Test APL Special Edition 64 DAC Master
Det ordet som jeg tenkte på når jeg hørt DAC-M for første gang i oppsettet mitt var naturlig. Med det mener jeg den naturtro og ekte gjengivelsen av stemmer og instrumenter som DAC-M tryller frem. Egentlig kunne testen ha sluttet her og nå. Ordene naturtro og ekte forklarer det mest om DAC-M sin evne til å gjengi musikk. Men det er så mye mer som man får med på kjøpet!
Først litt kjapt om denne versjonen av DAC-M. Den har innebygget 64 DAC'er i forhold til en standard DAC-M som har 48 DAC'er. Dette skal i henhold til Alex gi ca 15% forbedring av lydkvaliteten i forhold til en standard DAC-M.
Hvor hørbart dette er skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hørt en standard DAC-M, men du verden for en magi 64 DAC utgaven presenterer via høyttalerne.
Alex er opptatt av at man skal få den beste lydkvaliteten ut fra produktene som han lager. Han lurte derfor på hvilke PC-løsning jeg brukte. Nedenfor er svaret som jeg sendte til Alex.
"Hi Alex
My PC is custome made by me.
It consist of an external Paul Hynes SR7EHD three rail Multi-Rail linear powersupply with ripple close to Zero supplying the MOBO with 12V and supplying the external USB card with 5V.
Internaly the PC consist of the ASUS P8 Z77-M PRO motherboard, Intel 520 SSD for OS, Pico 12V DC powersupply for internaly voltage supply to MOBO, Paul Pang V2 USB card, Corsair Platinum 16GB DDR3 RAM,
Intel Ivy Bridge i7-3770T, passive cooled/no moving parts in the PC at all. PC cabinet is Streacom FC10.
The Music is stored externaly on a NAS. The connection between NAS and PC is via Acoustic Revive LAN cables, and a GISO GB Ethernet filter.
The software running on the computer is:
Windows Server 2012 Standard R2, Jplay, AudiophileOptimizer Script, JRiver MC-19.
BIOS, RAM settings and software settings are tweeked a lot!
The PC hardware/software are under constant evaluation, and the next thing to test out is when Marcin/JPlay releases his new external USB card."
Jeg kan skriver under på at denne PC-løsningen fungerer meget bra!
Så tilbake til DAC-M!
I min bok så forteller plasseringen av lydbildet bak høyttalerne mye om kvaliteten på et produkt. Jo lengre bak et lydbildet er, jo bedre etter min smak. Når DAC-M kom inn i oppsettet hoppet lydbildet flere meter bakover.
Dette i kombinasjon med det som jeg vil si er totalt mangelen på "støy" i lydbildet, så åpnet det seg opp en enorm dybde i lydbildet. Denne dybden bidrar sterkt til det store holografiske bildet som DAC-M tegner opp.
Jeg må kjapt skyte inn at DAC-M blomstrer når den blir koblet direkte mot forsterker. I mitt tilfelle direkte koblet mot Edge Signature Mono-blokker.
Som tidligere nevnt er alt tonalt riktig. Stemmer og instrumenter gjengis meget naturlig og naturtro. Dette gjør at gjengivelsen blir en nytelse å lytte til. Man har bare lyst til å sitte og sitte og sitte og nyte hver strofe som blir tryllet frem fra høyttalerne. Lydbildet serveres på en meget rolig og kontrollert måte. Lydbildet er som sagt meget stort med mye luft mellom utøvere og instrumenter. Det er enkelt å "se" hvor alt er plassert i lydbildet som blir tegnet opp. Det ekstremt lave støygulvet som DAC-M har gjør at man enkelt hører om en mus fiser i lydbildet. Dette lave støygulvet gjør at detaljer og nyanser står krystallklart frem i lydbildet uten at det på noe tidspunkt oppleves som hardt eller ubehageligt, heller tvert om, en nytelse.
Detalj nivået i gjengivelsen er som man nå har skjønt enormt, og bidrar sterkt til morro følelsen som man får når man lytter. Hårene på armene har reist seg mer en en gang nå jeg har lyttet til DAC-M.
En annen faktor som man umiddelbart ligger merke til er bass-gjengivelsen. Generelt så tilfører DAC-M mer substans i hele frekvensregisteret. Mer kjøtt og blod hele veien. Nesten som å ha fått en subwoofer inn i oppsettet.
DAC M går kjempedypt og jeg har aldri hatt dypere, strammere, bedre definert og kraftigere bass enn nå.
Det at DAC-M evner å hente så mye bass informasjonen ut fra opptakene forteller meg at det er gjerne ikke alltid er rommet, høyttalerne, plasseringen av høyttalerene som er problemet når man ikke føler at man har nok bass.
Kanskje problemet bunner ut i at kilden som man bruker ikke evner å gjengi all bass informasjon som ligger i opptaket?
Det som er mitt problem er at jeg får store problemer med å levere tilbake et produkt som jeg opplever som bedre enn det jeg selv har i oppsettet mitt. For DAC-M sitt vedkommende så har det ikke vært et problem.
Det har nemlig aldri vært vurdert å levere den tilbake!