Jeg leste feil. Ikke til å misforstå når det blir påpekt, men jeg leste altså fort og feil. Dumt av meg, men sånn er det bare.
Frakt er selvfølgelig et problem når ting blir for billige, men som kjøper, må jeg jo ta utgangspunkt i hva jeg anser at tingene er verdt levert på døra mi. Og 14 år gamle høyttalere med den nyprisen som jeg nå skjønner er pr. stykk, er i mine øyne ikke verdt mer enn 300 kroner pr. stykk, pluss minus, levert på døra mi. At det eventuelt koster 204 kroner å få dem frem, er egentlig ganske uinteressant for meg, men forklarer hvorfor mye gammelt og brukbart utstyr ikke finner nye eiere, men heller blir stående og støve ned på loft og i uthus.
La oss si at du skulle få 800 kroner for dem. Da har de kostet deg 130 kroner pr. år, forutsatt at du kjøpte dem nye. For å komme ned i samme årskostnaden, må de holde i minst 6 år til, 8 hvis frakten kommer i tillegg, og da tar bruktkjøperen all risiko i og med at det ikke er noen garanti, som du hadde da de var nye, og den som kjøper dem har ikke engang gleden av å eie noe nytt. Det er ikke spørsmål om å være kjip eller ikke, men det er urimelig at den som kjøper brukt skal ha en høyere årskostnad enn tidligere eiere.