Arc Deco

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Dæven de ble flotte altså! Noe av det fineste jeg har sett av design og utførelse. Kjekt å få sett snekkeren bak kunstverket også, og da får man et inntrykk av størrelsen på høyttalerne...:giggle:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vis vedlegget 911099
    En liten milepæl dette🥳. -Da er de faktisk ferdige og klare for å bli fraktet til en spent eier😊.
    Lar de få stå inne i verkstedvarmen til i morgen før de skal innom Rakkestad's pit stop😃🎵🎶
    Gleder meg!
    Hmmm.... Mener å huske at du var lenger enn 1,55 Ø... 😜😊...

    Gratulerer med gjennomføringen, imponert. @Sevald ,du er en heldig jæ.. 👍😊
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Utrolig imponert over disse vakre byggverkene dine, for ikke å snakke om den helt rå fremdriften på dette siste prosjektet. Under en måned fra start til ferdigstillelse (etter tråden å dømme i alle fall :unsure:), og dette er vel gjerne noe du sysler med på "fritiden" regner jeg med. Helt rått! Elsker disse trådene. Folk her inne får ta å legge inn mer bestillinger så det blir enda fler :cool: Jeg har dessverre ikke dype nok lommer (tror jeg). Hva koster noe slikt forresten?:ROFLMAO: Mistenker sterkt jeg må få en telefon fra Hamar før jeg kan legge inn bestilling fra Toten:p
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Utrolig imponert over disse vakre byggverkene dine, for ikke å snakke om den helt rå fremdriften på dette siste prosjektet. Under en måned fra start til ferdigstillelse (etter tråden å dømme i alle fall :unsure:), og dette er vel gjerne noe du sysler med på "fritiden" regner jeg med. Helt rått! Elsker disse trådene. Folk her inne får ta å legge inn mer bestillinger så det blir enda fler :cool: Jeg har dessverre ikke dype nok lommer (tror jeg). Hva koster noe slikt forresten?:ROFLMAO: Mistenker sterkt jeg må få en telefon fra Hamar før jeg kan legge inn bestilling fra Toten:p
    Takk for det😊. Jeg er selvstendig næringsdrivende (møbelsnekker& montør) , så da kan jeg selv styre arbeidstiden min. - Blir sjelden mindre enn 50t i uka, så da får man jo også unna litt🤓👍.
    Har alltid likt å være kreativ & løsningsorientert, og det å "bygge lyd" syntes jeg er kjempegøy!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det noe denne tråden viser er at svært mange beundrer vakre ting. (y) (Ref Hi end tråden.) Kanskje ikke rart produsenter rundt om legger ressurser i nettopp finishen?

    I dag er den store dagen @Sevald Grattis på forhånd!🥳
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe denne tråden viser er at svært mange beundrer vakre ting. (y) (Ref Hi end tråden.) Kanskje ikke rart produsenter rundt om legger ressurser i nettopp finishen?

    I dag er den store dagen @Sevald Grattis på forhånd!🥳
    Takk, men min dag er ikke før i morgen😀 Lyden er viktigst. Men innpakningen betyr mye. Jeg ville aldri kjøpt en høyttaler som jeg ikke likte utseende på. Pene komponenter skal vises og nytes😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Takk, men min dag er ikke før i morgen😀 Lyden er viktigst. Men innpakningen betyr mye. Jeg ville aldri kjøpt en høyttaler som jeg ikke likte utseende på. Pene komponenter skal vises og nytes😀
    Kompromissløst blir det aldri, men jeg hadde valgt råere mellomtoner. Likevel håper jeg jo at du blir 100% fornøyd. Gleder meg til tilbakemeldinger
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kompromissløst blir det aldri, men jeg hadde valgt råere mellomtoner. Likevel håper jeg jo at du blir 100% fornøyd. Gleder meg til tilbakemeldinger
    Har du hørt den nye w12cy006-versjonen med kantcoating? 😉.. Bliesma er flotte saker det, og det er jo Seas også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Jepp. Derfor ble Seas valgt over Bliesma på disse.
    Det var nok lurt hvis det skal deles særlig under 500 hz. Så meg bare litt blind på 3-H forvrengning. Synes bare den var ganske høy, men det bestemmer jo ikke alt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det var nok lurt hvis det skal deles særlig under 500 hz. Så meg bare litt blind på 3-H forvrengning. Synes bare den var ganske høy, men det bestemmer jo ikke alt.
    Alternativ var en 3,5 veis løsning der midbasser nærmest mellomtonene deles litt høyere😀
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Ved 4V har man nær 100dB summert (høyre + venstre høyttaler, 1 meter), og 0,1% 3. harmonisk. Det mennesket som hører den forvrengningen finnes ikke.

    Det som derimot er ganske interessant, og som det sjelden snakkes om, er strømforvrengning. Siden det er lite tilgjengelige målinger på dette er det grunn til å kikke på faktorer som Bl(x), Bl(i), men så finnes det også current HD målinger for både Bliesma 74B og CY006 (som var de to kandidatene som ble vurdert).

    Dersom vi fokuserer på området ned til 500Hz, så skiller det ca 4dB på følsomheten, og siden de to har samme Re er det ikke urimelig å legge til grunn 4V på Seas og 2,83V på Bliesma.

    Bliesma:
    1681379502227.png

    Ca 1% THD ved 500.

    Seas:
    1681379526380.png

    Ca 0,1% THD ved 500.

    Den svært interessante siden av en current HD-analyse er at den sier noe om hvor mye magnetfeltet moduleres når det kommer sterke transienter i spolen, også ved korte slaglengder. Dette oversetter videre til IMD, og det er en langt mer hørbar type forvrengning.

    Dette er ikke et superenkelt område å forstå, men et område jeg har jobbet mye med. Så i stedet for å skrive 4 A4-sider (eller 1000) så spør gjerne heller så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan. Jeg tror uansett at dette tydelig belyser poenget med å velge Seas fremfor Bliesma i dette tilfellet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Ved 4V har man nær 100dB summert (høyre + venstre høyttaler, 1 meter), og 0,1% 3. harmonisk. Det mennesket som hører den forvrengningen finnes ikke.

    Det som derimot er ganske interessant, og som det sjelden snakkes om, er strømforvrengning. Siden det er lite tilgjengelige målinger på dette er det grunn til å kikke på faktorer som Bl(x), Bl(i), men så finnes det også current HD målinger for både Bliesma 74B og CY006 (som var de to kandidatene som ble vurdert).

    Dersom vi fokuserer på området ned til 500Hz, så skiller det ca 4dB på følsomheten, og siden de to har samme Re er det ikke urimelig å legge til grunn 4V på Seas og 2,83V på Bliesma.

    Bliesma:
    Vis vedlegget 911330
    Ca 1% THD ved 500.

    Seas:
    Vis vedlegget 911331
    Ca 0,1% THD ved 500.

    Den svært interessante siden av en current HD-analyse er at den sier noe om hvor mye magnetfeltet moduleres når det kommer sterke transienter i spolen, også ved korte slaglengder. Dette oversetter videre til IMD, og det er en langt mer hørbar type forvrengning.

    Dette er ikke et superenkelt område å forstå, men et område jeg har jobbet mye med. Så i stedet for å skrive 4 A4-sider (eller 1000) så spør gjerne heller så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan. Jeg tror uansett at dette tydelig belyser poenget med å velge Seas fremfor Bliesma i dette tilfellet.
    Suverent med veiledning, og bekrefter vel det jeg har hatt som et lite ankepunkt til denne Bliesma mellomtonen. Men drar vi delingen opp til 800hz kommer den noe bedre ut.
    Skjønner bedre valget av Seas når det skal deles så lavt som det skal her.

    Setter jo lys på de kompromissene jeg bør ta hensyn til. Sier jo takk for det
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Nettopp, med så høy deling har du fordelen av mer virkningsgrad og stort sett utelukkende over baffelstep. I Arc Deco ville de mellomtonene vært en betydelig ulempe.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Dette er ikke et superenkelt område å forstå, men et område jeg har jobbet mye med. Så i stedet for å skrive 4 A4-sider (eller 1000) så spør gjerne heller så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan.
    Siden du åpner litt for spørsmål kommer jeg med et. Du sier disse current HD tallene er en mer hørbare forvrengning, men er det også der slik at ulike tall er verre en like? Du får 4 db forskjell på følsomhet. Compass opererer med 10 db ved 500 Hz og 15db ved 800 Hz
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ulike harmoniske oppfattes som dissonant, motsatt f.eks 2. harmonisk som "synger med". (F.eks "heldige" uhell i høyttalerkasser, pickuper, rørforsterkere etc).
    Dette ble. bl.a. utredet av H.F. Olson, “Elements of Acoustical Engineering,” Van Nostrand, 1947
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    25 annerkjennelser på en time. Tydelig at dette er helgens høydepunkt her inne. Blir spennende med fortsettelsen
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Steike, så lekkert.
    Føler en misunnelse...i svært positiv forstand.

    @inselwind
    I mitt neste liv, vil jeg bli møbelsnekker.


    Sevald, kan ikke du flytte litt nærmere hovedstaden?
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men "spelar det musikk"?

    Hjertelig til lykke med noe av det flotteste på HT fronten jeg har sett!
    At noe så stort og prangende kan bli så flott i et oppsett er tøft.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn