Anbefalinger av innspillinger med god lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Hvor kan man kjøpe denne på fysisk format? Jeg sliter med å finne den. (Så etterpå at denne var limitert til 300 eks, da får man vel ikke tak i den lenger
    Ser den selges på Big Dipper's nettsider, + direkte fra plateselskap:
    https://www.oslosessionrecordings.com/store/the-maze-180-gram-vinyl-inclusive-cd-with-bonus-track
    Er å få, jeg fikk i alle fall kjøpt en:)
    LP er i boks :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Både lyd og musikk står til terningkast 6 synes jeg.
    Meget god repress fra Music on Vinyl.
    Har ikke hørt den nevnte utgivelsen (har den på 80-talls repress) men Music On Vinyl har definitivt kommet seg fra å være OK til å bli til tider den mest vellydende utgaven av musikken de gir ut. Ett eksempel er Soft Machine platene de ga ut i fjor. Helt fantastisk; selv Soft Machine 3 er nå løftet ut av tåkeheimen den alltid har vært i. Ingen grunn til å snuse opp originalene bortsett fra for samlere. Legg til at pressingene deres som regel er lytefrie. Mye bra reutgivelser av vinyl for tiden....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvor kan man kjøpe denne på fysisk format? Jeg sliter med å finne den. (Så etterpå at denne var limitert til 300 eks, da får man vel ikke tak i den lenger
    Ser den selges på Big Dipper's nettsider, + direkte fra plateselskap:
    https://www.oslosessionrecordings.com/store/the-maze-180-gram-vinyl-inclusive-cd-with-bonus-track
    Er å få, jeg fikk i alle fall kjøpt en:)
    LP er i boks :)
    Fikk min i dag.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tipp-topp. MILES DAVIS LIVE EVIL.
    Repress, Music on Vinyl.
    Original er dessuten veldig dyr.

    Miles%u00252BDavis%u00252528Live%u00252BEvil%u0025252C2016%u00252BLP%u0025252Cfront%u00252529.jpg
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    ^Den har vel ikke det man kaller audiofil lyd men plata er fantastisk bra, en av de store fra el. Miles. En stor favoritt her i huset.

    En stund siden jeg kjøpte plater fra MOV, syntes de varierte for mye i lydkvalitet. Noen veldig bra mens andre ikke helt der oppe. Men som voff sier så er selve pressingen oftest veldig bra.

    Det jeg liker minst med dem er at man aldri vet hvilken master som er brukt, de varierer mellom analog og hi-res master og det gir en aning uro i sjelen....
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Live Evil låter bra på MOV. Tyst og lytefri vinyl.
    Rått og "autentisk" opptak. Instrumentene låter livlig og naturlig synes jeg, men det er mye "klipp og lim" i konsertopptakene, så det er kanskje ikke riktig å kalle det "AUDIOFILT":rolleyes:
    Spiller man dette høyt på et kompetent anlegg, er det absolutt mulig å innbille seg at man "er der".

    En heftig lytteopplevelse er det absolutt!:)
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Kjekt når disse perlene blir bedre enn originalen. For det er nemlig mulig.

    Et annet eksempel når vi først er på Miles electric er 4 Men with Beards sin utgivelse av Pangaea. Den låter (av en eller annen grunn...) veldig bra! Det er jo ikke en label som jeg forbinder med kanonlyd akkurat men denne har de så absolutt fått til. Den låter bedre enn Columbia utgivelsen jeg kjøpte den gang for lenge siden. Her er man også til stede på konserten....forøvrig sammen med bl.a. den fantastiske Pete Cosey på gitar...

    Kompetent anlegg eller ikke, høyt skal den spilles.

    (Jeg har den også på en safety master tape men det er en annen story...)

    A4MB_810__78059__03012012022714-362.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt når disse perlene blir bedre enn originalen. For det er nemlig mulig.

    Et annet eksempel når vi først er på Miles electric er 4 Men with Beards sin utgivelse av Pangaea. Den låter (av en eller annen grunn...) veldig bra! Det er jo ikke en label som jeg forbinder med kanonlyd akkurat men denne har de så absolutt fått til. Den låter bedre enn Columbia utgivelsen jeg kjøpte den gang for lenge siden. Her er man også til stede på konserten....forøvrig sammen med bl.a. den fantastiske Pete Cosey på gitar...
    4 Men with Beards er jo noe man normalt styrer unna, men som du sier låter Miles Davis plata ovenfor utmerket på 4MB. Det samme gjør Miles Davis Agharta på samme label. Legg til en aldeles fantastisk pressing; ikke ett knepp å høre!
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte Maze på Big Dipper i dag, veldig bra album og kan anbefales. Hørte på cd'n i kveld, fikk ikke hørt vinylen. Spiller den i morgen. Kjøp den mens den er og få tak i.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Hva svarer du egentlig på her?


    Et tips fra den siste tids lytting:
    Yonatan Levy - Yonatan.. Flott album med god lydkvalitet
    Tenkte bare lyd streaming programmet tidal er jo dødss bra lydkvalitet på det også . Er det jyssom noe bedre med disse platene ? Hører for det meste bare på electro musikk og celin dion vist man er litt på kanten en kveld haha nei da ,men den sangen får jalle fall hårene til og reise seg da snakker e om Titanic sangen :)
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Rotet meg inn i 45 RPM hylla i dag og spilte bl.a. disse to. Begge er plater som har vært veldig nær toppen på best lyd lista i noen år. Her på 45 RPM fra Analogue Production. Og bedre lyd fra vinyl er ikke lett å få til, en klarhet og dynamikk som er bedre enn det meste på dette mediet.

    Hvis man vil finne ut hva anlegget får til og ikke minst hva det IKKE får til så er disse et must. Og det gjør ikke noe at musikken også er veldig bra, nydelig fremført.

    Og det beste av alt, de kommer på tape også fra AP, kopiert rett fra mastertapen! Ikke helt umulig at man går på en smell der....


    Edit; Hvis man vil prøve kun èn av disse så går man for Johanos/Rachmaninoff, den er enda heftigere nedover enn Leibowitz plata.


    Donald Johanos-Rachmaninoff Symphonic Dances Vocalise-45 RPM Vinyl Record|Acoustic Sounds


    Leibowitz Royal Philharmonic Orchestra-The Power Of The Orchestra-45 RPM Vinyl Record|Acoustic Sounds




    IMG_2956.jpg
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Har den der til høyre.
    Nå kommer Analogue Production med Herbie Hancocks Headhunters på 45rpm. Også de fire første Blood Sweat & Tears platene i boks på 45: disse låter i utgangspunktet veldig bra. Vil nok anskaffe meg disse ja...
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    AP er veldig bra, kanskje de beste re-utgivelsene der ute. Den BS&T boksen frister, den kommer i både 33 og 45 RPM.

    Men ble etterhvert såpass nysgjerrig på hvordan tapen deres låter at Rickie Lee Jones og Respighi Pines of Rome er på vei så jeg venter litt med platekjøp. Dette gleder jeg meg til.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    AP er veldig bra, kanskje de beste re-utgivelsene der ute. Den BS&T boksen frister, den kommer i både 33 og 45 RPM.

    Men ble etterhvert såpass nysgjerrig på hvordan tapen deres låter at Rickie Lee Jones og Respighi Pines of Rome er på vei så jeg venter litt med platekjøp. Dette gleder jeg meg til.
    Den RLJ på tape har jag gått och suktat på. Den kunde jag tänkt mig! Läser gärna rapport när den ankommit.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Jeg har også 45 RPM vinylen og SACD fra AP av denne så det blir interessant.....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    AP er veldig bra, kanskje de beste re-utgivelsene der ute. Den BS&T boksen frister, den kommer i både 33 og 45 RPM.

    Men ble etterhvert såpass nysgjerrig på hvordan tapen deres låter at Rickie Lee Jones og Respighi Pines of Rome er på vei så jeg venter litt med platekjøp. Dette gleder jeg meg til.
    Den RLJ på tape har jag gått och suktat på. Den kunde jag tänkt mig! Läser gärna rapport när den ankommit.
    Me too! Hvis jeg hadde hatt en passende maskin tror jeg RLJ ville blitt en av de aller første tapene som hadde blitt kjøpt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    En stund siden jeg kjøpte plater fra MOV, syntes de varierte for mye i lydkvalitet. Noen veldig bra mens andre ikke helt der oppe. Men som voff sier så er selve pressingen oftest veldig bra.

    Det jeg liker minst med dem er at man aldri vet hvilken master som er brukt, de varierer mellom analog og hi-res master og det gir en aning uro i sjelen....
    Som sagt så tyder min erfaring på at de har forbedret seg kraftig. Riktignok basert på kun 5 nyere utgivelser, 4 Soft Machine utgivelser og Focus 3 (Limited edition, gul vinyl), men disse har vært de beste utgivelsene jeg har hørt av disse, inkludert originalpressinger og diverse CD utgivelser. Liker å tro at det er en trend. Mottar Atomic Rooster "Death walks behind you" snart på MOV.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    En stund siden jeg kjøpte plater fra MOV, syntes de varierte for mye i lydkvalitet. Noen veldig bra mens andre ikke helt der oppe. Men som voff sier så er selve pressingen oftest veldig bra.

    Det jeg liker minst med dem er at man aldri vet hvilken master som er brukt, de varierer mellom analog og hi-res master og det gir en aning uro i sjelen....
    Som sagt så tyder min erfaring på at de har forbedret seg kraftig. Riktignok basert på kun 5 nyere utgivelser, 4 Soft Machine utgivelser og Focus 3 (Limited edition, gul vinyl), men disse har vært de beste utgivelsene jeg har hørt av disse, inkludert originalpressinger og diverse CD utgivelser. Liker å tro at det er en trend. Mottar Atomic Rooster "Death walks behind you" snart på MOV.
    Satser på at du har rett. Som sagt så har jeg noen som låter veldig bra.

    Så at "Death walks..." kommer, skriv gjerne noen ord når du har hørt den. Min B&C har såpass med timer at det høres, kunne tenkt meg en avløser. Kanonplate!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Så at "Death walks..." kommer, skriv gjerne noen ord når du har hørt den. Min B&C har såpass med timer at det høres, kunne tenkt meg en avløser. Kanonplate!

    Det skal bli.
    Har forøvrig akkurat bestillt BS&T boksen på 45RPM og Headhunters på samme fra Analogue Productions. Rapport følger når de er i hus.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Noen av de senere LP-boksene som er verdt å investere i (lydmessig)?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert litt hype just nu men Jòhann Jòhannsson virker å ha fin lyd på sine verk. Noen som har kunnskap?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Orphee_album.jpg

    Denne låter hvertfall bra, men vinylen kunne vært tystere på mitt eks.
    Det er mange rolige passasjer. Foretrekker nesten Tidal pga dette.:)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    På vinyl har jeg en del innspillinger som er bra. Dette er en av de bedre. Denne er vel også på lista til TAS. Kan fremdeles kjøpes for en helt grei pris på Ebay.

    Crescent Crawl.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Pretty Vacant... He,He.
    -skal prøve hele lista, men kommer nok ikke til å begynne å lese What HIFI etter dette heller;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Never Mind The Bollocks er ganske velegnet til å teste om anlegget er i stand til å formidle drive. :)
    Dauer det på anlegget ditt så trengs en tune up.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er en Masvis analyse av galskapen:)

    13 (Look Granpa!) Buckwheat's On Bogweed.gif
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Hvorfor er ikke høyre og venstre likt mastret? Høyre ser jo mer komprimert ut

    Kan det bare være at et instrument ligger med litt større tyngde i den kanalen?
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker, de spreke trommene ligger litt til venstre i lydbildet (i alle fall i noen crapy øreplugger) cymbaler og en liten tromme mot høyre. Ganske "hot" mastret 0,1 dB under 0 på peak.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Oppdaget akkurat hvor bra lyd det er på Steely Dan sine 'Gaucho' og 'Aja' på vinyl og Flac-filer fra Tidal, spilt inn helt uten stressende Loudness War. Kari Bremnes sine eldre innspillinger som 'Gåte ved Gåte', 'Løsrivelse' og 'Månestein' er også fulle av dynamikk uten at det går over styr.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Ny singel med Madonna, 'Mandelin' er en god innspilling, og god anl til å teste ut bassresponsen på ht.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn