Mat, drikke og røyk Anbefaling av restaurant i Oslo

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Var på Rest i Oslo med min bedre halvdel i går. Alle burde gå på Rest. Det er vilt bra. De tre hovedperonene har trått sine sko på Palace Grill og kjøkkensjef Jimmy Øyen er vel en slags kjendis blant de innvidde i Oslo. Vi fikk 23 retter og utover at den minste av de alle var litt meeh var alt veldig, veldig bra og tåler sammenligning med hvasomhelst innen og utenfor Norge. Det er også ganske uvanlig at kjøttrettene oppleves som en stigning i programmet etter skalldyrene og fiskerettene, akk så ofte fremstår kjøttrettene(e) som et pliktløp noe blottet for inspirasjon, men ikke der i gården. Kveldens kanskje beste rett var oksetunge og den 600 dager gamle anda (de spises normalt etter 60 dager) og geireretten var slett ikke dum den heller. Det er kreativt, sofistikert og teknisk perfeksjon samtidig som temaet å lage mat på ting andre ikke bruker er rimelig konsekvent gjennomført. Det kuleste sånn sett var muligens en daishi på sopp og avskjær fra kamskjell. De hadde fått alt Statholdergaarden ikke bruker av kamskjellet og laget en kraft på den sammen med sopp. Det var veldig godt. som alt det andre.

Vinpakken holdt jevn høy kvalitet, var veldig godt matchet til maten og de var passe rause med påfyll i glasset. Det tar sin tid så man bør ikke ha veldig mye planer etterpå. Når jeg så på klokka når vi var ferdige så var den mange, men det føltes ikke slik. Rettene kommer i et jevnt tempo, men det er mange av de og det tok sin tid.

Løp og kjøp!
 
Sist redigert:

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Nå ble jeg plutselig veldig klar for god mat i Oslo igjen, takk for anbefaling!

Skal på Geita om et par helger, gleder meg greit til det :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.248
Antall liker
9.479
Torget vurderinger
2
Godt gjort å starte opp ny restaurant midt under corona! Går tur forbi der ofte, så jeg må også inn og prøve ved en anledning .
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
De startet Fordåvidt opp før corona.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har stort sett holdt meg på Happolahti, Hoff Gård og Chez Colin ved mine sporadiske Osloturer de siste par år, men kanskje på tide å utvide repertoaret. De to siste her er jo mer tradisjonelle 3 retter steder.

Er ikke fremmed for mer ambisiøse opplegg men det har vært utenfor Oslo. Fagn, Bare og Kvitnes Gård har vært besøkt siste året. Vil vel rangere de slik: Kvitnes, Fagn, Bare.

Osloturene har ikke helt latt seg kombinere med slike utskeielser.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og det er nok ofte der best value for money finnes. Stjerne følges gjerne av en prisøkning selv om ikke mye annet er endret.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bestilte i april og var der mot slutten av juni. Men ryktene har nok spredt seg.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Og det er nok ofte der best value for money finnes. Stjerne følges gjerne av en prisøkning selv om ikke mye annet er endret.
Er også en del forskjell på stjerne her og stjerner der. Jeg har vært på noen en- og tostjernes i det store landet utlandet og det er temmelig mange restauranter i Oslo (og sikkert andre steder i Norge) som etter min mening langt overgår disse uten å ha en stjerne.

I Norge blir det uansett relativt kostbart å spise god restaurantmat ute, men fordelen er at det fort ikke er så mye dyrere enn å spise middelmådig eller direkte dårlig heller. Blir fort en 5-600 kroner bare for mat om man skal ha tre retter på Egons eller tilsvarende. Da finnes det relativt mye alternativer som koster ca det samme men er enormt mye bedre, selv om det fort baller litt på seg om man skal ha sjampis før, vin til og kanskje noe etterpå også
 

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Le Benjamins er safe hvis man vil ha god mat, og Arakataka også :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Le Benjamins er safe hvis man vil ha god mat, og Arakataka også :)
Jeg var innom Arakataka en gang før jeg skulle på konsert. Sa jeg var alene og skulle på en konsert og da jeg ikke hadde tenkt å sitte å småprate med meg selv hele kvelden så kunne de gjerne komme ganske kjapt med rettene om det var mulig med kjøkkenlogistikken. Det er en stund siden, men fritt etter hukommelsen var jeg ute etter en time og et kvarter etter å ha spist fem retter + en snack. Helt strøkent.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er mitt inntrykk også at kravene til stjerner ligger mye høyere utenfor allfarvei, som i Oslo. Og det er bare få år siden inspektørene i det hele tatt fant veien utenom hovedstedene i Skandinavia.

Og at folk gidder betale 600 kr for en middels treretters når en topp 7 til 9 retter kam fås for 8-900 kr is beyond me.
 
Topp Bunn