ANMELDELSE: The Night Manager – John le Carré i moderne inkarnasjon

TNM-FS.jpg


The Night Manager er basert på en av John le Carré sine romaner, den første etter at den kalde krigen offisielt ble avblåst. Han overtok stafettpinnen etter Ian Flemming fem år før James Bond-forfatteren la inn årene, og har allerede oversteget hans liste med spionromaner med god margin.


TV-serien The Night Manager kom ut vinteren 2016, og har vært sendt som påskekrim på TV2 i 2016. Den har versert i varianter med både 6 og 8 episoder. HBO har for få uker siden lagt ut varianten med 8 episoder i sitt tilbud, og dermed gjort serien dagsaktuell. Og en så velskapt serie er det vanskelig å forbigå i stillhet.

Men det har blitt foretatt betydelige tilføyelser etter at John le Carré satte sitt siste punktum i Nattportieren. Det var David Farr som skrev om historien tilpasset nyere tider, og den danske regissøren Susanne Bier har regien.

Vi blir kastet ganske brått inn i historien under oppseilingen av den arabiske våren i februar 2011, i en scene der den altoppofrende Nattportieren Jonathan Pine spilt av Tom Hiddleston, gjør det han kan for at hotellets gjester skal føle seg trygge og komfortable under de urolighetene som Hotel Nefertiti ufrivillig...

Les resten av anmeldelsen hos Audiophile.no

TNM-13.jpg
 

Kommentarer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.188
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Den her burde sees over 6 episoder slik den var opprinnelig klippet og sendt på bbc, ikke versjonen som ble tilpasset det amerikanske reklamemarkedet.
Jeg har ikke tilgang til 6-episoders utgaven. Er det andre forskjeller enn at hele innspillingen er oppdelt i 8 deler i stedet for 6 deler?
 
C

cruiser

Gjest
Nei, ikke noe annet enn at man endrer dramaturgien når man klipper den opp i 8 istedenfor 6. Tv2 sendte den også i åtte deler såvidt jeg husker.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Ikke meningen å være kynisk her, men jeg må stille meg spørrende til hvorfor denne anmeldelsen dukker opp fire år etter at serien ble lansert? Promoteringen for serien har i det siste vært veldig frempå, blant annet på sosiale medier etter at HBO Nordic fikk lisens til å vise serien. Jeg endte opp med å sjekke ut første episode av den grunn, men stusser nå over hvorfor diverse anmeldelser - som denne - dukker opp når serien er såpass gammel.

Kanskje Audiophile.no kan kommentere dette? - Anmeldes denne fordi anmelder tilfeldigvis så serien, slik jeg forsøkte, eller foreligger det andre - f.eks. økonomiske - insentiver til grunn for at denne anmeldelsen på en fire år gammel serie nå dukker opp?
 

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
507
Antall liker
980
Torget vurderinger
0
Ikke meningen å være kynisk her, men jeg må stille meg spørrende til hvorfor denne anmeldelsen dukker opp fire år etter at serien ble lansert? Promoteringen for serien har i det siste vært veldig frempå, blant annet på sosiale medier etter at HBO Nordic fikk lisens til å vise serien. Jeg endte opp med å sjekke ut første episode av den grunn, men stusser nå over hvorfor diverse anmeldelser - som denne - dukker opp når serien er såpass gammel.

Kanskje Audiophile.no kan kommentere dette? - Anmeldes denne fordi anmelder tilfeldigvis så serien, slik jeg forsøkte, eller foreligger det andre - f.eks. økonomiske - insentiver til grunn for at denne anmeldelsen på en fire år gammel serie nå dukker opp?
Jeg (Karl Erik) skrev noe om dette innledningsvis i anmeldelsen. Serien har fått fornyet aktualitet fordi HBO har satt opp serien. Og jeg valgte å anmelde serien fordi dette er en av ellers ganske få serier som jeg syns er severdig. Også jeg stusset på om det var relevant å anmelde den nå, fire år etter at den ble satt opp første gang, men i likhet med hva åpenbart HBO har vurdert er serien fremdeles aktuell og interessant. Det siste er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere. Og det er også opp til hver enkelt å vurdere om det er interessant å lese anmeldelsen.

Audiophile.no sine inntekter på denne anmeldelsen er på øret den samme som for absolutt alt annet vi publiserer. Alt er motivert av entusiasme, og er helt uten inntekter. Også HBO-abonnementet er betalt, etter at en gratis prøveperiode generert av et Telia mobilabonnement var over.
 
C

cruiser

Gjest
Få serier som er severdig? Trenger du tips om gode dagsaktuelle tv serier?
 

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
507
Antall liker
980
Torget vurderinger
0
Få serier som er severdig? Trenger du tips om gode dagsaktuelle tv serier?
Det er alltid hyggelig å få tips om gode serier. Og så finnes det også alltid en risiko for at folk har ulike oppfatninger av hva som er severdig. Det har vi vel for så vidt allerede erfart både i denne- og andre tråder.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det er alltid hyggelig å få tips om gode serier. Og så finnes det også alltid en risiko for at folk har ulike oppfatninger av hva som er severdig. Det har vi vel for så vidt allerede erfart både i denne- og andre tråder.
Ja, her kan jeg iallfall melde at jeg ikke falt helt for denne serien, selv om jeg hadde veldig lyst til å like den bl.a. på grunn av Hugh Laurie.

Tror det koker litt ned til hvordan man oppfatter hovedrolleinnehaver Tom Hiddleston. Personlig syns jeg ikke han passet til denne rollen, men det er jo ellers en godt laget serie.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.188
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Ja, her kan jeg iallfall melde at jeg ikke falt helt for denne serien, selv om jeg hadde veldig lyst til å like den bl.a. på grunn av Hugh Laurie.

Tror det koker litt ned til hvordan man oppfatter hovedrolleinnehaver Tom Hiddleston. Personlig syns jeg ikke han passet til denne rollen, men det er jo ellers en godt laget serie.
Jeg syns vel egentlig at både Tom Hiddleston og Hugh Laurie er litt i grenseland til å passe til de aktuelle rollene i The Night Manager. I mine øyne er det Olivia Colman og Tom Hollander som gjør de aller beste skuespillerprestasjonene her.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg syns vel egentlig at både Tom Hiddleston og Hugh Laurie er litt i grenseland til å passe til de aktuelle rollene i The Night Manager. I mine øyne er det Olivia Colman og Tom Hollander som gjør de aller beste skuespillerprestasjonene her.
Ja, må si meg enig der. Særlig Tom Hollander utmerket seg syns jeg, i en rolle som kanskje ikke var særlig sympatisk men i det minste interessant. Han har spilt i en annen serie med Tom Hardy i hovedrollen som jeg syns var mer severdig enn Night Manager (fra en ting til en annen, liksom): Taboo. Ganske drøye greier, men spennende og skrudd. Satt til London i en tid hvor slavehandel ikke lenger er tillatt, og det kjempes om handelsrettigheter og monopoler, det er amerikanske spioner, voodoo, og hva enn man drev med på den tiden.

 

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
507
Antall liker
980
Torget vurderinger
0
Ja, må si meg enig der. Særlig Tom Hollander utmerket seg syns jeg, i en rolle som kanskje ikke var særlig sympatisk men i det minste interessant. Han har spilt i en annen serie med Tom Hardy i hovedrollen som jeg syns var mer severdig enn Night Manager (fra en ting til en annen, liksom): Taboo. Ganske drøye greier, men spennende og skrudd. Satt til London i en tid hvor slavehandel ikke lenger er tillatt, og det kjempes om handelsrettigheter og monopoler, det er amerikanske spioner, voodoo, og hva enn man drev med på den tiden.

Der spolerte du akkurat den siste ferieuka mi...
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.188
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Mange strålende skuespillere der. David Hayman er en av mine favoritter av engelske skotske skuespillere.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Få serier som er severdig?
Jeg kan svare for min egen del, litt på siden.
Ikke dagsaktuell serie kanskje, men jeg synes "After Life" på Netflix var severdig.
Jeg ser sjelden på tv boksen, men ble tipset om denne fra en av mine søstre.
Serien er fra Ricky Gervaise, samme mann som fra "The Office".
 
Sist redigert:

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Jeg (Karl Erik) skrev noe om dette innledningsvis i anmeldelsen. Serien har fått fornyet aktualitet fordi HBO har satt opp serien. Og jeg valgte å anmelde serien fordi dette er en av ellers ganske få serier som jeg syns er severdig. Også jeg stusset på om det var relevant å anmelde den nå, fire år etter at den ble satt opp første gang, men i likhet med hva åpenbart HBO har vurdert er serien fremdeles aktuell og interessant. Det siste er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere. Og det er også opp til hver enkelt å vurdere om det er interessant å lese anmeldelsen.

Audiophile.no sine inntekter på denne anmeldelsen er på øret den samme som for absolutt alt annet vi publiserer. Alt er motivert av entusiasme, og er helt uten inntekter. Også HBO-abonnementet er betalt, etter at en gratis prøveperiode generert av et Telia mobilabonnement var over.
Herlig; tusen takkk for svar :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Et lite innspill:)

Det hadde vært fint om anmeldere hadde uttalt seg om lyd- og bildekvaliteten på det de skriver om. Det er mulig å måle kvaliteten ved å se på bitstrømmen. Anskaffelse av slikt måleutstyr burde kanskje prioriteres?

Materiale på HBO har erfaringsvis vært dårlig mht. kvalitet på bilde. Kanskje også lyden er mer komprimert enn på f.eks. iTunes? Derfor styrer jeg gjerne unna ting som er på HBO fordi man sitter og ergrer seg over hvordan bildet (og lyden?) kunne vært.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.188
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Et lite innspill:)

Det hadde vært fint om anmeldere hadde uttalt seg om lyd- og bildekvaliteten på det de skriver om. Det er mulig å måle kvaliteten ved å se på bitstrømmen. Anskaffelse av slikt måleutstyr burde kanskje prioriteres?

Materiale på HBO har erfaringsvis vært dårlig mht. kvet på bilde. Kanskje også lyden er mer komprimert enn på f.eks. iTunes? Derfor styrer jeg gjerne unna ting som er på HBO fordi man sitter og ergrer seg over hvordan bildet (og lyden?) kunne vært.
Enig i at det er ok å oppgi bitrate på lyd og bilde.

Nå i vår har det vært en periode der båndbredden har vært strupt på grunn av Korona, så jeg har bevisst styrt litt unna i denne perioden. Og ja, HBO har typisk dårligere kvalitet på videosignal enn de andre strømmetjenestene. Ingen 4k i sikte der, mens Prime har mye i 4k, og Netflix og Apple TV+ etter hvert har veldig mye i 4k med Dolby Vision, og også en stadig økende grad av Dolby Atmos. Apple TV+ har vel egentlig alt eller nesten alt i Dolby V+A, fritt etter dårlig hukommelse (?)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Enig i at det er ok å oppgi bitrate på lyd og bilde.

Nå i vår har det vært en periode der båndbredden har vært strupt på grunn av Korona, så jeg har bevisst styrt litt unna i denne perioden. Og ja, HBO har typisk dårligere kvalitet på videosignal enn de andre strømmetjenestene. Ingen 4k i sikte der, mens Prime har mye i 4k, og Netflix og Apple TV+ etter hvert har veldig mye i 4k med Dolby Vision, og også en stadig økende grad av Dolby Atmos. Apple TV+ har vel egentlig alt eller nesten alt i Dolby V+A, fritt etter dårlig hukommelse (?)
Jeg merker stor forskjell mellom gode tilbydere av streaming som Apple og Netflix, mens f.eks. HBO skiller seg negativt ut i den grad at man heller kjøper innholdet på blu-ray senere. Kvaliteten på streamingen er noe som mange ikke bryr seg om, men på HFS er det som kjent en del nerder ;)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hvis man liker litt hardkokt krim av den amerikanske sorten er alle sesongene med Bosch på HBO glimrende valg etter min mening.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
The Night Manager er den mest fantastiske miniseriere noensinne. alle bør få med seg den
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nokon som har sett filmatiseringa av Huxley "Vidunderlige nye verden"? Eg vart sjølvsagt skuffa, slik ein gjer når ein ser film etter å ha lese bok, Og Huxley var pensum i gymnaset frå ca 1974 - 1985, slik at mange sentralistar må ha kjennskap til innhaldet.
Eg reagerte på tilpasningane til vår tid, serien var ikkje ei åtvaring mot kommunisme, slik boka var. Og det var til dels spekulativt mykje sexfokus. Slikt hadde nok stakkars Huxley ikkje tankar om i 1932 då boka kom ut. Eg vil samanlikne serien med Disneyfiseringa av bøker som Jungelboken og Ole Brumm. Bruk av same univers, men med eit anna, meir kommersielt tilpassa innhald.

Men bør vi berre melde nye ting?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.188
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Men bør vi berre melde nye ting?
Selvfølgelig ikke. VI anmelder blant annet 50 år gamle LPer.

Men jo eldre utgivelsene er, jo større grunn bør det være for å børste av støvet. Det er ikke like opplagt at en tilfeldig LP av Britney Spears skal få spalteplass om 40 år som at Waiting for Colombus eller Dark Side of the Moon får det.

Når det gjelder den serien som er utgangspunktet for denne tråden er den nettopp nylansert på HBO-Nordic, selv om den opprinnelig er fire år gammel. Og i kombinasjon med seriens høye kvalitet ( i mine øyne) er det mer enn god nok grunn til å anmelde den.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Nokon som har sett filmatiseringa av Huxley "Vidunderlige nye verden"? Eg vart sjølvsagt skuffa, slik ein gjer når ein ser film etter å ha lese bok, Og Huxley var pensum i gymnaset frå ca 1974 - 1985, slik at mange sentralistar må ha kjennskap til innhaldet.
Eg reagerte på tilpasningane til vår tid, serien var ikkje ei åtvaring mot kommunisme, slik boka var. Og det var til dels spekulativt mykje sexfokus. Slikt hadde nok stakkars Huxley ikkje tankar om i 1932 då boka kom ut. Eg vil samanlikne serien med Disneyfiseringa av bøker som Jungelboken og Ole Brumm. Bruk av same univers, men med eit anna, meir kommersielt tilpassa innhald.

Men bør vi berre melde nye ting?
Har ikke sett serien, men siden jeg har lest boka en gang for lenge siden bet jeg meg merke i den og tenkte at jeg vil se den ved anledning.

Sex selger, og sånn er det bare. Og selv om man ikke forplantet seg på vanlig måte i boka, er jeg ikke sikker på at Huxley ville hatt noe i mot fokus på sex som ren nytelse i den dystopiske Utopiavisjonen sin hvis det politiske klimaet var mer åpent for det i hans tid. Men jeg kan ta feil. :)
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 8
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn