Ønsker anbefaling Anlegg som passer for rock og metalfans som ikke er millionærer

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Vedr innspilling: sett høyttalerne mot hverandre og snu fasen på den ene. Kanselleringen er såpass effektiv at man kan vri moroknotten en hel del uten at ører og naboforhold ryker.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Dynamikk, transientrespons kan bli brutalt for øret hvis inspillingen i seg selv har for mye energi oppover i frekvensene. Dette er veldig vanlig i metal og pop musikk. Derfor runder en del komponenter dette av så det låter mer smør eller behagelig.

Har også hørt en del høyttalere som bruker en diskant som er slapp er fraværende for å være mer tilgivende ang. inspillinger.
Det blir nevnt at man bør unngå superdiskanter. Det er jeg ikke enig i da disse ofte får frem overtoner og realisme i spes. strenger på både bass og gitar + den gir en mer sømløs, rask, realistisk og dynamisk opplevelse.

Jeg har 2 pre-amper. Den ene er snill med transientene og den andre ikke. Uansett hvor høyt jeg spiller med den snille pre-ampen låter den ikke så dynamisk som den andre. Det er ikke bare å kompansere med volum selv om det er gøy å kunne dra på litt ekstra på de dårlige eller skarpe inspillingene.

Som nevnt tidligere i tråden er det ofte ekstra bånn metal trenger for å låte tøft. Det er uansett alt for mange dårlig metal inspillinger.
Store elementer og mye headroom skader ikke.

Det er utolig mye som skjer tidelig ved D.A konverteringen. Har altid digga toppmodellene til Hegel selv om jeg ikke har hørt HD30.
Prøv HD20 eller HD25. De er kanon på metal.
EQ (helst parametrisk) gjør også store forandringer med lyden. Mange programmer kan du lagre en EQ setting til hvert album eller hver låt.

EQ blir flittig brukt i studio. Som nevnt har selve rommet har stor invirkning på hva man hører.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som oftest er skarp og ubehagelig lyd et romrelatert problem. Refleksjoner, og da helst fra de nærmeste flatene er ofte største kilde til problemet.

Spiller man høyt, vil rommets evne til å dempe / svelge unna utstrålt energi ha samme effekt. Når rommet "går i metning", vil resultatet ofte være hard, ubehagelig lydgjengivelse.

Mvh
Håkon Rognlien
Helt klart, og det er sannsynlig at for de fleste av oss så er det rommet som forårsaker de største svakhetene i lydbildet. Rommet kan gjerne sies å utgjøre minst 50% av lydkvaliteten og burde prioriteres deretter. Rette ræven som fiser her, med anlegg til over 100 ganger kostnaden av akustikktiltakene...☺

Likevel må det sies at en del høyttalere har frekvensrespons som øker i diskanten eller gjør finurlige ting som å ha kraftige dipper etterfulgt av økning i nivå. Dette vil ikke kontroll på rommet kunne redde. Ei heller mange høyttaleres tendens til å hardne til ved økende volum (høy forvrenging?). Monitor audios bånddiskanter har slitt litt med dette på høyt volum (ref Stereophile).

I dette tilfellet hvor trådstarter uttrykker at både monitor audio Silver og klipsch høres for lys/skarpt ut og attpåtil spesifiserer at musikken består av metal/hardrock og vil spilles av i en stue uten noe spesielle akustikktiltak, så ser jeg at fokuset bør rettes mot å finne alternativer på høyttaler-siden som ikke er pågående i diskanten slik at det endelige resultatet i stuen blir best mulig.

(Ingen ser ut til å ville ta hensyn til at det mest fornuftige i et slikt tilfelle er å finne høyttalere som måler flatt, har stort membranareal for bass, tåler høyt volum og så korrigere for rommet med en romkorreksjon - boks for best mulig resultat. Innenfor budsjett er det vel egentlig bare aktive studiomonitorer som treffer kriteriene.)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
enten må man spille absurd høyt for å spille inn
Hva legger du i "absurd høyt"?
Ca 100db. Så høyt spiller jeg aldri i stuen, så dersom det må spilles over 90-95 db i snitt for å spille inn høyttalere så har jeg aldri spilt inn noen par. Derav forbeholdet.

eller så er det veldig høyttaler-avhengig.
Det er det sikkert. F.eks. vil nok store elementer med liten slaglengde ternge mindre "oppmykning" av opphenget enn små elementer som settes til å spille dypt og høyt med store slaglengder.
Det er mulig, men jeg har som sagt ikke erfart forskjeller hverken målemessig eller lyttemessig på mine kii three som har 6,5 " basselementer som spiller ned til 20hz.

Så jeg ville tatt påstander med en klype salt og iallefall ikke kjøpt høyttalere I den forventning om at det blir bedre med tid. Kanskje det blir det, men bør man gå utifra det?

Blir feil å si at alle som har opplevd endringer bare innbiller seg ting, men det er sannsynlig at det kan være tilfelle.
Ja, du... Tror ikke det. Ikke på produkter der det faktisk er mekaniske komponenter som kan "slites til" så friksjonen minker. Pickuper og høyttalerelementer, f.eks. Kabler og loddepunkter? Not so much!
Hva skal til for å høre forskjell på bassen? Hva tilsvarer det i slaglengde? Snakker vi om mer eller mindre forvrenging enn utgangspunktet? Er det kalkulert fra produsent at det skal bli endring til det bedre over tid eller er det bingo?

Det er noen av spørsmålene som dukker opp i denne forbindelsen som gjør at jeg tror det er mer sannsynlig at produsenter går for et materiale i membranet som opererer godt innenfor grensene for gummistrikk- egenskapene sine (altså før man strekker det så langt at det ikke går tilbake til sin opprinnelige form og fasthet) slik at man får forutsigbare og reproduserbare resultater innenfor spesifikasjonene.

Jeg antar selvfølgelig her og kan derfor ta skammelig feil (igjen) ☺
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Vedrørende rom og akustikk så tror jeg ikke nødvendigvis min stue i utgangspunktet er noe verre akustisk enn andre stuer. At det er litt akustikk her nå skyldes at jeg flyttet inn i leiligheten for relativt kort tid siden og ikke har komt helt i orden enda. Jeg planlegger å henge opp flere bilder på veggen. Er ikke noe glad i store, tomme flater, så det kommer ikke til å bli en slik minimalistisk stue dette. Vurderer også noen lyddempende bilder.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.094
Antall liker
17.005
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har du vurdert Canton? Strekke budsjettet litt med f eks Canton Chrono SL 595.2 DC. Har ikke hørt dem selv, men har hørt langt dyrere Canton og de var kjempe engasjerende.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Har du vurdert Canton? Strekke budsjettet litt med f eks Canton Chrono SL 595.2 DC. Har ikke hørt dem selv, men har hørt langt dyrere Canton og de var kjempe engasjerende.
Ser nokså store ut. Usikker på om de hadde fått plass i den lille "TV avdelingen" i stua, så sant de ikke er plasseringsvennlige og tåler å stå tett på veggene. De langt billigere Canton GLE 496 har fått 6 stjerner i Lyd og bilde og konkurrerer mot langt dyrere høytalere som blant annet Monitor audio silver 6, så jeg tviler ikke på at Canton lager gode høytalere :) GLE 496 selges atpåtil av Komplett (som tilbyr 45 dagers åpent kjøp og fri retur) til kun 5990 for paret. Er som sagt det med stua da. Redd de ikke hadde fått nok plass...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ca 100db. Så høyt spiller jeg aldri i stuen, så dersom det må spilles over 90-95 db i snitt for å spille inn høyttalere så har jeg aldri spilt inn noen par. Derav forbeholdet.
For akkurat Klipsch sitt tilfelle, så er har det vært mumla i dBh. Spill høyt og bruk få timer, eller spill lavere og bruk lengre tid.

Det er mulig, men jeg har som sagt ikke erfart forskjeller hverken målemessig eller lyttemessig på mine kii three som har 6,5 " basselementer som spiller ned til 20hz.

Så jeg ville tatt påstander med en klype salt og iallefall ikke kjøpt høyttalere I den forventning om at det blir bedre med tid. Kanskje det blir det, men bør man gå utifra det?
Det er påviselige forskjeller i t/s-parametre mellom et nytt og ubrukt element og et innspilt et. Nå går det riktignok ikke så forferdelig mange timer før det grøvste har gått seg til.

En del fabrikanter kjører innbrenning av elementene før høyttalerne monteres.

Hva skal til for å høre forskjell på bassen? Hva tilsvarer det i slaglengde? Snakker vi om mer eller mindre forvrenging enn utgangspunktet? Er det kalkulert fra produsent at det skal bli endring til det bedre over tid eller er det bingo?
fs synker, Vas øker og Qt synker.

Untitled Document

Johan-Kr
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Hvorfor har ingen kommentert denne?
Dette må da være konge på denne typen musikk! Med rett forsterker altså...

Noen som har disse eller har hørt de?

Eventuelt:
JBL 4612 caberett speaker, kr. 2500/stk (Finn)

Og har du vurdert PA høyttalere? Om utseende ikke betyr så mye?
PA høytalere er vel beregnet på å nå ut til en større gruppe mennesker over et større område (type konsertsal eller arena)?. Dette er en liten stue i en liten leilighet med naboer tett på. Tror faktisk ikke jeg kan gå for noe så alt for stort til denne lille stua. Trenger jeg energiske høytalere? Ja, helt klart! Trenger de være store for å fylle stuen med lyd eller høres godt også i andre rom? Nei. Små bokhyllehøytalere kan faktisk fylle denne stuen med lyd og høres nokså greit i alle de andre rommene i leiligheten. Grunnen til at jeg først og fremst har sett etter gulvstående fremfor stativhøytalere er at de har et bredere register. Kan jeg spille grisehøyt? Nei, for da blir naboene mest sansynlig fly forbanna :p Musikken vil bli spilt på moderat høye nivåer. Høyt nok til å rocke løs, men langt ifra øredøvende nivåer. Høytalerne skal bli brukt like mye til film og TV serier som musikk.
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.859
Sted
Noreg
Vil man ikke alltid sitte nært i små rom?
Jeg har hvertfall ingen små rom hvor jeg sitter laaangt unna ;)
 
Topp Bunn