APL Hi-Fi.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundboy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    64
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    APL vs DCS

    Så et helt komplett oppsett med APL inkl.høytalerne som er avbildet vil antakelig tippe en del over 1 million i NKR. da eller hur -som Svensken sa. Dette må da også være Heaven is blessed for en pris -men sikkert låter det også Himmelsk når det er så dyrt eller . Hvordan låter dette i forhold til den dyreste riggen på Oslo Hi Fi Center med Adyton-Burmester utstyr til over Millionen tro. SAL og KUKERA har nok hørt mange oppsett og kan kanskje svare på lydkvaliteten i APL kontra annet utstyr i ca samme prisklasse nytt. Hva er det som er så spessiellt med APL s lydkvalitet .
    Kan si noe om ang DAC-S produktet, men har ikke ekstremt stor erfaring med Hi-Fi generelt . Men har vært med å på en liten test mellom disse to produktet i samme stereo oppsett. Byttet skjedde bare ved å koble ut ene og sette inn den andre i systemet.

    APL DAC-S veil 30 000,-NOK ($4990,-)

    DCS DAC Scarlatti Veil 145 000,-NOK

    Hele oppsettet besto av DCS Scarlatti CD/SACD ,KEF høyttaler, Modwright forsterker og bra Hi-Fi kabler.

    Opplevde personlig at APL spilte mer åpent, mer detaljer, rolig lydbilde / "3D" og er ikke mørk i lyden.

    Hos DCS Scarlatti , syns jeg den var litt for mørk, ikke riktig så fult detaljert og hadde kanskje litt mer "mykere varmere lyd" i kantene. Låt behagelig på lav volum, det kan ikke nektes for.

    Syns APL DAC-S gjorde en utrolig BRA JOBB til å ikke koste mer enn det gjør (sikkert vil oppleve "dyrt" for mange), når en tenker på hvor mye DCS koster veil i Norge!

    Så hvorfor betale mer enn det behøver ;)

    Dette er da min personlig mening.
     
    Sist redigert:

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    For kr.700.000 bør det spille Himmelsk også. Hvor kan man dra for å få hørt et slikt APL system i sin helhet . En kompis av meg i Oslo var med på en test av Calyx Dac med separat PSU og en DCS Dac til ca.200.000 . Det viste seg at Calyx Dacen var helt på høyde med DCS dacen . Dette skal vel egentlig ikke være mulig men det er nok ørene som bestemmer. Calyx Dacen koster kr.15.000 ny. Denne bruker jeg selv -kjøpte den brukt for kr.6.500-et røverkjøp - 4 mndr. gammel.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke fått noe svar fra SAL eller Kukera vedr.lydkvaliteten i APL kontra den dyreste Adyton-Burmester riggen på Oslo Hi Fi Center til over 1 mill.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Hei Hvalross!
    Det nærmeste du kommer ett komplett system er hos Kukera, der spilles det på en "micro" hybrid forsterker fra APL til ca.4000 USD.
    Kukera venter også på HAS-Master hybrid-amp system, da er det mulig å høre hva ett komplett system handler om.
    Men det er i en blokkleilighet så noen begrensninger vil det nok finnes! Kukera er en meget hyggelig kar så der tipper jeg det er mulig å få audiens!
    Har hørt mange rå systemer og det blir en "smaksgreie" ofte, men det jeg kan si er at DAC-M med driv finnes det ikke noe som matcher i min bok!:) Resten av APL produktene får vi testet til det fulle snart....
    Når det gjelder HAS-Master har jeg ikke hørt så mye som et relè slå inn, har bestillt ut i fra min erfaring med Alex sine digitale kilder.
    Du og andre er hjertelig velkomne på en lytt når det skulle være, Lamm ML 2 spilles det på sammen med APL NWO Master samt Verity Lohengrin II inntil til HAS-Master er på plass.

    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:

    K◡kera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Innlegg
    188
    Antall liker
    164
    ♪♫ MUSIC NEVER SLEEPS ♪【ツ

    19821_418466714909238_48885395_n.jpg


    Enjoy!【ツ


    Mvh.【ツ K◡kera
     
    Sist redigert:

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha pratet med en som har hørt begge oppsettene -APL OG ADYTON-BURMESTER SYSTEMENE blir konklusjonen min at APL spiller ikke noe bedre enn Adyton-Burmester . DVS.da spiller det like godt her hjemme med de originale smårørene . Med oppgraderte NOS rør vil det derfor spille bedre her hjemme på et system til en brøkdel av prisen av APL-ADYTON-BURMESTER . Ja,sånn er det. Det er ikke alltid det er den høye prisen som bestemmer om det låter HIMMELSK.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du har misforstått hva en vennetråd er, Hvalross..

    Det virker som du er bitter - uten at jeg skjønner hvorfor.
     

    K◡kera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Innlegg
    188
    Antall liker
    164
    Jeg også tror at flere har misforstått hva en vennetråd er.【ツ

    That'S What Friends Are For


    【ツ K◡kera
     
    Sist redigert:

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Du mener jeg virker bitter Tore V1 . Nei det er jeg overhodet ikke . Jeg sier vel sannheten kanskje og noen føler seg støtt på et eller annet vis . Ikke vet jeg. Iallefall her hjemme spiller det HIMMELSK og det er vel det som er det viktigste og ikke den dyre prisen på utstyret. Takk for meg i denne VENNETRÅDEN .
     

    K◡kera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Innlegg
    188
    Antall liker
    164
    Våren er kommet til Gjøvik! Jeg ønsker alle APL venner en fin ☼ helg! ◔◡◔

    IMG_1999.jpg


    Enjoy!【ツ


    【ツ K◡kera
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Takk det samme, Kukera god APL helg til alle!:)

    Mvh.
    SAL
     
    N

    nb

    Gjest
    Delvis OT: er det bare meg som synest Alex-fyren ligner ganske mye på Thomas Alsgaard?
     

    K◡kera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Innlegg
    188
    Antall liker
    164
    Remembering Billie Holiday (born Eleanora Harris April 7, 1915 – July 17, 1959)...jazz singer and songwriter. Nicknamed "Lady Day" by her friend and musical partner Lester Young, Holiday had a seminal influence on jazz and pop singing. Her vocal style, strongly inspired by jazz instrumentalists, pioneered a new way of manipulating phrasing and tempo.【ツ

    ladie day.jpg


    ♥ Billie Holiday: Lady In Satin, Complete Album 1958 HQ (+bonus tracks) ♥


    Mvh.【ツ K◡kera
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg gleden av å legge ut første bilde av APL HAS-Master i drift, står og spiller hjemme hos Alex!

    DSCN0751.jpg


    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Ett til. De som lurer på hvorfor Alex ikke bruker Hi-Rez drive her, den ble nylig sendt til Hato!:)
    Ser ut som en proto DAC-Master som står helt "Avkledd" på gulvet. Siden det er volumkontroll på "Controlleren" er nok DAC-Masteren ekstremt ribbet.....:)

    DSCN0747.jpg


    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Ett til.
    Alex har snakket om å besøke meg, da tar han med ett sett høytalere så vi kan få prøvet full APL pakke.

    Vis vedlegget 192712

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Som vanlig når jeg prøver å gjøre noe med Pc`n skjer det ett eller annet, par siste bilder ble som vedlegg.:)

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Takk, hjelpen var nær!:)

    Mvh.
    SAL
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen tanker/erfaringer om hvordan en fullrigg dCS Paganini kommer ut mot APL?
     

    K◡kera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Innlegg
    188
    Antall liker
    164
    Some more photos taken on daylight.

    Honestly, even I do not understand how this amplifier can sound so good, and one thing is for sure; there is nothing that comes even close. :)

    wrote, Maestro Alex Peychev【ツ

    DSCN0765.jpg


    DSCN0769.jpg


    DSCN0770.jpg


    DSCN0755.jpg


    DSCN0759.jpg


    Mvh.【ツ K◡kera
     
    Sist redigert:

    ICE_84

    Medlem
    Ble medlem
    15.10.2011
    Innlegg
    5
    Antall liker
    10
    Sted
    Gjøvik
    Hei APL venner...

    Jeg melder meg på her da jeg er arbeidskollega og venn med Kukera.
    Jeg har hørt anlegget til Kukera mange ganger nå, og jeg kan stå inne for at jeg synes APL låter minst like bra som det ADYTON settet jeg har hørt... men ADYTON trenger ekstremt gode og godt kalibrerte subber for å holde følge med APL, så APL vinner helt klart mot ADYTON i mine ører.
    Jeg er også den eneste personen i Norge (meg bekjent) som har Alex's tillatelse til å åpne et produkt for så å gjøre reparasjoner på det.

    Gleder meg til å høre de nye forsterkerne som Kukera snart får... da tror jeg lydbilde (om mulig) blir enda bedre!!
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Lars Erik

    Erfaringer, nei, tanker, ja. Skulle mene Paganini blir gruset ganske greit. Forstå meg rett det er en fantastisk rigg og den eneste jeg har hørt av de to nevnte. Men, fidelity hadde Solution 745 eller hva den het som klar referanse etter å ha testet det meste. Solution er forøvrig prismessig på nivå med en full Scarlatti rigg eller muligens litt dyrere. Solution ble så igjen ganske klart parkert som referanse spiller når den møtte APL NWO Master. Når da Paganini er lillebroren til Scarlatti burde det bety at det er en ganske tydelig klasseforskjell som ikke går i Paganini sin favør.
    Mvh
     

    K◡kera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Innlegg
    188
    Antall liker
    164
    ╠╣αppy【ツ Birthdαy to singer-songwriter and keyboardist Brenda Russell (born Brenda Gordon, April 8, 1949).

    NTIwNjM2ODUz_o_the-pace-report-brendas-way-the-brenda-russell-interview.jpg



    Mvh.【ツ K◡kera
     
    Sist redigert:

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Lars Erik

    Erfaringer, nei, tanker, ja. Skulle mene Paganini blir gruset ganske greit. Forstå meg rett det er en fantastisk rigg og den eneste jeg har hørt av de to nevnte. Men, fidelity hadde Solution 745 eller hva den het som klar referanse etter å ha testet det meste. Solution er forøvrig prismessig på nivå med en full Scarlatti rigg eller muligens litt dyrere. Solution ble så igjen ganske klart parkert som referanse spiller når den møtte APL NWO Master. Når da Paganini er lillebroren til Scarlatti burde det bety at det er en ganske tydelig klasseforskjell som ikke går i Paganini sin favør.
    Mvh
    Henger ikke helt med i argumentasjonen din her, svingen.

    Fidelity har ikke offisielt testet Paganini/Scarlatti. Men jeg vet at en av skribentene har sammenlignet Scarlatti og Soulution, og i følge hans ører var det ikke i Soulutions favør. Han har forøvrig også hatt APL på besøk i sitt anlegg. Å bruke Fidelity's skifte fra Soulution til APL som referanse for at APL "gruser" dCS virker derfor noe tatt ut av luften. Men det kan være at det er tilfelle, men som sagt så vet at de ikke har hatt Paganini/Scarlatt i sitt referanseanlegg. Og da er neppe grunnlag for å trekke den konklusjonen.

    Men vi som lyttere har forskjellig smak og referanser, og hva som gruser hva er ofte påvirket av subjektivitet. Har selv hørt APL i to anlegg. Lyden var veldig bra, men kan ikke kan si noe spesielt om lyden til APL da den var en kun en del av kjeden. Skulle jeg si noe APL kontra dCS Paganini, så måtte jeg ha hatt den i anlegget over en lengre periode for å kunne si noe fornuftig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.706
    Torget vurderinger
    23
    Synd med den helsikes blåfargen over alt...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan tenke meg han mener at noen produsenter bruker lys og lysdioder litt mindre diskre enn andre...?

    192717d1365323725-apl-hi-fi-dscn0749.jpg
     

    soundboy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    64
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Kan tenke meg han mener at noen produsenter bruker lys og lysdioder litt mindre diskre enn andre...?

    Vis vedlegget 193067
    Litt forskjell på dags og kvelds bilde, det lyser ikke så blått som man skal ha det til, ikke på den DAC-S som jeg har hos meg.

    Det er faktisk mulig å justere lys stryken på displayet til alle APL produkter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.706
    Torget vurderinger
    23
    Uansett, hvorfor denne blåfargen som har vært så mye brukt siden det ble "mulig" å lage blå dioder... blå er en irriterende farge i motsetning til nesten alle andre varianter. Skarp blå ser billig ut i tillegg. For meg personlig er det grunn nok til ikke å kjøpe produktet, selv om en kan slå av både display og lys. Veldig mange rimelige elektronikkprodukter kommer med slike display, og det virker billigkjøpt og gir heller ikke den beste lesbarheten. Det finnes mye bedre display med f.eks. gul bakgrunn og sort skrift, mye bedre lesbarhet. For ikke å snakke om dot matrix display. Så gode produkter som APL fortjener et gjennomført design også på slike detaljer. Dcs Paganini er like ille, med display som ser ut som dekoderen du får med på kabelTV abonnementet.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Uansett, hvorfor denne blåfargen som har vært så mye brukt siden det ble "mulig" å lage blå dioder... blå er en irriterende farge i motsetning til nesten alle andre varianter. Skarp blå ser billig ut i tillegg. For meg personlig er det grunn nok til ikke å kjøpe produktet, selv om en kan slå av både display og lys. Veldig mange rimelige elektronikkprodukter kommer med slike display, og det virker billigkjøpt og gir heller ikke den beste lesbarheten. Det finnes mye bedre display med f.eks. gul bakgrunn og sort skrift, mye bedre lesbarhet. For ikke å snakke om dot matrix display. Så gode produkter som APL fortjener et gjennomført design også på slike detaljer. Dcs Paganini er like ille, med display som ser ut som dekoderen du får med på kabelTV abonnementet.
    Rolig nå, APL er ikke noen moped-produkter! Du får snakke til Hato, han må ha glemt å fortelle deg at du kan velge farge på dispay?:)
    Led-lysene på forsterkerne er dessuten RGB så du programerer/velger selv farge. Dette er gjort også forbi den har en farge i standby, en i warmup og en i drift. SÅ kan du selvsagt dimme ned eller helt av.
    Når du i tillegg får den beste lyden skulle dette duge........:)

    Mvh.
    SAL
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.706
    Torget vurderinger
    23
    Produktet er nok glimrende SAL, Håkon rapporterer om glimrende lyd, men jeg orker bare ikke slike displaytyper. Blått er det på CD riggen også dessverre. Jeg vet at det finnes gul variant av pre-disp. men det er det samme displayet som sådan. Er nok bare jeg som er spesielt vanskelig på akkurat dette tema.
     

    K◡kera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Innlegg
    188
    Antall liker
    164
    Uansett, hvorfor denne blåfargen som har vært så mye brukt siden det ble "mulig" å lage blå dioder... blå er en irriterende farge i motsetning til nesten alle andre varianter. Skarp blå ser billig ut i tillegg. For meg personlig er det grunn nok til ikke å kjøpe produktet, selv om en kan slå av både display og lys. Veldig mange rimelige elektronikkprodukter kommer med slike display, og det virker billigkjøpt og gir heller ikke den beste lesbarheten. Det finnes mye bedre display med f.eks. gul bakgrunn og sort skrift, mye bedre lesbarhet. For ikke å snakke om dot matrix display. Så gode produkter som APL fortjener et gjennomført design også på slike detaljer. Dcs Paganini er like ille, med display som ser ut som dekoderen du får med på kabelTV abonnementet.

    Don't worry be happy. ◔◡◔

    Maestro Alex Peychev has been thinking for all of us.【ツ

    The LED on the Power Units is a 3-color LED. It lights green when the system is in standby mode. It blinks red when the system powers up and checks all functionality, as well as there is a fault state. If everything is OK, then it turns blue. This said, by request, those colors can be changed the way customer likes, and since the LED is RGB, that includes White, or any other nuance. :). The LED LCD display is also available in other colors, including yellow/white letters.

    Mvh.【ツ K◡kera
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.416
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Produktet er nok glimrende SAL, Håkon rapporterer om glimrende lyd, men jeg orker bare ikke slike displaytyper. Blått er det på CD riggen også dessverre. Jeg vet at det finnes gul variant av pre-disp. men det er det samme displayet som sådan. Er nok bare jeg som er spesielt vanskelig på akkurat dette tema.
    Til og med ROSA går over når man hører hvordan dette låter!:cool:

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn