Ønsker anbefaling Anlegget mangler punsh. 802d Bryston 14b sst Nad m51

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg har parasound jc-1 på mine, og jeg kan med hånda på hjertet si at det trykker godt nok her i huset.....
Jeg kan legge til at jeg har ikke behov for å spille grisehøyt hver gang jeg lytter på musikk, så det med vanvittig mye bass til enhver tid er et ikketema. Jeg prøver heller å finne riktig type bass for meg.

Men på den andre siden driver jeg å rigger til for påkobling av 2 subber bare for å teste hvordan det utarter seg med mine 802 med det jeg betrakter som et "riktig" lyttevolum for meg og naboene. Subbene skal deles aktivt fra ht, og kun ta for seg de helt nederste frekvensene. Jeg gjør det av ren nysgjerrighet og fordi subbene står tilgjengelig for utprøving her hjemme da jeg hadde de til mine tidligere 805.
For alt jeg vet kan det hende jeg ender opp med å finne ut at det er unødvendig og subbene kan fortsette sitt daglige virke i kinosammenheng........jeg håper det, ellers blir dette fort kostbart
 

alkisander

Medlem
Ble medlem
26.04.2014
Innlegg
5
Antall liker
0
Som mange sier her:pLASSERING! Og gjøre små forbedringer på akustikken har mye mer for seg enn å bytte elektronikk. F eks: plassering av høtaler/sub nærme et hjørne oker dypbass med hvertfall 3 db. Jo nærmare vegg jo lavere ned i frekvens får du forsterket bass. Flytter du dem litt lenger ut på gulvet vil det sparke mer. Plassering av lytteposisjen har også mye å si. midt i rommet er det minst bass. anbefalt lytteposisjon er ca 38prosent fra vegg mener jeg(correct me if im wrong). Demp tidligrefleksjoner for å få klarere lyd. Bruk speil mellom lytteposisjon og høyttalere DVs: gulv: legg speilet på gulvet og se fra lytteposisjon hvor speilet ligger når du kan se høytalerene. samme på vegg. Jeg kjøpte bare et par tykke baderumsmatter på europris og det ble fin fint. (sitter nærme høyttalerene) på veggen har jeg rett å slett kjøpt slike plater med dempestoff for basskasser,som de har på biltema. dette er jo helt klart ikke optimalt og alt for tynt til å dempe lavefrekvenser, men funker fint for de tonene som er såpass høye at de kan bli skarpe eller slitsomme etter tid. 80% av lyden i et vanlig rom kommer fra refleksjoner og dette med plassering og forbedring av akustikk er jo så og si gratis og det er vel litt av hobbyen? Dropp familien på 17 mai og ta et par øl og spill og kos deg...
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Hvilke kabler var det du byttet til?
Kimber Bifocal, men har ikke testet andre kabler fra Kimber. Kabler fra samme produsent har som regel samme lydsignatur, nordost låter lyst, kimber midt på treet etc.
Prøv og bytt ut nordost med et annet merke og se hva som skjer. Du hører det fort når du finner riktig match, da åpner lydbildet seg og sprer seg utover hele rommet og ingen frekvensområder stikker seg ut. Sub er fint det, men skal ikke være nødvendig for å for å få god lyd med 802d.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
142
Nå tror jeg ingen av de delene til trådstarter pumper så vanvittig med bass i utgangspunktet da så si alle ledd er laget for korrekt hifi. B&W kan til tider være gøyale, men det er som oftest pga innspillinger med "moro".

En egen PRE vil nok gjøre noe nytte, men jeg har mest troa på å flytte anlegget rundt. Så finne innspillinger med god trøkk (er merkverdig lite av det egentlig).

Selv har jeg snudd og byttet utstyr til den store gullmedaljen uten å oppnå det store trøkket. En kompis med Dali HElicon 400mk2 har vanvittig trøkk i sitt rom med kun dem alene, mens hos meg hjelper det svært lite med 2x Ken Kreisel 12012 (før hatt SVS PC13 Ultra DSP). Mitt rom sluker trøkk, men bassen høres da, men kjennes ikke.

Nå har jeg Klipsch Cornwall III, da fikk jeg rimelig bra "smekk" i bassen her :).
Snakke meg om og ha samme oppfatning og erfaring som meg😁😁 har prøvd mye rart i stua mi, og til og med Klipsch RF82 sammen med svs sub ga lite punch. Bare rumling... Plassering av høytalerne var alfa omega. Fikk CWIII i hus, og da var plassering lett..

min erfaring er at noen HT er så og si umulige og få til i noen rom, mens andre HT krever myyye jobbing. Og noen bare smetter på plass ved første forsøk... Hver gang jeg har flyttet en ny plass (5ganger) har jeg endt med og selge HT pga jeg ikke fikk de til. Ja noen av gangene hadde jeg ikke trengt og selge, for jeg fikk i grunnen HT til og spille til slutt. Men og ha HT plassert midt på gulvet i en liten stue passer ikke altid...

At plassering av HT er viktig er jeg helt enig i, men også lyttepossisjonen er like viktig. Hos meg nå så forandrer lyden seg drastisk dersom jeg flytter med halv meter. Jeg har lita stue så halv meter blir mye i stua mi..
 

RP

Medlem
Ble medlem
13.05.2005
Innlegg
44
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Ser du ente med å annonsere 802D, har disse selv.Å det mangler ikke bass for å slik.Her må det være galt en plass, er det sprengt et basselement?
Kan være Bryston ampen også, den er heller ikke optimal til disse høyttalerne.
Selv om den er på 600w så er den ikke spesielt glad i tung last.Nytter ikke med en masse watt, hvis den ikke klarer å doble helt ned i 2 ohm.Å denne klarer det ikke i 4 ohm engang.For 802D er svært tungdreven, prøvde for moro skyld en Lyngdorf sak på 200 watt, det hørtes ikke ut for å si det mildt.
Er nok en del å hente med en egen preamp også, det meste spiller bedre med en dedikert pre.Er vel noen unntak, slik som Wadia.
Litt synd å gi opp en så god høyttaler.Er jo i en helt annen liga enn de 804S.Men de krever selvsagt sitt når det kommer til elektronikk.Å da tenker jeg ikke bare effekttrinn, for ingen ting blir bedre enn det svakeste ledd.
 
Topp Bunn