Anonymitet på HFS en uting?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.175
Torget vurderinger
10
Dersom ingen på HFS var anonyme ville det nok vært minimalt med krøll på bruktbørsen og praktisk talt ingen innlegg under beltestedet.

Selv har jeg ikke problemer med å ha navnet mitt i signaturen eller link til eposten. Det tar 10 sekunder og finne ut hvem jeg er.

Doble og sågar triple brukernavn burde vært forbudt.

Når man selger ting på finn.no skal man stå frem med navn og telefonnummer.
Når man ytrer seg i media må man normalt tilkjennegi identiteten.

Dersom noen er redd for at hifi utstyr er et mål for innbruddstyver så tror jeg det er en overdreven bekymring. Tyvene vil ha smykker og cash. Evt en Monet eller en Rembrandt. Eller en ipad. Det blir for digert og ukurant og drasse med seg hifi på heler-markedet. Kundegruppen for hifi er stort sett de på 30+ som vet hva de skal ha, og som ser an selgeren og som oftest ber om kvittering.

J

J.J

Gjest
hel skrev:
Dersom ingen på HFS var anonyme ville det nok vært minimalt med krøll på bruktbørsen og praktisk talt ingen innlegg under beltestedet.

Selv har jeg ikke problemer med å ha navnet mitt i signaturen eller link til eposten. Det tar 10 sekunder og finne ut hvem jeg er.

Dersom noen er redd for at hifi utstyr er et mål for innbruddstyver så tror jeg det er en overdreven bekymring. Tyvene vil ha smykker og cash. Evt en Monet eller en Rembrandt. Eller en ipad. Det blir for digert og ukurant og drasse med seg hifi på heler-markedet. Kundegruppen for hifi er stort sett de på 30+ som vet hva de skal ha, og som ser an selgeren og som oftest ber om kvittering.
Enig Hans Erik !!

Og jeg vil oppfordre alle seriøse brukere av HFS til å signere her :D

Mvh
Jan Robert

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Jeg er nok direkte useriøs ;D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
slowmotion skrev:
Jeg er neppe seriøs ....... ;D
Du har, om ikke annet, en pent navn ;)

Og for så vidt ikke helt uenig i det som ble nevnt i første innlegg.

/jan

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
Jeg regner med at nett-anonymitet for de fleste går ut på å beholde illusjonen om et vern rundt privatlivet, og ikke det å kunne slenge mest mulig dritt uten å måtte svare personlig for dette.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
hel skrev:

Hvis det er så smått at det kan stjæles er det ikke HiHi.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.729
Torget vurderinger
1
Tanken er god. Absolutt. Men i praksis vet vi/jeg av de fleste her inne. Noen opererer under egne navn, mens andre er bare lettere fordekt.
De som er ukjent for meg, kan være kjent for andre. Man ser jo at noen er venner/besøker hverandre.
Det er således svært få som "skjuler" seg bak en 100% anonymitet. Av disse er det enda færre som opptrer kontroversielt. -Altså at de poster innlegg de ellers ikke ville ha gjort med kjent identitet.
-Og det er jo det som er ditt egentlige poeng. At man oppfører seg som om man var kjent.

MEN: Så var det Google, da. Det blir mer og mer vanlig å google folk du treffer. Både privat og i yrkessammenheng.
Veldig mange av oss har hyppige innlegg her på HFS. Tenk om du søker en jobb, og så kobles navnet ditt til alt du har skrevet på Off-Topic i alkorus om politikk, brennevin, damer og det som værre er.
Attpåtil ser vedkommende at du bor på HFS gjennom hele arbeidsdagen*. Kort sagt: Farvell til den jobben.

Så lenge hele HFS er søkebar på Google, så vil jeg sterkt fraråde bruk av eget fullt navn som nick. Eventuelt kan man gjøre seg til kjenne på annen måte.

LES MER: Google forfølger deg i grava

Edit: *Forumstatistikken til hvert medlem kan leses i minste detalj. Dette kan være grovt kompromiterende ovenfor flere av oss. Mange her inne er særdels aktive mellom 8 og 16, samtidig som de redegjør for hvor de jobber hen. Jeg har tatt det opp med Høvdingen tidligere, men han "skjønte ikke problemet". Derfor gjentar jeg det her og nå: Enkeltmedlemmers forumstatistikk bør skjules.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
pedal skrev:
Tanken er god. Absolutt. Men i praksis vet vi/jeg av de fleste her inne. Noen opererer under egne navn, mens andre er bare lettere fordekt.
De som er ukjent for meg, kan være kjent for andre. Man ser jo at noen er venner/besøker hverandre.
Det er således svært få som "skjuler" seg bak en 100% anonymitet. Av disse er det enda færre som opptrer kontroversielt. -Altså at de poster innlegg de ellers ikke ville ha gjort med kjent identitet.
-Og det er jo det som er ditt egentlige poeng. At man oppfører seg som om man var kjent.

MEN: Så var det Google, da. Det blir mer og mer vanlig å google folk du treffer. Både privat og i yrkessammenheng.
Veldig mange av oss har hyppige innlegg her på HFS. Tenk om du søker en jobb, og så kobles navnet ditt til alt du har skrevet på Off-Topic i alkorus om politikk, brennevin, damer og det som værre er.
Attpåtil ser vedkommende at du bor på HFS gjennom hele arbeidsdagen. Kort sagt: Farvell til den jobben.

Så lenge hele HFS er søkebar på Google, så vil jeg sterkt fraråde bruk av eget fullt navn som nick. Eventuelt kan man gjøre seg til kjenne på annen måte.

LES MER: Google forfølger deg i grava
Du kom meg i forkjøpet der pedal.

Hvis forumet ikke hadde vært søkbart på all verdens søkemotorer hadde jeg ikke hatt noe problem med å bruke navn.

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Svært enig i å beholde anonymiteten her. Hvorfor i alle dager skal enhver kunne søke frem mine synspunkter på HiFi i all evighet?

Synes dette hysteriet har gått alt for langt...

O

Ole I

Gjest
High_def skrev:
Svært enig i å beholde anonymiteten her. Hvorfor i alle dager skal enhver kunne søke frem mine synspunkter på HiFi i all evighet?
Kanskje fordi det er svært mange tråder i off-topic som ikke er HiFi relatert......

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.729
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Du kom meg i forkjøpet der pedal.
Alltid et pedaltråkk foran! ;)

Brukere med over gjennomsnittlig frekvens her på forumet bør velge anonyme nick. "Jan", "Jon" og "Knut" går selvsagt fint. De drukner i mengden på et hvert google søk.
Googler du på "LMC" får du bare opp tyske campingvogner og "Pengesluket" gir deg kun masse avisoverskrifter. Slike nick er trygge, mao.

Men googler du "VredensGnag" så kommer hele aktiviteten på HiFiSentralen blant de øverste treffene, så det lønner seg ikke å være for sær heller, he-he, i valg av nick.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
En av de viktigste grunnene til at jeg neste ikke gidder poste i OT mer, er at jeg finner det åndsvakt å diskutere med folk som ikke våger stå frem med sitt virkelige navn, men som lett kan vrenge ut av seg hele latrinen de bærer på.

Netttopp fordi navn og innlegg ikke er sporbart, så trenger ikke deltakerne oppføre seg alminnelig anstendig. Da blir diskusjoner fort uinteressante.

Jeg synes alle skulle vite hvem som er bak brukernavnene.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
hel skrev:

Enig i alt du skriver her - og det er sjelden...

Mvh Roger Ørndahl, Trondheim

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hel skrev:
For meg er du "hel" her inne, selv om jeg vet hva du heter.
Jeg behøver ikke å skrive navnet ditt i innlegg for å vise at jeg vet hvem du er. ;)
Dersom folk får opp både tåfis ;) og fulltoner når de googler på navnet ditt, så kan det kanskje være litt lite optimalt for din arbeidsgiver som vil at du skal fronte tåfisluktfjerner og ikke fulltoner? :D

Jeg liker ikke at folk referer til navnet mitt på forumet her inne, og ønsker å være "RoDa" på HFS.
Navn kan brukes i annonser på bruktbørsen, PM eller annen kontakt utenom forumet.

Uansett er det vel begrenset hvor anonym man kan være når man er på nett?
Det som er ubehagelig er å være så "kjent" som det du og jeg er, og så få trusler eller stygge angrep fra andre her inne som vi ikke har filla peil på hvem eller hvor er.....

Men, det er frivillig å være her, og frivillig om du vil fortelle hvem du er.
Sånn bør det også være.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
toriamos skrev:
Mvh Roger Ørndahl, Trondheim
Nå vet jeg veldig mye mer om deg enn jeg gjorde for to sekunder siden.
Nesten for tett på, fin hårsveis forresten. Samme som meg.
Men jeg vet forsatt ikke hva Roger Ørndahl mener angående hifi, og sånn bør det kanskje være?

EDIT: Jeg vet forsåvidt hva du mener om hifi, men ikke Google ;D

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Lite appropos i forhold til søkemotor og privatliv: GPS-lokasjon er lagra i nesten samtlige mobilbilder.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Enig i at anonymitet er en uting på HFS - og andre plasser, for så vidt. Om noen mener at anonymitet er et must så dem om det...
Jeg vil, etter dette innlegget "røpe min identitet"....hahaha, som om jeg har noe å skjule..? Nope. 8)

P.S. Om noen ønsker at min anonymitet skal opprettholdes, send PM! ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Anonymitet er jo en relativ sak - avhengig av hva man tilfeldigvis heter.

Søker man på Gule Sider på - f.eks. - Jan Johansen, finner man over 800 stykker slike. I tillegg finnes det sikkert en hel haug Jan Johansen som av forskjellige årsaker ikke er å finne der. Nok til å sikre en fortsatt ganske anonym tilværelse - selv under fullt navn.

Men ellers er jeg helt på linje med det pedal skrev ovenfor om Google og alt det der. God nok grunn til å holde en lav profil for meg.

V

vredensgnag

Gjest
Konstruert problemstilling. Er det ikke bare å spørre via PM? Alle som har spurt meg har fått navn og tlf.nr.

En presterte å invitere seg hjem til meg uten å gi sitt navn og telefonnummer. Og fikk likevel min adresse, selv om jeg ikke ante noe annet enn nicket om ham.

Folk kan vel bare spørre, eller? Om man så ikke får svar er det vel fritt frem å ignorere vedkommende.

Jeg har aldri rapportert noen til moderator, skjønner ikke poenget. Og har heller aldri brydd meg så mye om hvem som er bak et nick. Over tid får man inntrykk av om ting henger ihop eller ikke, og det er vel det viktigste. Må smile av Ole_I som klager tidligere i tråden over at OT ikke handler om HiFi.
Og har full forståelse av at folk som har investert formuer i anlegg syns det er greit å unngå ubudne gjester bare fordi de deltar her.

O

Ole I

Gjest
Vreden, kan du ikke se svaret mitt i sammenheng med det som ble skrevet i innlegget før?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.175
Torget vurderinger
10
Mange gode innspill her. Swapping på HFS på jobben er i samme gate som røykepase eller spredt lunsj etter mitt skjønn. Dersom HFS står pålogget i bakgrunnen på et vindu som ikke er lukket vil unektelig gi en ganske artig statistikk. Ser at pengesluk går inn, kommenterer og vips ut igjen. Nå driver vel han egen bussiness etter det jeg har fått med meg, anyway, en grei prosedyre.

RoDa - Det er riktig at du finner masse Google treff på meg om tåfis (ac-rens) og mange mange andre produkter, men du finner kun et par Fostex fulltoner til salgs knyttet til mitt navn når du googler meg ;)

Det som bekymrer meg mest er rare Photoshop bilder....neida, ingen fare. Ikke lett å koble det til meg, hansken har jo ødelagt hele sveisen.

Og når det gjelder nettbruk på jobb så lastet en i toppledelsen hos oss ned et virus fra Facebook. Gjett om han har fått høre det i lang tid etter den ulykken :eek: ;D

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hel skrev:
RoDa - Det er riktig at du finner masse Google treff på meg om tåfis (ac-rens) og mange mange andre produkter, men du finner kun et par Fostex fulltoner til salgs knyttet til mitt navn når du googler meg ;)
Det er nettopp mitt poeng også. Dersom du hadde hatt ditt fulle navn som nick her på HFS, så ville det nesten kun vært innlegg om fulltoner og slikt å finne. ;D

O

Ole I

Gjest
Spørsmål:
Hvordan kan innhold/navn fra tråder på et forum som krever brukerpålogging googles?
Har Google autopålogging til HFS slik at den søker på OT tråder også?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.335
Du kan lese alt unntatt OT uten å logge på.
Det kan Google også.

O

Ole I

Gjest
Nettopp. Som jeg trodde.
Ble litt forvirret her. Beklager.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har alltid undret meg på hva motstanderne av valgfri anonymitet har planer om å bruke denne informasjonen til. :-\

Det er flere gode grunnet til å kunne velge dette nivået selv.

Søkbarhet, datalagring, personvern og slikt er kanskje de viktigste faktorene. Det gir også en viss beskyttelse mot potensielle psykopater og religiøse galninger, kriminelle, spammere og plageånder. Man vel aldri hva folk er troende til hvis de er agiterte, vonbråtne, hevngjerrige eller full i faen.

Folk som har legalt behov for navn, telefonnummer, adresse og livshistorie kan jo bare sende en PM eller epost til vedkommende. Skal man f.eks. handle med noen er det jo obligatorisk med personlig informasjon. Hvis jeg søker slik informasjon fra noen så må jeg jo også bidra med egen personlig informasjon. En balansert utveksling med andre ord.

På noen fora kan det sikkert være nødvendig med en mindre grad av anonymitet, som VG-nett som har valgt å gå bort fra den helt anonyme modellen og forlanger facebookpålogging. Jeg har forståelse for det valget. Men de var jo også plaget av landet verste oppsop når det kommer til nettdebatt. Her på bruket blir jo troll, tullinger og galninger fort imøtegått og diskreditert og det samme behovet for vern eksister langt i fra i samme grad.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.175
Torget vurderinger
10
RoDa skrev:
hel skrev:
Det er nettopp mitt poeng også. Dersom du hadde hatt ditt fulle navn som nick her på HFS, så ville det nesten kun vært innlegg om fulltoner og slikt å finne. ;D
Masse treff om fulltoner på Google anser jeg som utelukkende positivt ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Jeg har alltid undret meg på hva motstanderne av valgfri anonymitet har planer om å bruke denne informasjonen til. :-\

Det er flere gode grunnet til å kunne velge dette nivået selv.

Søkbarhet, datalagring, personvern og slikt er kanskje de viktigste faktorene. Det gir også en viss beskyttelse mot potensielle psykopater og religiøse galninger, kriminelle, spammere og plageånder. Man vel aldri hva folk er troende til hvis de er agiterte, vonbråtne, hevngjerrige eller full i faen.

Folk som har legalt behov for navn, telefonnummer, adresse og livshistorie kan jo bare sende en PM eller epost til vedkommende. Skal man f.eks. handle med noen er det jo obligatorisk med personlig informasjon. Hvis jeg søker slik informasjon fra noen så må jeg jo også bidra med egen personlig informasjon. En balansert utveksling med andre ord.

På noen fora kan det sikkert være nødvendig med en mindre grad av anonymitet, som VG-nett som har valgt å gå bort fra den helt anonyme modellen og forlanger facebookpålogging. Jeg har forståelse for det valget. Men de var jo også plaget av landet verste oppsop når det kommer til nettdebatt. Her på bruket blir jo troll, tullinger og galninger fort imøtegått og diskreditert og det samme behovet for vern eksister langt i fra i samme grad.
+1

Topp Bunn