Arendal Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er toppen på AS?
    Regner med at de ikke er i nærheten av diamant diskanten på mine Usher høyttalere, men vil dere si den er av meget høy kvalitet?
    For meg må høyttaleren være sømløs fra topp til bunn. Hører jeg farging i øvre mellomtone eller i diskanten, så er det uakseptabelt. Vil dere si dette området er smooth og behagelig. Og hvordan funker høyttalerene på normalt dårlige innspillinger? Er lydbilde fremoverlent, flatt eller med god dybde?

    Nei de er ikke i nærheten av dmden til usher, men ja de spiller bedre enn pl300, har hatt både usher minidancer two og pl300, og hadde valgt usher hvilken som helst dag. As har en kompis av meg, jeg synes de spiller meget bra, men mangler liksom noe "magi" det mangler liksom noe for mine ører, men en knakende god høyttaler til en fornuftig pris er min mening.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Meget godt fornøyd med anskaffelsen av Subwoofer 1. Er koblet til Hegel H360 fra de variable utgangene. Fyller inn det som manglet av bass i lydbildet på en god måte. Har bare brukt ørene som "måleinstrument" men har foreløpig opplevd best "slam" fra AS Sub 1 ved å rette elementet direkte mot lytteposisjon. Går derimot tilsynelatende (tilhørelatende?) ikke noe dypere i frekvens. Har jo dog bare hatt den i stua en ukes tid, så det er for tidlig å konkludere på dette, men kommer til å bli stående med elementet framoverrettet en ukes tid til før jeg snur den med elementet sideveis igjen for å høre forskjellene. Er det noen andre av dere som har hatt den eller de andre subene fra AS i hus som har noen klare formeninger om plasseringen? I tillegg til å se film hørte jeg for øvrig gjennom Opeth sin fantastiske nye LP, The Sorceress, og det var virkelig en helt annen opplevelse enn forrige gang jeg hørte den, uten suben...
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har skurring på sub1, nivået på skurringen øker ved høyere delefrekvens. Regner med forsterkeren er gåen..
    vel... ikke imponerende kvalitet akkurat.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Nyfrelst Arendals venn her, dog uten egne produkter foreløpig..

    Var innom Bjørn Erik idag for en trivelig prat og en demo av Tower på ATI elektronikk.. Ikke helt sikker på modellbetegnelse på denne men den var 2x300 watt og det ble spilt FLAC på en oppo BD spiller balansert rett i ATI`en..

    Jeg ble regelrett blåst av banen.. Tower spiller hinsides bra på de fleste parametre i mine ører! De spiller j....g høyt! med et enormt basstrykk! og det råeste er at de beholder kvaliteten på ekstreme nivåer! Like krystallklart og ikke noe tegn til stress i verken bunn eller topp selv om volumet går opp...MANGE hakk!

    waveguiden bidrar til en meget klar og presis diskant. Den er ikke spiss og sibilant, men heller ærlig og rett frem. Fikk ikke hørt tower på "dårlige" innspillinger, men det ser jeg frem til å gjøre ved en annen anledning.

    Ellers så er byggekvaliteten over hele linja meget bra! Lekkert i matt hvit! så også en åpen sub 3, et beist med en heftig oppbygging!

    Her har lsound virkelig fått laget krem produkter! Håper vi ser flere AS produkter etterhvert!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Moro å lese ja , og jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din :)
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Gøy å lese Zeke. Dette er den samme aha opplevelsen fler av oss har fått :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Gøy å lese Zeke. Dette er den samme aha opplevelsen fler av oss har fått :)
    Helt klart et "no nonsense" produkt selv om det ligger mye utvikling bak 1723! ser for meg et stuoppsett med 3xmonitor og 2x sub 2, noe innwall bak og en 75" tv hadde vært et HELT sjeriff stueoppsett her hjemme!:)
     

    mechanic

    Medlem
    Ble medlem
    03.12.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    5
    slettet tekst.
    fant utav det jeg lurte på:)
     
    Sist redigert:

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er endelig høyttalerne til lofts kinoen kommet i hus. Er som planlagt Arendal Sound 1723-Serien med Monitor, Center, Surround og 2stk Subwoofer 1. Jeg skal bruke Subwoofer 1 som stativer til Monitor, der tanken er å kjøre subbene som rene LFE-kanaler og ha en deling på 60-80Hz, det vil bli endel av tunings jobben som skal gjøres. For at Monitor skal stå stødig på Subwoofer 1 bruker jeg så gummi puter under Monitor, slik at de ikke sklir eller lager merker på Subwoofer 1. Jeg har ikke fått koblet opp systemet ennå, skal gjøres iløpe av fredagen


    Har kjøpt meg ny receiver til dette oppsettet og er spent på hvordan den presterer, Marantz SR7011.

    Her er noen bilder fra utpakkingen og hvordan det står i oppsatt,

    IMG_5819.jpg


    IMG_5834.jpg


    IMG_5839.jpg


    Noen bilder av Monitor med Subwoofer 1 som stativ,

    IMG_5820.jpg


    Gummi knotter under så de ikke skal skli og lage merker

    IMG_5823.jpg


    IMG_5832.jpg


    IMG_5828.jpg


    IMG_5829.jpg


    IMG_5831.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble jo kjempelekkert BEF :)
    Du får nok mange fine stunder der - ha en fin helg :)
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Er det noen som har hørt forskjellen på Monitor og Tower når begge deles på 80hz. Eventuelt på andre frekvenser tilpasset høyttalerne.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt forskjellen på Monitor og Tower når begge deles på 80hz. Eventuelt på andre frekvenser tilpasset høyttalerne.
    Ja har det, Tower sine 2 nederste basser går opp til 120Hz, så Tower har litt mer dynamikk i bassen. Det er så minimalt at med et oppsett med deling på 60-80Hz vil Monitor være helt på høyde.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Er det noen som har hørt forskjellen på Monitor og Tower når begge deles på 80hz. Eventuelt på andre frekvenser tilpasset høyttalerne.
    Ja har det, Tower sine 2 nederste basser går opp til 120Hz, så Tower har litt mer dynamikk i bassen. Det er så minimalt at med et oppsett med deling på 60-80Hz vil Monitor være helt på høyde.
    OK. Kjekt å vite. Takk. :)
     

    Edorfnaj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Innlegg
    359
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Hei Arendal Sound folk.
    Har et spørsmål: er litt i tenkeboksen ang å muligens gå til anskaffelse av enda en forsterker til mine Tower kun for å teste ut litt.
    Noen gode forslag der ute ?
    Prisleie mellom 15-20K
    Handler gjerne brukt med seriøse folk :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hei Arendal Sound folk.
    Har et spørsmål: er litt i tenkeboksen ang å muligens gå til anskaffelse av enda en forsterker til mine Tower kun for å teste ut litt.
    Noen gode forslag der ute ?
    Prisleie mellom 15-20K
    Handler gjerne brukt med seriøse folk :)
    Hva mener du med "enda en forsterker" ?
     

    Edorfnaj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Innlegg
    359
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Hei Arendal Sound folk.
    Har et spørsmål: er litt i tenkeboksen ang å muligens gå til anskaffelse av enda en forsterker til mine Tower kun for å teste ut litt.
    Noen gode forslag der ute ?
    Prisleie mellom 15-20K
    Handler gjerne brukt med seriøse folk :)
    Hva mener du med "enda en forsterker" ?
    Mener en annen forsterker i tillegg til den jeg har, kun for å teste/bytte om litt :)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm..
    Arendal Tower blomstrer virkelig med power, 200watt er vel minimum hvis du vil "fylde op".. Tuningsmulighederne er gode vha portene, vil tro det meste går faktisk. Hvad får man for 15-20k brugt? Hegel H300 finder du ofte. EC 250R (eldre) lidt sjeldnere, kombiner med en god dac.
    Når det er til test/bytte er det egentligt bare at løbe og købe og prøve..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hei Arendal Sound folk.
    Har et spørsmål: er litt i tenkeboksen ang å muligens gå til anskaffelse av enda en forsterker til mine Tower kun for å teste ut litt.
    Noen gode forslag der ute ?
    Prisleie mellom 15-20K
    Handler gjerne brukt med seriøse folk :)
    Hva mener du med "enda en forsterker" ?
    Mener en annen forsterker i tillegg til den jeg har, kun for å teste/bytte om litt :)
    Og da mener du i stedet for Musical Fidelity 500 ?

    Er ikke den rimelig potent da ?
    Selv bruker jeg Mcintosh og er veldig fornøyd med det , men det koster jo litt. Men det holder seg veldig bra i pris , og eiergleden er enorm , så i lengden så er det kanskje ikke så dyrt likevel:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm..
    Arendal Tower blomstrer virkelig med power, 200watt er vel minimum hvis du vil "fylde op".. Tuningsmulighederne er gode vha portene, vil tro det meste går faktisk. Hvad får man for 15-20k brugt? Hegel H300 finder du ofte. EC 250R (eldre) lidt sjeldnere, kombiner med en god dac.
    Når det er til test/bytte er det egentligt bare at løbe og købe og prøve..
    Nå har ikke jeg prøvd disse med "lite power" , men dem takler hvertfall mye power - dem svelger glatt unna det MC501 blokkene mine gir dem :)
     

    motybana

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2016
    Innlegg
    12
    Antall liker
    10
    Da er årets julegave til meg selv bestilt.
    Tower, center, surround, og sub 3, i hvit gloss! 😍😍

    Så nå kan jula spilles grisehøyt inn! 😎
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Sub 1 er nå ferdig innspilt og vel så det, og fikk kjørt seg på "Everest" i går. Ble nesten for mye av det gode, he, he...

    Har eksperimentert litt fram og tilbake med plassering og tilkobling, men har endt opp på tilkobling via variable utganger fra H360 og plassering med element sideveis.

    Må si meg meget godt fornøyd med denne høylydte og slagkraftige arendalitten... :)
     

    motybana

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2016
    Innlegg
    12
    Antall liker
    10
    Lurer litt hva hva folk kjører at effektforsterkere på AS.?
    Jeg har for tiden 2st Midgard Oberon 4.1(250w) på front og en Vincent SP 997 (150w) på Center. Bakkanalene kjører jeg rett i surround forsterkeren. Har også en Rotel RB-1080 som er pakket unna.

    Nå har jeg bestilt Tower, center, sub3 og surround fra AS, tror dere dette blir litt lite med power?

    Noen formening om å kjøre Midgard oberon 6.1(600w) på front og 4.1 på center og bak?
    Ligger et par 6.1 på finn som jeg tenkte på, liker de blokkene pga. størrelsen. Lett å stue unna :)

    Ellers så tenkte jeg litt på en ATI AT6005 om jeg finner en brukt etterhvert, har ikke helt lommebok til å bruke 50k nå, også er de jo så sykt store, må jo ha spesiallaget tv benk :p

    Beklager om innlegget ble litt rotete

    Takker og bukker for svar :)
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Tror du har plenty med power allerede, så ville nok prøvd med det du har først.
    ATI funker nok bra og da slipper du unna med en boks. 3005 er sikkert stor nok den også
     

    motybana

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2016
    Innlegg
    12
    Antall liker
    10
    Tror du har plenty med power allerede, så ville nok prøvd med det du har først.
    ATI funker nok bra og da slipper du unna med en boks. 3005 er sikkert stor nok den også
    Ja får sjekke ut hva jeg synes med det jeg har, kan jo koble bakhøyttalere på Rotel også. Eller blir det litt krøll med 3 forskjellige forsterkere?
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Blir jo litt flere kabler, men er jo bare å prøve. Personlig ville jeg brukt receiveren til bakhøyttalerne så lenge den er kraftig nok. Blir jo litt ryddigere
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Finnes det noen i Stavanger/Sandnes området som har tower og kunne tenke seg og kjøre en demo? Kjenner jeg er ganske nysgjerrig på de.. 😎
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da er årets julegave til meg selv bestilt.
    Tower, center, surround, og sub 3, i hvit gloss! ������������

    Så nå kan jula spilles grisehøyt inn! ������
    Du må jo ha vært engelen Gabriel dette året...
     

    lsound.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    118
    Antall liker
    83
    Sted
    Arendal
    Finnes det noen i Stavanger/Sandnes området som har tower og kunne tenke seg og kjøre en demo? Kjenner jeg er ganske nysgjerrig på de.. ������
    Du er hjertelig velkommen til oss i Arendal på demo om du ønsker :) Om en demo ikke passer 8-16 på dagen, finner vi en tid som passer :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har hørt Monitor?
    Ser de er 4 Ohm, betyr det at det kreves ganske heftig effekt på disse?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Noen som har hørt Monitor?
    Ser de er 4 Ohm, betyr det at det kreves ganske heftig effekt på disse?
    Har ikke hørt de.

    Anbefalt forsterker til monitor: opp til 300w RMS 4 ohm.
    Følsomhet på 89dB.

    Går og drive med moderat forsterker, bare det er nok strømreserver og ta av.
    Men skader ikke og ha ekstra headroom og kontroll om en skal spille høyt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har hørt Monitor?
    Ser de er 4 Ohm, betyr det at det kreves ganske heftig effekt på disse?
    Har ikke hørt de.

    Anbefalt forsterker til monitor: opp til 300w RMS 4 ohm.
    Følsomhet på 89dB.

    Går og drive med moderat forsterker, bare det er nok strømreserver og ta av.
    Men skader ikke og ha ekstra headroom og kontroll om en skal spille høyt.
    Nei doble 8" er ikke noen standard monitor-høyttaler :p

    I praksis er vel dette en lav gulvstående..
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har et bilde av Monitor montert på orginalstativ?

    Google er ofte min venn, men denne gangen fungerte ikke samarbeidet som forventet..
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Åja, jeg som har misforstått litt. Trodde ikke stativet gjorde den til gulvstående, skulle hatt et stativ som kun er basen/føttene og ikke bare med den "kassa" på :-/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn