Ang. skambud på bruktmarkedet

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Den siste var jo nesten litt søt.. 750 spenn for en CJ-pre.. ;D
(bare å si fra til meg om noen vil selge noe slikt for en slik pris forresten.. ;D)

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Prisen blir ofte det markedet vil betale , eller?

N

nb

Gjest
Steinkare skrev:
Den blir jo ofte det, om noe handler.... men et annet aspekt er selgers oppfatning av "markedsverdi" vs kjøpers oppfatning av "bruksverdi". Selv om noen selger et par signalkabler til 1/3 av prisen til la oss si 7000 kroner, så ville jeg personlig aldri betalt i nærheten av prisforlangende selv om selgers pris er fair vs nypris. Man er faktisk avhengig av å finne en kjøper som deler selgers oppfatning av hvor mye man bør betale for et visst produkt.

Markedet for dyre HiFi-greier er ganske lite og det virker som det er en del urealistiske oppfatninger om hva man kan få for brukte greier av og til.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
nb skrev:
Steinkare skrev:

Markedet for dyre HiFi-greier er ganske lite og det virker som det er en del urealistiske oppfatninger om hva man kan få for brukte greier av og til.
Tror like gjerne man kan snu litt på det og si at det er en del urealistiske oppfatninger om hva man kan få brukte greier for av og til.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Blir dey noen konklusjon her eller?

Jeg for meg selv konkludert med at en gjenstand aldri vil ha en salgsverdi som er høyere enn det aktuelle kjøpere er villig til å betale.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.748
sgt.salt skrev:
Hvis man er helt kontant og svart/hvit på førstekommunikasjon, er sjansen for at handelen skal gå i vasken ganske stor. Jeg bød nylig 7K for et produkt som var avertert til for 10K. Det var visst et "skambud", for jeg hørte aldri noe, trass i at jeg var både høflig og forklarte hvorfor jeg bød som jeg gjorde. Dermed stopper all kommunikasjon opp. Hva veit vel selger om jeg er villig til å gå opp eller ei? Folk som ikke besvarer mine henvendelser, orker jeg ikke å mase på. Et manglende svar velger jeg å tolke som at de ikke er interessert i å gjøre en handel.
Hva er vitsen med å oppgi minstepris hvis den ikke har noen funksjon eller betydning? Selv gidder jeg ikke besvare bud under oppgitt minstepris, oppgitt som min grense for hvorvidt jeg har interesse av å selge eller ikke. Har vært godt fornøyd med prisene på stort sett alt jeg både har solgt og kjøpt opp gjennom årene, og jeg har verken tid til eller interesse av å leke tyrkisk teppehandler med gnukkinger...

N

nb

Gjest
Halux skrev:
Tror like gjerne man kan snu litt på det og si at det er en del urealistiske oppfatninger om hva man kan få brukte greier for av og til.
Absolutt.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Nok en gang leser jeg at et produkt selges gunstig, men at skambud er uønsket. Hva i ?!@#% betyr det?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Halux skrev:
Absolutt.
Man får det noen er villig til å betale. Verre er det da ikke. Godtar man ikke det, får man ikke solgt.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Dazed skrev:
nb skrev:
Halux skrev:
Absolutt.
Man får det noen er villig til å betale. Verre er det da ikke. Godtar man ikke det, får man ikke solgt.
Ja.
Men ofte er det slik at man heller lar være å selge enn å senke prisen under et visst nivå, selv om markedet viser at prisforlangende er for høyt.

P

Parelius

Gjest
Bruktmarkedet er ikke noe marked; det er mer som lotto og bingo. Ikke noe feil i det, bare litt mer uforutsigbart.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Jeg kan ikke by på noe som skal være "gunstig" samtidig som skambud er uønsket og man ikke har prisantydning. "Gunstig" er jo ofte en positiv vri på skambud. Jeg driter bare i hele greia.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Tror det man bør tenke på med salg av hifi, da spesielt utstyr som ikke selges i store mengder fra forhandlere, er at markedet er begrenset. Når jeg skal handle ønsker jeg alltid å ha en pris å forholde meg til.
Som kjøper: Noen legger ut: "selges for høyeste bud"- så legger man inn et greit bud, tilsvarende eller litt under utifra tilsvarende bruktvarer. Så får man svar at de skal tenke seg om, så har de fått inn mange høyere bud, og da har jeg ingen interesse av å fortsette handelen, så har plutselig alle de andre bud-giverne trukket seg- med en eller annen fantastisk historie om døde katter, bilkrasj og fandens oldemor ....

Som selger: "selges høystbydende" får inn masse flåsebud til 10-20% av nypris, ingen som er seriøst interessert tar kontakt. Hvorfor? mulig fordi kjøper er usikker på hva selger ønsker og blir vanskelig å forholde seg til, kjøps- prosessen tar unødvendig lang tid.

... poenget var at markedet er begrenset og man er avhengig av å finne dem som leter etter produktet du selger, de som leter etter produktet ønsker å gjøre enn ryddig og rask handel uten innblanding fra andre, og plutselig økt pris. Ut fra erfaring er de som kommer med urealistiske bud ( som f.eks 750 for CJ ampen) ikke ute etter dette produktet, men sender kun ut mailer i "håp" om at selger trenger cash i løpet av den nesten timen, og er villig til å gi fra seg varen så godt som gratis. Om de hadde fått tilslag er det ikke en gang sikkert de hadde betalt for varen allikevel.

G

Gjestemedlem

Gjest
J.Finvaag skrev:
Som selger: "selges høystbydende" får inn masse flåsebud til 10-20% av nypris, ingen som er seriøst interessert tar kontakt. Hvorfor? mulig fordi kjøper er usikker på hva selger ønsker og blir vanskelig å forholde seg til, kjøps- prosessen tar unødvendig lang tid.
Hvis man legger inn en annonse der man leker auksjon og ikke engang setter en startpris eller en reservasjon er det jo en helt klar invitasjon til å motta svært lave bud. Jeg kan ikke helt se for meg hvilke objekter det er man håper skal utløse en heftig budrunde med oppstart rundt markedsverdi.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
J.Finvaag skrev:

"Selges til høystbydende"
betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, uansett hvor lavt det er! Det bør også settes en tidsfrist for budrunden i slike annonser.

Og:

"Selges til høystbydende over Kr X" betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, men ikke hvis budet er under X Kr. Det bør settes en tidsfrist for budrunden.

"Selges til høystbydende eller Kr. X" betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, uansett hvor lavt det er, men hvis noen byr X Kr, får de tilslaget med en gang. Det bør settes en tidsfrist for budrunden.

"Selges for Kr X" betyr at varen skal selges for X Kr, og når man har fått et bud på X Kr, omsettes varen for dette. Selger har ikke anledning til å selge til andre som byr enda høyere etter at budet på X Kr. har kommet.

Dette er det dessverre mange som ikke har forstått. Når man lager bruktannonser, burde man skrive det man mener/forstå betydningen av det man skriver, og forholde seg til dette! Det er ekstremt mye slurv med dette i alle forum med bruktmarked jeg har vært borti.

Kanskje noen retningslinjer som dette burde inkluderes i forumreglementet eller i en FAQ i bruktbørsen?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.440
Torget vurderinger
2
Tanken er god, men det blir veldig vanskelig for oss å håndheve dette.

I HFS3 kommer det en ny bruktbørs som vil bli mye bedre på mange punkter, og enkelte deler av det du tar opp her vil bli adressert. Jeg ser liten hensikt å implementere denne typen regler med dagens utgave av bruktbørsen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Høvdingen skrev:
Tanken er god, men det blir veldig vanskelig for oss å håndheve dette.

I HFS3 kommer det en ny bruktbørs som vil bli mye bedre på mange punkter, og enkelte deler av det du tar opp her vil bli adressert. Jeg ser liten hensikt å implementere denne typen regler med dagens utgave av bruktbørsen.
Nei, det er klart det er så å si umulig å håndheve dette, men jeg syntes bare at det kunne stå som en slags retningslinjer eller en påminnelse om å formulere seg tydelig om pris og betingelser i annonser, slik at det blir minst mulig uenighet.

Slik som J.Finvaag over her er inne på: I annonser med "selges høystbudende" får selgeren ofte bare "uakseptabelt lave" bud fra ikke "seriøst interesserte" budgivere. Slik annonsen er formulert, har antakeligvis budgiveren med det høyeste (men for selgeren likevel skammelig lave) budet juridisk sett rett til å få kjøpt den annonserte varen for "skambudet" sitt.

Jeg synes heller ikke at HFS skal ha noe ansvar eller innvirkningskraft på salgsbetingelsene eller håndhevingen av hvordan salg blir gjennomført, men påminnelser og retningslinjer kan da hjelpe likevel?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.602
Sted
Holmestrand
Dazed skrev:
nb skrev:
Halux skrev:
Absolutt.
Snakket med en i går som mente at Rogers LS3/5a går for 30-40.000 kr... i så fall er mine til salgs...

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
J.Finvaag skrev:

"Selges til høystbydende"
betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, uansett hvor lavt det er! Det bør også settes en tidsfrist for budrunden i slike annonser.

Og:

"Selges til høystbydende over Kr X" betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, men ikke hvis budet er under X Kr. Det bør settes en tidsfrist for budrunden.

"Selges til høystbydende eller Kr. X" betyr at varen skal selges til det høyeste budet som kommer, uansett hvor lavt det er, men hvis noen byr X Kr, får de tilslaget med en gang. Det bør settes en tidsfrist for budrunden.

"Selges for Kr X" betyr at varen skal selges for X Kr, og når man har fått et bud på X Kr, omsettes varen for dette. Selger har ikke anledning til å selge til andre som byr enda høyere etter at budet på X Kr. har kommet.

Dette er det dessverre mange som ikke har forstått. Når man lager bruktannonser, burde man skrive det man mener/forstå betydningen av det man skriver, og forholde seg til dette! Det er ekstremt mye slurv med dette i alle forum med bruktmarked jeg har vært borti.

Kanskje noen retningslinjer som dette burde inkluderes i forumreglementet eller i en FAQ i bruktbørsen?
Jeg ser også behovet for regler rundt budgiving og salg, etter å ha hatt høyeste bud på 4500 kroner da fristen for bud (som selger hadde satt) gikk ut.

Selger legger ut min sum på sentralen 7 minutter etter at budfristen er ute, og 20 minutter senere får jeg melding fra selger om at varene er solgt til en annen for 4750 kroner.

Når selv erfarne medlemmer på Hifisentralen ikke har vett til å vise anstendighet ved å holde seg til egne premisser for budgiving, så bør også bruktmarkedet ha regler som alle vet å forholde seg til.

Vi får bare satse på at HFS3 får gode nok regler for kjøp og salg slik at medlemmene unngår slike sære opplevelser.

N

nb

Gjest
Boe skrev:
Vi får bare satse på at HFS3 får gode nok regler for kjøp og salg slik at medlemmene unngår slike sære opplevelser.
Blir uansett vanskelig å håndtere - ikke mulig å lage et regelverk som forhindrer folk fra å være dust.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Så lenge det utvises folkeskikk er et skambud positivt for selger.

Uansett hva man skal selge er det bedre med et bud enn ingen bud.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Anonym skrev:

Hvorfor mener du det er slik?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.330
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
Anonym skrev:

Det er jo i det minste en feedback til selger.

mvh
KJ

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Poenget er at mange selgere hverken ber om eller ønsker feedback av denne typen, slik at et skambud = dårlig fokeskikk.

Er det ikke bare å lese hva folk skriver i annonsene og forholde seg til det?
De fleste oppgir bare en pris, og da er det fritt frem for bud og forhandlinger.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
audionut skrev:
Poenget er at mange selgere hverken ber om eller ønsker feedback av denne typen, slik at et skambud = dårlig fokeskikk.

Er det ikke bare å lese hva folk skriver i annonsene og forholde seg til det?
De fleste oppgir bare en pris, og da er det fritt frem for bud og forhandlinger.
Jeg synes det er kjekt med feedback men det jeg har merket meg er at mange av de som kommer med skambud gjerne argumenterer mot produktet/rakker ned på produktet som er til salgs.

Et kort og konkret skambud fra en bruker som tilkjennegir seg med navn og et registrert telefonnummer er i mine øyne utelukkende positivt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.330
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
...
«Skambud» har ingen ting med folkeskikk å gjøre, det er bare en positiv ytring av betalingsvilje. At en enkel ytring om en betalingsvilje som er noe avvikende fra det eselger ser for seg kan oppfattes som «dårlig fokeskikk» er rett og slett uten for min forstand. Hva er det som er fornærmende med å ytre en betalingsvilje som avviker fra forventingen?

mvh
KJ

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
Anonym skrev:

Ut fra tilbakemeldingene kan jeg få en ide om hvor attraktivt produktet er i andres øyne selv om det ikke er noen bud som er tilstrekkelig gode.

Rent personlig har jeg ikke sansen for å legge inn skambud, så lenge jeg føler at jeg har betalt en grei pris for produktet er det viktigere for meg at begge parter er fornøyde enn at jeg kunne ha spart en tusenlapp.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.602
Sted
Holmestrand
Eivind E skrev:
Nex skrev:
Hva med selgere som skriver "vurderes solgt", det syns jeg er artig. :) hehe
Det er bare latterlig. Enda verre når det er en gammel Ford Sierra fra '83.
Vurderes solgt = selger prøver å gjøre seg kostbar for å få høyere pris

Tips til dere "vurderes solgt annonsører": det virker ikke! Alle skjønner at dere ikke hadde satt inn annonse hvis dere ikke ville selge.
Synes ikke det er så underlig. Får du penger vurderer du det opp mot nytteverdien. Får du tilbud om vrakpanten beholder du den i slike tilfeller.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
Synes ikke det er så underlig. Får du penger vurderer du det opp mot nytteverdien. Får du tilbud om vrakpanten beholder du den i slike tilfeller.
Det ligger vel implisitt i de fleste annonser.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Skambud er når kjøper byr mellom 1/2 til 3/4 av det selger ønsker og da inkludert frakt når prisen allerede er svært gunstig og må ses på som et kupp. Eller?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Nå synes jeg det bør taes høyde for at vedkommende som byr,faktisk ikke har peiling på hva selgeren mener det er verd,eller hva som er "normalpris" på objektet heller.. Det forekommer oftere enn man skulle tro,og jeg synes faktisk at enkeltes behandling av potensielle kjøpere er noget under lavmålet for anstendighet.

Personlig oppfordrer jeg alle til å gi blanke i å gå inn i forhandlinger med selgere som ikke er i stand til å oppgi en pris de kunne ha tenkt seg.Er det en budrunde de ønsker,så er QXL et mer hensiktsmessig alternativ. Man kan heller legge inn en link på bruktmarkedet til auksjonsstedet.

Mvh Rune ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Rune.U skrev:
Nå synes jeg det bør taes høyde for at vedkommende som byr,faktisk ikke har peiling på hva selgeren mener det er verd,eller hva som er "normalpris" på objektet heller.. Det forekommer oftere enn man skulle tro,og jeg synes faktisk at enkeltes behandling av potensielle kjøpere er noget under lavmålet for anstendighet.

Personlig oppfordrer jeg alle til å gi blanke i å gå inn i forhandlinger med selgere som ikke er i stand til å oppgi en pris de kunne ha tenkt seg.Er det en budrunde de ønsker,så er QXL et mer hensiktsmessig alternativ. Man kan heller legge inn en link på bruktmarkedet til auksjonsstedet.

Mvh Rune ;)
enig!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
IsakAlexander skrev:
Skambud er når kjøper byr mellom 1/2 til 3/4 av det selger ønsker og da inkludert frakt når prisen allerede er svært gunstig og må ses på som et kupp. Eller?
Forsåvidt en rimelig betraktning, men kravet om å slippe skambud kommer vanligvis fra kraftidiotene som ikke engang antyder en pris de ønsker seg. Sjekk børsen; det er mange av dem her inne. Ryktet forteller at de tørker seg bak først og gjør fra seg etterpå.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.330
Torget vurderinger
1
o.t.

totte skrev:
... Ryktet forteller at de tørker seg bak først og gjør fra seg etterpå.
8) Arne And: «Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræ..en før man skiter»

mvh
KJ

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg lurer hva som er mest idiotisk - å ikke ønske skambud på bruktbørsen eller å ikke kunne akseptere at folk utformer annonsene slik de selv ønsker uten å komme med kraftige personangrep og malersike beskrivelser av avføringsrutinene.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Jeg lurer hva som er mest idiotisk - å ikke ønske skambud på bruktbørsen eller å ikke kunne akseptere at folk utformer annonsene slik de selv ønsker uten å komme med kraftige personangrep og malersike beskrivelser av avføringsrutinene.
Helt klart det første.

Å be om bud, men kreve å slippe for lave bud, uten å gi noe som helst hint om hvor grensen for hvilke bud man kan tillate seg å fremme går er idiotisk. Oppførselen minner om den til den gale damen på museet i "Den siste Fleksnes" når Marve er lurt på date, og Harald Tusberg er der med skjult kamera.

For at noe skal være et personangrep må en identifiserbar person angripes. Jeg idiotforklarer med rette alle med nevnte atferd. Det er noe annet, og det er ikke idiotisk, men ganske treffsikkert. Dessuten var ikke beskrivelsen av avføringsrutinene det minste malerisk, jeg vil heller si den var stramt prosaisk, og kan ikke se hvordan jeg kunne formidlet det ubekreftede ryktet på noen mindre malerisk måte.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
totte skrev:
xerxes skrev:
Det ligger vel implisitt i de fleste annonser.
Nettopp.
Og dermed trenger man ikke skrive "vurderes solgt", men om man vil, så for all del.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skriver man "selges til høystbydende", har man egentlig lovt å selge til høyest bydende, selv om budet er et "skambud".

Skriver man "Vurderes solgt. Gi bud!", kan man velge å ikke selge hvis budene er for lave.

Det er som alltid bare å sørge for å skrive det man mener på en tilstrekkelig nøyaktig og forståelig måte, og holde seg til de premissene man selv setter.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Dazed skrev:
Skriver man "selges til høystbydende", har man egentlig lovt å selge til høyest bydende, selv om budet er et "skambud".

Skriver man "Vurderes solgt. Gi bud!", kan man velge å ikke selge hvis budene er for lave.

Det er som alltid bare å sørge for å skrive det man mener på en tilstrekkelig nøyaktig og forståelig måte, og holde seg til de premissene man selv setter.
Siden skambud blir definert av selger kan man bare kalle alle bud for skambud og trekke seg ut av enhver avtale.

Jeg ser at det er flere som har fått ødelagt frokosten med å få inn et bud som de ikke "liker"(?!?), men min erfaring er at de lave budene ikke er grusomt langt unna det jeg kunne tenkt meg å selge for. Og da har jeg skrevet i annonsen: "Skambud tas til etterretning".

Topp Bunn