Ønsker anbefaling Anlegg som passer for rock og metalfans som ikke er millionærer

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Ser at det er flere her som har nevnt Dynavoice. Disse er jo usansynlig billige. Ser at de også har fått skryt av Lyd og bilde som var overrasket over hvor godt de spilte for prisen. Kunne en kommet unna med noe såpass billig ville det jo være mye penger å spare. Skjønner forsåvidt ikke hvordan det er mulig at såpass store høytalere kan koste så lite da, uten at det ville gå på bekostning av noe, f.eks levetid... Kan det i noen tilfeller være slik at det enten er de billigste eller dyreste høytalerne som passer best for krevende musikk som metalsjangeren jo faktisk er. De billige fordi de gjerne i høyere grad maskerer dårlige innspillinger og de dyre fordi de rett og slett er så velutviklede at de takler alt. I den ene butikken jeg var i viste den ansatte meg en Sonus faber olympica stativhøytaler til over 40 000 som selvsagt var ekstremt langt over mitt budsjett. Han sa at denne taklet alt av musikk og at det var vanskelig å finne noe i budsjett- og mellomklassen som gjorde det like bra på alle sjangre.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Føler det er viktig å si at jeg faktisk ikke har så mye plass til høytalerne. Høytalerne jeg kjøper blir nødt til å stå relativt tett på både sidevegg og bakvegg. Derfor har jeg siktet meg inn på mindre høytalere (også på grunn av pris selvsagt) Svære høytalere med bassport bak ville muligens få litt problemer her...
Da høres det ikke akkurat ut som ideelle forhold for RF63, i alle fall.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Som nevnt. Du kan få høre Triangle hos meg om du vil. Jeg hører mye på lik musikk som du gjør. De er lite kilne med plassering.

Nå er jo jeg ganske biased mot Triangle, men jeg mener virkelig at dette er gode høyttalere til rock og tyngre saker.
Hvor bor du?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Jeg synes man får litt det man betaler for, men man får spesielt utrolig mye bra brukt for tiden!
Men man betaler nok også mye for finish og sterkere konstruksjon på dyrere høyttalere..
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.859
Sted
Noreg
Følger med på denne tråden med stor spenning. Jeg er litt enig med "graks" i at bånddiskant o.l ikke er heldig på alle type musikk. Mine opticon 8 spiller nydelig på moderat nivå,men noe skjer når volumet skrus opp over ca 80-85db. Diskanten tar over for mye av lydbildet.
Håper du holder tråden oppdatert med hva du ender opp med
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Etter mine ører er Dynaudio focus xd 200 en høyttaler som gir Olympica 1 en god omgang juling, så det er mulig å matche/overgå det tipset fra butikken med langt mindre penger. Fordelen med xd 200 er at de er aktive og har muligheten for trådløs avspilling. Bør ikke koste noe mer enn 25k brukt, og da får du alt du trenger inkl forsterker.

Mitt tips vil være xd 200 hvis du har budsjett til det (tar høyde for salg av forsterker du evnt måtte ha). Hvis budsjettet ikke strekker til vil jeg gjerne støtte Olav2s tips om aktive studiomonitorer fra proffmarkedet pluss en sub. Grunnen er enkel, dersom du har begrenset plass er det stativhøyttaler som gjelder og der koster god lyd med nok punch fort litt penger.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.030
Antall liker
384
Ser at det er flere her som har nevnt Dynavoice. Disse er jo usansynlig billige. Ser at de også har fått skryt av Lyd og bilde som var overrasket over hvor godt de spilte for prisen. Kunne en kommet unna med noe såpass billig ville det jo være mye penger å spare. Skjønner forsåvidt ikke hvordan det er mulig at såpass store høytalere kan koste så lite da, uten at det ville gå på bekostning av noe, f.eks levetid... Kan det i noen tilfeller være slik at det enten er de billigste eller dyreste høytalerne som passer best for krevende musikk som metalsjangeren jo faktisk er. De billige fordi de gjerne i høyere grad maskerer dårlige innspillinger og de dyre fordi de rett og slett er så velutviklede at de takler alt. I den ene butikken jeg var i viste den ansatte meg en Sonus faber olympica stativhøytaler til over 40 000 som selvsagt var ekstremt langt over mitt budsjett. Han sa at denne taklet alt av musikk og at det var vanskelig å finne noe i budsjett- og mellomklassen som gjorde det like bra på alle sjangre.

Jeg har et billig oppsett med dynavoice definition, df 8 og dc5..til prisen er de er et kupp!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Føler det er viktig å si at jeg faktisk ikke har så mye plass til høytalerne. Høytalerne jeg kjøper blir nødt til å stå relativt tett på både sidevegg og bakvegg. Derfor har jeg siktet meg inn på mindre høytalere (også på grunn av pris selvsagt) Svære høytalere med bassport bak ville muligens få litt problemer her...
Da høres det ikke akkurat ut som ideelle forhold for RF63, i alle fall.
Nei, det der er neppe noe for RF63 (samt en del andre RF'r). Om man liker de utagerende Heresy-høyttalerne vil det kunne funke bedre, men disse vil sikkert behøve en sub. Trådstrater burde sjekke om det er mulig å få prøve et par, uansett om han liker det eller ei, vil det definitivt være en "øreåpner"...! :)

For øvrig er det ikke så mange høyttalere som liker å bli "innestengt", men gamle Snell, samt Audio Note har få problemer med trang plassering. De funker også bra på heavy, selv om de for meg ikke er de mest optimale.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Off... Sjangre, altså! Kan ikke bare hvert band ha sin egen sjanger, så slipper vi alt det der? ;)

"Hva? Det er da ikke Melodeath, dette! Det er emo-sleaze-gøteborg-metal med en sludge-twist! Noob!"

Edit: Hvor ble det av innlegget jeg svarte på?
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig i trådstarters inntrykk av Klipsch, som en slags house sound, om ikke annet. Liker dem ikke, og jo mer hektisk det er med skarptrommer og cymbaler, jo mer stikker det i mine ører.

JBL, derimot, liker jeg stort sett veldig godt, det jeg har hørt.
Jeg har faktisk aldri hørt det der. Mulig ørene ruller av for tidlig. ;)

Jeg har ikke hørt noe særlig annet fra Reference-serien enn mine RF-63, som jo som kjent ikke er som alle andre Reference. ;) ...Men jeg har hørt noen Heritage-modeller og masse på RF-63, og jeg finner ikke denne skrikete toppen de skal ha.


Men, YMMV.
Variations in mileage, hele hensikten med et diskusjonsforum. :)

Men altså..

Jeg opplever at Klipsch veldig ofte har en diskontinuitet rundt delefrekvensen. Ikke på lavt nivå, da går det helt fint. Men når man drar på skikkelig så kommer for eksempel skarptromma mer og mer opp og ut av et trommesett. Tom og basstrommer klarer ikke å følge med i lydnivå, sånn jeg hører det. Jeg har tidligere antydet at de har en tendens til å underdimensjonere kapasiteten til bass-/mellomtoner i forhold til hornet, og tror fortsatt at det er en sannsynlig forklaring på fenomenet. Resultatet blir i mine ører kvasst og ubehagelig.

Nå skal det sies at det jeg har hørt er de normalt prisede seriene, og de stuevennlige variantene med krydret prislapp. De med formspråk a la vaskemaskiner og tørketromler kan nok være mer balanserte. De ser om ikke annet ut til å ha den kapasiteten som trengs for å henge med hornet oppover.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg opplever at Klipsch veldig ofte har en diskontinuitet rundt delefrekvensen. Ikke på lavt nivå, da går det helt fint. Men når man drar på skikkelig så kommer for eksempel skarptromma mer og mer opp og ut av et trommesett. Tom og basstrommer klarer ikke å følge med i lydnivå, sånn jeg hører det. Jeg har tidligere antydet at de har en tendens til å underdimensjonere kapasiteten til bass-/mellomtoner i forhold til hornet, og tror fortsatt at det er en sannsynlig forklaring på fenomenet. Resultatet blir i mine ører kvasst og ubehagelig.
Virkelig YMMV, altså! ;)

Det stikk motsatte er det jeg er mest fornøyd med hos meg. At bassen henger med hele veien, med skikkelig snert og pondus, og det jeg synes er veldig bra definisjon og oppløsning, selv ved 100-110dB.

Det er mulig dette er avhengig av skikkelige kraftreserver, for jeg tenkte ikke noe særlig over dette før jeg gikk fra én til to Abrahamsen V4.0UP og altså fra 2x70W med 120.000uF og 1000VA på deling (som slett ikke er til å kimse av for 2x70W, btw.) til rundt 220-240W pr. kanal, med 1000VA og 120.000uF i hver "monblokk".

Mulig Klipsch generelt lider av at folk bruker for små forsterkere, siden de tror de er lettdrevne fordi de kan spille ganske høyt ved ganske lite effekt. Jeg tror ikke en typisk "7x100W" AV-receiver kunne drevet RF-63 med enorm suksess, f.eks. Kanskje det rett og slett er når forsterkeren ikke kan levere nok energi i bassen og man fortsetter å skru opp volumet at Klipsch blir "skrikete"?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.836
Antall liker
962
høye delefrekvenser fordi man skal spare penger, i kombinasjon med en aluplate av et membran som jaller i bølger, noe man kan se helt fra sofaen :p
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så Klipsch kjører med tre membraner i laminert keramikk og aluminium, og et horn med en ekte kompresjonsdriver i titan, men bruker et toveis delefilter på dem for å spare utgifter til et par kondensatorer og en spole? Hører du selv hvor urimelig den påstanden høres ut?

Delefrekvensene og designfilosofien til Klipsch er nok utprøvd og basert på mange tiår med erfaring.

"Ceramic Metal Matrix" har et ekstremt godt masse/stivhet-forhold, og hvis de ville spare penger, hadde de bare brukt papirmasse som alle andre.
 
Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Sammenlignet denne direkte med klipsch rf 63 og sistnevnte var kanskje litt bedre på film, mens til musikk i høvelig volum så er jbl en bedre allrounder..
Hvis dette stemmer - noe jeg blir overrasket over, men jeg har ikke hørt LS80 - må den være tidenes kjøp! RF-63 er aldeles fantastisk. :)
LS 80 låter helt knall og ser utrolig flotte ut! I mine ører endel bedre enn RF 63
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Finishen har jeg ikke noe problem med å tro på at er bedre.

Lyden har jeg som sagt ikke hørt, men har fremdeles tro nok på RF63 til å holde en knapp på dem. ;)
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.614
Antall liker
3.734
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Sammenlignet denne direkte med klipsch rf 63 og sistnevnte var kanskje litt bedre på film, mens til musikk i høvelig volum så er jbl en bedre allrounder..
Hvis dette stemmer - noe jeg blir overrasket over, men jeg har ikke hørt LS80 - må den være tidenes kjøp! RF-63 er aldeles fantastisk. :)
LS 80 låter helt knall og ser utrolig flotte ut! I mine ører endel bedre enn RF 63
+ 1 Har hatt LS80 og savner dem nesten allerede.... Dynamikk i spader og til rock og tyngre saker var de bare fantastiske. Gitt for pengene på bruktmarkedet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sammenlignet denne direkte med klipsch rf 63 og sistnevnte var kanskje litt bedre på film, mens til musikk i høvelig volum så er jbl en bedre allrounder..
Hvis dette stemmer - noe jeg blir overrasket over, men jeg har ikke hørt LS80 - må den være tidenes kjøp! RF-63 er aldeles fantastisk. :)
LS 80 låter helt knall og ser utrolig flotte ut! I mine ører endel bedre enn RF 63
Har du hørt på begge over lengre tid? Hva gjør de annerledes? Gidder du utbrodere litt? :)
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Etter mine ører er Dynaudio focus xd 200 en høyttaler som gir Olympica 1 en god omgang juling, så det er mulig å matche/overgå det tipset fra butikken med langt mindre penger. Fordelen med xd 200 er at de er aktive og har muligheten for trådløs avspilling. Bør ikke koste noe mer enn 25k brukt, og da får du alt du trenger inkl forsterker.

Mitt tips vil være xd 200 hvis du har budsjett til det (tar høyde for salg av forsterker du evnt måtte ha). Hvis budsjettet ikke strekker til vil jeg gjerne støtte Olav2s tips om aktive studiomonitorer fra proffmarkedet pluss en sub. Grunnen er enkel, dersom du har begrenset plass er det stativhøyttaler som gjelder og der koster god lyd med nok punch fort litt penger.
Har ikke budsjett til det.

I butikkene liker de jo gjerne å vise frem sine "stoltheter" Og det var kun derfor han viste meg Olympica, for han var jo fullstendig klar over at mitt budsjett lå langt under og at jeg aldri ville komt til å kjøpe dem... Var nok gjerne noe han sa også for å få meg til å kjøpe Klipschene. Skulle i følge han vær veldig vanskelig å finne noe i prisklassen som spilte metal like bra som Klipsch...

Angående Dynaudio så har de jo xeo serien også, der bokhyllehøyttalerne ligger godt under den du nevnte i pris... Vet ikke om noen har erfaring med de?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ok, gjentar mitt forslag, men nå i komplett utgave med alle tilkoblinger osv. Jeg tor fortsatt dette vil gi deg aller mest for pengene:

- Grunnstammen: 2 x LSR308. Hos Evenstad blir det 3540 for paret: https://evenstadmusikk.no/produkter...-med-8-og-tweeter-stkpris-1060524-p0000033779

Evt. kan du bestille en pakke hos Gear4music, med stativ inkludert, for 3181: JBL LSR308 toveis Active studiomonitorer med gratis stativ (par) hos Gear4music.com
Gear4Music sender fra England, men har samme retur- og garanti-regler som norske nettsider - og de er underlagt norsk kjøpslov. Innen 7 dager henter de faktisk varen gratis! Har handlet der før og de er veldig greie. Jeg hadde nok gått for denne pakken, hvis du kan leve med stativene estetisk da.

- Subwoofer: JBL LSR310S. Da sender du lydsignalet inn i den, som så sender alt over 80 hz videre til monitorene. 3221 hos Eventad: https://evenstadmusikk.no/produkter...sr310s-10-aktiv-subwoofer-1065287-p0000033781

- Dac/preamp: Og så trenger du en dac/preamp som du kan styre volum med osv. Jeg forstod det slik at du ville koble TVen til også, og kanskje en streamer? Dacen SRC2496 fra Behringer er veldig rimelig, men har faktisk vært i bruk blant en del audiofile som stort sett er godt fornøyd. Jeg hadde den for tre-fire år siden, og var veldig fornøyd (riktignok ikke hjemme men i band-sammenheng). Da kan du koble til streamer i en inngang, og TV i den anre. 1834 kroner hos Gear4music: Behringer SRC2496 Ultramatch Pro - boksen åpnes hos Gear4music.com

- Streamer: En google chromecast, som du kobler inn i behringer-dacen. Da kan du styre volumet digitalt via mobilen. 369 kroner hos Elkjøp: Chromecast Audio - Mediaspiller - Elkjøp

For alt sammen, når vi holder kabler utenfor, havner du under 9000 kr. Og så trenger du i tillegg altså to balanserte kabler fra behringer-dacen og inn i subwooferen, og balanserte kabler fra subwooferen og inn i monitorene. Uansett skulle du havne under 10000. Og jeg tror det vil høres veldig bra ut, særlig fordi du vil ha mulighet til å justere bass og diskant-nivå både med å skru opp og ned volumet på subwooferen, og ved å justere bass/diskant opp eller ned på selve monitorene.

EDIT: Og for å være på den helt sikre siden kan du bare bestille LSR308-settet med stativer, pluss Behringer-dacen og to xlr-kabler for å koble til, fra gear4music. Så kan du prøve det ut noen dager, og blir du ikke fornøyd får du det hentet gratis på døra.
 
Sist redigert:
U

Utgatt11378

Gjest
...hadde du turt å gå i mot "merkemafiaen"...kan jeg bare anbefale Dynavoice DF-8...
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Hadde faktisk Dynavoice M65 en liten preiode.
Kjøpte de den gang på salg for ufattelige 1750,-for paret mener jeg.
Absolutt en morro høyttaler til rockemusikk! :)

Value for money er skyhøy!

Han som har de nå har de som fronter i surrerundt system i diger stue.
De ble faktisk stående som fronter til fordel for B&W DM603.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Interessant. Må få lyttet til noe Dynavoice. Er det slik at noen av modellene er vellykket og andre mindre vellykket, eller er de alle vellykket i pris/ytelse? Og har de allroundegenskaper i det hele tatt? Er selvsagt ikke noe for meg med min musikksmak, men jeg har jo et liv der det finnes venner. Tro det eller ei. :rolleyes:
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg har kun hørt/hatt M65.
Mye morro til prisen.
Drawback som jeg merket meg den gang var litt tilbakelent mellomtone.

Det er forkjellige meninger om innspilling, men M65 måtte skikkelig pryles for å løsne skikkelig.
Låt huggorm rett ut av esken.

Selvfølgelig fins det bedre høyttalere, men nypris forsvinner kjapt over 10k for å banke de.

Fordel med M65 er at de er relativt lettdrevne. De har også bøyle på baksiden for å kunne regulere diskant.
Medfølgende skumpropper som kunne dyttes i bassporter bak for bare "SCHWOP" inn i kassen ved kraftig pådrag og måtte da plukkes ut igjen.

Synest M65 låter bedre enn B&W 603 som jeg synest låter litt spinkelt rett og slett.

B&W 684 med kraftverkforsterker eller Klpsch RF62 med smooth forsterker vil nok låte bedre, men da er prisen en annen.

OBSOBS!! Dette innlegget er subjektivt og folk kan mene/oppfatte annerledes!! :)

Her en liten VG test av M65. Jeg er litt enig i testen.
Gulvstående budsjetthøyttalere - Lyd og bilde - VG
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Eh...det skulle være B&W 604, har ikke helt kontroll på benvenelsene :)
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Kan man spille inn høytalere man bestiller på nett og alikevel returnere om man ikke blir fornøyd? Hvor mye har egentlig innspilling å si i forhold til lyden? Om en misliker lyden rett ut av esken, er det ikke da sansynlig at en aldri vil bli helt fornøyd med høytalerne? Dali zensor 5 AX låt ikke så enormt forskjellig rett ut av esken som de gjorde rett før jeg returnerte dem, men kan jo hende akkurat disse ikke endrer lydkarakter i samme grad som enkelte andre gjør...
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Bassgjengivelsen kan typisk endre seg noe. Det handler om at bassmembranene blir mer fleksible, eller noe i den dur. Men det skal ikke dreie seg om dramatiske endringer. Resten av "innspillingen" handler mest sannsynlig bare om at øret blir vant til det nye oppsettet - det er altså øret som spiller seg inn, ikke anlegget. (men mange audiofile vil nok si noe annet, hehe). Her er en god artikkel om temaet: What is speaker burn-in? | TechRadar

Så hvis du ikke liker en høyttaler med en gang, kan det være at bassgjengivelsen kan endre seg noe. Men den grunnleggende karakteren vil nok være der.
Og så lenge en høyttaler ytre sett er fin og hel, har det ingenting å si om du har spilt den til døde med tung metall i flere dager før du returnerer den... :)
 
Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Var i hvertfall ikke tvil om at M65 måtte få juling! Og det var i bassen.
Har aldri opplevd dette med innspilling før eller siden. Men så er det ikke så mye nytt jeg har hatt heller.. :)
Veit tema er omstridt, som f.eks Klipsch skal spilles inn i 500timer....
Det har jeg litt vanskelig for å svelge.
Men at de må få seg en runde med litt basstest er aldeles mulig.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
På Klipsch RF63 var forskjellen påtagelig. Bassen ble mye bedre. Dypere, kraftigere og mer oppløst. De kan spilles på lavt i 10.000 timer uten å bli innspilt, eller de kan få en skikkelig utblåsning med 105dB i en halvtimes tid, så vil mye være gjort.
 
Sist redigert:

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Så det dere 3 erfarer er at det først og fremst er bassen som blir bedre av innspilling? Dette kan naturligvis ha mye å si for hvordan man opplever lyden i en høytaler, men diskanten vil altså ikke bli noe nevneverdig påvirket av noen ekstra timer på baken?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Dazed har skjønt det!
Bare invitere til nachspiel så er Klipschene innspilt :)

Min opplevelse var kun i bassen ja Felis. Resten var ok.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Så det dere 3 erfarer er at det først og fremst er bassen som blir bedre av innspilling? Dette kan naturligvis ha mye å si for hvordan man opplever lyden i en høytaler, men diskanten vil altså ikke bli noe nevneverdig påvirket av noen ekstra timer på baken?
Riktig. Eller, det er i hvert fall det som er den rådende objektive/vitenskapelige forklaringen på det som eventuelt måtte finnes av burn-in. Så kan det jo være at folk har andre opplevelser også. For min del har jeg hatt tre par høyttalere i heimen de siste tre årene (er forholdsvis fersk i audiofil-gamet, så jeg har gradvis lært meg hva jeg ser etter i et anlegg). Av disse tre parene var det ett som jeg synes forandret seg merkbart i bassen etter innspilling med en del tung bass. De to andre gjorde det ikke.

Med det høyttalerparet jeg har nå synes jeg også at subjektivt oppfatter mer bass nå enn jeg gjorde i starten. Men her er jeg temmelig sikker på at det er ørene mine som har spilt seg inn: Jeg har rett og slett blitt vant til at bassgjengivelsen deres er mer tørr og presis enn det jeg hadde tidligere, og oppfatter derfor mer av bassinformasjonen de gjengir enn hva jeg gjorde i starten.

Uansett: hvis du setter høyttalerne på full guffe med basstung musikk et par timer midt på dagen når naboene er ute, og så går ut en tur så du slipper å få øresus, burde du være set to go med de aller fleste høyttalere skulle jeg tro.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har hatt tre par nye høyttalere de siste årene og ingen av dem har forandret karakter med bruk. Siste par, Kii three, har jeg også målt for å se om det skjer noe. Ingenting de første 50 timene iallefall, så da konkluderte jeg med at enten må man spille absurd høyt for å spille inn eller så er det veldig høyttaler-avhengig.

Blir feil å si at alle som har opplevd endringer bare innbiller seg ting, men det er sannsynlig at det kan være tilfelle.

En troverdig forklaring på hvorfor produsenter sier at innspilling er viktig er at de vet at kundene vil venne seg til- og bli glad i- lyden etterhvert. Litt positiv oppmuntring hjelper også godt på vei i så måte.

Uansett, skarp diskant er den verste feilen en høyttaler kan ha. Da vil lyden etterhvert skjære i ørene og man vil aldri helt fortape seg i musikken. Dette vet alle store produsenter og det er derfor de fleste billige populære produkter som hodetelefoner, radioer ol. ruller av og har en mørk/innestengt klang.
Oppløst og luftig diskant som ikke blir skarp er dyrt og vanskelig å få til. Iallefall virker det slik, for ingen billige høyttalere jeg har hørt har fått det til.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Uansett, skarp diskant er den verste feilen en høyttaler kan ha. Da vil lyden etterhvert skjære i ørene og man vil aldri helt fortape seg i musikken. Dette vet alle store produsenter og det er derfor de fleste billige populære produkter som hodetelefoner, radioer ol. ruller av og har en mørk/innestengt klang.
Oppløst og luftig diskant som ikke blir skarp er dyrt og vanskelig å få til. Iallefall virker det slik, for ingen billige høyttalere jeg har hørt har fått det til.
Som oftest er skarp og ubehagelig lyd et romrelatert problem. Refleksjoner, og da helst fra de nærmeste flatene er ofte største kilde til problemet.

Spiller man høyt, vil rommets evne til å dempe / svelge unna utstrålt energi ha samme effekt. Når rommet "går i metning", vil resultatet ofte være hard, ubehagelig lydgjengivelse.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
enten må man spille absurd høyt for å spille inn
Hva legger du i "absurd høyt"?


eller så er det veldig høyttaler-avhengig.
Det er det sikkert. F.eks. vil nok store elementer med liten slaglengde ternge mindre "oppmykning" av opphenget enn små elementer som settes til å spille dypt og høyt med store slaglengder.

Blir feil å si at alle som har opplevd endringer bare innbiller seg ting, men det er sannsynlig at det kan være tilfelle.
Ja, du... Tror ikke det. Ikke på produkter der det faktisk er mekaniske komponenter som kan "slites til" så friksjonen minker. Pickuper og høyttalerelementer, f.eks. Kabler og loddepunkter? Not so much!
 
U

Utgatt11378

Gjest
Interessant. Må få lyttet til noe Dynavoice. Er det slik at noen av modellene er vellykket og andre mindre vellykket, eller er de alle vellykket i pris/ytelse? Og har de allroundegenskaper i det hele tatt? Er selvsagt ikke noe for meg med min musikksmak, men jeg har jo et liv der det finnes venner. Tro det eller ei. :rolleyes:
Den nye DF-8 er som jeg skriver i "mitt hifi anlegg" en super allround høyttaler, jeg ville sjekka denne ut hvis du ikke er interessert i og gå opp ganske så mye i pris...ja har hatt en del innom! Kanskje du er heldig å finne et par på bruktbørsen.
Vh
S
 
Topp Bunn