Digitale avspillere Arcam irDAC bestillt.

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Vil bare takke for gode tips angående Arcam IrDac`n. Jeg har flere eldre cd-spillere liggende, blant annet en gammel Sony CDP-XB930. Akkurat denne Sony`n kjennetegnes ved et voldsomt driv og høy "boggie-Woggie"-faktor (mer enn Sony 555 og 777 som jeg også har eid). Men den interne dac`n i 930-spilleren har ikke akkurat vært siste skrik i verken oppløsningen eller størrelse på lydbildet. Sammen med Arcam dac`n ble dette derimot en helt rå kombo!

Jeg må bare bøye meg i støvet for denne Dac`n. Det må vel være det beste produktet fra Arcam siden Arcam A32 og CD23 :)
 

NEP

Medlem
Ble medlem
03.04.2013
Innlegg
20
Antall liker
1
Nå har du hatt noen dager, hvordan gikk det?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.267
Antall liker
3.286
Torget vurderinger
49
Nå har du hatt noen dager, hvordan gikk det?
Har hatt H25 på i noen dager nå, da jeg fikk beskjed om at den hadde lang innspillingstid.
Har ikke brukt noe tid på direkte sammenligninger enda, det kommer .
Hadde irDac en kjapp runde tilkoblet(5min) og så tilbake til Hegelen, blir ikke helt riktig da irDac kanskje trenger lenger oppvarmingstid. Det jeg la merke til da var at Hegel hadde mer detaljer, eller rettere sagt mer "fravær av gråtoner mellom fargene" enn irDac slik at enkeltinnstrumenter og stemmer sto klarere frem.
Helheten i gjengivelsen trenger jeg mer tid på å skille , da begge dacer etter en stunds lytting fremstår som veldig bra, og har ingen åpenbare mangler :)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.267
Antall liker
3.286
Torget vurderinger
49
+ at det har vært mye sport på tv for tiden...:rolleyes::cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: NEP

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.267
Antall liker
3.286
Torget vurderinger
49
Skiskyting utsatt, da benytter jeg sjansen til litt musikk :)
Tok ned MacMini med Audirvana og koblet til Hegel Hd25 med Nordost Blue Heaven USB .
Var litt mer dill en jeg hadde trodd, måtte faktisk ty til Hegels hjemmeside for å få det opp og gå.
Enkelt når du kan det :)
Må si med en gang dette var noe annet enn en gammel DVD spiller med Coax til dac , allt ble bedre !
Koblet så opp Arcam irDac , wow , kanonbra :)
Etter noen låter satt jeg og tenkte at dette var jo bedre enn Hegelen, er det mulig !
Koblet tilbake .....nei, dette var bedre allikevel .....eller..?
Misunner ikke hifiskribenter som MÅ finne en vinner i slike shootouts .
Ingen tvil om at disse to dacene med USB ble flere hakk bedre, men også veldig mye likere .
Har ikke brukt USB på Hegelen før i kveld, vet ikke om den pga det trenger noen timer innspilling, det låt jo steinbra, men har satt Audirvana på repeat og får la det surre å gå noen dager.
Arcam har til gjengjeld bare blitt brukt på USB, kanskje derfor den var litt grå på Coax ?
Den låter iallfall helt fantastisk på USB inngangen :)
Hvis jeg med kniven på strupen skal komme med noe forskjeller ......
Arcam har et litt større lydbildet , Hegelen er litt mer fokusert .
Hegel har litt kraftigere og detaljert bass , med litt mindre bass på Arcamen føler jeg stemmer kommer litt bedre frem på denne.
Begge er veldig gode dacer , og Arcam må jo sies og være et kupp til prisen .
Brukte oppgradert strømforsyning på Arcam, men har ikke testet om det er forskjell i forhold til veggvorta som følger med .
Resten av anlegget på filmrommet : Creek Destiny2 ,Dynaudio X14.

Helt til slutt må jeg si jeg var glad for å høre Arcam slik jeg husket den fra når jeg brukte den i stua .
Sammen med MacMini ,Audirvana og USB låter den magisk! :)
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nå har jeg hatt Arcam iRDAC en ukes tid. Jeg opplever at den farger lyden litt i mitt oppsett, men tilfører en del bass.
På Ane Brun's sang " virvelvind" er det rikelig med bass, men dette går på bekostning av stemmen føler jeg. Når jeg kun bruker cd spiller kommer stemmen mer til sin rett, skulle jo tro at DAC'en i marantz'en var dårligere. For min del foretrekker jeg å koble fra Arcamen når jeg hører på musikk der vokalen står i sentrum.
Men når det spilles rock og rap bla. er den ett must.
 

IForgot

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
33
Antall liker
1
Sted
Hordland
Torget vurderinger
1
Jeg trenger en lang USB kabel 2.0 A til B fra MacMini til Irdac, ca 7 mtr. Noen som har forslag til hvor jeg kan kjøpe denne?
Vil lyden bli svekket med en så lang kabel?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg trenger en lang USB kabel 2.0 A til B fra MacMini til Irdac, ca 7 mtr. Noen som har forslag til hvor jeg kan kjøpe denne?
Vil lyden bli svekket med en så lang kabel?
Max lengde er spesifisert til 5m, så jeg tror du vil slite med å finne en standard kabel på mer en dette. Mener likevel at Nordost og et par andre "audiofile" merker har på 7M. Sannsynligvis fungerer dette også, men da er du langt forbi spec og sannsynligvis på praktisk grense.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.553
Antall liker
3.082
Sted
Oslo
Spørs om ikke trådløst (som airport express) er å foretrekke, men litt lenger enn 5 meter kan vel fungere rett og slett fordi USB strengt tatt er spesifisert for langt større overføringskapasiteter enn du trenger til lyd.
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.021
Antall liker
4.102
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
En kamerat av meg har 7 meter Furutech USB, og man merker ingen forskjell fra 5-7 meter. :)
 
S

SAH

Gjest
Da er Arcam IrDAC'n kommet i hus og ble oppkoblet i går kveld. Inntrykk er svært positivt, men altfor tidlig for å trekke bastante konklusjoner. Har tidligere hatt Hegel HD10, HD11, HD20 og Audiolab 8200 DQ. Mitt umiddelbare inntrykk er at denne DAC'n er fullt på høyde med forannevnte. NB! Har foreløpig kun benyttet CD som kilde!
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Har Kjøpt meg Arcam irDAC. I forhold til Hegel HD11, er lyden fyldigere, kanskje litt mørk? Basen er mye bedre og dypere.
Spiller mer engasjerende nå, med Hegel låt det litt kjedelig.
Diskanten er ikke helt der enda. Mulig det kommer med innspilling?
Med Hegel HD11 fikk jeg en utrolig luftig og oppløst diskant.
Jeg spiller på NAD D3020 og System Audio Mantra 60.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.467
Antall liker
14.950
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Noen her med oppgradert PSU som har noen erfaring med om de trenger innspillingstid? Eller ok etter et par timer?

OU812
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.467
Antall liker
14.950
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Har gjennomført litt A/B testing mellom MCRU og standard PSU. Jeg har vært veldig fornøyd med irDacen med standard PSU. Det eneste minuset jeg har notert er at jeg mener toppen er litt "grå". Mener ikke dårlig oppløst, men fremstår på en måte tørr!

Etter litt frem og tilbake mellom MCRU og veggvorte så er min dom: Det blir litt ryddigere, lydbilde litt større og mer transparent. Stemmer og instrumenter separeres noe bedre. Bassen blir også en tanke mer kontrollert, men ikke dypere. Så til min glede ble også diskanten litt "blankere". Jeg snakker her om små forbedringer, men som er med på å løfte irDacen enda et hakk. Jeg hadde kanskje håpet på enda litt mer basert på tidligere erfaringer med oppgradering av PSU, men det kan jo komme med mer innspilling! Så leste jeg litt om MCRU PSU'n og fikk en forståelse av at den også fungerer litt som en "strømrenser". Jeg har allerede en Isotek Aquarius som alt går gjennom så jeg måtte A/B teste rett fra veggstøpsel også. Vips, da ble det forskjellen større!

Så min konklusjon så langt er at en oppgradert PSU gjør Arcam irDacen bedre og spesielt hvis man ikke bruker strømrenser fra før. Mulig ting forandrer seg enda litt med flere spilletimer!

OU812
 

Vedlegg

Sist redigert:

Lauritsvd

Fersking
Ble medlem
25.03.2014
Innlegg
2
Antall liker
0
Meget spændende tråd, er selv meget interesseret i Irdac.

Hvis en ekstern strømforsyning virker bedre på Irdac, hvorfor så ikke forsøge med et 12 volt motorcykel batteri som forsyning ?
Det er let at lave en lille lader, som kan oplade når man ikke afspiller musik..
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
ou812rh: Grattis :) Den kommer til å forbedre lyden med en gang. Du trenger ikke spille musikk gjennom dacen for å spille den inn. La den stå på i 24 timer så er nok det meste gjort ang. innspilling. Gleder meg til lytteinntrykk fra deg.
edit: ah, ser du har testet den nå. Vi har nok samme type oppfattning om hva som skjer med oppgradert strømforsyning. Helt klart mer ryddig lydbilde. Mindre støy som igjen gir klarere diskant osv. Vi har jo samme HT kabler også :D Jeg har satt min IrDac på Holfi Dempeputer uten at jeg har testet om dette gir noe effekt.

xnn3882: Jeg tror ny PSU kan være tingen for deg etter hva du opplever som negativt i forhold til HD11. Når det er sagt var vel diskantgjengivelsen det som faktisk var bedre med HD11 enn HD20. Helt enig med deg når det gjelder boogiefaktor. Makan til rytmikk skal man se lenge etter. Med oppgradert PSU blir det mer oppløst diskant uten at dette går utover klangbalansen. Når det er sagt kan også høyttalerkabel være avgjørende. Når jeg fikk mine Audience AU24SE ble lyden en del klarere. Mindre støy er nok det riktige ordet når det gjelder både oppgradert PSU og kabler.
 
Sist redigert:

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
lauritsvd: Kult tips. Jeg har veldig tro på batteridrift. Jeg har batteridrift i min Holfi pre-amp som jeg er meget!! fornøyd med. Kan du forklare litt nærmere hvordan dette kan gjøres ?
 

Lauritsvd

Fersking
Ble medlem
25.03.2014
Innlegg
2
Antall liker
0
Et alm batteri fra en motorcykel og en CTEK lader som denne, burde være fint: CTEK XS 0.8, 12 volts elektronisk lader - www.billigbilpleje.dk
Og meget let at forbinde.
Jeg har ikke set 12V stikket på Irdacèn, men det må være til at finde. Således at batteriet kan tilsluttes dacèn.

Om man vil have laderen på konstant eller ej, er nok en smagssag. Men den må kunne spille længe på det strøm der er på et på f.eks et 10 ah batteri.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Heisann!

Får melde meg inn i klubben her. Har akkurat kjøpt en nesten ubrukt IrDac, forrige eier byttet den ut mot AirDac pga han trengte trådløst.
Er veldig spent på om den spiller bedre enn den interne Dac'en i Parasound P5.
Får vurdere ny strømforsyning, ser at det anbefales.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jonas; Er Arcam`dac mye bedre enn den som finnes integrert i Parasound P5? Hvis ja, på hvilken måte?
Ja, jeg synes det. Grunnen er så enkel at irdacen må sammenlignes med dacer fra 10-15k og oppover. Største forskjellen er bassen, som er mer dynamisk, stram og tung. Som at du opplever at effektforsterkeren plutselig er dobbelt så kraftig. Mer ro, flyt og tyngde. Dacen i p5 er veldig god, men irdacen er så latterlig god til enda latterligere pris :)
Hei!

Ser er innlegget ditt er gammelt, men håper likevel på svar.

Driver nå å tester ut Irdac i P5. Kjøpte denne brukt, mulig at den ikke er innspilt engang. Det låter bra nå, men blir sikkert enda bedre. :)

Testet du dette med orginal strømforsyning eller en oppgradert en?
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Har gjennomført litt A/B testing mellom MCRU og standard PSU. Jeg har vært veldig fornøyd med irDacen med standard PSU. Det eneste minuset jeg har notert er at jeg mener toppen er litt "grå". Mener ikke dårlig oppløst, men fremstår på en måte tørr!

Etter litt frem og tilbake mellom MCRU og veggvorte så er min dom: Det blir litt ryddigere, lydbilde litt større og mer transparent. Stemmer og instrumenter separeres noe bedre. Bassen blir også en tanke mer kontrollert, men ikke dypere. Så til min glede ble også diskanten litt "blankere". Jeg snakker her om små forbedringer, men som er med på å løfte irDacen enda et hakk. Jeg hadde kanskje håpet på enda litt mer basert på tidligere erfaringer med oppgradering av PSU, men det kan jo komme med mer innspilling! Så leste jeg litt om MCRU PSU'n og fikk en forståelse av at den også fungerer litt som en "strømrenser". Jeg har allerede en Isotek Aquarius som alt går gjennom så jeg måtte A/B teste rett fra veggstøpsel også. Vips, da ble det forskjellen større!

Så min konklusjon så langt er at en oppgradert PSU gjør Arcam irDacen bedre og spesielt hvis man ikke bruker strømrenser fra før. Mulig ting forandrer seg enda litt med flere spilletimer!

OU812

Har nå bestilt samme strømforsyning som deg. Håper du fortsatt er fornøyd. :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.467
Antall liker
14.950
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Grattis med fin fin DAC howard_nor. Jeg er godt fornøyd med PSUen. Merker at musikken flyter litt mer uanstrengt. Bestilte du med noen oppgraderinger?

OU812
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Grattis med fin fin DAC howard_nor. Jeg er godt fornøyd med PSUen. Merker at musikken flyter litt mer uanstrengt. Bestilte du med noen oppgraderinger?

OU812

Nei, gjorde ikke det. Burde jeg gjort det?
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.467
Antall liker
14.950
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Grattis med fin fin DAC howard_nor. Jeg er godt fornøyd med PSUen. Merker at musikken flyter litt mer uanstrengt. Bestilte du med noen oppgraderinger?

OU812

Nei, gjorde ikke det. Burde jeg gjort det?
Hakke peiling! Jeg bestilte med oppgradert nettbrønn og kabling.

OU812
Oki! Hva kom totalen på da?
Tror det ble ca 50 pund mer. Den ble litt dyrere en antatt. Ble ca 850,- i toll og mva.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Da har jeg fått testet min nye MCRU strømforsyning.

Lyden ble helt klart bedre, både vokal og instrumenter kom mer frem i lydbildet.

Anbefales helt klart. Takk for svært nyttig tips :).
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Grattis howard_nor!

OU812
Takk takk!

Har kjørt blindtester i dag sammen med en hifi interessert kamerat for å fjerne eventuelle placebo effekter.

det var ingen tvil om hva som låt best :)
Gratulerer!
Ser du har Cambridge 751BD. Håper du si noe om hvordan irDAC låter sammenlignet med denne.
Takk.
Takk takk!

Cambridgen har alltid fungert som rent drivverk for cd eller digital musikk, har egentlig aldri giddet å teste den ut uten ekstern dac.
Kjøpte den jo mest for film egentlig. :)
 
Topp Bunn