Ønsker anbefaling Anbefalinger av Klasse D mono....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    726
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Spennende greier det der. Har for øyeblikket streamer med rca ut. Da må man kanskje ha overgang til xlr?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.692
    Antall liker
    3.224
    Torget vurderinger
    0
    Skal bli spennende å teste ut disse nymotens Klasse D......... :coffee:
    Antall Watt er helt uinteressant, men klarer den å spikre et troverdig lydbilde? :unsure:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.605
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skal bli spennende å teste ut disse nymotens Klasse D......... :coffee:
    Antall Watt er helt uinteressant, men klarer den å spikre et troverdig lydbilde? :unsure:
    De jeg hørte på sist uke leverte bedre og mer troverdig lydbilde enn hva to forsterkere fra EC klarte, med god margin.
    Da snakker vi om en 1200as2
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Det kan jeg skrive under på. Fikk låne en amp med 1200as2 i en par dager som jeg kjørte i mono.
    Den kunne jeg fint ha levd med videre. Godt med smekk og kontroll, særlig i bassen.
    Lydbildet er mindre enn i en god røreffekt, men til gjengjeld er det bedre pinpoint, mere luft mellom instrumentene og på ingen måte kald eller steril.
    Har jeg nevnt bassen? 😎
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.605
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En 2000ashv er på vei til meg, bygget av Andreas. Den nye typen yter 2x1000w i både 4 og 8ohm.
    Jeg oppfatter lydbildet større enn de vi testet imot, først tolket jeg lydbildet som smalere, men etter å ha lyttet en del så forsto vi at lydbildet var minst like stort, men de instrumentene fløt ikke i hverandre som de gjorde dem de andre forsterkerne, icepower gir en mer definert plassering av instrumentene i lydbildet.
    Kun positive opplevelser med det møtet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Noe jeg har tenkt litt på, er om denne veldige tydeligheten på instrumentene og stramme bassen som mange liker og streber etter, egentlig er «troverdig» eller «naturtro». Eller er det mer en «effekt» vi synes er fascinerende? Ved live-musikk, særlig akustisk og uoppmikket, er i alle fall mitt inntrykk at ting flyter litt i hverandre.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    På et konsert har du det visuelle i tillegg. En muligens litt overdreven fokus/tydelighet kompenserer for dette.
    Smak og behag tenker jeg. Det går fint an å leve med litt mykere fokus- har ikke hørt Kl.D i lengden og det gjenstår å se om jeg syns om det er et like behagelig lytting over tid.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.640
    Antall liker
    3.656
    Torget vurderinger
    1
    Noe jeg har tenkt litt på, er om denne veldige tydeligheten på instrumentene og stramme bassen som mange liker og streber etter, egentlig er «troverdig» eller «naturtro».
    I hele bassområdet, fra sub til øvre bass/nedre mellomtone, tror jeg kl D er uovertruffen. I diskanten, er jeg mer forbeholden, basert på tidligere lytteinntrykk. Har dog ikke hørt de aller siste variantene av sorten. Ser at KEF bruker klasse D i sine aktive høyttalere. Den rimeligste modellen har klasse D både i bass/diskant. På de dyrere modellene, bruker de klasse D kun i bass/mellomtone, og klasse AB i diskanten.

    …har ikke hørt Kl.D i lengden og det gjenstår å se om jeg syns om det er et like behagelig lytting over tid.
    Blir spennende å høre hva du kommer frem til.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.605
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke så nervøs for toppen, da jeg bruker Dirac - hadde jeg ikke brukt DSP derimot, så hadde hadde jeg muligens tenkt litt annerledes.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.627
    Torget vurderinger
    1
    Noe jeg har tenkt litt på, er om denne veldige tydeligheten på instrumentene og stramme bassen som mange liker og streber etter, egentlig er «troverdig» eller «naturtro». Eller er det mer en «effekt» vi synes er fascinerende? Ved live-musikk, særlig akustisk og uoppmikket, er i alle fall mitt inntrykk at ting flyter litt i hverandre.
    Mye av den overdrevne «tydeligheten» er et resulatet av produksjonen av musikkhermetikken, i kombinasjon med reproduksjon i to kanaler.

    mvh
    KJ
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    I hele bassområdet, fra sub til øvre bass/nedre mellomtone, tror jeg kl D er uovertruffen. I diskanten, er jeg mer forbeholden, basert på tidligere lytteinntrykk. Har dog ikke hørt de aller siste variantene av sorten. Ser at KEF bruker klasse D i sine aktive høyttalere. Den rimeligste modellen har klasse D både i bass/diskant. På de dyrere modellene, bruker de klasse D kun i bass/mellomtone, og klasse AB i diskanten.

    Blir spennende å høre hva du kommer frem til.
    Knitringen på LP trer litt mer tydeligere frem 😉
    Ikke plagsomt, for min del, men en legger merke til det.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    162
    Antall liker
    411
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder lydbilde. Jeg har Andreas Knedahl sine max oppgraderte 2000 AS monoblokker. Lydbildet er gigantisk hos meg i alle fall.. Kan egentlig ikke huske å ha hatt større lydbilde med alt det utstyret jeg har hatt opp gjennom. Kan heller ikke huske å ha hatt bedre amper enn Andreas sine selv om jeg har hatt amper til 7-8 ganger prisen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.605
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har bare en 2000as2, og ikke monoblokker... Dette er helt rått.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.692
    Antall liker
    3.224
    Torget vurderinger
    0
    Lydbildet er gigantisk hos meg i alle fall.. Kan egentlig ikke huske å ha hatt større lydbilde med alt det utstyret jeg har hatt opp gjennom......
    Lydbildet - og størrelsen på lydbildet - er en detalj som i veldig varierende grad blir beskrevet. Media benytter flittig blomsterspråket i sine omtaler,
    men mangler i stor grad presisjonen som faktisk er tilstede og kan oppleves når et system spiller på lag med rommet og lytteposisjon.
    For mange oppleves et 3D-lydbilde på samme måte som et 2D-lydbilde........og trives med det (y)

    På samme måte som man kan høre forskjell på kabler er det også store forskjeller på forsterkere og noen innspillinger
    avslører forskjellene tydeligere.

    Mange oppfatter lydbildet til en plass mellom høyttalerne og noen oppfatter "et gigantisk lydbilde" også i "rommet" utenfor høyttalernes ytterkant.

    Her er lenke til en beskrivelse av et "omfattende" lydbilde. Hvordan samsvarer den beskrivelsen med dine opplevelser av ny forsterker?

    https://positive-feedback.com/Issue18/waters.htm
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    162
    Antall liker
    411
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Lydbildet - og størrelsen på lydbildet - er en detalj som i veldig varierende grad blir beskrevet. Media benytter flittig blomsterspråket i sine omtaler,
    men mangler i stor grad presisjonen som faktisk er tilstede og kan oppleves når et system spiller på lag med rommet og lytteposisjon.
    For mange oppleves et 3D-lydbilde på samme måte som et 2D-lydbilde........og trives med det (y)

    På samme måte som man kan høre forskjell på kabler er det også store forskjeller på forsterkere og noen innspillinger
    avslører forskjellene tydeligere.

    Mange oppfatter lydbildet til en plass mellom høyttalerne og noen oppfatter "et gigantisk lydbilde" også i "rommet" utenfor høyttalernes ytterkant.

    Her er lenke til en beskrivelse av et "omfattende" lydbilde. Hvordan samsvarer den beskrivelsen med dine opplevelser av ny forsterker?

    https://positive-feedback.com/Issue18/waters.htm
    True true! Jeg har noen tracks jeg spiller for å vurdere nettopp det der. Prøver sånn sett å gjøre resultatet reproduserbart så langt d lar seg gjøre. Men det jeg føler jeg har nå er at lydbildet strekker seg utenfor rommets vegger, men også at det er altomsluttende. Det føles ofte som at jeg har surroundhøytalere da lyden kommer bakenfra og over meg også. Dette henger en del sammen med akustikken i rommet (jeg har et godt behandla rom). Men jeg merker stor forskjell med ulike høytalere når d kommer til det her med dybde, bredde, høydeperspektiv og kanskje spesielt 3D.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.692
    Antall liker
    3.224
    Torget vurderinger
    0
    Skal bli spennende å teste ut disse nymotens Klasse D......... :coffee:
    Antall Watt er helt uinteressant, men klarer den å spikre et troverdig lydbilde? :unsure:
    Basert på inspirasjon fra Sven Palvig og HoJ er nå monsterforsterker ankommet.
    Den er ferdig tilkoblet og står nå til innbrenning før omfattende testing av lydbildet (y)

    IMG_20230905_115413_1024.jpg
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    821
    Antall liker
    452
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Gikk fra Mcintosh MC2102, til Nord NC500 RevA monoblokker, fikk helt klart ett løft lydmessig. Savner absolutt ingenting. Kvalitetsforbedring på absolutt alle områder.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.605
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det rare med 2000as2(hv) er at den yter 2x1000w@8ohm og 2x1000w@4ohm...
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    I hele bassområdet, fra sub til øvre bass/nedre mellomtone, tror jeg kl D er uovertruffen. I diskanten, er jeg mer forbeholden, basert på tidligere lytteinntrykk. Har dog ikke hørt de aller siste variantene av sorten.
    Der satt du egentlig ord på mitt inntrykk etter å ha sammenlignet Hypex NC400 og mine DP-forsterkere (6.4 og 6.4P). Nå, etter å ha levd en stund med Purifi Eval1, har jeg ingen betenkeligheter lenger. Jeg opplever den som tydelig og entydig bedre på alt. Jeg ville kanskje tenkt annerledes etter sammenligning med A5, men det får bli med tanken om tanken så lenge jeg surrer med planer som krever 4 kanaler pr. side.

    Ellers sikter nok de fleste seriøse klasse D-forsterkere mot et ideal som ligner DP. Det appellerer neppe til de som lever fint med DP, men av og til savner et lite anstrøk av rør.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.114
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Ja det stemmer så lenge modulen ikke er festet til noe... Men skal da i et kabinett som kjøler i en eller annen grad... Er ikke noe å tenke på i praksis..... Jeg har hatt både 1200 og 2000 og banket de godt på8 x 15 subber uten et feilslag...
    No worries 🎶🎶
    Men folk som ikke har prøvd vet ikke hva de går glipp av.... Prisen er latterlig kontra ytelse...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.196
    Antall liker
    821
    Det står altså «without thermal shudown» så har ingenting med kabinett å gjøre..

    Jeg har 7 stk 1200as2 til info.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.379
    Antall liker
    2.991
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ulempen med flere av ferdig psu / amp moduler ,,det er ikke enkelt å sammenlkne power som at noen er mono og andre stero m felles psu ,,, disse vil gi mindre seff, så veldig avhenging av psu størrelse selv samme effekt modul .Og custom tilpassinger gjøres fortløpende

    virke måten for utgangen er ikke ulik en linear push pull amp,, så rail spenningene og strøm sier litt om størrelsen på en amp / psu

    As 1200 stero her rail spenniger antas +-70-75 v som vilgi nominellt 200w 8 ohm og 4 ohm power supply avhenging tror denne har anbefalt nedre grense 3 ohm

    Nc 1200med sin høyere rail spenning på over 90v blir ca400 w i 8 ohm og power supply avhengig ca 700w 4 ohm
    Den er kapable av 2 ohm belastning
    og begge disse kan avgi 40 ampere som erover gjennom snitt for D amper : )

    Til sammen likning vil feks railer på 50-55v gi nominellt 100/120w i 8 ohm ,
    som lykkelig diyer er jeg defor mer opptatt av ratingene på enkelt komponenter som psu og amp , da virkelig kan man customisere . )
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.622
    Antall liker
    25.695
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det rare med 2000as2(hv) er at den yter 2x1000w@8ohm og 2x1000w@4ohm...
    Svaret på det er at det maksimale den kan levere er 2000W. Hvis du bare bruker en kanal så mener jeg å huske at den kan levere 1000W i 8 ohm og 2000W i 4 ohm. Med begge kanalene i drift så kan den ikke levere mer enn 2000W totalt uavhengig av last. Med to av disse modulene i samme kabinett så ville du hatt 2x2000W tilgjengelig i 4 ohm.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    4.111
    Torget vurderinger
    1
    Det står altså «without thermal shudown» så har ingenting med kabinett å gjøre..

    Jeg har 7 stk 1200as2 til info.
    Istedet for å skru seg av, så regulerer den ned effekten for å spille kontinuerlig. Vesentlig forskjell og fungerer som tidligere nevnt på denne effekten uten kjøling. Disse modulene er designet for å skru ned effekten om de går opp til x antall grader, litt slik som en CPU med Thermal Throttling. Kjekt å kunne fortsette jobben, selv med redusert ytelse.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.976
    Antall liker
    1.793
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    I hele bassområdet, fra sub til øvre bass/nedre mellomtone, tror jeg kl D er uovertruffen. I diskanten, er jeg mer forbeholden, basert på tidligere lytteinntrykk. Har dog ikke hørt de aller siste variantene av sorten. Ser at KEF bruker klasse D i sine aktive høyttalere. Den rimeligste modellen har klasse D både i bass/diskant. På de dyrere modellene, bruker de klasse D kun i bass/mellomtone, og klasse AB i diskanten.

    Blir spennende å høre hva du kommer frem til.
    Du bør ikke være forbeholden med hensyn til diskanten gengivelsen. Jeg var selv lidt nervøs for det, men PS Audio Stellar M1200 klarede det så flot. En triangel står så flot klart og rent.
    Så købte jeg ICEpower AS 2000 fra Andreas Knedahl. Her står diskanten også så flot. Jeg har ingenting at udsætte på den. Men min er ikke standard.., fordi der er ting fra øverste hylde. Den er ligesom Andreas egen. Bedre kabler, bøsninger og loddet sammen. Den er fremragende.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    267
    Antall liker
    159
    Er det noen av dere som har as 2000 som bor i nærheten av Sætre i Asker.
    Jeg skulle gjerne ha prøvd en hjemme.
    Jeg vurderer å kjøpe en selv. Men han har ikke mulighet til å låne bort for test.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.605
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjører icepower fra 60-20.000hz fungerer helt ypperlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn