Anbefalinger av innspillinger med god lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.487
    Antall liker
    278
    Torget vurderinger
    19
    Tracy Chapman, hvis ingen har nevnt henne ???
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Må jo nesten slå et slag for en fantastisk plate:
    Greg Brown - Yellow dog.
    Fantastisk innspilling, engasjerende musikk, ENORM tilstedeværelse, og det attpåtil live!

    mvh
    Proffen
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Litt norsk musikk:

    Beady Belle - Cewbeagappic
    Kari Bremnes - Over en by
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    spesiell plate og spesiell lyd, en vegg av vellyd, og har du anlegg som henger med får du oppleve et lydbilde som brer seg utover både i bredde, høyde og dybde!



    spilles høyt!


    ;D
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Grunnen til at mange innspilninger, og i så måte live, låter så bra, er vel det at de ofte kun ble gjort gjennom enkel bruk av mikrofoner og spolebåndopptakere. Kort signalvei og nesten totalt fravær av skruknotter. Oscar Peterson's "We get the requests" og Harry Belafonte's "live at carnegie" er vel prakteksempler på det?
    Iallefall skal personen som mik'et disse ha en masse ros for den jobben :)

    Forruten disse kan jeg anbefale:
    - Flere av Tord Gustavsen trio's innspilninger (The Ground & Being there)
    - "Himmelskip" Kleive/Reiersrud
    - "Fear of a blank planet" Porcupine tree
    - "When did you leave heaven" Lisa Ekdahl
    - "Gåte ved gåte" Kari bremnes
    - "One day you'll dance for me NY" Thomas dybdahl
    - "Just like you" & "The door" Keb'mo
    - "Leahkastin" Mari Boine
    - Kan vær verdt å sjekke ut katalogen til Audioquest. Deres plateselskap har iallefall noen gode innspillinger.
    -
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Kjøpte en plate med Lester Young på slutten av 70-tallet, " Laughin' to keep from Cryin' ". Utgitt på Verve og spilt inn i NYC i 1958. Den fikk ikke mye oppmerksomhet fra meg den gangen. Hadde vel tyngre interesser og dårligere anlegg enn i dag, men for en t i l s t e d e v æ r e l s e og r o m. Den er vel ikke regna som Lester's beste, men innspillinga er fantastisk.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan anbefale Classic sin remaster på 200g vinyl, dersom den fortsatt er å få. Den låter fantastisk.
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Vidar P skrev:
    Kan anbefale Classic sin remaster på 200g vinyl, dersom den fortsatt er å få. Den låter fantastisk.
    Jeg kommer vel ikke til å lete opp den da versjonen jeg har er god nok for meg :)
    Regner meg vel ikke som "audiofil" da hjernen min er ganske god til å filtrere bort uønskede elementer som peiskos, båndsus fra gamle mastere etc.
    Likevel, denne tråden har fått meg til å bestille min første "audiofile" innspilling; Supertramp - Crime of the century på speakers corner og er ganske spent på å få den i posten..
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Mange gode forslag her. Jeg er allikevel litt overrasket at ikke CD innspillingen av Steely Dan`s
    Gaucho ikke er nevnt. Dette er etter min mening en inspilling av meget høy klasse lydmessig.
    Mht. vinyl må også live-innspillingen Sinatra at the Sands nevnes. En del skribenter holder dette som en av de absoludt beste live-innspillinger på vinyl. (Etter Belafonte at Carnegie Hall selvfølgelig).
    Og avslutningsvis dersom dere kommer over Sheffild Labs direktegraverte plater i bruktforettninger, løp og kjøp. Har selv en Harry James innspilling som låter fantastisk bra.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Ryan Adams-Love is hell

    Tøff overgang på spor 7 Shadowlands

    Mvh
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    1.097
    Torget vurderinger
    10
    J.J.Cale "Naturally" på Speakers Corner.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er det flere enn meg som mener at denne fortjener en plass i denne tråden?
    Ikke erketypisk Whitesnake, kanskje, men innspillingen er god!

    mvh
    Proffen
     

    Vedlegg

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Spiller denne endel for tia, et samarbeidsprosjekt mellom Israelske, Palestinske og Norske musikere med bla Anneli som synger og forteller, samt prominente gjester fra det store utland som trakterer div. instrumenter, produsert av Sigbjørn Nedland, / NRK
    Plata blir neppe godkjent som helt audiofil men bør ikke skamme seg i denne kategorien alikavel.

    Løp og kjøp,
    http://www.discogs.com/Music-Channel-Mantra-For-Peace/release/1940709





    ps fins ikke på spotttefy
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Sitter å føler meg litt nyfrelst nå, sammenligner "The Black album" cden min mot min nyanskaffede dvd audio versjon(2.0), her er det store kvalitetsforskjeller.
    En helt annen ro og dybde enn min cd versjon.
    Gøy å nyte gamle låter på ny måte
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.033
    Antall liker
    19.868
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har nettopp oppdaga denne, etter tips i denne tråden. En fantastisk plate! Og for en lyd; helt uten komprimering. En dynamisk kontrast av en annen verden!
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Har nettopp oppdaga denne, etter tips i denne tråden. En fantastisk plate! Og for en lyd; helt uten komprimering. En dynamisk kontrast av en annen verden!
    Denne låter flott i standardutgaven også, så den kan få de varmeste anbefalinger både for lyd og innhold. Men uten komprimering er den ikke. Her er det brukt kompressor både i miksen og mastringen, men det er gjort kløktig og med måte. Dette er en glimrende westcoast-produksjon, med alt som hører til. Sparsommelig og nakent, men ikke helt ubesudlet. På den tiden (og i den byen) hadde teknikerne og produsentene stor makt, og derfor låter westcoast alltid bra. Bare hør litt på mteinums utvalgte. Så og si ingen av de er direkte puritanske, men det låter steike bra for det. Det er fordi det er musikk produsert på produsentens vilkår, ikke markedsavdelingen eller musikalsk dårskap (jfr. Metallica).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fra å ha vært en CD i samlingen min, med bra musikk, men som dessverre er hard rammet av "loudness war"-drittlyd, har nå musikken på denne gjenoppstått på vinyl med en aldeles FANTASTISK dynamikk! Og det fra et plateselskap som aldri har gitt ut så mye som en sjutommer på vinyl før:



    Kjøpes fra http://www.magnacarta.net/ på dobbel 180-grams grønn og lilla vinyl.

    Kjenn din besøkelsestid. Den har vært ute en stund og ble svjv bare presset i tusen eksemplarer.
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Fikk Supertramp - Crime of the century UHQR mofi utgaven i posten tidligere i sommer men grunnet ferieavvikling og slik så har ikke den fått noe snurretid før nå.
    Jeg må si at denne hadde en utrolig separasjon og dybde i lydbilde som få plater jeg har hørt. Fikk en god deal på denne så meget fornøyd :D
     

    Nitram

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    5
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    JH skrev:
    Jennifer Warnes' "Famous Blue Raincoat" syns jeg bør få være med her. God innspilling, men syns kanskje at "nivået" er litt litt lavt. Må dra på litt for at det skal låte skikkelig, men helt klart en plate som kan anbefales...
    Jeg har ikke lenger den originale cd'en som referanse, og jeg har vel aldri hørt den på et "skikkelig" anlegg før jeg fikk tak i 20-års anniversery platen for en måneds tid siden. Synes ikke den er noe plaget med "lavt nivå" i alle fall. Lydkvaliteten på denne synes jeg er rett og slett superb, hvor nye detaljer avsløres ved hver gjennomspilling, og særlig stemmene, Jennifer Warnes egen selvfølgelig, men også korister og annenstemmer står klart og naturtro i et både bredt og dypt lydbilde.
    Anbefales. I tillegg fire flotte bonusspor.
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Beklager å måtte si det, men den 20-års utgaven av "Famous..." er helt ræva i forhold til originalutgivelsen. De har komprimert skiten ut av den, og hele magien med innspillingen har gått tapt for min del. Styr unna.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lyttet til Ultrasone - test cd igår, den liggger ute på nett i .flac for lovlig nedlasting og selv om musikken ikke er det store er det ikke noe å si på lydkvaliteten.
     

    Nitram

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    5
    Mr-T skrev:
    Beklager å måtte si det, men den 20-års utgaven av "Famous..." er helt ræva i forhold til originalutgivelsen. De har komprimert skiten ut av den, og hele magien med innspillingen har gått tapt for min del. Styr unna.
    Som sagt jeg har ikke hørt original cd'en, men jeg kan ikke forstå at 20-års utgaven kan stå særlig tilbake for den. Kanskje det er stor forskjell på "vanlig" cd og Gold-versjonen jeg har?
    Lette litt etter anmeldelser av den (lydmessig), men fant ikke mye, bortsett fra hva elusive disc og lignende sider skrive for å pusche platene sine, og slikt er vel ikke helt objektivt og bør kanskje tas med en klype salt.
    Her er ett eksempel;
    "TAS Recommended! Rated a 'Best Audiophile Label Recording' in the November 2009 issue of The Absolute Sound!
    All-Analog Remastering by Bernie Grundman and authorized by Jennifer Warnes herself! No true audiophile's collection is complete without this album!
    After a long hiatus, Impex Records brings back Jennifer Warnes' 24K Gold CD catalog with Famous Blue Raincoat and The Hunter, two audiophile classics now resurrected for the faithful. Mastered by Bernie Grundman and supervised by the artist these legendary performances, captured with unsurpassed clarity and nuance, offer the purest listening experience of Jennifer's work available. Expect nothing less from the devotees who brought you the original authorized Jennifer Warnes reissues."

    Ikke desto mindre, jeg mener fortsatt at denne cd'en byr på noe av den beste lyden jeg har i min cd samling!
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har begge to. Den originale etter min mening langt bedre, og jeg vil anbefale deg å ta en lytt på den. Låter aldeles fabelaktig.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Her er de låtene som finnes på begge utgaver ved siden av hverandre. Som man ser en betydelig forskjell i nivå.

    Det verste er i grunn at det er masse lydmessig "krydder" og fine detaljer som har gått tapt i remasteren.
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Det er noen som ikke tør å skru volumkontrollen helt opp til 11 vet du.... ;D

    EDIT: Apropos volum til 11... Logitech, eller dvs Slimdevices, hadde humor...
     

    Vedlegg

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Mr-T skrev:
    Det er noen som ikke tør å skru volumkontrollen helt opp til 11 vet du.... ;D

    EDIT: Apropos volum til 11... Logitech, eller dvs Slimdevices, hadde humor...
    ;D ;D ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Det er noen som ikke tør å skru volumkontrollen helt opp til 11 vet du.... ;D
    He he he, det var et lite sjokk for meg også første gang jeg måtte skru opp til klokken 2 for å få skikkelig guff i noen plater, men ka faen - det ble jo skikkelig guff til slutt. Og den fortsatte helt til bunns, det er jeg sikker på. Våget ikke sjekke i sympati med naboer og egen hørsel/trivsel. ;)
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Her er de låtene som finnes på begge utgaver ved siden av hverandre. Som man ser en betydelig forskjell i nivå.

    Det verste er i grunn at det er masse lydmessig "krydder" og fine detaljer som har gått tapt i remasteren.


    Nå er ikke jeg så dypt inni MasVis sakene, men det ser ikke ut som om det klipper eller er
    komprimert på remasteren.

    De kan jo ha foretatt en opprenskning og polering av opptaket som resulterer i den forskjellen
    som du mener er der. Det å fjerne sus og støy og små "uhell" som skjedde under innspilling
    er sjelden bra. Ihvertfall om man da har hørt orginalen.
    Det har jeg bare gjordt en gang, og det var sikkert en remaster det også.
    Jeg synes den nye gullplata låter ganske mye bedre enn den vanlig versjonen.

    En ting jeg har tenkt på er om man tar en cd og hever signalet en god del uten at det blir
    komprimert, og brenner en skive av resultatet. Kan de to skivene få mer forskjeller enn
    amplityden spilt på samme maskin? Tenker på at det i DA-konverteren oppstår en form for
    overload. Mener at det var noe snakk om slikt en gang i tiden. Mulig at det bare gjaldt gamle
    konvertere på åttitallet. Kan jo hende at digitalfiltre også reagerer forskjellig på forskjeller i
    nivået...

    MVH. Serial
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.038
    Antall liker
    22.221
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spor 2 og 4 er skrudd opp så mye på remasteren at peakene går gjennom taket.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har lyttet til begge to på samme volum, og jeg synes i hvertfall ikke remasteren er noe særlig. Stort sett låter den 6-7 dB høyere, så man må nivåkompensere med stor nok nøyaktighet når man sammenligner, hvis ikke vil man nok umiddelbart foretrekke den høyeste versjonen.

    Nå er ikke denne remasteren drept med komprimering heldigvis, men man har gjort noe EQ på den i tillegg til noe lett komprimering for å få en "fetere" lyd, noe som ikke faller i smak hos meg. Jeg vil heller ha den litt "tynne", men dog luftige 80-tallslyden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg har kun original-CDen, kjøpt for ganske mange år siden etter anbefaling fra en bekjent. Den er i hvert fall bra. Jeg har ikke hørt den senere 20-årsutgaven. "Bird on a Wire" og "Joan of Arc" er stadig gjengangere ved testing, og ellers. Det er kraft i trommene på disse.

    Mr-Ts MasVis-diagrammer viser klart og tydelig at hvert eneste spor på originalen har større dynamikkomfang enn på den senere utgaven (crest-tallet).

    Dette er forøvrig det eller en av albumene som har fått mest +dB ved ReplayGain-analyse i foobar2000 av de jeg hittil har forsøkt.

    Jeg mente å ha lest at dette var et relativt tidlig digitalopptak, men en sjekk tydet på analogopptak. Jeg leste en omtale av 20-årsutgaven i et engelsk eller amerikansk hifiblad som roste den. Den inneholdt bl.a. noe om svakheter ved (relativt) tidlig digitalteknikk som var benyttet på denne. Det er mulig at dette gjaldt digitaliseringen av analogoptaket for utgivelse på CD. Anmelderen mente at dette var (blitt) bedre på den nye utgivelsen der man hadde benyttet en nyere og bedre ADK. Jeg tror anmeldren syntes den originale CDen var litt skarp/kantete/et eller annet.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn