Anbefaling hodetelefon

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hovedkriterie er best mulig lyd for pengene. Har hodetelefonforsterker i min Cary SLP-05, slik at jeg vel kan bruke det meste uten hensyn til forsterkning etc. Budsjett ca 4000 kroner. Anbefalinger??!
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Grado SR325i synes jeg er en bra hodetelefon. Til under 5k tror jeg ikke du får så mye bedre.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Denon AH-D2000

Helt makeløse.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
SOEDAL skrev:
Denon AH-D2000

Helt makeløse.
Hva kjennetegner lydbildet i disse kontra eksempelvis Grado og AKG'ne som er nevnt her?? Kjenner faktisk ikke til disse japanerne når det gjelder hodetelefoner. Setter gjerne pris på om anbefalingene inneholder en kort begrunnelse/beskrivelse av foreslått kandidat.....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt både K701 og SR325i som nevnes her. Samtidig. Det er i mitt syn et enormt gap mellom disse; K701 er så til de grader mye bedre at det ikke er noen sammenlikning overhodet.
 

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
50
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/musikk-i-dine-oerer-3139646.html

Utfallet av testen stemmer bra med min oppfatning. Har Denon AH-D2000 selv (+ AH-D5000 og AH-D7000!),Sennheiser HD-650, Beyer Dynamic DT-990 og enda noen fler til hjemmebruk, og AH-D2000 gir suveren lyd for pengene. Kan ikke komme på noen bedre under 4000 kr "i farta"! Har også hatt Grado SR-325i og AKG K701 her hjemme, men de har blitt solgt igjen da lydsignaturen ikke passet til mine preferanser. Jeg spiller mest pop, rock og musikksmaken og hva man spiller mest har selvfølgelig stor betydning for valget av hodetelefon! Dra på hifiklubben for en prøvelytt hvis du har mulighet, så hører du raskt om Denon spiller slik du liker :)
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Gode, gamle Beyerdynamic DT990 Pro. Til en pris på ca. 1700,- er det lite som kan matche de. Fantastisk frekvens og transientrespons, fantastisk komfortable velour-puter (at noen orker skinnputer til lengre lyttesesjoner er for meg et mysterium) og byggekvalitet av en annen verden. Tysk ingeniørkunst rett og slett. Fortjener en god forsterker. (Antar at Premium-utgaven er mer av det samme men til en litt høyere pris.)

Jeg har også et par DT770 Pro på jobben som også låter utmerket og blokkerer endel støy fra omgivelsene. Personlig foretrekker jeg åpne eller halvåpne konstruksjoner.

http://www.headphoneinfo.com/content/Beyerdynamic-DT-990-PRO-Headphones-Review-715.htm

 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
terryboy skrev:
SOEDAL skrev:
Denon AH-D2000

Helt makeløse.
Hva kjennetegner lydbildet i disse kontra eksempelvis Grado og AKG'ne som er nevnt her?? Kjenner faktisk ikke til disse japanerne når det gjelder hodetelefoner. Setter gjerne pris på om anbefalingene inneholder en kort begrunnelse/beskrivelse av foreslått kandidat.....
Jeg har ikke hørt så mange av konkurentene. Sikkert veldig gode de også.

Personlig så ble jeg rett og slett helt overumplet av AH-D2000. Har hørt mye på forskjellige hodetelefoner opp i gjennom årene, men aldri hørt noe som dette. Selv med en Ipod som kilde låter det helt magisk. Forsøk med en Argon hodetelefonforsterker var dog ganske mislykket. Den slet muligens med Denonens lave impedans, hva vet jeg? En ipod touch låt betydelig bedre.

Lyden er utrolig ren, og jeg tenker umiddelbart at dette er en riktig gjengivelse av kildematerialet. Alle som har hørt disse hos meg har spurt om pris og hvor de kan kjøpes. Selv etter å ha hørt prisen på oppunder 3000,- er det flere som vurderer å kjøpe. Tror en av kammeratene har kjøpt allerede. Man får tilgang til en type lydkvalitet som er helt spesiell. Etter å ha hørt dem var det for meg ingen tvil om at dette var en lyd jeg rett og slett ikke kunne klare meg uten, selv om den kostet over det dobbelte av hva jeg hadde tenkt meg.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Terryboy: Du bør høre disse modellene selv. Hva du vil oppfatte som best, er om du søker detaljer eller storslagen organisk lyd. De ulike modellene her låter som dag og natt og jeg har hørt alle disse modellene som nevnes her, bortsett fra Denon 5000 modellen.

F.eks. vil Grado 325 låte varmere enn AKG701, og Gradoen vil ikke piske så mye detaljer rett inn i øregangene. Det samme gjelder Sennheiser 650-modellen. Beyerdynamic DT990 Pro har også svært fokus på detaljer, at det skal låte klart og nært. Hva liker du Terryboy, det må du selv finne ut.
Beyerdynamic DT770 Pro har en fin balanse mellom detaljer og fylde. Men kan hande du finner dem for bassrike...

Ikke noe fasit her. Hodetelefoner skal også matche det du allerede har, så om det låter tynnt og skarpt i oppsettet ditt, er det vel lurt å velge motsatt karakter i hodetelefonene.

Skal du ha hodetelefonforsterker, har de også ulik klangkarakter, noen fyldige og noen tynne. Her også må det matche.

Jeg er svært glad i den måten Sennheiser HD650 spiller på. Litt laydback stil. Jeg blir ikke så lyttertrett i dem enn de andre. Men de har heller ikke så imponatorlyd som Beyerdynamic DT770 Pro har. Sammenligner du disse direkte, reiser du hjerne hjem med et Beyerdynamic DT770 Pro kjøp. Men Sennheiser HD650 er kanskje de du vil like best i lengden. AKG 701 har også denne imponatorlyden, men jeg kunne ikke levd med dem i lengden. Men du må selv, Terryboy, finne ut av dette. Det har også noe med musikksmak å gjøre, hva du vil foretrekke.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Consen: Takk for det jeg synes var en bra "grovsortereing" av de fleste av modellene (i det minste merkene) som har blitt anbefalt så langt i denne tråden. Klart jeg selv må få hørt på de viktigste kandidatene før kjøp, men så lenge jeg er litt mer "grønn" på hva som rører seg i de ulike høreklokker på markedet hadde jeg håpet på å få litt bidrag til en fornuftig shortlist for prøvelytting!

Når det gjelder mine preferanser kan det kanskje ses bedre ved at jeg lister opp hva som brukes av utstyr i dag (og som da hodetelefonene skal matches mot): Preamp er Cary SLP05 (som har en rørbestykket hodetelefonforsterker), effekt leveres av amerikaneren McIntosh MC602, kilde på den digitale siden er Lector CDP-07TL og analogrigg er Mikke Mus spilleren TW Acustic Raven One (kjørt gjennom EAR 324 riaa), lyden kommer til slutt ut av et par TonArt Etera (inntil det blir "øreklokker" da).

Musikken spenner fra punk til opera (og sikkert noe mellom der), og jeg spiller heller mitt sorte gull enn sølvplatene (men må man, så må man). Tror jeg starter med ytterpunktene fra Denon og deretter en av motsatsene AKG701 eller Beyerdynamic DT990, for så å prøve din "mellomløsning" fra Sennheiser.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Terryboy: Du har nok et oppsett litt mot den mørke siden.
Du kan nok tåle f.eks. BeyerDynamic DT770.
990...kanskje. Den er noe lysere i målet enn 770.
HD650 blir kanskje litt mørk i ditt oppsett.
Grado 325 blir alt for mørk, om ikke dine ører liker det slik da.
AKG 701 kan nok også passere i lag med Lectoren din, om du liker mellomtonen i den.
Denon 2000 kan også være et godt valg. Den krever svært perfekt diskant av avspiller, men din Lector svikter ikke der. Lectoren din romantiserer litt i diskanten, og det er bra den gjør om du skal bruke Denon 2000. (Kunne skrevet det samme om BD990 og delvis AKG701) Tror det også kan være en god match. Denon har også sin spesielle mellomtone som du enten liker eller ikke liker. Men det er ikke noe galt med den, bare du liker den.

HD 650 er i mine ører svært nøytral, ja nøytral mot det kjedelige og kanskje litt for mørk i ditt oppsett. Men det er verdt å prøve den også. Men ikke bytt den opp i mot de andre att og fram. For da vil du ikke like den. Da vil f.eks. BeyerDynamic 770 imponere deg mer. Men i lengden og på ulik sjanger, er HD 650 svært fleksibel. Syns klassisk musikk er bedre på HD 650 enn rock. På rock kan det hende at du vil like BeyerDyamic, Denon og AKG bedre. På Jazz er Denon er slager, og også AKG701. BeyerDyamic 990 vil også stråle på symbaler og slikt på jazz, ja kanskje mer enn de andre her.

Mer forvirret enn noengang?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Ingen utpreget hodefonmann, men har da et par stykker til sporadisk bruk, Cayin HA1-1A gjør jobben som forsterker.

Rent generelt oppfatter jeg HD650 som en behagelig, musikalsk, om enn noe laidback. Lett å like, kjempegod til lange lyttesessions, lite lyttetretthet.
Skal sies at jeg for en gangs skyld har hørt musikk via hodefoner noen timer ikveld, og finner nok vinylkomboen VPI/Benz LP og HD650 en tanke for søtt. Med en annen PU, f.eks Lyra sitter det nok bedre.
K701 har vært kveldens foretrukne. Hakket mer luftig, og jeg har alltid opplevd AKGen som en noe mer nøytraltklingende hodefon. Med en sødmefull PU som Benz LP funker denne komboen bedre.
Før den var innspilt, føltes det som diskanten fra helvete, så den må absolutt få sine timer før man tar den seriøst i bruk.

Ergonomisk føler jeg HD650 er hakket bedre av de to, og forhåpentligvis finner et sett HD800 veien om ikke så veldig lengde. ::)
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
ErosLoveking: Har hørt disse Benz pick-upene fra billigere til svært dyre.
Ja, de er litt søte i lyden, men jeg liker det.
Og HD-650 er også litt søte og varme i spillestilen.

Ja, det kan bli for søtt. Helt enig i alt du skriver.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Bare en liten advarsel omkring AKG 701. Jeg har disse, og de er svært ubehagelige å ha på. Båndet over hodet "tar nedi" hodebunnen, og jeg får ganske vondt i hodet av dette. Greier ikke ha dem på mer enn 20 minutter før det blir ubehagelig.

De beste hodetelefonene jeg har prøvd er STAX 4040, men de koster langt over 4000 kr (eller rettere sagt - hodetelefonene koster ca 3700, men head-ampen koster rundt 7000).
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
otare skrev:
Bare en liten advarsel omkring AKG 701. Jeg har disse, og de er svært ubehagelige å ha på. Båndet over hodet "tar nedi" hodebunnen, og jeg får ganske vondt i hodet av dette. Greier ikke ha dem på mer enn 20 minutter før det blir ubehagelig.

De beste hodetelefonene jeg har prøvd er STAX 4040, men de koster langt over 4000 kr (eller rettere sagt - hodetelefonene koster ca 3700, men head-ampen koster rundt 7000).
Litt nytt for meg dette. Har alltid trodd AKG K701 skulle være behagelige. Er dette et issue flere har med AKG'ene?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Jeg trodde også det, og ble veldig forbauset da jeg prøvde dem. Enda rarere er det at STAXene bruker det samme prinsippet, men med dem merker jeg ingen problemer. Jeg tror at det er "fjæren" som trekker båndet nedover på AKGene som er for stram.
Det er ikke sikkert det er likedan for deg - kanskje de rett og slett ikke passer på mitt hode.
Men det er i hvertfall noe å være oppmerksom på, så man bør prøve dem først.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri reflektert over det, synes de er usedvanlig komfortable. De mest komfortable hodetelefonene jeg vet om faktisk, og jeg kan høre i timesvis på de. Stax'ene mine er også fin forsåvidt, men brukes fint lite.

Siden det var nevnt tidligere; hos meg er K701 laangt mer smooth og luftig enn Grado SR325i, som til sammenlikning presser en mer splashy lyd inn i hodet og virker mye mer pågående. Gradoene virker mer farget men samtidig har de ikke den klangrikdommen og den behagelige lyden fra K701. En klasseforskjell imo.

Så det er tydeligvis forskjellige meninger om slikt, og man får vel helst bare prøve selv dersom man vil være sikker.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Lydmessig er AKGene behagelige. God oppløsning og luftig fin diskant. Men STAXene er langt bedre, og det er de jeg bruker. Men du er avhengig av en stor head-amp, så de er noe upraktiske. 4040-settet koster jo langt over 10 000 kr, så da er vi langt ut over budsjettet som ble nevnt av trådstarter.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mine Stax'er er gamle (sent 80) og var ikke så dyre som dine heller. De har jo også kjent begrenset holdbarhetsdato (taper seg fra 10 år og utover sies det) så mine er nok ikke representative nei. Nyere og dyrere Stax'er er bare lekre. Men dyre.

Men de får skarpere og skarpere konkurranse fra slike ting som HD800 og liknende. Alle disse er i motsatt ende av lydtypeskalaen fra f.eks Grado imo. Så man får vel bare prøve ja, og siden så er hodene våre så forskjellige også, så det er kanskje noe med å finne rett "passform" også.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Jeg har et par gamle STAX Sigma som jeg har sammenlignet litt med de nye 4040 Signature. Man hører STAX-klangen, men mye av toppen er borte i Sigmaene. Men for en fantastisk behagelig hodetelefon å ha på!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sett bort fra at mine K530 kan bli litt klamme over tid, så synes jeg ikke de er spesielt ukomfortable. Mine Stax-er står også ubrukt for tiden, men det skyldes ikke mangel på komfort. Det skyldes mangel på DAC/god kilde til den riggen.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Tor Nado skrev:
Ser at Musik-magazinet i Bergen holder hodetelefonfest torsdag 24 med 'VILLE priser.

Vel, sammenlign med prisene på AKG og Senn på Cdon og få hakeslepp.

http://cdon.no/elektronikk/lyd_&_bilde/hodetelefoner/
Alt er relativt. Jeg ser at cdon oppgir en veilpris på AKG 450 til 1099. Denne hodetelefonen er solgt til veilpris hos Soundgarden for 895. Når cdon nå selger den til - 33% for 749 så er det litt både og.

mvh Elektron
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Elektron skrev:
lille hiawata skrev:
Hva er både og , man sparer jo noen kroner Mvh Geir
Så absolutt, men "hakesleppet" blir litt mindre ;D

mvh Elektron

Ville priser.
HD 595 veil. 1.710,- (-10%) 1299,- hos cdon
HD 555 veil. 1.310,- (-10%) 899,- hos cdon
HD 515 veil. 900,- (-10%) 599,- hos cdon

K701 veil. 4.500,- nå 3.375,- 3499,- veil. tilbud 1899,- hos cdon
K601 veil. 2.800,- (-25%) 1599-, hos cdon !!!!
K530 veil. 1.200,- (-25%) veil 799,- tilbud 489,- hos cdon


Ville priser my ass. ;D
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
K701 til 1899 er vel en god deal :)
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
tore_v1 skrev:
K701 til 1899 er vel en god deal :)
ja men den er utsolgt for øyeblikket, men k601 har under halv pris veiledende av hva som er normalt hos musik-magazinet.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
quad_lars skrev:
AKG K701 eller K702.
Bifalles! Gi disse skikkelige betingelser, så gjengir de lyd på en meget tilfredsstillende måte. The best there is...?? Tja, iallefall gode nok for meg! Du bør ikke la være å prøve K701, men de må være godt inspilte. Nye låter de vel kliniske, men gi de et par uker...

Mvh. VilhelmW
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
AKG K-702 + Burson HA-160 er - og kommer til å være - min referanse i mange-mange år framover. Super kombo for det meste av musikk.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
K530 veil. 1.200,- (-25%) veil 799,- tilbud 489,- hos cdon
Også Scandinavian Photo har K530 til den prisen, og det var der jeg kjøpte mine. Jeg mener at de er såpass gode at hvis de ekstra pengene i enda bedre amp så vil de være konkurransedyktige med mye annet. Og til den prisen er det uansett ikke mulig å gå feil. De er nok i utgangspunktet verdt de 1200 som er den opprinnelige prisen, og til tilbudsprisen er de røveri. Du bør ikke avskrive de heller, for i fremtiden vil de ha sin berettigelse til annet bruk enn i det store riggen. De hodetelefonene er det beste rådet jeg har fått av folket på HFS. Jeg kunne levd med dem alene, men det er enkelt å si når man har Stax fra før.
 

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Innlegg
137
Antall liker
0
decibelius skrev:
HD595 låter bra, men koster ikke nok.
Jeg er ikke fornøyd med HD595 i alle fall. Bomkjøp. Jeg vil f.eks. heller lytte til PX100 enn HD595.
Litt hul lyd, men lite dypbass, synes jeg da. Dessuten virker det som om den forvrenger en del mer enn f.eks. HD650 og K701. Typisk merker jeg at detaljer i musikken som er klart tydelige med f.eks. K701 forsvinner med HD595.

Jeg har en teori anngående hodetelefoner. Jeg tror at hva man foretrekker har mye med form på hode og ører å gjøre. Lyden forandrer seg ganske mye om man trykker hodetelefoner mot hodet, flytter dem rundt, osv. Derfor vil samme hodetelefon låte forskjellig på forskjellig hode.

Du får K701 for 1990 med frakt fra http://www.scandinavianphoto.no/
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Da har jeg endelig kommet meg gjennom prøvelytting til følgende fire hodetelefon kandidater (nevnt i testsekvens/rekkefølge): Denon AH-D2000, AKG 701, Beyerdynamic DT990 og Sennheiser HD650.

Det er åpenbart at hver av disse har ulike styrker og fokusområder på det lydmessige, og jeg skulle gjerne ha satt sammen en hodetelefon som hadde "fun factoren" til Denon, luften/åpenheten til AKG, dynamikken til Beyer og nøytraliteten og varmen fra Sennheiser. Jeg falt likevel ned på AKG 701, da denne i sum var den som jeg fikk til å fungere best på alle typer musikk (selvsagt ikke med ekstrem drivet og dynamikken/dynamitten fra Denon og delvis Beyer - som vil bli savnet). Spesielt synes jeg at AKG sto frem i mengden straks det ble spilt mye forskjellig klassisk musikk. Detaljene og dybden i lydbildet på Puccinis opera La Boheme (Decca 96kHz 24-bit sound innspillingen med Karajan, Pavarotti, Freni mv) og ektheten, luften og klangstrukturen på instrumentene på Hayden strykekvartetter var i mine ører overlegen med AKG 701. Bestilling satt i dag, og da er det bare å la logistikken styre når jeg kan ta mine østerriske klokker over ørene....
 
Topp Bunn