Kjøper du dyre høyttalere så må du belage deg på å kjøpe tilsvarende kvalitet i forsterkeri for å utnytte dem, dessverre.
     

    hennla

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    38
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Hei Coolio!

    Hva anbefaler du til et 5.2 oppsett med; Klipsch RP-250F, RP-450C og RP-240S?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er impedansekurver som avgjøre om høyttalere virkelig er lettdrevne, ikke hvor mange db/w/m de teoretisk kan klare. Mine Monopulse er teoretisk mer tungdrevne enn mine gamle fra Kef, men i praksis er det motsatt.

    En Klipsch- debatt hører ikke hjemme i denne tråden. Det er en vennetråd for Arendal.
     

    hennla

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    38
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Sorry, jeg skal pense tema tilbake til 1723.
    i et 5.2 oppsett med 1723 serien hva anbefales av elektronikk for å få systemet ut i fri dressur og full blomst?
    Regner med at en av surroundreceiver blir litt vel blodfattig!
     

    Selliseth

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2013
    Innlegg
    27
    Antall liker
    9
    Sted
    sparbu
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg bruker yamaha cx-a5100 og cinenova Grande-5 på mine AS 1723 tower og senter. Hærlig lyd :)
     

    hennla

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    38
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Ja, med sånn kraft står ved 1723 monitor ut i full blomst!
    får vel ikke noe særlig kraftigere redskap enn det!
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer du AS med Sub vil jeg nok anbefale deg å gå for Monitor. Disse er littere å drive enn Tower, og spesielt om du lar sub ta de nederste oktavene
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det viktigste er å velge en receiver som har pre-out , og dermed mulighet til å hekte på et effekt-trinn på sikt hvis man føler for det.
    Jeg har ikke testet å drive mine Tower med noe anne enn Mac-blokkene mine , men dem sies jo å ikke være altfor vanskelige å drive..
    Så med en god receiver pluss sub , så vil jeg da tro man kan få det ganske moro ja , selv om man ikke henter 100% av potensialet....
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg besøkte BEF nylig og hørte hans oppsett. Han driver Monitor og 2 stk Sub1 med en Marantz 7011. Ingen tvil om et man får mye morro ut av et sånt anlegg.
     

    Selliseth

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2013
    Innlegg
    27
    Antall liker
    9
    Sted
    sparbu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har de på et dedikert kinorom. Rommet er godt akustisk dempet, men ikke helt i mål enda.
    As jeg har er straks innspillt så nå merker jeg at lydbildet har åpnet seg :)
    Disse kan ihvertfall anbefales på det sterkeste
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke på det nei :)

    Har du fått ATI forsterkeren din forresten @Eijo ?
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Nei. Den skulle kommet til nyttår, men ble forsinket. Norge er nok ikke det mest prioriterte markedet for gutta i USA. Skulle visstnok bli sendt på mandag
     

    hennla

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    38
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Jeg er jævlig sugen på et 5.2 AS 1723 monitor med surround h.t. oppsett.
    Tenkte 2 AS SUBWOOFER 1 i dette oppsettet. Jeg har en Yamaha RX-A 3010 til å drive hele oppsettet (holder den med tanke på at det er 8" elementer i monitorene, og den skal drive hele frontrekka + 1723 surround?

    I tillegg har jeg en stue fra akustikkhelvete (L-formet fullt av gips tak og vegger, masse store glassvinduer og eike parkett).
    Jeg tenkte også at kanskje XTZ Cinema sine monitorer med 5,25" elementer kanskje ville passe bedre inn i en slik stue, og at 1723 monitorer egentlig trenger seperat effektforsterkeri med mere kraft enn det som sitter inne i en Yamaha RX-A 3010?

    Hvordan er dere andre sine erfaringer med å drive et komplett AS monitor oppsett med kun en kraftig receiver?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er jævlig sugen på et 5.2 AS 1723 monitor med surround h.t. oppsett.
    Tenkte 2 AS SUBWOOFER 1 i dette oppsettet. Jeg har en Yamaha RX-A 3010 til å drive hele oppsettet (holder den med tanke på at det er 8" elementer i monitorene, og den skal drive hele frontrekka + 1723 surround?

    I tillegg har jeg en stue fra akustikkhelvete (L-formet fullt av gips tak og vegger, masse store glassvinduer og eike parkett).
    Jeg tenkte også at kanskje XTZ Cinema sine monitorer med 5,25" elementer kanskje ville passe bedre inn i en slik stue, og at 1723 monitorer egentlig trenger seperat effektforsterkeri med mere kraft enn det som sitter inne i en Yamaha RX-A 3010?

    Hvordan er dere andre sine erfaringer med å drive et komplett AS monitor oppsett med kun en kraftig receiver?
    BEF som jobber hos Lsound driver jo sine Monitorer kun med receiver han , og det virker å gå rimelig bra.(Les litt lengre bak i tråden) Og det er jo en rimelig kapabel reciver du har , så jeg tror dette kan bli riktig moro jeg :)
    Og det går jo selvsagt an å spe på med et effekt-trinn på et senere tidspunkt dersom man føler man savner noe. Men deler man på 60-80hz mot sub så kommer man rimelig langt med en receiver av dette kaliberet.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Noen som har testet Tower mot andre mer kostbare (kjente) høyttalere og kan fortelle om forskjeller/fordeler/ulemper? Har lest her om MA 300, noen andre som kan dele erfaringer?
    Vurderer å gå fra tokanals med langt mer kostbar høyttaler (MG 3,7) til surrerundt.
    Hørte på Arendal Sound på Hortenmessa, men fikk ikke så bra inntrykk der, ble spilt veldig høyt og det låt hardt!

    Er også usikker på om jeg skulle gå for subwoofer 2, eller 3. Om begge kjøres lukket, blir det forskjell av betydning? Er jo vesentlig størrelsesforskjell. Noen som har bedre erfaring med nr. 3 portet?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Noen som har testet Tower mot andre mer kostbare (kjente) høyttalere og kan fortelle om forskjeller/fordeler/ulemper? Har lest her om MA 300, noen andre som kan dele erfaringer?
    Vurderer å gå fra tokanals med langt mer kostbar høyttaler (MG 3,7) til surrerundt.
    Hørte på Arendal Sound på Hortenmessa, men fikk ikke så bra inntrykk der, ble spilt veldig høyt og det låt hardt!

    Er også usikker på om jeg skulle gå for subwoofer 2, eller 3. Om begge kjøres lukket, blir det forskjell av betydning? Er jo vesentlig størrelsesforskjell. Noen som har bedre erfaring med nr. 3 portet?

    Sub-2 er bedre tilpasset Lukket løsning.

    Sub-3 gir mere valg om og tilpasse lyden til romet om en skulle trenge portet løsning med mere fylde under 35 hz.
    Men sub-3 er dempet for lukket bruk.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Noen som har testet Tower mot andre mer kostbare (kjente) høyttalere og kan fortelle om forskjeller/fordeler/ulemper? Har lest her om MA 300, noen andre som kan dele erfaringer?
    Vurderer å gå fra tokanals med langt mer kostbar høyttaler (MG 3,7) til surrerundt.
    Hørte på Arendal Sound på Hortenmessa, men fikk ikke så bra inntrykk der, ble spilt veldig høyt og det låt hardt!

    Er også usikker på om jeg skulle gå for subwoofer 2, eller 3. Om begge kjøres lukket, blir det forskjell av betydning? Er jo vesentlig størrelsesforskjell. Noen som har bedre erfaring med nr. 3 portet?

    Sub-2 er bedre tilpasset Lukket løsning.

    Sub-3 gir mere valg om og tilpasse lyden til romet om en skulle trenge portet løsning med mere fylde under 35 hz.
    Men sub-3 er dempet for lukket bruk.

    For min del er det øvre del av arbeidsområdet til suben (opp mot 80-100Hz) som er viktigst, der er de kanskje veldig like? Men om det er mer trykk nedover med den største (da evt portet) så vil jeg vurdere den likevel.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok enda mer trykk nedover med den største ja , men jeg må si meg meget fornøyd min mine 2 Sub - jeg savner ingenting i dypet heller. Men som sagt så har jeg 2 , og rommet er på ca 25 m2 med delvis åpen løsning til kjøkken/gang.

    Lurer på om jeg leste et sted at sub 3 har ca 6 db mer kapasitet ved 20hz kontra Sub 2 - i lukket modus vel og merke. Men ta dette med en klype salt.

    Oppover er dem sikkert ganske like vil jeg tro. Men pass på - Sub 3 er SVÆR :)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Noen som har testet Tower mot andre mer kostbare (kjente) høyttalere og kan fortelle om forskjeller/fordeler/ulemper? Har lest her om MA 300, noen andre som kan dele erfaringer?
    Vurderer å gå fra tokanals med langt mer kostbar høyttaler (MG 3,7) til surrerundt.
    Hørte på Arendal Sound på Hortenmessa, men fikk ikke så bra inntrykk der, ble spilt veldig høyt og det låt hardt!

    Er også usikker på om jeg skulle gå for subwoofer 2, eller 3. Om begge kjøres lukket, blir det forskjell av betydning? Er jo vesentlig størrelsesforskjell. Noen som har bedre erfaring med nr. 3 portet?

    Sub-2 er bedre tilpasset Lukket løsning.

    Sub-3 gir mere valg om og tilpasse lyden til romet om en skulle trenge portet løsning med mere fylde under 35 hz.
    Men sub-3 er dempet for lukket bruk.

    For min del er det øvre del av arbeidsområdet til suben (opp mot 80-100Hz) som er viktigst, der er de kanskje veldig like? Men om det er mer trykk nedover med den største (da evt portet) så vil jeg vurdere den likevel.
    Kjører deling på 100hz med 2 stykk S-3 nå som lukket. Funker gull :D
    Alt fra tørr og tight bass når det skal være.
    Til fraspark så vegger, vinduer og dører klager der det skal være det.
     

    HIENDPOWER

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2017
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Tenkte jeg kunne legge inn litt om min opplevelse med Arendal Tower 1732. Etter mye sondering og tenking landet det på disse. Jeg har vurdert litt forskjellig, faktisk høyttallere som er 4 ganger prisen. Men det ble tower. Jeg må si at første inntrykket var meget imponerende. Her virker det som gutta fra Arendal har gjort en fantastisk god jobb. Dette er KVALITET. Jeg spiller nå på min Hegel H200 med Dac 10 og Nordost blue heaven kabler både i xlr og høytallere. Om dette er det rette for disse høyttallerene er jeg ikke sikker på. Det er jo ikke noe nytt at dette er en nøytral forsterker. Det er meget bra lyd, men samtidig noe som er feil i mine ører. Jeg er veldig usikker på om Hegel er det rette på disse? Noen andre som har erfaring med tower og hegel? Jeg ble anbefalt Marantz SR7011 av Lsound i.o.m at jeg kjører litt i surround også. Men vanskelig valg dette???
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det kan nok tenkes at Hegel kan bli litt i slankeste laget på disse ja , da jeg opplever dem som veldig åpne i spillestilen. Og du kan jo prøve å ha dem stående med lite toe in , så hjelper det en del.
    Skal du ha surround i tillegg så kan nok Marantzen være et godt valg ja , selv om ikke er like kraftig som Hegelen din , men det fikser du jo med et effekttrinn hvis behovet skulle melde seg.
    Selv bruker jeg Yamaha og Mcintosh på mine, og jeg er meget fornøyd :)
     

    REman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2013
    Innlegg
    78
    Antall liker
    49
    Som HIENDPOWER landet også jeg på Tower etter å ha prøvd litt forskjellige høyttalere. Og som deg var førsteinntrykket mitt veldig godt. Etterhvert ble jeg mer usikker. Jeg likte mange parametre, men synes lyden generelt ble litt "frampå" og slitsom. Samtidig var det som sagt flere ting som tiltalte meg med lyden. Løsningen for meg var å bytte effektforsterker - fra Parasound A21 til ATI AT3002. FOR en forskjell - jeg trodde ikke et effekttrinn kunne forandre lyden så mye. Det meste kom på plass - bedre mellomtone, varmere lyd, bedre og mer kontrollert bass. Fantastisk fornøyd nå.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Moro å høre at du har kommet i mål med Tower :)
    Har hørt på A21 selv ved et par anledninger hos en kompis , og ja , jeg synes også den kanskje er en anelse lys og ikke så imponerende som mange vil ha det til.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13



    Da subbprosjektet mitt gikk i vasken med en leverandør fra statene ble jeg drittlei og tok kontakt med eieren av dette oppsettet og spurte om en liten visitt. Og for å gjøre en lang historie kort så er det på vei 2stk sub3 til meg, imponert over prestasjonen til AS i dette meget gode rommet. Dette åpner muligheten for enda større lerret hos meg og bedre symmetri i rommet selv om sub3 er grisestore men jeg går jo ned i str fra to 3x12 fra XTZ, Så for vi håpe jeg ikke går ned i kvalitet også. More to come :)

    Les mer om dette gromme oppsettet her ..https://www.facebook.com/ThePurpleTheater/?fref=ts
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette er jo et griselekkert rom da , og det virker som han er fornøyd med AS også. Så det blir jo veldig spennende å høre din mening da , som går fra 3x12 til AS Sub3 - så du får holde oss oppdatert :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja det blir spennende å høre etterhvert!

    Utrolig lekker den hjemmekinoen til Akto btw....:)
     

    HIENDPOWER

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2017
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Ettersom jeg ikke var fornøyd med lyden på Hegel H200/DAC 10 på mine Arendal Sound Tower 1732 så skal jeg nå prøve med Bladelius Advantage S150 som jeg har kjøpt av cb_600. Så den dukker vel opp i posten om noen dager. Så det skal bli spennede, tror ikke det skal være noe problem å drive disse med den. Men hvordan lydbildet blir totalt sett er jo spennende. Noen andre som har erfaringer med Bladelius Advantage S150. Er i grunn ikke så mye å finne på nettet om denne??? Tenkte å kjøre denne i kombo med en Marantz 7008/09/10 eller 11.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er jævlig sugen på et 5.2 AS 1723 monitor med surround h.t. oppsett.
    Tenkte 2 AS SUBWOOFER 1 i dette oppsettet. Jeg har en Yamaha RX-A 3010 til å drive hele oppsettet (holder den med tanke på at det er 8" elementer i monitorene, og den skal drive hele frontrekka + 1723 surround?

    I tillegg har jeg en stue fra akustikkhelvete (L-formet fullt av gips tak og vegger, masse store glassvinduer og eike parkett).
    Jeg tenkte også at kanskje XTZ Cinema sine monitorer med 5,25" elementer kanskje ville passe bedre inn i en slik stue, og at 1723 monitorer egentlig trenger seperat effektforsterkeri med mere kraft enn det som sitter inne i en Yamaha RX-A 3010?

    Hvordan er dere andre sine erfaringer med å drive et komplett AS monitor oppsett med kun en kraftig receiver?
    Uten å foregripe begivenhetene i det kommende Fidelity, kan jeg i det minste si såpass som at Arendal Tower ikke er spesielt effekthungrige. Jeg drev dem til høyt nivå med god kontroll med 50 Watt, likeledes ble de brukbart styrt av en 15 Watter, rett nok rør med svært gode utgangstrafoer, men dog.

    Om du uansett tenker å benytte sub, kan du lett omgå effektproblematikken. På receivere finnes oppsett som sørger for at du ikke sender de dypeste frekvensene til fronthøyttalerne, dermed løfter du masse last av skulderene deres, og sender det til sub'en i stedet. Du bør skjære f.eks. et sted rundt 100 - 120 Hz, og la sub ta alt under det. Receiveren jobber da mye lettere, og med bedre kontroll, en hver fornuftig bygget receiver vil dermed lett styre Arendal Tower til så høye nivåer at du gir deg (lenge) før høyttaleren.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er jævlig sugen på et 5.2 AS 1723 monitor med surround h.t. oppsett.
    Tenkte 2 AS SUBWOOFER 1 i dette oppsettet. Jeg har en Yamaha RX-A 3010 til å drive hele oppsettet (holder den med tanke på at det er 8" elementer i monitorene, og den skal drive hele frontrekka + 1723 surround?

    I tillegg har jeg en stue fra akustikkhelvete (L-formet fullt av gips tak og vegger, masse store glassvinduer og eike parkett).
    Jeg tenkte også at kanskje XTZ Cinema sine monitorer med 5,25" elementer kanskje ville passe bedre inn i en slik stue, og at 1723 monitorer egentlig trenger seperat effektforsterkeri med mere kraft enn det som sitter inne i en Yamaha RX-A 3010?

    Hvordan er dere andre sine erfaringer med å drive et komplett AS monitor oppsett med kun en kraftig receiver?
    Uten å foregripe begivenhetene i det kommende Fidelity, kan jeg i det minste si såpass som at Arendal Tower ikke er spesielt effekthungrige. Jeg drev dem til høyt nivå med god kontroll med 50 Watt, likeledes ble de brukbart styrt av en 15 Watter, rett nok rør med svært gode utgangstrafoer, men dog.

    Om du uansett tenker å benytte sub, kan du lett omgå effektproblematikken. På receivere finnes oppsett som sørger for at du ikke sender de dypeste frekvensene til fronthøyttalerne, dermed løfter du masse last av skulderene deres, og sender det til sub'en i stedet. Du bør skjære f.eks. et sted rundt 100 - 120 Hz, og la sub ta alt under det. Receiveren jobber da mye lettere, og med bedre kontroll, en hver fornuftig bygget receiver vil dermed lett styre Arendal Tower til så høye nivåer at du gir deg (lenge) før høyttaleren.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Så det kommer test av Arendal Sound i Fidelity også altså..? Blir spennende å lese :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    innebærer "svært gode utgangstrafoer" SE audionote som blant annet har forsterkere med utgangsimpedans på hele 13ohm? som da vil f.eks øke en 3ohm dip til minst 15ohm?
    slikt utstyr bør aldri brukes til å teste høyttalere med mindre man er klar over de voldsomme endringene det resulterer i.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    innebærer "svært gode utgangstrafoer" SE audionote som blant annet har forsterkere med utgangsimpedans på hele 13ohm? som da vil f.eks øke en 3ohm dip til minst 15ohm?
    slikt utstyr bør aldri brukes til å teste høyttalere med mindre man er klar over de voldsomme endringene det resulterer i.
    Takk for tipset. Dette har jeg som kjent ingen erfaring med. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ettersom jeg ikke var fornøyd med lyden på Hegel H200/DAC 10 på mine Arendal Sound Tower 1732 så skal jeg nå prøve med Bladelius Advantage S150 som jeg har kjøpt av cb_600. Så den dukker vel opp i posten om noen dager. Så det skal bli spennede, tror ikke det skal være noe problem å drive disse med den. Men hvordan lydbildet blir totalt sett er jo spennende. Noen andre som har erfaringer med Bladelius Advantage S150. Er i grunn ikke så mye å finne på nettet om denne??? Tenkte å kjøre denne i kombo med en Marantz 7008/09/10 eller 11.

    Har hatt den Hegel komboen selv. Bladelius har litt samme klangsignatur som Hegel.
    Men preen har nesten like mye å si som effekttrinnet, det er nå ihvertfall min erfaring.
    Jeg har en Yamaha 3067 som jeg brukte også som pre en stund, men når jeg byttet til MI forforsterker så ble det en helt annen autoritet og fylde i lyden... Det var faktisk et mye større hopp å gå Yamaha til MI pre, enn det var å bruke effektdelen i Yamahaen og og hukke på et MI effeekttrinn...
     

    akto

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Innlegg
    595
    Antall liker
    48
    Sted
    Akershus
    Jeg kjører med en Yamaha RX-V3030 som pre og en Plinius P10 som effekt, noe som fungerer svært godt. Det fungerte til og med svært så brukbart med bare Yamahaen også, selv om jeg har mer kontroll og headroom med effekttrinnet. Det kunne vært utrolig spennende å prøvd et godt rørtrinn og en skikkelig to-kanals pre for å høre potensialet som bor i høyttalerne. Jeg gidder ikke å lese hele tråden, men er det noen som bruker rør på disse?
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Rognlien testet litt med rør ser jeg over her. Les neste Fidelity 😊
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvilke effekttrinn fra AN har utg impedans på 13ohm? Og gjelder det hele frekvensområdet?

    Ingen hemmelighet forøvrig at det meste av rørtrinn liker stabil last
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    denne f.eks
    ANK-Audiokits-EL34-Integrated-Power-Amplifier

    antar den oppgis over 8ohm, og vil da øke enda mer i lavere impedanser ;) når de selger design så skrekkelig som dette holder jeg meg langt unna hele merket, forsterkere som gjør alvorlige og tilfeldige endringer i frekvensresponsen alt etter hvilke høyttalere som kobles til...
    jeg hadde gitt de pass om de advarte og forklarte slike ting men det er de selfølgelig ikke interesert i, best at kunden er uvitende "wow hør på den gode kroppen da..." lols
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn