Ønsker anbefaling Anlegget mangler punsh. 802d Bryston 14b sst Nad m51

bobtrude

Medlem
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
25
Antall liker
1
Hei, jeg har akkurat gått til innkjøp av B&W 802D , Bryston 14B sst og så låner jeg en Nad M51 DAC.

Mitt forrige anlegg besto av NAD M3, B&W 804s og cambridge DACmagic.

Jeg føler at anlegget mangler punch og overskudd til å spille engasjerende.

Ren vokal på høyoppløste filer er nydelig, men om jeg prøver å spille noe som krever litt trøkk (hiphop, rock, electronica) så er det virkelig ikke engasjerende.

Så mitt spørsmål er: er det NADen som er "synderen" eller er det forsterkeren? 14B sst skal jo ha bøtter og spann med krefter og kontroll så følte at jeg var trygg på det området.

Jeg har Nordost høyttalerkabler (husker ikke hvilke) og et par med gode van den hul XLR som jeg også låner av HiFiklubben.

Råd og hjelp ønskes.

Mvh
Adrian Nordvik
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hei,
før noen kan gi noen vettuge svar så er det nødvendig å vite mål på lytteromet, plassering av ht, sweetspot og litt om akustikken.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hva med å prøve andre høyttalerkabler….
Seriøst? Endring av kabel kan ka skje gi utslag på +/- 0.1dB, mens plassering i rommet raskt gir +/- 15 dB. Begynn å forstå det som kan gi store utslag før man ser på det som gir marginale utslag.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Jeg ville prøvd en annen cd løsning og eventuellt integrert en god sub i tilegg til dine høyttalere.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg er kan hende helt på viddene her - men Bryston 14B SST er en brokoblet konstruksjon. Hvilket betyr at høyttalerne - populært sagt - fremstår som å ha halvparten av den impedansen de har, eller at forsterkeren den "ser" halve impedansen. Og B&W 802D går vel ganske lavt i utgangspunktet - ikke langt unna 3 ohm på det laveste - og halverer vi det, er vi ganske lavt for både den ene og den andre forsterkeren. Bere et skudd fra hoften i beste mening.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
For lite forsterkermuskler kombinert med uheldig plassering av høyttalere. Jeg er ganske sikker på at dette er problemet ditt. Antagelig har du en kansellering et eller flere steder i rommet, som gjør at bassnivået senkes kraftig ved visse frekvenser. Får forsterkeren i tillegg åndenød, låter det fort puslete. Har du prøvd å flytte høyttalerne til forskjellige steder, kombinert med å øke eller minske avstanden mellom dem?
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Regner med at du har testet forskjellige posisjoner mtp sidevegg/bakvegg/toe in. Står de på steinheller/skifer vil dette også mest sannsynelig bidra til mindre bass.
Blir som litt nevnnt over ett skud fra hofta men her må man bare prøve seg frem. Begynn med komponentene. Prøv en annen forforsterker, fungerer ikke det prøv en annen effekt. Fungerer ikke det er jeg redd det kan være det du kanskje frykter aller mest. Høytalerne:)

Du kjenner sikkert noen som har både en god -effekt og en pre som du kan låne..
 

bobtrude

Medlem
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
25
Antall liker
1
Tusen takk for alle svar, rommet er som en L hvor den lange delen er 4x11 meter og den lille delen 4x5 meter. Det er i det lille rommet høyttalerene er plassert. (Vrient å forklare uten å tegne.)
Parkett på gulv og minimalt med møbler, litt ekko er det også.... (Mangler gardiner og noe på veggene).

Jeg trodde Bryston 14b sst skulle være mer enn nok jeg, trenger de enda mer strøm? Syntes det virker rart for han jeg kjøpte høyttalerene av hadde en 4b sst og der trøkket det veldig....
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Slenger meg på her.802 spiller "dårlig" bass i for små rom.Forsterker med kraft er et pluss.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hvis du kjører M51 rett inn i 14B SST er det garantert mangelen på en god forforsterkerdel som er synderen. Jeg har selv hatt Electrocompaniet ECD2 rett inn i EC AW400, og selv om lyden kan være ren og pen blir det livløst uten en god forforsterkerdel. Lån deg en god pre som Hegel P20 eller P30 og du vil selv høre forskjellen.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tusen takk for alle svar, rommet er som en L hvor den lange delen er 4x11 meter og den lille delen 4x5 meter. Det er i det lille rommet høyttalerene er plassert. (Vrient å forklare uten å tegne.)
Parkett på gulv og minimalt med møbler, litt ekko er det også.... (Mangler gardiner og noe på veggene).

Jeg trodde Bryston 14b sst skulle være mer enn nok jeg, trenger de enda mer strøm? Syntes det virker rart for han jeg kjøpte høyttalerene av hadde en 4b sst og der trøkket det veldig....
Bryston 14B SST med 600W i 8 ohm er mer enn nok. Problemet ligger ikke der.

Du har nøytral låtende elektronikk og da hører du godt høyttalernes frekvensrespons med dagens plassering. Og den gir deg for lite bass. Løsningen er enkelt og greit og jobbe med plassering av både høyttalerne og sitteposisjon. Trolig må du endre på plasseringen ganske radikalt. Jeg vil anbefale deg og prøve en diagonal plassering av høyttalerne alá det skissen under viser.

Skifte av elektronikk vil gjøre relativt lite. En annen forsterker kan ikke løfte store kanselleringer Separate subwoofere kan derimot fungere, men da bør det måles på forhånd så man vet hvor kanselleringene ligger. Du bør begynne med optimal plassering i rommet. Det kan gi store utslag.
L-formet (Medium).jpg
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Å legge en diger pute eller saccosekk foran hver høyttaler i førsterefleksjonspunktet kan også være en måte å sjekke om gulvkansellering i midbassen er et problem.

Det er noe herk å jobbe med høyttalerplassering. Cardas kalkulatoren eller 1/3-1/5-1/7 regelen er et fint utgangspunkt.

God dempefaktor er viktig for å få stram bass, brokobling halverer denpefaktoren. Hva Bryston er god for aner jeg ikke noe om :)

Orso har helt rett i at kanselleringer garantert er det største problemet, interressant å høre resultatet av diagonal-plasseringen.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Hva med å prøve andre høyttalerkabler….
Seriøst? Endring av kabel kan ka skje gi utslag på +/- 0.1dB, mens plassering i rommet raskt gir +/- 15 dB. Begynn å forstå det som kan gi store utslag før man ser på det som gir marginale utslag.
Er helt enig at riktig høyttaler plassering er noe av det aller viktigste. Om ikke plasseringen er «optimal» så går det selvfølgelig ikke å kompensere for dette med bytte av kabler.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
...
Ren vokal på høyoppløste filer er nydelig, men om jeg prøver å spille noe som krever litt trøkk (hiphop, rock, electronica) så er det virkelig ikke engasjerende.
..
Ja, det tror jeg på.

Innimellom så dukker det opp slike gode tips som kan være veldig nyttig for mange i jakten på den gode lyden.

Brosjyrer og fine bilder studeres, det lese på nettet, tester og forum, det studeres på fine nettsider om banebrytende teknologi som gir lovord om godlyd.
Så handles det utstyr.
Men det virker ikke som forventet.

En måte å luke ut de verste tabbekjøpene på er å høre på litt forskjellige oppsett, for å finne ut hva slags lyd man liker og se hvordan dette kan oppnås.
Folk har forskjellig smak og preferanser, derfor lages det høyttalere med forskjellig lydkarakter.
Problemet er at det står vel omtrent det samme i alle brosjyrene - lovord om godlyd på alle vis, stort sett - det står ikke noe om hva høyttaleren ikke er så god på.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Tror type høyttaler kan være en av årsakene. Gamle JBL høyttalere har aldri sviktet her. Kraftig motorkraft i driverne er et must for å få rette attack på avspillingen. Man trenger heller ikke noen kraftig forsterker på disse:) Plassering har som sagt en stor betydning for å oppnå en mere engasjerende lyd. Bassen på høyttalerne kan fort bli redusert ved enkelte plasseringer. Kanskje litt synd å måtte ty til sub når man har valgt fullrange høyttalere.mvh Guit
 
Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Nå tror jeg ingen av de delene til trådstarter pumper så vanvittig med bass i utgangspunktet da så si alle ledd er laget for korrekt hifi. B&W kan til tider være gøyale, men det er som oftest pga innspillinger med "moro".

En egen PRE vil nok gjøre noe nytte, men jeg har mest troa på å flytte anlegget rundt. Så finne innspillinger med god trøkk (er merkverdig lite av det egentlig).

Selv har jeg snudd og byttet utstyr til den store gullmedaljen uten å oppnå det store trøkket. En kompis med Dali HElicon 400mk2 har vanvittig trøkk i sitt rom med kun dem alene, mens hos meg hjelper det svært lite med 2x Ken Kreisel 12012 (før hatt SVS PC13 Ultra DSP). Mitt rom sluker trøkk, men bassen høres da, men kjennes ikke.

Nå har jeg Klipsch Cornwall III, da fikk jeg rimelig bra "smekk" i bassen her :).
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Du sier du hørte høyttalerne trøkke skikkelig hos han du kjøpte dem av? Og da med en mindre Bryston forsterker?
Da er det jo rimelig enkelt. Du MÅ jobbe med plassering eventuelt er ditt rom veldig mye større enn selgers?
 

bobtrude

Medlem
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
25
Antall liker
1
Hvis du kjører M51 rett inn i 14B SST er det garantert mangelen på en god forforsterkerdel som er synderen. Jeg har selv hatt Electrocompaniet ECD2 rett inn i EC AW400, og selv om lyden kan være ren og pen blir det livløst uten en god forforsterkerdel. Lån deg en god pre som Hegel P20 eller P30 og du vil selv høre forskjellen.
Ok, jeg skal leke meg med plassering i dag, må få i meg en proteinshake før jeg trekker disse beistene rundt;).
Jeg har en tro om at forforsterkerdelen er "feil" jeg tenker jeg setter dette opp med en DAC uten volum sammen med en forforsterker som har litt mer fokus på "trøkk". Noen annbefalinger her?

Mitt forrige anlegg med NAD M3, 804s og cambridge dacmagic hadde veldig stram bass og de gikk meget dypt, men jeg skal leke meg med plassering så ser vi hvordan det går:).

Igjen, tusen takk for råd!

Mvh
Adrian Nordvik
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hvis du kjører M51 rett inn i 14B SST er det garantert mangelen på en god forforsterkerdel som er synderen. Jeg har selv hatt Electrocompaniet ECD2 rett inn i EC AW400, og selv om lyden kan være ren og pen blir det livløst uten en god forforsterkerdel. Lån deg en god pre som Hegel P20 eller P30 og du vil selv høre forskjellen.

Ok, jeg skal leke meg med plassering i dag, må få i meg en proteinshake før jeg trekker disse beistene rundt.
Jeg har en tro om at forforsterkerdelen er "feil" jeg tenker jeg setter dette opp med en DAC uten volum sammen med en forforsterker som har litt mer fokus på "trøkk". Noen annbefalinger her?
Mvh
Adrian Nordvik

NAD M51 er helt sikkert en bra DAC, og det er ikke slik at den digitale volumkontrollen degraderer lyden på noen som helst måte så lenge den settes til 100%. Karan sin 2-box pre ser jeg får skryt for det med trøkk annet sted på forumet, men dette er vel nokså dyre saker.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Oppfattes sikkert som helt teit, men i en stressa hverdag....er kablingen utført korrekt! ? Fort gjordt...:p
Vh
S
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hva med å prøve andre høyttalerkabler….
Seriøst? Endring av kabel kan ka skje gi utslag på +/- 0.1dB, mens plassering i rommet raskt gir +/- 15 dB. Begynn å forstå det som kan gi store utslag før man ser på det som gir marginale utslag.
Er helt enig at riktig høyttaler plassering er noe av det aller viktigste. Om ikke plasseringen er «optimal» så går det selvfølgelig ikke å kompensere for dette med bytte av kabler.
Da er vi enige - alltid vanskelig med slike diskusjoner over nettet, spesielt når kun trådstarter har hørt anlegget i det aktuelle rommet.

det er for øvrig ikke enkelt å beregne bassrespons i en vinkelstue. Mange har slitt der, spesielt hvis sweetspot har et stort rom bak seg eller til siden.
 

bobtrude

Medlem
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
25
Antall liker
1
Jeg lurer nå på om det er noe galt med M51en......
Den vil ikke spille med RCA, bare XLR.... på RCA er det er ganske forferdelig summelyd i den ene høyttaleren, jeg låner meg en M3 i morgen og så ser vi, den har jeg hørt før.......
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Det skal ikke være noe problem å få B&W 802 til å spille mer enn høyt nok med mer enn nok "trøkk" i bassen hvis de blir foret med gode nok forsterkere. Jeg er sikker på at problemet ligger i forforsterkeren. Får ikke Bryston-en nok "mat" hjelper ikke 600w.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Jeg er kan hende helt på viddene her - men Bryston 14B SST er en brokoblet konstruksjon. Hvilket betyr at høyttalerne - populært sagt - fremstår som å ha halvparten av den impedansen de har, eller at forsterkeren den "ser" halve impedansen. Og B&W 802D går vel ganske lavt i utgangspunktet - ikke langt unna 3 ohm på det laveste - og halverer vi det, er vi ganske lavt for både den ene og den andre forsterkeren. Bere et skudd fra hoften i beste mening.
Jeg tror problemet kan ligge her. Har lest på nettet at 14BSST ikke liker lave laster, her tror jeg faktisk 4BSST fungerer bedre .
B&W er ikke kjent for å være en snill last for forsterkeren, tror ikke brokobling bør være førstevalget .
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bryston 14B-SST power amplifier Measurements | Stereophile.com

B&W 802D loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Bør ikke gi noen nevneverdige utfordringer.

Så er denne målt også

http://www.stereophile.com/content/nad-m51-direct-digital-da-converter-measurements

Impedansemessige forhold ser også helt ok ut..

Tror rett og slett du har et utfasingsproblem eller lignende.
Les: akustikk problem.. Må jobbe med plassering av høyttalere og demping etc. som dyktige folk her inne foreslår.

EDIT: Med utfasing mener jeg "kansellering" som orso refererer til.

EDIT2: Er det attakk som i midbass eller dypbass generelt du mangler? kommer liksom ikke helt klart fram
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Jeg er kan hende helt på viddene her - men Bryston 14B SST er en brokoblet konstruksjon. Hvilket betyr at høyttalerne - populært sagt - fremstår som å ha halvparten av den impedansen de har, eller at forsterkeren den "ser" halve impedansen. Og B&W 802D går vel ganske lavt i utgangspunktet - ikke langt unna 3 ohm på det laveste - og halverer vi det, er vi ganske lavt for både den ene og den andre forsterkeren. Bere et skudd fra hoften i beste mening.
De tar nok høyde for slikt, slik at det ikke er problem i praksis. Problemstillingen gjelder for det meste kun når man brokobler "manuelt" en jallaforsterker med en jalla psu. Det er ikke her mangelen på punch utarter seg når man har 600w til rådighet.

Jeg vil anbefale bytte av høyttalerkabler om dette er rimelig nordost, og bruk 2 separate kabler til biwiring, ikke den tynne nordost-salaten som i tillegg er internt biwiret. Jeg *tror* ikke det er noe i veien med signalkablene men lån gjerne med et ekstra par her også for sikkerhets skyld, få inn en god pre (og dette er sannsynligvis det viktigste). Det er ikke "rommet". "Ekspertene" her tar feil.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har du forsøkt å spille musikk og å selv bevege deg rundt omkring i rommet for å sjekke om det er steder du får mer bass enn andre?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mye kan tyde på at siste 800-serien av B&W er tunet med mer bass. Har hørt 802D selv og det var absolutt kurant med trøkk der. Alt er relativt selvfølgelig, men sammenlignet med mange andre kommersielle høyttalere så tror jeg de kommer godt ut av det.

Siden det er passiv volumkontroll her så er det selvfølgelig en mulighet for feil i impedanse matching. Korte kabler, under 2m er også viktig. Jeg anser det dog som tvilsomt, men uansett enkelt og finne ut ved å teste en aktiv pre.

Utfasinger eller kansellering betyr lavt nivå i visse frekvenser. Her i sammenheng med bassområdet. Det er et resultat av stående bølger i et rom. Sitter man i et nullpunkt i rommet, så får man lite bass og trøkk. Slikt løses selvsagt ikke med kabler.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Når du får større forsterker så vil det i de fleste tilfellene bli mere definert bass, mere kontroll på elementet.
Dette vil for mange føles som mindre bass. Da kan dette kompanserers med en god sub.
Og for min del så har bedre kilde også bidratt til bedre/mere bass.
 

bobtrude

Medlem
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
25
Antall liker
1
Ok, morgendagens prosjekt blir å låne en forforsterker.

Noen forslag på hva som kan bidra til å forbedre lyden?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Av alle bokshøyttalere jeg har hørt har 802 meget god bass med punsj som man vanligvis ikke hører i kassehøyttalere.
Der er nødt til å være rommet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ok, morgendagens prosjekt blir å låne en forforsterker.

Noen forslag på hva som kan bidra til å forbedre lyden?
Cambridge lager i alle fall no nonsense produkter med høy ytelse i forhold til pris.


Har du forresten helt samme plassering nå av høyttalerne og sitteplass som da du hadde B&W 804s?
 

bobtrude

Medlem
Ble medlem
11.01.2010
Innlegg
25
Antall liker
1
Det må være noe med amp/dac sammensettningen som er problemet, jeg hadde et logitech z5500 som midlertidig oppsett mens jeg sparte opp til 802..... Og det hadde ingen problemer med å fylle rommet med lyd og bass i "all" Hz.....
Det høres ut som at 802ene ikke åpner seg, de er lukket i lyden og bassen er slank. Om jeg går rundt så forrandrer ikke bassen seg så jeg tror ikke det er stående bølger som er problemet.
Det hjelper heller lite å flytte på høyttalerene, og når dacen oppfører seg rart på 2 forsterkere (RCA summer høyt) så må jeg nesten bare sjekke noe annet før jeg konkluderer.
Jeg tester mer utstyr i morgen og så kommer jeg med en uppdate.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.207
Antall liker
4.552
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Har testet Bryston 14sst på 801d og der fungerte den ikke, hadde ikke mer å gå på enn DP A1B, Du bør prøve forsterkere som dobler hele vegen ned.
mvh
 
Topp Bunn