Arcam asylum

X

X186841

Gjest
Ligger med en lapp om kommende software update for IPOD connectivity. Var firmware 0103 på min , oppdaterte til 0110 med det samme , men aner ikke om den fikser ipod tilkobling. Har ingen Apple produkter.
Bruker USB 1.1 porten koblet til pc,n da den har galvanisk skille og jeg synes det var den beste tilkoblingen lydmessig. Liker å styre fra pc,n.
Men skjønner de som liker å ligge på sofaen og styre Naim streameren med Ipad.
Kunne levd med Naim , men ble gal av alle bokser og ledninger og alltid litt trafo støy ,altfor følsom for riktig plassering pluss nettverks og mobilstøy.
Med Arcam bare kobler man i sammen og nyter musikken , lar seg ikke påvirke av alt småpiss og totalt støyfri.
Men vi er alle litt forskjellige har har jeg funnet ut , så det er ingen fasit på hva som passer.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Finnes det noen igjen i "hifiverden" som nyttar Arcam?

Eg kjører fremdeles Arcam C31 - P1 monoblokker - CD33 avspiller. Har i tilegg DAC frå Arcam(Den billige). Lysten på å prøve den "dyre" D33!
 
X

X186841

Gjest
D33 er lekker både i lyd og utseende. Mener du Rdac med den billige ?
Hadde Rdac og byttet til D33 og det var virkelig klasseforskjell.
Nå har jeg brukt Irdac noen uker og den er også knakandes god med mye av de samme kvaliteter og innmat som D33 til kun 4500.-
Har man nok pæng så går man for D33 , men er man litt low budget , så går det virkelig fint ann å leve med Irdac.

Arcam irDAC review from the experts at whathifi.com
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
D33 er lekker både i lyd og utseende. Mener du Rdac med den billige ?
Hadde Rdac og byttet til D33 og det var virkelig klasseforskjell.
Nå har jeg brukt Irdac noen uker og den er også knakandes god med mye av de samme kvaliteter og innmat som D33 til kun 4500.-
Har man nok pæng så går man for D33 , men er man litt low budget , så går det virkelig fint ann å leve med Irdac.

Arcam irDAC review from the experts at whathifi.com
Ein Rdac ja, viste faktisk ikkje om irDAC. Så her må det "lesast" litt.
Men blir vell til D33, er jo alltid slik at om ein veit om noko bedre så......
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Fikk hørt på Arcams iRDac hos nikosidis i dag og jeg kan bare si at dette er den klart beste dacen jeg har hørt i hans oppsett. Den burde skrives ut på blå resept ved tanke på hva den rydder opp og leverer av basskvaliteter. Den er ikke på høyde med Hegel HD20 og NAD51, men for min smak enda bedre. Sykt å tenke på at denne lille fisen til 4500kr spiller ræva av alle cd spillere jeg drømte om, men ikke var i nærheten av økonomisk for bare noen år siden. Arcam dacen leverer lydmessig laaangt inn i high-end land, med overlegen helhet, innsyn (3D), ro, drama og hypnotisk musikalsk driv. En no brainer :p
 
X

X186841

Gjest
Ja den imponerer mer dag for dag , ikke på en skrikendes HØR PÅ MEG måte , men mer "selvfølgelig skal det være slik" !
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
IrDAC er en gavepakke til alle hi-fi freaks. Aldri før har man fått så bra lyd til kr 4 500,- Uten å mene for mye tror jeg DACer opp til kr 10 000,- skal slite med å overgå denne saken med det første. Det er bare å takke og gratulere Arcam. Snakk om value for Money.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Hmm... Blir det bestilling igjen her asså.
Arcam for the win.
Vil irDAC heve min CD33?

Personlig synes eg CD33 spiller bedre enn rDAC.
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Ble nysgjerrig her, er det Soundgarden som forhandler Arcam ?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Oddemann: iRDAC vil nok heve den, iogmed at du får adskilt drev og DAC..men det finnes alternativer det IKKE står Arcam på..
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Spissoy: Det er flere som selger Arcam. Soundgarden og Stereofil er 2 som jeg vet om.

oddemann: Jeg ville seriøst vurdert avspilling fra Data. Det vil antagelig også gjøre lyden et lite hakk bedre enn å spille fra CD.
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Okei, fant ingen info om irDAC så det er vel ikke kommet enda regner jeg med, men den så intr. ut, har nok innganger også, samt billig :)

Edit: på soundgarden og Stereofil altså
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Okei, fant ingen info om irDAC så det er vel ikke kommet enda regner jeg med, men den så intr. ut, har nok innganger også, samt billig :)

Edit: på soundgarden og Stereofil altså
Prøv JFS Soundsystem
 
X

X186841

Gjest
Hvis du som vanlig mener Rega og Audiolab , bør du få lånt deg en irdac ett par uker så får du muligens en aha opplevelse.


Oddemann: iRDAC vil nok heve den, iogmed at du får adskilt drev og DAC..men det finnes alternativer det IKKE står Arcam på..
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Husker RoDa tok over min Rega Dac for noen år siden. IRDac er på et helt annet nivå (også musikalsk), og flytter igjen lista (ned) for hvor billig ekte high-end kan koste :cool:
For litt siden så testet jeg Hegel HD20 dac opp mot en skamrost cd spiller til 75000kr fra SimAudios Moon Revolutions serie. Hegel var etter min smak hakket bedre, men også mye mer brukervennlig, med flere innganger og USB. IrDac er igjen hakket bedre enn HD20. Sa jeg mye for penga;)
 
Sist redigert:

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
oddemann: Jeg ville seriøst vurdert avspilling fra Data. Det vil antagelig også gjøre lyden et lite hakk bedre enn å spille fra CD.
Hadde ein seriøs tanke å få til dette førre vinter. Planen var då å digitalisere altihope via powerdb? Så kjøre det via en Harddiskbasert avspillingssak. Loada inn 2 cdar, tok enormt med tid, og kom feilmeldilngar alt på plate nr.3. Gav då opp!

Kor lang tid må eg berekne på å rippe ca 800 cdar? TTT?
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Oddemann: iRDAC vil nok heve den, iogmed at du får adskilt drev og DAC..men det finnes alternativer det IKKE står Arcam på..
Har tatt mi karusellrunde. Vore innom EKSTREMT mange ulike merker både på avspiller, forsterker og høyttalerbiten.
Endre tilslutt opp der som runda starta: med Arcam og Tannoy. Holder meg til desse merker nå, pga veit dei fungerer! Og har mindre tid til testing enn tidlegare!
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
oddemann: Jeg ville brukt EAC til å rippe. Exact Audio Copy Rip til Flac. Bruk en laptop med CD-brenner. Da kan du skifte CDer mens du ser på TV i stua ;)

Rip til FLAC. FLAC er lossless så da taper du ikke noe informasjon. Bruk Foobar 2000 som avspiller. Den er meget bra. foobar2000

Da er det bare å koble til. Mange måter å gjøre dette på. Du kan selvfølgelig bruke den laptopen du har rippet filene til med en USB kabel. Det er enkleste løsningen og helt gratis.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
oddemann: Jeg ville brukt EAC til å rippe. Exact Audio Copy Rip til Flac. Bruk en laptop med CD-brenner. Da kan du skifte CDer mens du ser på TV i stua ;)

Rip til FLAC. FLAC er lossless så da taper du ikke noe informasjon. Bruk Foobar 2000 som avspiller. Den er meget bra. foobar2000

Da er det bare å koble til. Mange måter å gjøre dette på. Du kan selvfølgelig bruke den laptopen du har rippet filene til med en USB kabel. Det er enkleste løsningen og helt gratis.
Men det tar likavel 15-30min per plate?
 
X

X186841

Gjest
Tok 5 minutter på den jeg rippa nå , pluss ett minutt til å lese inn cdn, søke opp og finne coverbilde.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Okei, fant ingen info om irDAC så det er vel ikke kommet enda regner jeg med, men den så intr. ut, har nok innganger også, samt billig :)

Edit: på soundgarden og Stereofil altså
Stereofil har både som demo og på lager for rask levering:)
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Okei, fant ingen info om irDAC så det er vel ikke kommet enda regner jeg med, men den så intr. ut, har nok innganger også, samt billig :)

Edit: på soundgarden og Stereofil altså
Stereofil har både som demo og på lager for rask levering:)
Takk for tips! :) Bor nok dessverre på motsatt side av landet, men har avtalt med en butikk i Bergen om en demo, hvor det blir irDAC vs Parasound zDAC :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg har flere ess, Lgrons...men iRDAC er god den..et relativt safe bet , om delene fra Cambridge tiltaler en..altså universitetsbyen , ikke merket:rolleyes:
 
Sist redigert:

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Okei, fant ingen info om irDAC så det er vel ikke kommet enda regner jeg med, men den så intr. ut, har nok innganger også, samt billig :)

Edit: på soundgarden og Stereofil altså
Stereofil har både som demo og på lager for rask levering:)
Takk for tips! :) Bor nok dessverre på motsatt side av landet, men har avtalt med en butikk i Bergen om en demo, hvor det blir irDAC vs Parasound zDAC :)
Bur på Vestlandet eg og.
Kva butique i Bergen tek den inn?
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Okei, fant ingen info om irDAC så det er vel ikke kommet enda regner jeg med, men den så intr. ut, har nok innganger også, samt billig :)

Edit: på soundgarden og Stereofil altså
Stereofil har både som demo og på lager for rask levering:)
Takk for tips! :) Bor nok dessverre på motsatt side av landet, men har avtalt med en butikk i Bergen om en demo, hvor det blir irDAC vs Parasound zDAC :)
Bur på Vestlandet eg og.
Kva butique i Bergen tek den inn?
Musikk Magazinet eg har avtale med, men kvatid veit eg ikkje, då dei ikkje hadde irDAC inne :) (rart å skrive ny-noreg'sk på forum :rolleyes: )

Men jeg begynner å bli mer å mer fristet på irDAC vis den er så god til prisen som jeg får inntrykk av her inne (+ den har nok innganger, noe de aller fleste mangler)

Mvh
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Tror den kan bli vanskelig å fa tak i, så ring rundt (f,eks Stereofil/Soundgarden) og få en god pris inkl frakt.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Tror den kan bli vanskelig å fa tak i, så ring rundt (f,eks Stereofil/Soundgarden) og få en god pris inkl frakt.
Ja, har vore i kontakt med Stereofil. Har handlet for eindel lapper der før, så får vel ein OK pris.
Forøvrig lite å gå på ifht denne med tanke på pris.

Blir handel av denne, men om det blir no, eller om det blir julegåve til far sjølve i huset, det er usikkert:)
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Dere som har Arcam og erfaring med merket, hvordan vil dere si lydsignaturen er?

Ser ut som DAC'en jeg har lyst på blir for dyr i år, så har lyst på en med nok innganger i mellomtiden..

Noe svært få har, 2 x optisk, 2x coax + USB, minst..

Eneste irDAC mangler er balanserte utganger, men det er jo ikke en MÅ-HA sak.. bare en følelse :rolleyes:

Vurderer å bestille denne uhørt.. !
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
oddemann: Kommer litt ann på hvor mye riper du har på CDene. Er CDen strøken og du har rask optisk drive bør det går på noen få minutter. CPU (prosessor) i PCen har også litt å si da det tar lenger tid å komprimere fila med svakere CPU kraft.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
MEN kvifor i alle dagar blir den irDAC kun levert i sort?

Irritere meg i mitt "sølvoppsett". Uff, og uff. Må eg sjå på ny julepresang?
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Da var en irDAC bestilt :)
Førsteinntrykk?
Tja.. Først må jeg nesten få DACen.. :( Fikk melding at den ble sendt fra importøren på Torsdag. men forsatt ingen melding, så ringer imorgen å hører :)
Snart 2 uker siden jeg bestilte.. Da var den på lager fikk jeg høre, så vet ikke hvor det går tregt hen :rolleyes:
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Da var en irDAC bestilt :)
Førsteinntrykk?
Tja.. Først må jeg nesten få DACen.. :( Fikk melding at den ble sendt fra importøren på Torsdag. men forsatt ingen melding, så ringer imorgen å hører :)
Snart 2 uker siden jeg bestilte.. Da var den på lager fikk jeg høre, så vet ikke hvor det går tregt hen :rolleyes:
Ehm... det er treigt. Tenkte alt du hadde fått 1 uke med inntrykk.
JaJa, om det er Stereofil så pleier dei ikkje å vere så trege...
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
^ Det viste seg å være en glipp her, DACen hadde visst kommet på fredag som avtalt, men glemt å sende meg en melding om det. Sånt skjer :)
Omsider!

irdacboks.jpg

irdacface.jpg

irdacbak.jpg


Førsteinntrykk kvalitetsmessig er svært bra, den er tung (metall) og kjennes solid ut! :) Fjernkontrollen derimot er ett sørgelig kapittel, men til prisen må man jo regne med de har spart der de kan!

Varmer opp forsterkeren as we speak, så kommer med inntrykk etterhvert!

Mvh
 

IForgot

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
33
Antall liker
1
Sted
Hordland
Torget vurderinger
1
Fikk tak i en Irdac på Musikk Magazinet jeg også. Samme dag tok SqueezeboxenTouch min kvelden, så nå har jeg koblet opp en gammel laptop med Vortexbox og Squeezebox server, Jeg opplever en irriterende klikkelyd når jeg bytter mellom sangene, er det noen som kan hjelpe? trenger også tips om hvordan jeg oppdaterer firmware på dacen.
 

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Innlegg
1.028
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
Jeg liker denne lyden, da det er en bekreftelse på at den faktisk har byttet bitrate.
Du kan gå inn i "USB Audio Class Driver Control Panel" og velge "Streaming Mode - Always On". Da vil den klikke ved bitrate bytte, men ikke når du feks pauser musikken.
 
Topp Bunn