Trodde Liebfraumilch i all hovedsak var høytproduserende Muller-Thurau? Muligens med noe innslag av Sylvaner? Sikker på dette Vidar P?
Opprinnelig var det riesling så vidt jeg vet. Jeg burde vel ha sagt "kan være". Muller Thurgau er det mye av nå ja.. det er jo en konstruert relativt ung druetype som har vokst i dyrket areal de siste tiårene... men forhåpentligvis avtar den nå; druene blir store og modner alltid 100%. Dårlig kvalitet, men store avkastninger; og følgelig relativt lave men sikre inntekter for bonden.
I Liebfraumilch (som er en "dårlige-druer-til-overs" type blandingsvin) kaster man inn det man måtte ha igjen av riesling, mt og silvaner (sistnevnte gir veldig høy kvalitet i Franken!!) som ikke holder tilstrekkelig kvalitet for å utgjøre enkeltdrueviner. Men den kan også inneholde Kerner, som er en annen lavkvalitets konstruert nyere drue som har hatt en viss blomstring på 90-tallet. Fordelingen er helt vilkårlig.
Jeg protesterer bare egentlig litt på den negative omtalen av riesling; som kan utgjøre basis for noen av verdens største hvitviner når alt stemmer.
Tyskerne selv drikker ikke "liebfraumilch", de eksporterer skiten til de som vil ha den

"
..The generic label Liebfraumilch is used to market vintages from anywhere in the Rheinhessen/Nahe area. It is unknown in Germany and exclusively used for exports..."
Jeg har tilbrakt lang tid blant vinprodusenter i Rhin og Mosel; og er det en ting jeg har sett, så er det at de i deres billigviner (kooperativ-viner særlig) hiver i hva enn det skal være... bare det er dårlige druer som produsenten ikke vil sette sitt navn på

En annen ting jeg har sett, er at få (om noen!) legger så mye bestrevelser inn i sine toppviner som disse tyskerne... og virkelig bra blir det, men til en pris.
Mvh Vidar P