Ang. skambud på bruktmarkedet

R

RL69

Gjest
Påstand:

Å prute er politisk korrekt!!!

(Å ikke prute er i seg selv inflasjonsdrivende og ikke i trå med "dagens politikk").

MVH
KOL69

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Pruting er da ikke noe problem.Et skambud i ny og ne hører også med.Det er da bare å la være å svare,eller høflig avslå.Ikke rart det blir krig...
Mht bruktkjøp forøvrig,er det en annen grunn enn slunken lommebok som er drivkraften for de fleste,tror jeg.Produkt som er brukt,og har fungert en tid i markedet,vil vanligvis ha avslørt sine hemmligheter på både godt og vondt,så mulighetene til å skreddersy et anlegg som passer akkurat meg/deg er adskillig bedre da.
Nostalgifaktoren bør heller ikke glemmes,for det finnes mange lydmessig oppegående produkter om de er riktig gamle også.Altså;ikke bare nostalgi alene,men også lyd.Det er kooos det!!
Mvh Rune :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
En annen ting med bruktkjøp: Som regel får man ikke prøvd først, og kanskje passer det ikke inn i anlegget. Og selge med tap er ikke moro. Egenerfaring. :(

J

Jurassic

Gjest
oyvjorge skrev:
En annen ting med bruktkjøp: Som regel får man ikke prøvd først, og kanskje passer det ikke inn i anlegget. Og selge med tap er ikke moro. Egenerfaring. :(
Strengt tatt er jo det noe man må ta høyde for.
Har opplevd det samme selv men da tenker jeg på pengene jeg sparer på å handle på bruktmarkedet og så plager ikke tapet av penger meg noe nevneverdig.

N

nb

Gjest
oyvjorge skrev:
Det ser jo litt ut som første kjøper tar det aller meste av tapet, så handler man i bruktmarkedet er kanskje ikke kostanaden ved å prøve og feile litt allverden så lenge det er noenlunde kurante varer det er greit å få omsatt.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
nb skrev:
oyvjorge skrev:
Det ser jo litt ut som første kjøper tar det aller meste av tapet, så handler man i bruktmarkedet er kanskje ikke kostanaden ved å prøve og feile litt allverden så lenge det er noenlunde kurante varer det er greit å få omsatt.
Sant, men man kan brenne inne med ting. Det kan ta tid å få solgt og pengene er da bundet opp en stund.

N

nb

Gjest
oyvjorge skrev:
Sant, men man kan brenne inne med ting. Det kan ta tid å få solgt og pengene er da bundet opp en stund.
Absolutt. Derfor synes jeg f.eks man skal være forsiktig med modding og slik med mindre man har såpass cred at kjøper stoler på at det er gjort ordentlig. Før eller senere kommer som regel lysten på noe annet.

O

OldBoy

Gjest
Med fare for å bli litt personlig og konkret: Jeg synes han fyren fra Sørlandet var utrolig generøs.

Man kan lese annonsen din som at høyttalerne er fra 1994, og at de da kostet 1295 kroner.

Å legge disse kanskje opptil 14 år gamle høyttalerne ut til salg for 800 kroner pluss 204 kroner i oppkrav og porto, det må vel være et slags omvendt skambud, det. 300 kroner, maks, fritt levert, hadde du spurt meg. Skulle jeg liksom betale over 1000 kroner for disse?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
OldBoy skrev:
Med fare for å bli litt personlig og konkret: Jeg synes han fyren fra Sørlandet var utrolig generøs.

Man kan lese annonsen din som at høyttalerne er fra 1994, og at de da kostet 1295 kroner.

Å legge disse kanskje opptil 14 år gamle høyttalerne ut til salg for 800 kroner pluss 204 kroner i oppkrav og porto, det må vel være et slags omvendt skambud, det. 300 kroner, maks, fritt levert, hadde du spurt meg. Skulle jeg liksom betale over 1000 kroner for disse?
1295,- er nok stykkprisen. Totalt kosta disse (ifølge selger) 2590,- og da er kanskje tilbudet ikke så galt likevel?

O

OldBoy

Gjest
OK, da har jeg misforstått eller lest litt for fort.

Hvis nyprisen var 2590 kroner, skal jeg strekke meg til 600 kroner, for begge, fritt levert. Altså helt på linje med "den frekke sørlendingen".

:) :) :)

O

OldBoy

Gjest
Jeg leste feil. Ikke til å misforstå når det blir påpekt, men jeg leste altså fort og feil. Dumt av meg, men sånn er det bare.

Frakt er selvfølgelig et problem når ting blir for billige, men som kjøper, må jeg jo ta utgangspunkt i hva jeg anser at tingene er verdt levert på døra mi. Og 14 år gamle høyttalere med den nyprisen som jeg nå skjønner er pr. stykk, er i mine øyne ikke verdt mer enn 300 kroner pr. stykk, pluss minus, levert på døra mi. At det eventuelt koster 204 kroner å få dem frem, er egentlig ganske uinteressant for meg, men forklarer hvorfor mye gammelt og brukbart utstyr ikke finner nye eiere, men heller blir stående og støve ned på loft og i uthus.

La oss si at du skulle få 800 kroner for dem. Da har de kostet deg 130 kroner pr. år, forutsatt at du kjøpte dem nye. For å komme ned i samme årskostnaden, må de holde i minst 6 år til, 8 hvis frakten kommer i tillegg, og da tar bruktkjøperen all risiko i og med at det ikke er noen garanti, som du hadde da de var nye, og den som kjøper dem har ikke engang gleden av å eie noe nytt. Det er ikke spørsmål om å være kjip eller ikke, men det er urimelig at den som kjøper brukt skal ha en høyere årskostnad enn tidligere eiere.

T

timc

Gjest
OldBoy skrev:
Det er ikke spørsmål om å være kjip eller ikke, men det er urimelig at den som kjøper brukt skal ha en høyere årskostnad enn tidligere eiere.

Prøv deg med et litt uheldig bruktbilkjøp du. Eller skal samme regel gjelde der. Jeg synes det blir totalt feil å tenke slik du gjør her nå.

Dere gir hele tiden råd om at folk skal kjøpe brukt fordi da taper man i verste fall veldig lite...................Skal man gå ut fra ditt argument kan man aldri kjøpe brukt, dersom man blir 3. eier.

Synes forøvrig at prisen til Rudi er helt grei. Man skal jo pakke og ordne med sendig av dritten også. Ting tar tid.

-Tim

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.335
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette tilsynelatende er så problematisk ... men det kan virke som om noen «vil» ha en formel for hva som er «riktig» bruktpris, akkurat som det er en determinsitisk størrelse som gjelder for alle tilfeller. Er det i det hele tatt nødvendig å gjøre dette vanskeligere enn de banale og basale? Kjøper og selger har mostridende økonomisk interesse og sammenfallende materiell interesse. Hva er problemet?

mvh
KJ

O

OldBoy

Gjest
Jeg er ikke ute etter noen formler.

Men som kjøper er det jo lov å bruke hodet. Basert på forventet eller antatt forventet levetid på det man kjøper. Selvfølgelig bommer man her, som ellers i livet. Noen ganger går det i kjøpers favør, andre ganger ikke. Men det er jo ikke dumt å ha tenkt gjennom saken.

Hvis et par høyttalere, bare for å holde oss til vårt eksempel, har en nypris på 2.600 kroner, og har en forventet levetid på 20 år, koster de i gjennomsnitt 130 kroner i året. Jeg fremstår ikke som veldig begavet hvis jeg kjøper et par slike brukt for en pris som gir meg en høyere forventet eller antatt årskostnad enn det jeg kunne ha oppnådd ved å kjøpe dem nye. Hvis de ikke har samlerverdi, eller det er andre forhold som tilsier at det kan være lurt å kjøpe dem.

Det er klart at markedet rår, og at alle kan ta feil med hensyn til hvor lenge ting varer, men gitt at markedsprisen på disse høyttalerne virkelig er 1000 kroner, og de kan forventes å vare i ytterligere 6 år, blir altså årskostnaden hvis jeg velger å kjøpe dem 170 kroner. Jeg kan i og for seg godt velge å kjøpe dem likevel, men det er neppe snakk om noe åpenbart kupp i så fall.

Men som sagt: dette er jo ikke noen eksakt vitenskap, men illustrerer en måte å tenke på som fungerer utmerket ved kjøp av langt dyrere gjenstander enn høyttalere.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.335
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:
...
Men som sagt: dette er jo ikke noen eksakt vitenskap, men illustrerer en måte å tenke på som fungerer utmerket ved kjøp av langt dyrere gjenstander enn høyttalere.
Selvfølgelig, men det er mange måter å tenke på. Men, i tilfelle HT, det er ingen determinisme mht hva en HTs tekniske/økoniske levetid er, det kan være 10-20-30-40-50 år. Hva er prisen for tilsvarende ytelse fra et nytt produkt i dag? Hva er den konkrete tilstanden til det aktuelle objektet? Hva er en «rimelig» fordeling av verdi over tid? Hvor stort tilbud/etterspørsel er det etter objektet? Hvor travelt har hhv kjøper og selger det? Hvor stor er transaksjonskostnaden for hhv kjøper og selger? etc. Og selfølgelig: kjøper vil betale minst mulig for tingene og selger vil ha mest mulig igjen for tingene.

«In the bitter end» så er det som kjent så banalt enkelt at dersom kjøper og selger fra hvert sitt ståsted ikke møtes mht tingenes tilstand og pris så blir det ingen handel ... men hva så?

mvh
KJ

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Heldigvis er det markedskreftene som rår.

Er prisen for høy vil ingen kjøpe.

Er den passe eller for lav er nok interessen større.

Unnskyld mitt innlegg, fortsett å diskuter! ;)

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Don't Worry... det *ER* så enkelt ! :) VIL man -selge-, eller vil man vente? Opptil hver enkelt selger å vurdere DET...

Peter skrev:
Heldigvis er det markedskreftene som rår.

Er prisen for høy vil ingen kjøpe.

Er den passe eller for lav er nok interessen større.

Unnskyld mitt innlegg, fortsett å diskuter! ;)

A

Ari Gold

Gjest
før var halv pris på et relativt nytt produkt regnet som et kupp. nå tar man det nærmest som en selvfølge at prisen er - 50% av nypris.

når det gjelder det å handle nytt...

tar jeg feil hvis folk går etter tilbudet og ikke etter produktet?
f.eks. velger man heller Focal Diva Utopia Be fremfor B&W 802D,fordi man helt plutselig får et kjempe tilbud fra han med huset ute i bærum. to gode høyttalere, ja, selv om man egentlig foretrakk b&w....

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Slinger skrev:
Er vel ikke noe problem dette her,skambyderen øker ofte budet sitt om han virkelig er interessert i produktet.
Selv om han ikke får svar på første bud.

Det er i hvertfall min erfaring.
Må si meg enig her, skjønner ikke problemstillingen dessverre. Er vel bare å avvise/ikke svare på skambud?

Dolby

Medlem
Ble medlem
12.04.2002
Antall liker
0
HCS skrev:
...ofte tenkt at vi skulle hatt en egen kategori under bruktbørsen som het "byttehandler".... Mye spennende å få til i den sjangeren... Hva tror folket ? ;D
En enormt bra idè!! Jeg sitter med ting jeg ikke helt klarer å kvitte meg med, men hvis man får noe annet artig i bytte kunne det nok skje..? Foreslår at det opprettes byttetorg her på sentralen, tror nok vi kunne ha hatt mye glede av det! :) Megaidè!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.623
Sted
Holmestrand
Pengvim skrev:
spurte om hva selger syntes om 1000kr for noe han hadde lagt ut for 2000kr en gang. da ble han så sur at han HEVET prisen! det var ihvertfall latterlig. :p ::)
Jeg var innom en forhandler som hadde mye brukt stående der i blant en Mission Cyrus for 2-3 år siden. Jeg var interessert og spurte om pris. Dette ble besvart med at jeg skulle nevne en pris. Jeg syntes 1500 kr burde være en grei pris for en forsterkerlangt over 10 år. Selgeren ble drittsur og sa i en nokså uvennlig tone at jeg var så useriøs at han ikke gadd å prate med meg. Dette i åpen butikk foran andre kunder.

K

krille_krokodille

Gjest
Noe av det mest provoserende med såkallte skambud er disse som automatisk antar at man er helt i beita for penger og mer eller mindre desperat når man har en salgsannonse liggende ute. Skjedde meg når jeg hadde en Krell forsterker med prisantydning 35 k.
Meldingen jeg fikk var omtrent som følger:

"Kan gi deg 10.000 for denne i dag hvis du bestemmer deg fort!!"

Eller de som har regnet ut at siden det finnes andre forsterkere med flere kanaler som går for mindre penger enn det man forlanger, så er heller ikke forsterkeren du skal selge verdt mer enn ca. halvparten av den med flere kanaler. At den andre forsterkeren også har omtrent halvparten så mye effekt fordelt på dobbelt så mange kanaler, glemmer vedkommende glatt å ta med i "regnestykket" sitt.

Folk er rett og slett jævla frekke og mister alle hemninger og sosiale antenner når de får ferten av noe og tror de kan narre til seg et røverkjøp.

T

timc

Gjest
Ari Gold skrev:
tar jeg feil hvis folk går etter tilbudet og ikke etter produktet?
f.eks. velger man heller Focal Diva Utopia Be fremfor B&W 802D,fordi man helt plutselig får et kjempe tilbud fra han med huset ute i bærum. to gode høyttalere, ja, selv om man egentlig foretrakk b&w....

Dette er helt korrekt.

Det ironiske er jo at dersom alle får samme "tilbud" så har man strengt tatt ikke fått et tilbud i det hele.

-Tim

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
timc skrev:
Det ironiske er jo at dersom alle får samme "tilbud" så har man strengt tatt ikke fått et tilbud i det hele.
Det spørs hvordan man ser det. Jeg ser det sånn at alle får et godt tilbud, ikke i forhold til hverandre, men i forhold til kvalitet og pris, sammenlignet med andre merker. At en forhandler velger å presse prisene sine overfor alle kundene sine betyr jo ikke at tilbudet forsvinner, bare at flere får glede av det. I andre land koster samme vare kanskje det dobbelte.

T

timc

Gjest
Birdman skrev:
timc skrev:
Det spørs hvordan man ser det. Jeg ser det sånn at alle får et godt tilbud, ikke i forhold til hverandre, men i forhold til kvalitet og pris, sammenlignet med andre merker. At en forhandler velger å presse prisene sine overfor alle kundene sine betyr jo ikke at tilbudet forsvinner, bare at flere får glede av det. I andre land koster samme vare kanskje det dobbelte.

Det er ingen som virkelig presser prisene sine i praksis. De har en høy veiledende pris.

Egentlig skal veiledene pris bestemmes utfra hvilken pris varen vanligvis blir solgt for.

Jeg ser det sånn at alle får et godt tilbud, ikke i forhold til hverandre, men i forhold til kvalitet og pris
Kvaliteten får være opp til hver enkelt å bestemme, men absolutt ikke i forhold til pris.

-Tim

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
timc skrev:
Kvaliteten får være opp til hver enkelt å bestemme, men absolutt ikke i forhold til pris.
Hvordan kan du si det? Kvalitet må jo nødvendigvis vurderes i forhold til pris, og omvendt.

T

timc

Gjest
Birdman skrev:
timc skrev:
Hvordan kan du si det? Kvalitet må jo nødvendigvis vurderes i forhold til pris, og omvendt.

Joda, men skal kvaliteten bedømmes i forhold til listeprisen eller den prisen den faktisk blir solgt for?

Dersom faktisk veiledende pris er lavere en listepris, må produktet vurderes ut fra denne.

-Tim

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Enig i dette. Kvaliteten bør normalt vurderes ut ifra den prisen man betaler.

Derfor tror jeg jeg også at "bærumingen" gir bedre kvalitet-i-forhold-til-pris-tilbud, fordi han ikke er tvunget til å ha en "veiledende pris" som er lik anbefalt utsalgspris. Hifi-klubben og andre butikker med faste høye priser vil sånn jeg ser det ikke alltid kunne konkurrere med de frie aktørene p.g.a. sin prispolitikk. Til gjengjeld er ikke Hifi-klubben avhengig av like mange salg for lik avanse da de putter en større del av pengene i egen kasse.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
OldBoy skrev:
Jeg er ikke ute etter noen formler.

Men som kjøper er det jo lov å bruke hodet. Basert på forventet eller antatt forventet levetid på det man kjøper. Selvfølgelig bommer man her, som ellers i livet. Noen ganger går det i kjøpers favør, andre ganger ikke. Men det er jo ikke dumt å ha tenkt gjennom saken.

Hvis et par høyttalere, bare for å holde oss til vårt eksempel, har en nypris på 2.600 kroner, og har en forventet levetid på 20 år, koster de i gjennomsnitt 130 kroner i året. Jeg fremstår ikke som veldig begavet hvis jeg kjøper et par slike brukt for en pris som gir meg en høyere forventet eller antatt årskostnad enn det jeg kunne ha oppnådd ved å kjøpe dem nye. Hvis de ikke har samlerverdi, eller det er andre forhold som tilsier at det kan være lurt å kjøpe dem.

Det er klart at markedet rår, og at alle kan ta feil med hensyn til hvor lenge ting varer, men gitt at markedsprisen på disse høyttalerne virkelig er 1000 kroner, og de kan forventes å vare i ytterligere 6 år, blir altså årskostnaden hvis jeg velger å kjøpe dem 170 kroner. Jeg kan i og for seg godt velge å kjøpe dem likevel, men det er neppe snakk om noe åpenbart kupp i så fall.

Hvis man først skal begynne å tenke på denne måten, bør man vel også ta høyde for at eksempelvis 10 000 nok i nypris for 15 år siden i praksis
var endel mere penger enn det er idag ??? Jeg synes dette blir tullete, og mener prissettingen stort sett følger "magefølelsen" i markedet.
Selvfølgelig er det mange unntak, men det er ofte fordi folk er nødne på penger, eller at de forventer alt for mye for produktet....... :)

O

OldBoy

Gjest
Dette er ikke noe forsøk fra min side på å få ting til å virke tullete.

Med utgangspunkt i en markedspris eller et prisforlangende går det faktisk an å danne seg et grovt bilde av hva bruktkjøpet koster, gitt at utstyret har en viss grovt anslått resterende levetid. Legg så til et anslag over forventede reparasjons- eller oppgraderingskostnader, så har man i det minste et utgangspunkt for å gjøre seg opp en mening om det aktuelle bruktkjøpet fortoner seg som et kupp, eller om man kanskje like gjerne skulle satse på noe nyere.

Når det gjelder priser for 15 år siden, synes jeg ikke at man skal bekymre seg så mye over kroneverdier og slikt. Dette er ikke noen eksakt matematikk. Bare fingeren i været for å kunne gjøre seg opp en mening om markedsprisen er fornuftig i forhold til utstyrets alder og antatte levetid. Teknologi- og prisutviklingen på hi-fi-produkter trekker dessuten i motsatt retning. Ting som kostet 10.000 kroner for 10-15 år siden, koster, rett som det er mindre i dag, regnet i 2008-kroner. Samtidig som de ofte har bedre ytelser.

Jeg er ikke bekymret for oss som har vært med en stund, vi skal saktens komme ned på bena. Mange av oss har dessuten råd til en og annen tabbe. Men jeg har inntrykk av at det er ganske mange unge, uerfarne som, naturlig nok, fristes til å kjøpe brukt, og det er først og fremst disse jeg har i tankene når jeg prøver å formidle noen tanker og erfaringer rundt dette temaet.

sgt.salt

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Antall liker
4
Det er både noe sutrete, skinnhellig og selvhøytidelig over å ønske folk velkommen til handelen sin, ved å fortelle de potensielle kjøperne at de kan komme til å måtte skamme seg over budet.

Hva mener folk med det??
- her har jeg brukt X 000,- på denne dingsen, også tror han at han bare kan komme her og komme her??

Jeg er glad for at jeg ikke er sånn!!

Det er lov å prøve seg... Jeg ser f.eks ofte det motsatte; nemlig at folk prøver å selge gammal skit til til overpris, alternativt ta godt betalt uten å være ærlig på hvilke stand salgsobjektet er i.

Det er faktisk ikke lett å navigere i et bruktmarked. Noen legger ut et produkt for salg og har ikke tenkt å fire på sin prisantydning what'so'ever. Andre tar i på prisantydningen, nettopp for å ha litt å gå på dersom potensielle kjøpere viser seriøs interesse...

Hvis man er helt kontant og svart/hvit på førstekommunikasjon, er sjansen for at handelen skal gå i vasken ganske stor. Jeg bød nylig 7K for et produkt som var avertert til for 10K. Det var visst et "skambud", for jeg hørte aldri noe, trass i at jeg var både høflig og forklarte hvorfor jeg bød som jeg gjorde. Dermed stopper all kommunikasjon opp. Hva veit vel selger om jeg er villig til å gå opp eller ei? Folk som ikke besvarer mine henvendelser, orker jeg ikke å mase på. Et manglende svar velger jeg å tolke som at de ikke er interessert i å gjøre en handel

Jeg har pruta varer ned i 50% av en bra utgangspris ved et par anledninger. Noen ganger trenger folk pengene fort, rett og slett. Det kan jo være plagsomt med folk som ikke tar et nei for et nei, men det må være lov å prøve seg. Og det er faktisk lett å avvise et bud på en høflig måte...

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
sgt.salt skrev:
Det er både noe sutrete, skinnhellig og selvhøytidelig over å ønske folk velkommen til handelen sin, ved å fortelle de potensielle kjøperne at de kan komme til å måtte skamme seg over budet.

Hva mener folk med det??
- her har jeg brukt X 000,- på denne dingsen, også tror han at han bare kan komme her og komme her??

Jeg er glad for at jeg ikke er sånn!!

Det er lov å prøve seg... Jeg ser f.eks ofte det motsatte; nemlig at folk prøver å selge gammal skit til til overpris, alternativt ta godt betalt uten å være ærlig på hvilke stand salgsobjektet er i.

Det er faktisk ikke lett å navigere i et bruktmarked. Noen legger ut et produkt for salg og har ikke tenkt å fire på sin prisantydning what'so'ever. Andre tar i på prisantydningen, nettopp for å ha litt å gå på dersom potensielle kjøpere viser seriøs interesse...

Hvis man er helt kontant og svart/hvit på førstekommunikasjon, er sjansen for at handelen skal gå i vasken ganske stor. Jeg bød nylig 7K for et produkt som var avertert til for 10K. Det var visst et "skambud", for jeg hørte aldri noe, trass i at jeg var både høflig og forklarte hvorfor jeg bød som jeg gjorde. Dermed stopper all kommunikasjon opp. Hva veit vel selger om jeg er villig til å gå opp eller ei? Folk som ikke besvarer mine henvendelser, orker jeg ikke å mase på. Et manglende svar velger jeg å tolke som at de ikke er interessert i å gjøre en handel

Jeg har pruta varer ned i 50% av en bra utgangspris ved et par anledninger. Noen ganger trenger folk pengene fort, rett og slett. Det kan jo være plagsomt med folk som ikke tar et nei for et nei, men det må være lov å prøve seg. Og det er faktisk lett å avvise et bud på en høflig måte...

Hei,

Litt uenig med deg, er det en vare som foreks selger har vurdert til 10K og muligens for alt jeg vet "minstepris" av hva han synes den er verdt så er vel et bud 30% lavere en dette et "skambud" uansett hvordan du ønsker å se det.
Jeg synes man får sammenligne prisen med hva tilsvarende produkter normalt selges for nytt/brukt/alder osv.

På de "få produktene" jeg har satt ts brukt på åpen børs (det meste har gått til venner uten å aventere) så har jeg stort sett satt prisen i nedre leie av det jeg tidligere har sett og da vil jeg si til en "god pris", erfaringsmessig så kan det imidlertid synes som at det svarer seg å finne denne prisen og så legge på noen prosent for pruting før man aventerer.
Det skal sies at jeg ofte pruter selv, men ikke konsekvent hvis jeg synes produktet er riktig priset.

Mvh
Geir

A

Ari Gold

Gjest
føler dette er rette stedet å spørre.

hva mener dere er markedspris på følgende produkt:

cd-spiller
2 måneder ung
meget lite brukt, grunnet fravær av øvrige komponenter systemet
ganske sjelden på bruktmarkedet
anerkjent skandinavisk produsent, flott byggekvalitet
høstet mange gode omtaler og eventuelle innvendinger har blitt fjernet/minimert av produsent i ettertid
original emballasje
full fjernstyring
xlr/rca
befinner seg lett tilgjengelig i hovedstaden
selges fortsatt og ingen erstatter vil komme i nærmeste fremtid

nypris 20 000,- NOK

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Vanskelig å si da du ikke opplyser om hvilket merke det er snakk om. Det vil jo f.eks. ha mye å si om produktet i utgangspunktet er ettertraktet som ny vare, om leverandør er kjent for å gi avslag på veiledende pris m.m.

Mvh.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hva som er rett pris på et produkt finner man ikke ut før man har forsøkt å selge det, ref den meningsløse taksten på eiendom. Uansett hvor anerkjent merket er, tror jeg du vil slite med å få noe særlig over 12 000 for et brukt produkt til veil 20 000. Brukt er brukt. Men dette er jo bare spekulasjoner og meningsløs synsing. Lykke til med salget! :)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Rikky Rally skrev:
Det var faktisk det jeg trodde :).

Jeg tror at du kan få 13-15 tusen fra en som i utgangspunktet er ute etter det produktet.

Mvh.

A

Ari Gold

Gjest
og ellers...

hva er status på bruktmarkedet om dagen?

lavsesong?

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Var en kar som henvendte seg angående en annonse jeg hadde på finn.
Det ble endel sms fremogtilbake og etter en stund spurte fyren om jeg ville bytte i en defekt playstation2 med kontroll, minnekort osv og spill, hvorav bare noen hadde cover... Joa greit det sier jeg, send meg driten så får du centerhøyttaleren. Nei, da ombestemte han seg og måtte tenke på det. ???
Hehe og så var det en kar som tydeligvis visste markedsverdien på en Nordost Blue heaven rca kabel, maks 250,- MED frakt ???

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Oppgraderingssultne, men ofte ganske blakke hifientusiaster kan få seg til å gjøre mye rart i jakten på et kanonkjøp. Forståelig nok, i og for seg. Det mest innesnødde jeg har vært ute for, var en kar her inne som bød 750,- kr. i fullt alvor for en strøken cj-preamp med nypris på over 30.000,-. Han mente det var det det utrangert utstyr gikk for. Preampen var som ny, og produsert i 1997........

Topp Bunn